sähköauto veturina

Sakari Nivala 24.01.2024 14:25

Onko kenelläkään kokemusta sähköautosta vetoautona?

Ville Säynäjäkangas 25.01.2024 12:12

Tuossa on hyvä kotimainen youtube kanava Tesla vaunun veturina aiheesta.

https://youtu.be/PzfnQZUU4p4?si=xo4-iPkTDj1sKnhy

Seppo Lokasaari 28.01.2024 20:11

Villen laittaman linkin kautta katsoin useamman videon ja on kyllä melkoista leikkimistä ainakin talvikelillä. Aikanaan, kun vaunu meillä oli, niin dieseliautolla vedettiin ja ei tarvinnut välttämättä pysähtyä, kuin vessa reissut P-paikoilla tai huoltoasemilla.
Tankilla noin 800km välein, että matka kyllä joutui tarvittaessa.

Timo Haapanen 29.01.2024 16:41

Sähköautolla koko matkailu menee latauspaikkojen kyttäykseen. Vielä ei ole aika sähkövehkeiden vetohommiin. Tulevaisuudessa on varmasti.

Marko Luukkonen 21.02.2025 06:01

Ensi kesänä raportoin miten selvisi hengissä. Vetoautona BYD Tang ja vaunuksi valikoitui Knaus Sport 500 KD E-Power, eli kaasuton versio sekin. Puskaparkissa oleiluun löytyy V2L suoraan caravan-pistokkeella 16 ampeerilla.

Talveenhan tuo vaunu ei ole suunniteltu, joten sen kokeilut jää pois. Sellaista 200-250 km rangea odotan kesäkelissä, joka on enemmän kuin meillä matkustajat jaksaa kerralla. 86 kWh blade-akku vielä tässä vanhemmassa, uudemmissahan on jo järeämpi 111 kWh.

Seppo Svärd 21.02.2025 07:32

Mielenkiinnolla jään odottelemaan kokemuksia, itselläkin harkinnnassa sama kuvio.

Ville Säynäjäkangas 22.02.2025 08:37
Marko Luukkonen

Ensi kesänä raportoin miten selvisi hengissä. Vetoautona BYD Tang ja vaunuksi valikoitui Knaus Sport 500 KD E-Power, eli kaasuton versio sekin. Puskaparkissa oleiluun löytyy V2L suoraan caravan-pistokkeella 16 ampeerilla.

Talveenhan tuo vaunu ei ole suunniteltu, joten sen kokeilut jää pois. Sellaista 200-250 km rangea odotan kesäkelissä, joka on enemmän kuin meillä matkustajat jaksaa kerralla. 86 kWh blade-akku vielä tässä vanhemmassa, uudemmissahan on jo järeämpi 111 kWh.

Onko vaunussa minkäänlaista akkua? Entä lämmityslaitetta? Vaikka talvessa ei matkailekaan, niin lämmityslaitetta kyllä tarvitsee.

Marko Luukkonen 22.02.2025 13:58
Ville Säynäjäkangas

Onko vaunussa minkäänlaista akkua? Entä lämmityslaitetta? Vaikka talvessa ei matkailekaan, niin lämmityslaitetta kyllä tarvitsee.

Dometic FreshWell 3000 on ilmastointilaitteena ja lämmityksenä. Valmistajan mukaan nollakelissä vielä jaksaa mutta sen alle alkaa hyytymään. Lattialämmitys lisäksi, mutta se lienee enemmänkin mukavuuslämmitys kuin varsinaisesti vaunua lämmittävä.

Normaali 12 V AGM-akku löytyy. Induktioliesi ja lämmitys/ilmastointi vaatii 230V, kaikki muu toimii 12V. Jääkaappikin ainoastaan 12V jännitteellä toimiva kompressorikaappi.


