- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Sähköautojen julkiset latauspaikat ja lataus leirintäalueilla
Sähköautojen julkiset latauspaikat ja lataus leirintäalueilla
Autoilun sähköistymisen myötä pitäisi SFC-karavaanijärjestön ottaa kantaa latausalueiden suunnitteluun. Sähköautolla peräkärryä vedettäessä julkisilla latureilla käyminen on nykyisellään hankalaa. Latausalueet pitäisi suunnitella läpiajettaviksi niin, että lataukseen voi mennä peräkärry(Matkailuvaunu) perässä . Nykyisessä suunnittelussa pitää peräkärry aina irroittaa, että voi ladata auton. Tämä tulee tulevaisuudessa vähentämään "karavaaniharrastusta".
Myös leirintäalueille olisi hyvä tehdä ohjeistuksia, miten otetaan tulevaisuudessa huomioon sähköisillä autoilla liikkuvat. Auton lataaminen leiriytymisen aikana omalla paikalla olisi tulevaisuuden karavaanimatkailun kannalta oleellinen ominaisuus.
Tykkimäki camping näköjään oli remontissa ratkaissut asian tekemällä erillisen autojen latausalueen ja lähistöllä on toinen autojen lautausalue.
Tuo sähköauto homma, ja niiden latailu tulee olemaan mielenkiintoinen juttu. Miten lataus asemia, jos niitä alkaa kulkemaan kymmeniä tuhansia teillämme.
Ratiossa oli juttua lapin sähkötakseista. ihan sattuvasti.
Mutta millon sitten matkailuauton veturina nähdään enemän sähköautoja, on sekin. Tuumailin tuossa aloitusta tavaillessa, esimerkiksi miten yleistyy ne autot niinsanotuilla kausipaikkalaisilla.
Kun vaunu on päasiassa leirillä siinä joskus hyvinkin kauniilla sijoituspaikallaan, niin varmaan heillä tullee yleitymään sähköautot ensin, kun harvoin, jos koskaan liikuttelevat vaunujaan, niin heillä kaupungisa asuessa se sähköauto ehkä kotiautona, ja leirillä kulkemiseen. sekin jonkinverran vaatii leiriltä latailujen suunnittelua.
Mikä on sitten latausasemien laiton kustannus, ja kapasiteetin saanti nihin leirin tulokaapelin rajoilla.
Toisalta sitten liikkuvat autoilijat, ja vaunun vetäjät, millon heillä oikeasti alkaa se sähköautoilun aika.
Vaatinee akkusysteemissä läpimurtoa, että niiden koko, teho, lataus nopeus, millä latausteholla, ja kapasiteetti nousevat jatkossa esille, että alkaa yleistymän yleensäkään pelkällä sähköllä
Vaunun vedosa varmaan ensin, kun se auto on usein perhen ainoa auto, mutta matkailuautoisa ei liene meillä hetkeen, koska sehän rajaa puskaparkkeilun pois.
Tp
] ;( H
Niinpä niin, eli joitain aikoja sitten tuli tämä virallinen kaapeli millä pitäisi liittyä alueilla sähköön ja useimmilla se on edelleen, että täytyy olla sovitinkappale väliin niin, että saa "vanhanmallin" rasiasta sähköä.
Onpahan aivan mahdoton ajatus, että sähköautojakin pitäisi pystyä lataamaan leirintäalueilla, siis joka paikassa.
Vaikka ajatellaan vain SFC paikkoja, niin luultavasti niitä muutama latauspiste tulee olemaan, mutta ei mistää se rahamäärä riitä, että läpiajopaikat alueilla olisi myös sähköautojen tarpeisiin valjastettuna.
Jossain tulevaisuudessa ehkä, mutta aiheuttaa kustannukisien nousua, josta emme tiedä ja niistä pitää sitten niiden joiden tarpeen ne rakennetaan myös olla valmiina maksamaan ja mitä tulevaisuus tuo tulessaan, emm tiedä.
No kaasuautot onneksi pärjää harvemmilla paikoilla.
Sähköautoilijoiden kesäretkien laajus on on aika eteläpainoitteinen.
Sähköähän saa "pistorasiasta"
Riisselillä mennään
Sähköauto tähän aikaan, kun puhutaan jopa sähköpulasta, mikä on sikäli, että kokoajan sähkön käyttö lisääntyy, niin on hieman utopistinen homma, ihan tavallisella kuluttajalla.
