Saabista kokemuksia vetoautona ...

SALOMAA TIMO 16.03.2007 21:32

ja muutenkin? Bensa tai diesel.

JORVA OLLI 17.03.2007 18:33

Jos vedät aktiivisesti; diesel!

PARVIAINEN HARRI 18.03.2007 13:53

Olen käyttänyt veturina 9-3 2.0i saabia, kp.1400kg knaussille ja kyllä sillä liikenteen rytmissä mukana pysyy. Bensaa palaa vaunun vedossa olosuhteista riippuen 12-15l/100km. Taakse asensin MAD lisäjouset ja ne kyllä mukavasti ryhdisti autoa, kun saabin vakiojouset tuppaa olemaan aika pehmeet. Nyt tosin ensikesän reissuja varten päivitin veturin 9-5 saabiin turbolla, jos vaikka olisi vääntöä pitempiinkin ylämäkiin.

SALMINEN MAURI 18.03.2007 15:05

Veturina Saab 9-5 2.0 matalapaineturbo, vaunu kokonaismassaltaan 1500 kg ja leveydeltään 2.5 m. Mukavasti on tullut perässä eikä ole tarvinnut jalkoihin jäädä. Takapää saisi ehkä olla hivenen jäykempi. Lomareissulla (2 500 km) keskikulutus 14,5 l, vitos vaihdetta ei käytetty lainkaan. Normaali kulutus on matka-ajossa hivenen yli 7 l ja kaupungissa yli 10 l. Ainoa mitä autossa kaipaa on automaattivaihde.

PAANANEN ESKO J 18.03.2007 22:14

Olen vetänyt Saab 9-5:lla Solifer S 7:kaa noin vuoden ja sitä ennen GLS 550.Veturina erittäin hyvä,vakaa ja tukeva.Olen erittäin tyytyväinen.

EKDAHL MARKKU 19.03.2007 08:32

Audi A4 Avant 1,9 TDI vaihtui reilu vuosi sitten Saab 9-3 SS 1,9 TidS:ään. 1300-kiloinen Kabe tulee perässä hyvin, voiman puutteesta se ei ainakaan jää kiinni, 150 hv/320 Nm. Kulutus pyörii ajonopeudesta riippuen vaunun kanssa 9-10 litran välillä. Sport Sedanin takajousitus on ehkä hieman Audia pehmeämpi, mutta kantaa kyllä kuorman hyvin vaunun kanssa.

9-5:een, ainakin farmariin, saa muuten Sachsin Nivomat -iskarit, 9-3:een niitä ei ainakaan vielä ole saatavilla.

Oman logiikkani mukaan tärkeä veto-ominaisuuksiin vaikuttava tekijä on vetoauton peränylitys suhteessa akseliväliin. 9-3 Sport Sedanissa se on peränylitys on porrasperäisten lyhimpiä.

NYMAN MATTI OLAVI 19.03.2007 08:50

Hei Kokemusta kertynyt Saabista 93 vuoden 2006 malli 1,9 tid sport sedan, perässä Soliferin Artic 600, viime kesältä viikonloppu reissuja sekä matka Italiaan. Auto on veturina hyvä, vakaa, moottorin vääntö riittää hyvin pitkissäkin mäissä, vaunu tulee perässä kevyen oloisesti. Matka-ajossa vakionopeuden säätimellä 95 km/h keskikulutus 9 litraa. t. Matti

PAANANEN ESKO J 19.03.2007 09:40

Vedän solifer S7 juuri 9-5 wagonilla, minun mielestäni se ei tarvitse nivomat iskareita kunhan vaan on taka-akseliston puslat kunnossa ja iskarit ok. Minulla on kyllä lisäksi kitkavetopää vaunussa,Solifer ainakin tulee perässä erittäin tasaisesti. Kulutus ajotavasta riippuen 8-1l litraa/100.