230V järjestelmässä lisäksi kuormanhallinta, eli napista valitaan onko käytettävissä 6 A, 10 A vai 16 A, ja järjestelmä pitää huolen, että sitä ei ylitetä. Jos rajana 10 tai 6 A, ensin katkaistaan lämmitys, sitten rajoitetaan lieden maksimitehoa ja jos ei sekään riitä niin sukopistokkeita suljetaan. 16 A poikkeustilanteita lukuunottamatta (vaunu kylmä, lämmitys täysillä ja liesi päällä) riittänee ilman rajoituksia kaikkeen.
muokattu: 22.2.2025 14:21
Ville Säynäjäkangas 23.02.2025 16:07

Päivittelehän tänne tulevan kauden kokemuksia. Täyssähköauto ja täyssähkövaunu-aihe on todella mielenkiintoinen. Tuollaista karavaanikalustoa ei vielä paljon ole.

Marko Luukkonen 01.03.2025 06:24

Ei malttanut odotella kesään, joten kävin heittämässä pienen lenkin illalla. 60% paloi akusta nollakelissä 104 km matkalla 85 km/h cruisessa. Eli sellaiset 170 km range tällainen worst case mikä voisi meidän käytössä tulla vastaan. Lähtö kylmästä, joten alkumatkasta lämmityksen takia kulutus oli isompi kuin loppumatkasta, joten arvio lienee alakanttiin jos koko akullisen ajaa. Alla maltilliset 265/40R22-kitkat, jotka ei kulutusta ainakaan parantamaan pääse.

Uskoisin että alkuperäinen ajatus 200-250 km pitää kutinsa ollen täydessä vauhdissa alalaidassa ja pikkuteillä nopeuden laskiessa sitten lähempänä 250 km.

Eihän tämä päivittäin Lappiin pysähtymättä ajavalle kuulosta varmasti toimivalta konseptilta, mutta meillä muutenkin pysähdytään korkeintaan kolmen tunnin välein joten auto ei hidastane matkaa.

Veturina tuo on mainio. 517 hevosta ja välitön vääntö tekee vetämisestä todella vaivatonta, kun muistelee millaista oli vetää tehokkaillakin dieseleillä kevyempääkin vaunua.

Vaunun aisapaino on tyhjänä vain 25 kg. Heitin keulaan renkaita ja tikkaita että sai painavammaksi. Pitää ottaa huomioon pakatessa, että pitää saada huomattavan etupainoiseksi.

Kesää odotellessa.


Tämä tulikin tuplana, miten tämän saa poistettua?
muokattu: 1.3.2025 06:27
Marko Luukkonen 01.03.2025 06:25

Ei malttanut odotella kesään, joten kävin heittämässä pienen lenkin illalla. 60% paloi akusta nollakelissä 104 km matkalla 85 km/h cruisessa. Eli sellaiset 170 km range tällainen worst case mikä voisi meidän käytössä tulla vastaan. Lähtö kylmästä, joten alkumatkasta lämmityksen takia kulutus oli isompi kuin loppumatkasta, joten arvio lienee alakanttiin jos koko akullisen ajaa. Alla maltilliset 265/40R22-kitkat, jotka ei kulutusta ainakaan parantamaan pääse.

Uskoisin että alkuperäinen ajatus 200-250 km pitää kutinsa ollen täydessä vauhdissa alalaidassa ja pikkuteillä nopeuden laskiessa sitten lähempänä 250 km.

Eihän tämä päivittäin Lappiin pysähtymättä ajavalle kuulosta varmasti toimivalta konseptilta, mutta meillä muutenkin pysähdytään korkeintaan kolmen tunnin välein joten auto ei hidastane matkaa.

Veturina tuo on mainio. 517 hevosta ja välitön vääntö tekee vetämisestä todella vaivatonta, kun muistelee millaista oli vetää tehokkaillakin dieseleillä kevyempääkin vaunua.

Vaunun aisapaino on tyhjänä vain 25 kg. Heitin keulaan renkaita ja tikkaita että sai painavammaksi. Pitää ottaa huomioon pakatessa, että pitää saada huomattavan etupainoiseksi.

Kesää odotellessa.

Ville Säynäjäkangas 01.03.2025 07:54

Pari sähköpyörää aisalle, niin jopa alkaa aisapaino olemaan kohdallaan.

Marko Luukkonen 01.03.2025 12:48
Ville Säynäjäkangas

Pari sähköpyörää aisalle, niin jopa alkaa aisapaino olemaan kohdallaan.