Puhutaan uusiutuvasta sähköstä, no mistä sitä tyynenä pakkaspäivänä talvella, kun tuulirupelit seisoo, eikä panelivoimalaan tule virtaa.
Vesivoimasta soditaan lehellä täällä, että voiko Sierilän, Kollajan ja Vuotoksen altaita tehhä, vaikka Sierilä, ja vuotos suojaisivat Rovaniemeä kevät tulvilta, ettei tarvihteisi patoaltaasen aidata kaupunkia.
Nääs kun ne on luonnon vastaisia.
Onhan ollu täälläkin puhetta, miten kaupungeisa kerrostaloissa järjestää asukkaille lataus, jos kaikki alkaisivat sähköautoilemaan.
Sitten pitkin maata huoltamoille semmonen lataus arsenaali, että kykenee siihen tahtiin lataamaan, kun verta fossiilisen polttoaineen tankkausvauhtiin, jos ne muuttuu sähkölle.
Sekin se sähköauto, että pitäisi romuttaa hyvät jopa uudehkot poltomoottoriautot. Nominkä ihmeen takia, kun eihän se ottaa koneen pois, ja laittaa sähkösystemin tilalle, ninhän vuoskymmeniä sitten jo teki harrastaja tojotan korollalle.
Tosiasia, että kun politiikka markkinavoiman juoksupoikana, ja tyttönä hoitaa näitä asioita, niin miten sen sanoisi...
Tp
Mitä mieltä Eikö kauppiaan pitäis olla löpö/pensa kannu kädes parkiksella takaamassa muutama litra kun jakavat ilmaista sähöäkin?
Laskettu on ,jos kaikki autot kulkisivat sähköllä tarve olisi alle 10% lisää ,kun laskettu vuoden 2020 mukaan.
Suomen kokonaiskulutus on takavuosina ollu jo tätä(2020) suurempi.
Ei tarvitse olla huolissaan kun ydinvoimaa on lisää tarjolla.
Niin sehän uutinen kerto, että se iisakin kirkko, eli Olokiluoto kolomonen jos joskus pyörähtää tosimielellä käyntiin, korvaa Venään tuonnin, eli oltassiin enne sottaa lähtöasemissa.
Mihin sitte perustunnee sähköpula, ja juluma hinnan nousu, kun huhuilevat, että hiili, ja turve varavoimaloita seisoo.
Mene ja tiijä. Tp
Tänä päivänä yhenkään camppärin sähkötehot ja sulakkeet eivät riitä sähköautojen lataamiseen, kun rupiaaa olemaan sähköautoja enemmän.
Varsinkin semmoset camppärit jotka toimii läpi vuen. Kausipaikkalaiset vievät sähköt.
Elämme jännittäviä aikoja.
Schuko (IEC 60884; SFS 5610) rasiasta pystyy lataamaan latausjohdolla rajatusti 6-10A virralla.
Latausaika 8-12 tuntia.
Eiköhän leirintäalueella aika monta autoa pysty lataamaan kun ei kiire ole ja yöksihän niille auton kanssa jäädään.
Eihän tarvitse jättää kun ilmastointi pois käytöstä siksi aikaa,eikös ne nappaa saman.
On eri asia jos auto pitää matkalla ladata nopeasti, sitä vartenhan voidaan rakentaa leirintään muutamia suurtehoisia latauspisteitä.
Tätä aihetta käsitellään huomenna 13.10.22 klo 13-15
https://www.lvm.fi/-/sidosryhmatilaisuus-13-10-2022-miten-suomeen-rakennetaan-ilmastoystavallisen-liikenteen-tarpeita-palveleva-jakeluinfrastruktuuri-1842619
Kämppärin pitää tietenni (auton lataus sähkö antaa 10-15sentin hinnalla tai jopa ilimaseks) eihän infra (pääsulakkeen nosto / tariffi ja kaapelit / lataus aseman rakentaminen) joienki mielestä mitää maksa. :(
Kirjoitin jo muutama vuosi sitten että Suomen sähkön hinta nousee Euroopan hintoihin, no miten kävi, tä.
Kun leirintäalueet eivät myy bensaa eikä naftaa niin miksi niiden pitäisi myydä sähköä autoihin.
Alueille voisi paikalliset sähköyhtiöt tuoda tehokkaat latauspisteet ja velottaa sähköstä sopivan hinnan.
Alue voi tarjota paikan.
