Robottivaihteisto temppuilee

Seppo Koskinen 25.07.2024 16:02

Ducato 3,0l, robottivaihteisto pudottaa 6-vaihteen pois päältä 10-50 km:n välein. Vaihde uudestaan päälle ja matka jatkuu. Vauhti on kuitenkin muutaman kerran hiipunut ja auto pysähtynyt. Vaihde on jäänyt jumiin eikä sitä ole voinut siirtää pienemmälle tai uudelleen 6-vaihteelle. Ainoastaan moottorin sammuttaminen ja vaihteen laittaminen vapaalle ja auton uudelleen käynnistäminen on mahdollistanut matkan jatkumisen.
Vaihdelaatikolla ajettu noi 125 000 km. Mikä mahtaa olla vika ja missä sen voi korjata?

Seppo Suomi 25.07.2024 21:46

Tuskin monikaan haluaa ostaa tällaista vaihteistoa. Kannattaa korjauttaa se ja sitten vasta myyntiin.

Seppo Koskinen 25.07.2024 22:20

Kiitos kommentistasi. Et kuitenkaan tiennyt vastausta kysymykseeni. En ole myymässä, vaan yritän pitää ajoneuvoni ajokunnossa.

Roger Ekebom 26.07.2024 08:46

Moi.

Milloin on öljyt vaihdettu ? Jos on likaiset öljyt niin voi kyllä juuri noin tehdä.

Terv. Roger

Seppo Koskinen 26.07.2024 09:34

Auto huollettu kerran vuodessa. Vaihteistoljyt ja kytkinneste vaihdettu ja muu tarvittava huolto tehty ennen kertomaani ajotapahtumaa. Kaiken piti olla kunnossa.

Kari Räbinä 26.07.2024 11:12

Vaihda hydraulipumpun rele,maksaa noin 40 €

Seppo Koskinen 26.07.2024 12:27

Kiitos vinkistä. Maanantaina huoltoon, sitten selviää riittääkö releen vaihto.

Arto Friman 28.07.2024 07:23

Ja se öljyn laatu sen pitää olla just sitä mitä tehdas suosittelee eikä mitään muuta.

Seppo Koskinen 28.07.2024 09:34

Mitä tehdas suosittelee ja mistä sitä voi hankkia? Miten se öljy poikkeaa muista automaattivaihteisto öljyistä? Huollot voi tehdä muissakin kuin merkkikorjaamossa. Pakottaako vaatimus merkkikorjaamon käyttöön? Niitä on aika vähän ainakin pohjoisessa kun kyseessä on raskas ajoneuvo.

Timo Haapanen 28.07.2024 11:18

Vikamahdollisuuksia on aika monta. Tässä hilppeitä laiskan kytkinjalan korvaajiksi.
https://www.sequparts.com/product-category/fiat/fiat-ducato-comfort-matic/

Hydraulipuolen öljy näyttää aivan tavalliselta hydrauliöljyltä. Luokituksesta voi hakea korvaavan. Tämä siis on robottiin, ei vaihdelaatikkoon.
https://www.sequparts.com/product/pentosin-chf-11s/

Itse laatikossa on aivan normi öljy. Vaihteistot ovat toimineen hyvin, kaikki viat ovat robotissa joka vaihteita vaihtelee.
https://www.motonet.fi/tuote/febi-21829-vaihteistooljy-keltainen-sae-75w-gl-4-1-l?product=59-0048

Seppo Koskinen 28.07.2024 11:49

Kiitos vihjeistä, eiköhän näillä saada toiminta kuntoon.

Martti Halme 28.07.2024 15:46

Seppo voisit pyytää ylläpitoa siirtämään tämän ketjun matkailuautoja koskevan otsakkeen alle. Olet kirjoittanut kysymyksesi myytävänä palstalle. Hieman sekottaa systeemiä ja on vaikeasti löydettävissä myöhemmin.
Luonnollisesti tämän minun huomautukseni saa poistaa kokonaan.

Seppo Koskinen 28.07.2024 16:50

Kiitos, huomasin itsekin tämän. En vaan tiennyt ensikertalaisena miten asian voisi korjata.

Arto Friman 29.07.2024 07:33
Seppo Koskinen

Mitä tehdas suosittelee ja mistä sitä voi hankkia? Miten se öljy poikkeaa muista automaattivaihteisto öljyistä? Huollot voi tehdä muissakin kuin merkkikorjaamossa. Pakottaako vaatimus merkkikorjaamon käyttöön? Niitä on aika vähän ainakin pohjoisessa kun kyseessä on raskas ajoneuvo.

Merkkikorjaamo on hyvä paikka aloittaa kysely ja jos sieltä ei saa vastausta niin kyllä google tietää

Veli-Matti Salminen 29.07.2024 09:29

robottivaihteistohan ei ole automaattivaihteisto, vaan siinä on normaali kova laatikko jossa kytkimen käytön ja vaihtamisen hoitaa robotti. Eli ei automaattivaihteistoöljyä sinne vaihdelaatikkoon. Robotiikassa on oma öljy, joka myös vaatii vaihtoa.

Seppo Koskinen 29.07.2024 11:23

Kiitos vastauksista, joista suuri osa on käsitellyt öljyä. Vika lienee kuitenkin olevan robotiikassa, jonka toimintaan tai toimimattomuuteen en ole saanut vastausta, hydraulipumpun relleen vaihtokehotusta lukumatta. Vaihteiston vaihteet kuitenkin toimivat normaalisti kuutosvaihdetta lukuunottamatta, joka putoaa päältä. Samoin vauhdin hiipuminen kuutosta käyttäessä ja vaihteen jumiutuminen niin että vaihtaminen pienemmälle tai palauttaminen uudelleen kuutoselle ei onnistu kuin sammuttamalla moottori ja käynnistämällä uudestaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.