Joo, aina sitä painoa lisää saa, ei huolta siitä.

Ville Säynäjäkangas 02.03.2025 14:09

Pyörät on tarpeellista painoa. Tarpeetonta painoa ei -mielestäni- kannata kuljettaa.

Toivo Koistinen 02.03.2025 14:39

517 hevoista henkilöautossa Herraisä, kun tuossa koitin muistella, niin taisko olla 400 tai 450 hepoista, kun kanialla kiskoskelin 60 t kokonaispainoilla turvetta.
Sisun kasetissa 400 hepoa, en muista mikä sillon oli kokonaispaino. Luulisi siinä sähkömootori vedolla kapineen liikkuvan, kun eikös sähkömoottorissa ole kaikilla kierroksilla täysi vääntö.
Noh kehitys kehittyy. Toivottavasti yhistelmä toimii, ja tulee hyvät reissut.
Tp

Timo Haapanen 02.03.2025 17:23
Marko Luukkonen

Ei malttanut odotella kesään, joten kävin heittämässä pienen lenkin illalla. 60% paloi akusta nollakelissä 104 km matkalla 85 km/h cruisessa. Eli sellaiset 170 km range tällainen worst case mikä voisi meidän käytössä tulla vastaan. Lähtö kylmästä, joten alkumatkasta lämmityksen takia kulutus oli isompi kuin loppumatkasta, joten arvio lienee alakanttiin jos koko akullisen ajaa. Alla maltilliset 265/40R22-kitkat, jotka ei kulutusta ainakaan parantamaan pääse.

Uskoisin että alkuperäinen ajatus 200-250 km pitää kutinsa ollen täydessä vauhdissa alalaidassa ja pikkuteillä nopeuden laskiessa sitten lähempänä 250 km.

Eihän tämä päivittäin Lappiin pysähtymättä ajavalle kuulosta varmasti toimivalta konseptilta, mutta meillä muutenkin pysähdytään korkeintaan kolmen tunnin välein joten auto ei hidastane matkaa.

Veturina tuo on mainio. 517 hevosta ja välitön vääntö tekee vetämisestä todella vaivatonta, kun muistelee millaista oli vetää tehokkaillakin dieseleillä kevyempääkin vaunua.

Vaunun aisapaino on tyhjänä vain 25 kg. Heitin keulaan renkaita ja tikkaita että sai painavammaksi. Pitää ottaa huomioon pakatessa, että pitää saada huomattavan etupainoiseksi.

Kesää odotellessa.

Ja sitten täsmäajoitus latauspaikalle. Kyllä hidasta on vaikka ei kiire olisikaan. Auto määrää pysähdykset.

Ville Säynäjäkangas 02.03.2025 19:32

Älä nyt Timo koe nuin kovaa rangeahdistusta. Hyvä tästä vielä tulee. Seurataan me dieseljäärät vaan mielenkiinnolla sivusta sähkökaravaanaipioneerien reissuja.

Marko Luukkonen 02.03.2025 21:29

Vuonna 2019 ekan sähköauton ostaneena ja yli 200 000 km näillä ajaneena en oikein ole koskaan osannut rangeahdistuksesta kärsiä. Verkosto on jotain ihan muuta kuin silloin, kun piti suunnitella mitä reittiä ajetaan.

Nykyään ei suunnitella, pysähdytään kun (ihmiset) tarvitsee ja aina on letkuja mihin joka tapauksessa pysähtyy. Nykyään vieläpä läpiajopaikkoja tehty kaikille uusille laajennuksille, joten harvemmin joutunee enää irrottamaan vaunua.

Varmaan kaasuautoiluun pitää siirtyä seuraavaksi että saa ahdistuksen.

Timo Haapanen 03.03.2025 06:36

Eiköhän lataaminen kuitenkin ole takaraivossa koko ajan. Siis vaununvedossa, pelkällä autolla homma alkaa olla hanskassa.

Mun kaasuhybridissä on range lähes 1000 km. jos vetää molemmat tankit tyhjäksi. Kaasuautojen tappaminen on suuri virhe nyt kun tykkänään ajetaan biokaasulla. Päästöt ovat olemattomat sähköautoonkin verraten.