Joo, mutta? Maakin maksaa, senkin lataus paikan maarakentaminen maksaa + kunnossa pito ja kiinteistövero.
Vierastan käki ajatusta että joku munii toisen pesässä.
Jos myy sähköä - se saa tulot vastatkoon kulutkin.
Ei kämppärin pyörittäminen ole kultakaivos...
Monmutkastahan se on kultuur, kuten Esa pakarinen lausuili.
Miten kehittyy sähköautoilu, niden ajomatkat vaunu perässä, sähkön tuottaminen, polttoaineiden hinnat, ja sitärataa.
Lisänä vielä kun jos aletaan rakettaan, niin hoksako eurostoliitto jonkin direktiivin, ninkun se roikkapää asia.
Suomihan määräyksestä juoksee vaikak järveen.
Tuli se mieleen, kun Venäältä Saksaan tulevista kahesta öljyputkesta oli Puolasa valunnu öljyä isosti maahan, jotta Suomihan ei tuo enää öljyä.
No sivuasia. Mutta tosiasia, että saattaa kuiten olla liika kiirus haittaa, eli luulakseni sähköautovetosia karavaanareita ei liene hetkeen kovin montaa, ja Arihan kertoi konstin.
Tällä jääkaapin käynnissä pitävän kaapelin siirtää sähköautoon, niin akku täyttyy yössä. Vaunuthan toimii ilman ulkoista sähköö, kuten meillä latoseisoja.
Niinja paljonko sitten jos rakettaa, nosta se yöhintaa yleensä, ja mikä meteli siittä, koska kun joutuu isontaan tulokaapeli kapasiteettia, niin taitaa ola pakko tasata sitä hintaa kaikkien kansa.
Monta kriitistä kirjotusta täälläkin miten on leirit kalliita, ja mihin hinta perustuu. Ninja alkaako ei SFC alueet miten rakentamaan tulevassa.
Muuten se läpiajettavuus, nin miksi se. Jos sähköautolla tulee, niin autohan pitää irrottaa vaunusta kun sen vaunun parkkeeraa yöpaikalle.
Samoin jos vain lataukseen tulisi yhdistelmä, niin aikas heleppo on se sillonki irrottaa pois. Kuin paljon sellasia sitten että vain lataamassa käyvät leirilä, ja jatkavat matkaa samantien, kun sen voi tehhä kylän pinnasa huoltamolla.
Noh näkemä mihin kehittyy ylensäkin nämä maailman hommat, kun ihmiskunta jo marssii kalmistoonpäin..
Tp
Joo, mutta? Maakin maksaa, senkin lataus paikan maarakentaminen maksaa + kunnossa pito ja kiinteistövero.
Vierastan käki ajatusta että joku munii toisen pesässä.
Jos myy sähköä - se saa tulot vastatkoon kulutkin.
Ei kämppärin pyörittäminen ole kultakaivos...
Minun ajatus on leirintäalue näyttää paikan ja sähköyhtiö hoitaa loput.
Periikö alue vuokraa latauspaikasta on sopimuskysymys
Anteeksi, käsitin väärin, "tarjota paikan" mielestäni tuo ilmaisu ei maksa mittää sähköyhtiölle.
Sopimukset "vuokrata paikka" on tervetullut.
Toisaalta ko sähkö yhtiö vetäsee syöttö kaapelit muuntajalta lataus asemalle hillitsee valitettavasti haluja. Monen kämppärin olemassa olevat kaapelit ja pääsulakkeet ruukaa olla tapissa.
Mitenkähän on. Jos sähköyhtiö toisi uuden tulokaapelin sinne leirille, niin kaivaako se siihen leirin oman tulokaapelin viereen sen.
Kuten edellä tuli esin, leirin omakin kuormitus on tapissaan, no tosin jos uusii koko alueen tulokaapelin riittävän isoksi koko alueen tuleviinkintarpeisiin.
Nohyvä, homma on tehty, nytvaan miettiin sitä. Kun se on valmis maanvuokrasopimusta myöden, niin mikähän mahtaa olla latauksen, ja leirin yöpyily hinta.
Meinan jos sähköauto tulee leirille yöpyyn, lataa auton, sitten maksaa leiriyön maksun, ja homman jäläkiin leirimaksun.
Tykkääkö tiisselimiehet "osallistua" sähköautomiesten hintatalkoisiin, ettei sähköautlatailu liian kallis, eikä sähköyhtiölle kannattava.