PAANANEN ESKO J 19.03.2007 09:42

Anteeksi!! Tarkoitin kyllä 8-11 l/100km

WIHERIÄKOSKI TERO K 21.03.2007 08:17

Itselläni on vuoden 1993 Saab 9000 CSE 2.3 Turbo automaatti ja täytyy sanoa, että aivan mielettömän nautinnollista on vaunua vetää. Vääntöä löytyy, sekä myös pitoa vaikka väitetään etuvetoisten olevan huonoja vaunun vedossa. Koskaan ei ole sutimaan jääty (tosin ei edes sudi kun on TCS), eikä edes meinattukaan sutia, vaikka kesälläkin lähdettiin vaunulla lievästi alas viettävästä märästä nurmikosta kotio kohti.

Automaatti on paras vaunun vetoon omasta mielestäni. Kulutus vaunua vedettäessä on ollut noin 11-12 litraa satasella kun normaali taajamapyörittelyssä menee vähintään sama.

Itse ajan aina kolmonen lukittuna keppiin (4 vaihteinen tomaatti), jossa on turbiinilukitus. Vauhtia pidän sen 75-80km/h, jolloin kierrokset ovat 2500-2800 rpm. Tämä on mielestäni erittäin vääntävä ja optimaalinen nopeus/ajotapa tälle yhdistelmälle.

TERO

www.saabistinet.com --- www.sfc52815.com --- www.wiheriakoski.com

KUJANPÄÄ MARKKU J 21.03.2007 16:27

Saab 900s 2.3 vetää Solikka 560 Finlandiaa muuten tyydyttävästi, mutta lievää huojuntaa on havaittavissa. Liekö syy kitkarenkaissa jotka olen käyttämässä "loppuun" ennen uusien hankintaa. Tavallisilla suvikumeilla vedosta ei kokemusta. Aisapaino vaikuttaa myös aika tavalla, eli sitä saa olla reippaasti.

TUOMI JYRKI S 27.03.2007 15:27

Minulla oli aikanaan yhdistelmä Saab 9000 ja Solifer 6702. Ei Ongelmia paitsi jos yritti lähteä ylöspäin viettävältä märältä nurmikolta. Talvella en vetänyt.

Jos Markku ajelee kesällä kitkarenkailla, niin onnea matkaan. Ne ovat kesällä ja varsinkin märällä asfaltilla hengenvaaralliset. Kerran itsekin säikähdin kesällä märällä asfaltilla kitkarenkailla, pito katosi enkä hurjastellut. Eräs rengasasiantuntija minulle asian selitti ja heti uskoin.

KORHONEN KARI 27.03.2007 20:30

2 Saabia ollut veturina,99,900.Ainoa mitä ne olis tarvinnut on ns.kuormajouset taakse jolloin perä olis pysynyt hieman ylempänä.Nii jos tarvihtet niin moiset löytyvät tallistani,edullisesti.

JUUTILAINEN MARKO 11.04.2007 22:51

Hiukan vanhemmalla kalustolla ollaan liikenteessä, mutta Saab 900 -91 ei tunne pienempää vaunua perässään juuri lainkaan. Taakse se tosin vaatii turbon jouset, mutta niillä alusta jäykistyy juuri sopivasti vetoa varten. Ja tukevat kaasuiskarit tietenkin. Vanhempi saabi kun tahtoo perusalustaltaan olla hiukan lussukka. Käsittääkseni 93 saabissa on jo vectran alusta ja 95 omegan kone, että aika lailla eri autoista puhutaan, kun näihin uudempiin malleihin mennään.

WIHERIÄKOSKI TERO K 13.04.2007 08:03

Tarkennuksena, että 9-5 Saabeissa on Opelin kone ainoastaan 3 litraisessa bensa-V6:ssa ja 2,2TiD:ssä. 3.0TiD on Isuzun.

Kaikki Saabien 2.0 ja 2.3 koneet ovat aitoa ja oikeaa ja kunnollista Saab-tekniikkaa.

TERO

HALMEENMÄKI JUHANI 13.04.2007 16:40

Paitsi uusi 9-3 jossa on Opelin bensamoottorit (siinä kuoli SAAB) ja nykyisin V6 on Holdenin ja 1,9-Diesel on GM eli Fiat-Opel yhteistyötä...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.