Seppo Svärd 03.03.2025 08:19

Toivottavasti leirintäalueille tulee jatkossa tehokkaita latauspaikkoja (esim. 11 kW). Voihan sitä autoa ladata myös 16 A leirintäpaikan schukosta leiriytymisen aikana vaikka koko leiriintymisen ajan. Vaunun voi myös jättää leiripaikalle puskaparkissa oltaessa ja käydä lataamassa auton kauppareissulla joissain teholaturissa niin ei tarvitse latauspaikalla vaunua irroitella. Minä en ainakaan olisi kovin rangeahdistunut. Yleensä näitä pitkiä vaununveto reissuja ei tule kovin montaa vuoteen joten minä en ainakaan sen takia pitäisi tarpeellisena ajella koko aikaa fossiiliautolla, varsinkaan dieselillä. Kyllä sähköauto on yliveto normaalissa päiväkäytössä.

Marko Luukkonen 03.03.2025 08:19
Timo Haapanen

Eiköhän lataaminen kuitenkin ole takaraivossa koko ajan. Siis vaununvedossa, pelkällä autolla homma alkaa olla hanskassa.

Mun kaasuhybridissä on range lähes 1000 km. jos vetää molemmat tankit tyhjäksi. Kaasuautojen tappaminen on suuri virhe nyt kun tykkänään ajetaan biokaasulla. Päästöt ovat olemattomat sähköautoonkin verraten.

Onneksi kaikille on sopivat vaihtoehdot olemassa ja voidaan kaikki valita sopivin vaihtoehto omaan käyttöön. Itselläni päästöt ei sinänsä ole koskaan ollut autonvalinnan peruste, uskon että markkinatalous hoitaa sen puolen kehittymisen asianmukaisesti. Ollut kaikkea nelosdieseleistä V8:eihin. Kun ajan paljon, niin sähkö on omassa käytössäni ollut ihan ylivertainen. Näin vanhana bensalenkkarina V10:n kulkuhalut, mutta smartin kulut on ihan kiva yhdistelmä.

Hinta tippuu toki, mutta niin se tippuisi vastaavassa bensamaasturissakin, jonka lähtöhinta olisi helposti tuplat. Näitä Tangeja esimerkiksi saa siis uuden täysvarustellun farkku-Corollan hinnalla lähes ajamattomina.

Kaasuautoa ei olekaan koskaan ollut, joten oma käsitykseni ei ole perustunut kokemukseen, ja ilmeisesti olen ollut ihan väärässä käsityksessä. 1 000 km kuulostaa erittäin hyvältä sellaiselle, jolle se on olennainen tarve. Pärjää hienosti kehnommallakin tankkausverkostolla.

Marko Luukkonen 03.03.2025 08:25
Seppo Svärd

Toivottavasti leirintäalueille tulee jatkossa tehokkaita latauspaikkoja (esim. 11 kW). Voihan sitä autoa ladata myös 16 A leirintäpaikan schukosta leiriytymisen aikana vaikka koko leiriintymisen ajan. Vaunun voi myös jättää leiripaikalle puskaparkissa oltaessa ja käydä lataamassa auton kauppareissulla joissain teholaturissa niin ei tarvitse latauspaikalla vaunua irroitella. Minä en ainakaan olisi kovin rangeahdistunut. Yleensä näitä pitkiä vaununveto reissuja ei tule kovin montaa vuoteen joten minä en ainakaan sen takia pitäisi tarpeellisena ajella koko aikaa fossiiliautolla, varsinkaan dieselillä. Kyllä sähköauto on yliveto normaalissa päiväkäytössä.

Toki olisi mukava lisä, jos leirintäalueellakin saisi ladattua, mutta en koe itse erityisen olennaisena. Sukolataus on niin hidasta isoakkuisen kanssa, etten viitsisi sitä ollenkaan, ellei sitten tosiaan ole ajamatta parkissa pitempään. Ennemmin käy kaupassakäydessä lataamassa jossain pikalaturilla samalla, niin on taas valmiina seuraavan päivän lähtöön, tai puskaparkkeilussa antamaan virtaa vaunulle.