Nojoo nämäkin on vaan rantalenkkipohdintoja enkä asialle pistä hanttiin, koska olen sanonnu, että kun huoltamlla täyttyy auton akku varttitunnissa, ja joka sitä autoa joka-olosuhteesa kulettaa vähintään 700 km, nin miksei semmonenki meille, jos hinta ei ole älytömän kalliimpi kun löpöauton.
Tosin hirmutehokkaat talavikaamoksesa latavat panelit ometan katolle kohtuuhinnalla...
Tp
Eikö SFC järjestä jo ajokursseja, joilla opetetaan ajamaan muutakin kuin suoraan vaunun kanssa. Ajotaito on tärkeää myös muussa liikenteessä kuin laturille ajossa, auto ja vaunu pitää hallita aina ja peruuttamisen pitää sujua automaattisesti.
Auto ja vaunu on kait kätevä, kun ne pystyy erottamaan toisistaan leirinnässä. Ja niin taidetaan useimmiten tehdäkin ja autolla käydään ilman vaunua lähimaastossa tutkimassa paikkoja. Samalla on tapana tankata auto bensalla tai diisselillä, luulisi auton latauksen sujuvan samalla tavalla. Kun käydään siellä täällä, auto latautuu samalla parkkipaikalla ja leiriin tullaan täydellä akulla.
Polttoaine käyttöisen, ja sähköauton latailussa ero siinä, etä löpö valuu tankkiin minuuteissa, mutta sähkötankkaus eikö se kestä vähintään puoltiimaa, jos missä semmonen laturi, koska nitä ei taida olla jokakylässä.
Siksi yönyli latailu lienee leirillä se paras vaihtoehto. Samalla huoltaa vaunun asiat, suihkutele, tai sauno itsensä, lepäilee krillailee parit nakit, ja viettä aikaa.
Milanen kehitys sitten, kuten lienen kirjuutellu, eli sähköauton vetokantama, lataus nopeus, latauspaikkatiheys.
Lehellä oli, että ensvuuen lopulla tulee lappiin ensimmäinen kaasutankkaus asema.
Miten kehittynee asiat, valtaako kaasuautot alaa, koska nehän voi tehhä näistä polttomoottoriautoista, eikä tarvi edes autoo uusia, ja polttomottoriauton kantomatka, tankkaus sujuu entiseen tapaan.
Tosin nykysuuntaus on ettei vanha saa muunelle, vaan pittää mennä kauppan romutamon kautta.
Tässä valossa uskon leirien kahtovan jonkun vuuen mille alakavat, tuleeko akkutekniikkaan läpimurto, ja miten sähkön tuotanto menee Suomesa.
Tp
Näin se meni ennen vanhaan:
Minä ilmoitin sähkö verkkoyhtiölle (Rovakaira). Rakennan kämppärin jonne tulee 250A pääsulakkeet. Rovakaira kaivoi muuntajalta kaapelin minun keskus kaapille ja laskutti alle kilometrin kaapelin asennuksineen (kaapeli oli kämppärin) + kuukausittain 250A mukaiset tarifit, kallis kuukausi maksu sama käytimpä sähköä 10 Kwh tai 5000Kwh/kk. Minun tehtäväksi jäi kerätä rahat sähkölaskuun.
Elon opin mukaan nykyisillä sähkön hinnoilla Elo ei enää pystykkään lataamaan ”tessua” ilmaiseksi, vaan se kustannus koitetaan sysätä jonkun muun päänsäryksi (kaupan, hotellin, kämppärin). Sähkö oppia "sähköä saa liki ilmaiseksi tai jopa ilmaiseksi seinästä" tätä viher hörhöt toitottanu jo monta vuotta, virhet, PAHA virhet.
En minä ennevanhaan tankannu asiakkaideni autoja, miks nyt kämppärin pitäjän pitäisi osallistua asiakkaidensa tankkaus kustannuksiin, tä? Ne on kaks eri toimialaa. H
Näyttäisi tuo latausongelma ratkeavan ihan omia aikojaan:
Lapin Kansa 25.8.2022:
....Geologian tutkimuskeskuksesta kerrotaan, etteivät maailman tiedossa olevat mineraalivarat riitä edes yhden sukupolven sähköautojen akkuihin saati, että kyseisestä maantiehiipijästä tulisi pysyvä, globaali liikkumisväline. Vaikka mineraaleja löydettäisiin nopeasti paljon lisää, ennen pitkää nekin loppuvat, minkä jälkeen sähköautoa voi kutsua mäkiautoksi.<br /> <br /> Ongelma ei poistu edes metalleja, akkuja ja autoja kierrättämällä, sillä ikiliikkujaa ei ole tälläkään elämän saralla keksitty.<br /> <br /> Kaiken lisäksi mineraaleja tarvitaan muuhunkin kuin sähköautoihin. Samoista malmioista kilpailevat tuuli-, aurinko- ja muut uusiutuvaa energiaa tuottavat teknologiat, joilla on tarkoitus korvata öljyyn, kaasuun ja hiileen nojaava teknologia. Ydinvoima voisi ratkaista energiaongelman, mutta sen rakentaminen on hidasta ja uraanivaratkin ovat rajalliset. Ne loppuisivat 70 vuodessa....
Näyttäisi tuo latausongelma ratkeavan ihan omia aikojaan:
Lapin Kansa 25.8.2022:
....Geologian tutkimuskeskuksesta kerrotaan, etteivät maailman tiedossa olevat mineraalivarat riitä edes yhden sukupolven sähköautojen akkuihin saati, että kyseisestä maantiehiipijästä tulisi pysyvä, globaali liikkumisväline. Vaikka mineraaleja löydettäisiin nopeasti paljon lisää, ennen pitkää nekin loppuvat, minkä jälkeen sähköautoa voi kutsua mäkiautoksi.<br /> <br /> Ongelma ei poistu edes metalleja, akkuja ja autoja kierrättämällä, sillä ikiliikkujaa ei ole tälläkään elämän saralla keksitty.<br /> <br /> Kaiken lisäksi mineraaleja tarvitaan muuhunkin kuin sähköautoihin. Samoista malmioista kilpailevat tuuli-, aurinko- ja muut uusiutuvaa energiaa tuottavat teknologiat, joilla on tarkoitus korvata öljyyn, kaasuun ja hiileen nojaava teknologia. Ydinvoima voisi ratkaista energiaongelman, mutta sen rakentaminen on hidasta ja uraanivaratkin ovat rajalliset. Ne loppuisivat 70 vuodessa.
...
Näyttää vähän erikoiselta asiatekstiltä. Kuuklen avulla näkee, että lainaus on jostain maksumuurin takaisesta kolumnista. Kolumnihan on teksti, jossa ei tarvitse tosiasioista liikaa välittää, kirjoittaja on lähtökohtaisesti aina oikeassa. Tiedä kuinka Perussuomalainen Lapin Kansa on, mutta teksti vaikuttaa hyvin puolueen tekstiksi sopivalta. Persujen mielestä kun maailma ja ihminen eivät enää kehity. Ei missään ole sanottu, että tämän päivän sähköauto on se vihoviimeinen, täydellinen malli.
Lieneekö tämäkin sitten "persujen" propagandaa?
https://www.gtk.fi/tutkimus/on-aika-herata/
Lieneekö tämäkin sitten "persujen" propagandaa?
https://www.gtk.fi/tutkimus/on-aika-herata/
Tuoltahan löytyy ihan asiaa, mm.: "Meidän on myös arvioitava koko ajattelutapaamme uudelleen. Onko yksinomaan litiumioniakkuihin perustuvaan kemiaan keskittyminen kestävää? Onko olemassa vaihtoehtoisia ratkaisuja (esimerkiksi fluori- tai natriumpohjaiset kemiat)? Miten varmistamme, että saatavilla on riittävästi materiaaleja mahdollistaaksemme energiasiirtymän järjestelmätasolla mahdollisimman kestävästi, globaalissa mittakaavassa? Miten primääri- ja uusiometallien louhinta voisivat auttaa tässä?"
Sähköautoista ei siis tule mäkiautoja eikä latausongelmaa kämppärillä ole ratkaistu. Tuota Perussuomalaisuusteemaa jatkaakseni täytyy sanoa, että he eivät valehtele kovin usein, mutta juttu pätkäistään oman mielen mukaan, kuten myös LK:n kolumnissa. Ja sitten lähdetään ajatusta kehittelemään ja huomataan kuinka hyvin kaikki oli 1970-luvulla.
Paljon kysymyksiä, joihin ei ole vielä vastausta...