Juhani Saarinen 03.03.2025 15:40

Viime kesä oli meillä ensimmäinen kesä vaunun kanssa. SF-Caravanin jäsenyhdistykseen liityttiin kännykällä yllättäen kesken yhden reissun. Sähköllä olen ajellut nyt viitisen vuotta, mutta karavaanihommia en ollut koskaan aiemmin harrastanut. Ajokortti piti vuosi sitten päivittää BE-kortiksi, koska pelkän B-kortin massat paukkuvat karavaanihommissa aika lailla heti, mutta siitä kun selvittiin niin aika mukavaa ja helppoa on ainakin tähän asti ollut. Suurin kivi kengässä on ollut matkustaminen paluuruuhkassa, jota tuo Pohjois- ja Itä-Suomen laturiverkosto ei oikein vielä siedä (tehot laskevat kun janoisia autoja on liikaa), mutta eiköhän noita Etelä-Suomesta tuttuja megalatauskenttiä tule pian pohjoisemmaksikin. Vähän siinä oli omaakin opettelua, ettei aina kannata välttämättä vanhasta tottumuksesta hakeutua juuri niille ABC-asemille. Recharge, Neste MY lataus ym. palvelivat karavaania paremmin.

Aina välillä saa lukea, että joillain leirintäalueilla olisi tarjolla myös autolle latausta, mutta ainakaan vielä me ei olla sitä osattu kaivata tai käyttää. Alueiden lähellä/matkalla on kuitenkin aina ollut jokin pikalaturi, ja kun tuo hörppäisee akun puolessa tunnissa täyteen, niin siinä se on yleensä samalla rutiinilla mennyt asioidessa.

Minkään valtakunnan vetohommia ei ole tosiaan ennen vaunun vetoa tullut säännöllisesti tehtyä, eli ihan täytenä noviisina alettiin karavaanaroimaan. Sellaiset 100-150 km eli pari tuntia ajoa meillä tuli viime kesänä per lenkki vaunun kanssa. Sitä voisi ehkä seuraavassa autossa venyttää 200 kilometriin, mutta en pelkästään sen vuoksi ala vielä autoa vaihtamaan. Tuo 200 km per lataus sinänsä onnistuisi sopivalla kesäkelillä jo nykyiselläkin autolla, mutta ei joka reissulla saati vastatuulella, niin eipä olla lähdetty urheilemaan.

Kilometreissä mitattuna vaunua vedettiin viime kesän aikana ehkä 3500 yksikköä? En ihan tarkkaa kirjaa pitänyt, mutta lomalla tehtiin yksittäinen noin 2000 km pitkä turnee, ja siinä oli sinänsä meille vetohommia kerralla jo ihan tarpeeksi. Pitihän sitä välillä ehtiä uimaankin!

En ole tosiaan polttonesteillä vetänyt vaunua metriäkään, joten en osaa siitä näkökulmasta verrata. Hauska harrastus tämä on kuitenkin ollut! Alueilla on tullut vastaan vain ystävällisiä kanssakaravaanareita. Ensi kesänä taas mennään, jospa vaikka tällä kertaa uskaltaisi Ruotsin tai Norjan puolelle.

Niko Ostrow 03.03.2025 16:33

Muutaman vuoden olen vaunua sähköllä vetänyt. Ensin Tesla Model X ja viime kesänä BMW iX40 ei pitkiä reissuja, kun on muut kiireet vaivanneet. Teslalla ikävä kyllä koskaan ei tullit kokeiltua kuinka pitkälle täydellä akulla pääsee kun kolmen tunnin kohdalla, joku halusi joka kerta pysähtyä. Latureita ollut näppärästi. Vielä ole vaunua kertaakaan joutunut latausta varten irroittamaan. Sähkö on aivan ylivoimainen käyttövoima vaunun vedossa.