Lainataanpa vielä Lapin Kansaa, jolla lehtenä ei tietääkseni ole mitään "persu" yhteyksiä (kuten ei minullakaan):
...Olemme työntäneet päämme vihreään kuplaan, josta ei näe vallitsevaa todellisuutta. Siellä mineraaleja on määrättömästi ja ne voidaan kaivaa maaperästä jälkiä jättämättä. Kuplassa tuulee aina sopivasti ja aurinkokin paistaa kaikille, joilla on katollaan paneeli...
Autoilun sähköistämisen järkevyyttä ei ilmeisesti ole lupaa kyseenalaistaa eikä sen mukanaan tuomia negatiivisia ympäristövaikutuksia mainita, koska reaktiona on että juttu pätkäistään oman pään mukaan ja perussuomalaiset eivät valehtele kovin usein. Kuitenkin LK:n kirjoitus perustuu GTK:n linkissä esitettyihin faktoihin. Eikä jutussa myöskään puhuta mitään paluusta paremmalle 70-luvulle...
Ja meidänkin katolla on paneelit...
Paljon kysymyksiä, joihin ei ole vielä vastausta...
Lainataanpa vielä Lapin Kansaa, jolla lehtenä ei tietääkseni ole mitään "persu" yhteyksiä (kuten ei minullakaan):
...Olemme työntäneet päämme vihreään kuplaan, josta ei näe vallitsevaa todellisuutta. Siellä mineraaleja on määrättömästi ja ne voidaan kaivaa maaperästä jälkiä jättämättä. Kuplassa tuulee aina sopivasti ja aurinkokin paistaa kaikille, joilla on katollaan paneeli
...
Autoilun sähköistämisen järkevyyttä ei ilmeisesti ole lupaa kyseenalaistaa eikä sen mukanaan tuomia negatiivisia ympäristövaikutuksia mainita, koska reaktiona on että juttu pätkäistään oman pään mukaan
ja perussuomalaiset eivät valehtele kovin usein
. Kuitenkin LK:n kirjoitus perustuu GTK:n linkissä esitettyihin faktoihin. Eikä jutussa myöskään puhuta mitään paluusta paremmalle 70-luvulle...
Ja meidänkin katolla on paneelit...
Kyseenalaistaminen on jotain muuta kuin nuo lainaamasi lausahdukset. Kyllähän äärimielipiteilläkin voidaan kyseenalaistaa, mutta silloin tarvitsisi olla terävä kynänkäyttäjä. Kolumnissa oikeastaan kuuluukin kärjistää tai ainakin se on yksi kolumnin tehokeinoista, mutta silloin joku tiukkahattu voi tulkita kirjoituksen väärin. Ehkä LK tarkoittaakin, että pitäisi vähän vielä kehitellä nykytekniikkaa ja niin pitääkin. Sitähän GTK ehdottaa.
Fakta ei muuten ole fakta, jos se katkaistaan asiayhteydestään niin, että sen merkitys muuttuu. Oma lainaukseni oli lainausmerkeissä, sen jälkeen kirjoitin ihan omiani, väittämättä, että GTK olisi sanonut mitään 1970-luvusta.
Luin jostain, kai netistä löytyy, että suolasta, hiilestä rikistä, ja hiekasta on jo keksity akku, jota kehitellän. Mikäli se toimii, nin raaka-ainetta on varmaan saatavilla aikahyvin.
Mhdolisia poltoaineitahan on. Kaasu, vety esimerkkinä, vety varsinkin, koska se ei lopu, ja poltokenno ikiaikainen keksintö.
Tp
Tähän päivään mennessä en ole vielä kertaankaan saanut diesliä ilmaiseksi kun olen mennyt leirialueelle. Sähköautot, turhakkeet voi ladata ja myös maksaa, ei ole ilmaisia lounaita, jos hinnat nousee näiden sähkäautojen vuoksi, ei hyvä
Näin juurikin sen on toimittava, elikkä se jonkun ehdottama, että sähköyhtiö rakentaa mihin katsoo kannattavaksi, ja perii sitten maksun, eli sähköautohuoltamo.
Tosin paineita noille lataamoille lie muuallakin maakunnissa
Diiselistä senverta aiheen sivuun. Täälläpäin kävi jo alle 2 öörin diiseli, mytta opeki reagoi, ja vähensi rakaöljyn tuotantoa, elikkä se öljypula taitaa olla jokseenkin tekosyy nostaa hintaa, j eikös neste tehnyt julman tuloksen
No eiliene ainoo. Ruuan hinnasta oli puhettä töllössä, ja alka olla kulemma sillä tasolla, etä ihmissillä ei varaa, ja ihmiset alkavat lopettaa kaiken turhan ostamista, ja tuhlaamista liikkumiseenkin, eli palaa kansa tavallaan juurilleen.
Tp
Näin juurikin sen on toimittava, elikkä se jonkun ehdottama, että sähköyhtiö rakentaa mihin katsoo kannattavaksi, ja perii sitten maksun, eli sähköautohuoltamo.
Tosin paineita noille lataamoille lie muuallakin maakunnissa
Diiselistä senverta aiheen sivuun. Täälläpäin kävi jo alle 2 öörin diiseli, mytta opeki reagoi, ja vähensi rakaöljyn tuotantoa, elikkä se öljypula taitaa olla jokseenkin tekosyy nostaa hintaa, j eikös neste tehnyt julman tuloksen
No eiliene ainoo. Ruuan hinnasta oli puhettä töllössä, ja alka olla kulemma sillä tasolla, etä ihmissillä ei varaa, ja ihmiset alkavat lopettaa kaiken turhan ostamista, ja tuhlaamista liikkumiseenkin, eli palaa kansa tavallaan juurilleen.
Tp
Ei taida kukaan raakaöljyllä ajaa, vaan tankataan jalostettua dieseliä. Siinä se markkinahinnoittelu tulee sitten väliin, kun dieselin jalostuskapasiteetti ei ole rajaton. Siksi valmiin tuotteen hinnat ovat korkeammat kuin rajattomassa tarjonnassa. Ylen mukaan dieselistä tulee 40% Venäjältä Eurooppaan ja kohta ei tule. Ei siinä raakaöljyn hinnat paljoa vaikuta, paitsi perustelusanoissa. Analyytikot kun ovat tottuneet samaa juttua toistamaan.
https://yle.fi/uutiset/3-12648931
Tilanne ei ole paljoa parempi USAssa ja se heikentää euromaiden asemaa entisestään.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009137393.html
Hassua miten keskustelu menee aina ihmeelliseen suuntaan. Aloituksen kirjoitin tarkoituksena herättää keskustelua liikenteen muutoksesta ja hyvin on keskustelua syntynyt.
Miten me matkustamme matkailukulkimilla. Ajamme autoa tietyn kilometrimäärän, jonka jälkeen pidämme tauon, (Ruokailu, jalottelu, nähtävyyksien katselemisen, majoittuminen. yms.). Nämä on ne tauot, joiden aikana autoon ladataan lisää energiaa. Tauko pitetään siellä, jossa on myös energian latausmahdollisuus. Nykyisellään dieselit tankataan pysähdyspaikassa, jossa myydään dieseliä. Samoin auto ladataan siellä missä myydään sähkö.
Lerintäalueille sähkön myynti on/olisi hyvä lisäbisnes ja autoilun kannalta erinomainen paikka saada autoon lisää energiaa. Jos leirintäalueilla olisi jokaiseen sähkötolppaan 16A syöttö ja tolppakohtainen energian mittaus, niin alue pystyisi kaikille myymään sähköä tasapuolisesti. Aldea voisi lämmittää 3KW tai ladata autoon energiaa 3KW, joka on ihan riittävä. En tarkoittanut, että sähköautoille pitäisi antaa ilmasta sähköä, vaan mahdollistaa MYYDÄ sitä tarvitsijoille.
Toi ajatus, että joku "huoltoasema" alkaisi myymään sähkö on peräisin "dieselmiehiltä", jotka ajattelee auton energia lataamista vai tavalla, jolla sitä on aina tehty, eli seistään auton vieressä odottamassa, että auto täyttyy.
Ensimmäisen sähköauton käyttämisen jälkeen huomaan, että autoon ladataan energiaa aina silloin kun kuski tekee jotakin hyödyllistä. Käy kaupassa, syömässä, lenkillä, punttisalilla, nukkuu kotona tai majoitusliikkeessä.
Ajatus siitä, että auto pitää viedä ladattavaksi/tankattavaksi jonnekin tuntuu "typerältä".
Leirintäalueilla ei tarvita läpiajopaikkoja, vaan tarkoitin "huoltoasemia". Nykyisellään dieseliä tankataan läpiajo paikoilla, joihin voi ajaa peräkärry perässä. Yleensä sähköä saa paikoista, joihin ei voi ajaa peräkärry perässä. Tämä matkalla tapahtuva auton lataus peräkärry perässä on se, johon pitäisi SFC:n ottaa kantaa, jotta yhdistelmät myös saatasiin ladattua vaivattomasti tulevaisuudessa. Kukaan ei ala irroittamaan asuntovaunua 200 km välein latauksen ajaksi.