Toivo Koistinen 04.03.2025 04:15

Sähkö on, koska sähkömootorilla on laaja vääntömomentti, ja eipä ole vaihteistoöljyn vaihtoa. Ovan puhunet auto akusta jossa olisi 100o km kantama kertalatauksella.
Mikäli latausaikakin lyhenisi, niin sehän mullistaisi. No se sähkön riitävyys maailmassa, mutta jos fuusiovoima tulisi, se olisi asia, mutta hyvin kaukana tulevaisuudesa.
Toinen on sitten sähkötehon riittävys esimerkiksi kerrostaloissa lataukseen monelle autolle. Ninja se paloturvallisuus, kun jos parkkihallisa syttyy, niin miten sen auton saa nostettua vesiammeeseen.
Mutta toivotaan parasta, koska se on hyvä, ja jos ihmiset vielä oppisi elämään sovussa...
Tp

Seppo Svärd 04.03.2025 07:20

Hienoa että tulee esiin näitä tosielämän kokemuksia!

Ville Säynäjäkangas 04.03.2025 08:39
Toivo Koistinen

Sähkö on, koska sähkömootorilla on laaja vääntömomentti, ja eipä ole vaihteistoöljyn vaihtoa. Ovan puhunet auto akusta jossa olisi 100o km kantama kertalatauksella.
Mikäli latausaikakin lyhenisi, niin sehän mullistaisi. No se sähkön riitävyys maailmassa, mutta jos fuusiovoima tulisi, se olisi asia, mutta hyvin kaukana tulevaisuudesa.
Toinen on sitten sähkötehon riittävys esimerkiksi kerrostaloissa lataukseen monelle autolle. Ninja se paloturvallisuus, kun jos parkkihallisa syttyy, niin miten sen auton saa nostettua vesiammeeseen.
Mutta toivotaan parasta, koska se on hyvä, ja jos ihmiset vielä oppisi elämään sovussa...
Tp

Kyllä niissä sähköautoissa vaihteisto ja vetopyörästö-öljyt on. Suurimmassa osassa vaihteisto vaan on kiinteällä välityksellä. Porshcella ja jollain muulla oli jo 2-vaihteinen vaihteisto. Eikä turhaan.

Virheellisesti ajatellaan -vielä- että useampia välityksiä ei tarvita, mutta sähkömoottorin kierrosten noustessa ja siten vääntömomentin tarpeen laskiessa hyötysuhde paranee. Pienillä kierroksilla raskaasti väännättäen akkua kuluu tosi paljon, säätimen ampeerit nousevat huimasti ja mekaaninen kesto on lujilla. Joten kun päästään tästä 500-1000 hevosvoiman alkuhuumasta ja ryhdytään valmistamaan järkevän painoisia, järkevillä teholukemilla ja järkevällä akunkestolla olevia sähköautoja, niin useampivaihteinen vaihteisto osoittautuukin tarpeelliseksi.


Niinhän se meni sähköpolkupyörissäkin. Ensin tehtiin kiinteävälityksellisiä napamoottoreita, mutta sitten ryhdyttiin valmistamaan parempia kampikeskiöön sijoitettavia moottoreita, jolloin vaihteiston välitykset saadaan hyödynnettyä. Tällä saadaan lisättyä akun kantamaa.
muokattu: 4.3.2025 08:51

Liitetiedostot

img_1548.gif
Toivo Koistinen 05.03.2025 10:06

Kiitos valistavasta kommentista. Tottahan se, että vaihteistohan antaa parhan väännön, ja voiman nopeuden suhteen. Automaattilaatikko varsinkin hyvä tuohon
Kyllä näihin kaupunkilaisten, ja mejän vanhojen autoksi riittäisi jopa alle 100 hp pienikokoiset, ja nimenomaan keveät henkilöautot. kantama talviolosuhteissa n 500 km luokkaa, niin se on hyvä.
Nykyäänhän nuo 1 litran ja n 100 hp bensakoneetkinhan ovat yleistä.
Tule mielen että jos olisi istuin mukavuudeltaaan käynyt skodan fabia, nin mulla autoilun kierros olisi täynnä, kun ensimmäinen oli skodan takamoottori 1l koneella.
Jaapajaa, näin se aika kuluu, ja ukko vanahanee.
Tp

Marko Luukkonen 05.03.2025 12:50

Näissä monesti tahtoo olla polttomoottoriajalta periytyvä ajatus siitä, että iso huipputeho olisi jotenkin käänteisesti verrannollinen taloudellisuuteen. Näin se ei kuitenkaan sähköautojen osalta ole. Teslat, jotka perinteisesti ovat repineet rajuimmat tehot, ovat kuitenkin niitä pienikulutuksisimpia kun ajetaan normaalisti. Isompi teho ei vaikuta rangeen (paitsi tietysti jos sitä käyttää), painoon (olennaisesti) eikä kulutukseen.