SFC Rairanta on ottanut ensiaskeleita ja tehnyt sähköautojen latauspaikan. Tässä latauspaikassa MYYDÄÄN sähköä sähköautojen lataukseen. Tämä on hyvä alku rakentaa palveluita tulevaisuuden liikkumiseen.
Liitetiedostot
img_20221019_103706.jpgHassua miten keskustelu menee aina ihmeelliseen suuntaan. Aloituksen kirjoitin tarkoituksena herättää keskustelua liikenteen muutoksesta ja hyvin on keskustelua syntynyt.
Miten me matkustamme matkailukulkimilla. Ajamme autoa tietyn kilometrimäärän, jonka jälkeen pidämme tauon, (Ruokailu, jalottelu, nähtävyyksien katselemisen, majoittuminen. yms.). Nämä on ne tauot, joiden aikana autoon ladataan lisää energiaa. Tauko pitetään siellä, jossa on myös energian latausmahdollisuus. Nykyisellään dieselit tankataan pysähdyspaikassa, jossa myydään dieseliä. Samoin auto ladataan siellä missä myydään sähkö.
Lerintäalueille sähkön myynti on/olisi hyvä lisäbisnes ja autoilun kannalta erinomainen paikka saada autoon lisää energiaa. Jos leirintäalueilla olisi jokaiseen sähkötolppaan 16A syöttö ja tolppakohtainen energian mittaus, niin alue pystyisi kaikille myymään sähköä tasapuolisesti. Aldea voisi lämmittää 3KW tai ladata autoon energiaa 3KW, joka on ihan riittävä. En tarkoittanut, että sähköautoille pitäisi antaa ilmasta sähköä, vaan mahdollistaa MYYDÄ sitä tarvitsijoille.
Toi ajatus, että joku "huoltoasema" alkaisi myymään sähkö on peräisin "dieselmiehiltä", jotka ajattelee auton energia lataamista vai tavalla, jolla sitä on aina tehty, eli seistään auton vieressä odottamassa, että auto täyttyy.
Ensimmäisen sähköauton käyttämisen jälkeen huomaan, että autoon ladataan energiaa aina silloin kun kuski tekee jotakin hyödyllistä. Käy kaupassa, syömässä, lenkillä, punttisalilla, nukkuu kotona tai majoitusliikkeessä.
Ajatus siitä, että auto pitää viedä ladattavaksi/tankattavaksi jonnekin tuntuu "typerältä".
Leirintäalueilla ei tarvita läpiajopaikkoja, vaan tarkoitin "huoltoasemia". Nykyisellään dieseliä tankataan läpiajo paikoilla, joihin voi ajaa peräkärry perässä. Yleensä sähköä saa paikoista, joihin ei voi ajaa peräkärry perässä. Tämä matkalla tapahtuva auton lataus peräkärry perässä on se, johon pitäisi SFC:n ottaa kantaa, jotta yhdistelmät myös saatasiin ladattua vaivattomasti tulevaisuudessa. Kukaan ei ala irroittamaan asuntovaunua 200 km välein latauksen ajaksi.
SFC Rairanta on ottanut ensiaskeleita ja tehnyt sähköautojen latauspaikan. Tässä latauspaikassa MYYDÄÄN sähköä sähköautojen lataukseen. Tämä on hyvä alku rakentaa palveluita tulevaisuuden liikkumiseen.
Oma matkakuljin ei maasähköä tarvitse, mutta olen luullut, että leirintäalueella saa sähköä ostaa tolpasta omaan tarpeeseen. Kai sen saa käyttää vaunun lämmitykseen tai auton lataamiseen, kunhan kaapelit on kunnossa ja matkalaturi mukana tai autoon rakennettuna.
Diesel-pumpuilla läpiajo palvelee varmasti enemmän tankkaamisen nopeutta kuin perävaunuilijoita. Jo niillä perävaunuja on varmasti alle 10 prosentilla autoilijoista, sähköautoissa niitä on varmaan alle prosentilla. Kannattaakohan läpiajopaikkoja siis perävaunujen takia lähteä rakentamaan, kun vaunun kanssa läpiajettavan paikan tilantarve on melkoinen ja paikalla viivytään se puolituntia. Mutta kaikkea rakennetaan maksua vastaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.