Tuo vaihteiston tarvekin on vähän niin ja näin, ainoat tällä hetkellä kaksivaihteiset (Porsche Taycan ja sen sisarmalli Audi e-tron GT sekä joku Rimacin hyperauto) ovat niitä, joista nimenomaan kiihtyvyys ja huippunopeus on optimoitu sillä.

Tavallisen kansan autoissa vaihteista ei ole mitään käytännön hyötyä, enkä itse ainakaan usko niiden yleistyvän rata-autojen ulkopuolelle.

Bydissä muuten kuuluu tasauspyörästön öljynvaihto huolto-ohjelmaan, poiketen valtaosasta muita sähköautoja. Parin viikon päästä juuri menossa ensimmäiseen 30 tkm huoltoon.

Ville Säynäjäkangas 05.03.2025 14:12

Kyllä se isompi teho vaikuttaa painoon oleellisesti. Se lähtee heti korin suunnittelusta jarrujen kautta akkuun (c-arvo) jne. Vaihteiston, edes kaksivaihteisen käyttö laskee akun painoa/kokoa/hintaa vielä lisää. Parinkymmenen vuoden päästä amerikan ihmeitä muistellaan nauraen, kun saksalaiset ja japanilaiset menevät ominaisuuksissa ohi hurahtamalla.

Toivo Koistinen 06.03.2025 05:25

Nojoo. Parinkymmenen vuoden päästä.
Mutta onko transitin PHEV hypridissä vaihteisto. Siinähän kone pyörittää isoa laturia, joka anta virran sähkömoottorille voimansiirtoon, ja samalla lataa akkua, jotta se voi liikkua väliin akkuvoimalla.
Tietysti siinäkin on tasauspyörästö.
Tp


Politiikkaakin vähän autoiluun. EU kieltää polttomoottoriautot v 2035, mutta nyt päätti, että sallii niiden myynnin sen jäkeenkin.
muokattu: 6.3.2025 06:09
Eero Bruun 13.03.2025 21:20

Rapidon retkiautolla pääsee 800km ihan helposti käytännössä. Tankkaus kortilla. Helppoa. Toinen nuo motarimaksut. Joka maassa eri tavalla. Kunpa voisi ajaa joka maassa eikä tarvitsisi miettiä näitä.

Ville Säynäjäkangas 21.03.2025 12:58

No niin. Ei sitä kauaa mennyt, kun autoasentajan/autoinssin ennustukseni kävi toteen. Nyt kansanmallin pikkusähkömersuun tuli kuin tulikin 2 vaihteinen vaihteisto. Perusteena energiatehokkuus.

https://moottori.fi/uutinen/ulkonako-pettaa-mercedes-benz-cla-on-nyt-nimittain-aivan-uusi-ja-lahtokohtaisesti-valmistajansa-energiatehokkain-sahkoauto/


Miten se Teslan kulutus ei yhtäkkiä tunnukaan niin pieneltä ja vaihteisto alkoi tuntua tarpeelliselta? ”CLA:n ilmanvastuskerroin on heittämällä yksi henkilöautomarkkinoiden matalimmista, 0,21. Sen ja energiatehokkaan voimalinjan ansiosta sähkönkulutuksen pitäisi asettua niinkin alas kuin 12 kilowattiin sadalla kilometrillä. Autossa hyödytään 800 voltin sähköarkkitehtuurista, piikarbidi-invertteristä ja kaksivaihteisesta vaihteistosta, joka optimoi sähkövoimalinjan toimintaa riippuen siitä, liikutaanko matalammilla (välityssuhde 11:1) vai korkeammilla (välityssuhde 5:1) nopeuksilla.”
muokattu: 21.3.2025 14:13

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.