Robottivaihteisto temppuilee

Seppo Koskinen 25.07.2024 16:02

Ducato 3,0l, robottivaihteisto pudottaa 6-vaihteen pois päältä 10-50 km:n välein. Vaihde uudestaan päälle ja matka jatkuu. Vauhti on kuitenkin muutaman kerran hiipunut ja auto pysähtynyt. Vaihde on jäänyt jumiin eikä sitä ole voinut siirtää pienemmälle tai uudelleen 6-vaihteelle. Ainoastaan moottorin sammuttaminen ja vaihteen laittaminen vapaalle ja auton uudelleen käynnistäminen on mahdollistanut matkan jatkumisen.
Vaihdelaatikolla ajettu noi 125 000 km. Mikä mahtaa olla vika ja missä sen voi korjata?

Seppo Suomi 25.07.2024 21:46

Tuskin monikaan haluaa ostaa tällaista vaihteistoa. Kannattaa korjauttaa se ja sitten vasta myyntiin.

Seppo Koskinen 25.07.2024 22:20

Kiitos kommentistasi. Et kuitenkaan tiennyt vastausta kysymykseeni. En ole myymässä, vaan yritän pitää ajoneuvoni ajokunnossa.

Roger Ekebom 26.07.2024 08:46

Moi.

Milloin on öljyt vaihdettu ? Jos on likaiset öljyt niin voi kyllä juuri noin tehdä.

Terv. Roger

Seppo Koskinen 26.07.2024 09:34

Auto huollettu kerran vuodessa. Vaihteistoljyt ja kytkinneste vaihdettu ja muu tarvittava huolto tehty ennen kertomaani ajotapahtumaa. Kaiken piti olla kunnossa.

Kari Räbinä 26.07.2024 11:12

Vaihda hydraulipumpun rele,maksaa noin 40 €

Seppo Koskinen 26.07.2024 12:27

Kiitos vinkistä. Maanantaina huoltoon, sitten selviää riittääkö releen vaihto.

Arto Friman 28.07.2024 07:23

Ja se öljyn laatu sen pitää olla just sitä mitä tehdas suosittelee eikä mitään muuta.

Seppo Koskinen 28.07.2024 09:34

Mitä tehdas suosittelee ja mistä sitä voi hankkia? Miten se öljy poikkeaa muista automaattivaihteisto öljyistä? Huollot voi tehdä muissakin kuin merkkikorjaamossa. Pakottaako vaatimus merkkikorjaamon käyttöön? Niitä on aika vähän ainakin pohjoisessa kun kyseessä on raskas ajoneuvo.

Timo Haapanen 28.07.2024 11:18

Vikamahdollisuuksia on aika monta. Tässä hilppeitä laiskan kytkinjalan korvaajiksi.
https://www.sequparts.com/product-category/fiat/fiat-ducato-comfort-matic/

Hydraulipuolen öljy näyttää aivan tavalliselta hydrauliöljyltä. Luokituksesta voi hakea korvaavan. Tämä siis on robottiin, ei vaihdelaatikkoon.
https://www.sequparts.com/product/pentosin-chf-11s/

Itse laatikossa on aivan normi öljy. Vaihteistot ovat toimineen hyvin, kaikki viat ovat robotissa joka vaihteita vaihtelee.
https://www.motonet.fi/tuote/febi-21829-vaihteistooljy-keltainen-sae-75w-gl-4-1-l?product=59-0048

Seppo Koskinen 28.07.2024 11:49

Kiitos vihjeistä, eiköhän näillä saada toiminta kuntoon.

Martti Halme 28.07.2024 15:46

Seppo voisit pyytää ylläpitoa siirtämään tämän ketjun matkailuautoja koskevan otsakkeen alle. Olet kirjoittanut kysymyksesi myytävänä palstalle. Hieman sekottaa systeemiä ja on vaikeasti löydettävissä myöhemmin.
Luonnollisesti tämän minun huomautukseni saa poistaa kokonaan.

Seppo Koskinen 28.07.2024 16:50

Kiitos, huomasin itsekin tämän. En vaan tiennyt ensikertalaisena miten asian voisi korjata.

Arto Friman 29.07.2024 07:33
Seppo Koskinen

Mitä tehdas suosittelee ja mistä sitä voi hankkia? Miten se öljy poikkeaa muista automaattivaihteisto öljyistä? Huollot voi tehdä muissakin kuin merkkikorjaamossa. Pakottaako vaatimus merkkikorjaamon käyttöön? Niitä on aika vähän ainakin pohjoisessa kun kyseessä on raskas ajoneuvo.

Merkkikorjaamo on hyvä paikka aloittaa kysely ja jos sieltä ei saa vastausta niin kyllä google tietää

Veli-Matti Salminen 29.07.2024 09:29

robottivaihteistohan ei ole automaattivaihteisto, vaan siinä on normaali kova laatikko jossa kytkimen käytön ja vaihtamisen hoitaa robotti. Eli ei automaattivaihteistoöljyä sinne vaihdelaatikkoon. Robotiikassa on oma öljy, joka myös vaatii vaihtoa.

Seppo Koskinen 29.07.2024 11:23

Kiitos vastauksista, joista suuri osa on käsitellyt öljyä. Vika lienee kuitenkin olevan robotiikassa, jonka toimintaan tai toimimattomuuteen en ole saanut vastausta, hydraulipumpun relleen vaihtokehotusta lukumatta. Vaihteiston vaihteet kuitenkin toimivat normaalisti kuutosvaihdetta lukuunottamatta, joka putoaa päältä. Samoin vauhdin hiipuminen kuutosta käyttäessä ja vaihteen jumiutuminen niin että vaihtaminen pienemmälle tai palauttaminen uudelleen kuutoselle ei onnistu kuin sammuttamalla moottori ja käynnistämällä uudestaan.

Seppo Koskinen 05.09.2024 11:12

Vaihteisto ei temppuile enää. Vika oli kuluneessa kuutosvaihteen synkronirenkaassa, joka jumitti vaihteet.
Synkronirengas, laakeri ja tarvittavat tiivisteet ja muut noin 250,- ,työn ja uudet öljyt hinta huomattavasti enemmän. Nyt kulkee, kuin ennenkin.

Harri Halinen 05.09.2024 12:50

Hienoa että kerroit myös tarinan lopun.

Timo Haapanen 05.09.2024 13:08
Seppo Koskinen

Vaihteisto ei temppuile enää. Vika oli kuluneessa kuutosvaihteen synkronirenkaassa, joka jumitti vaihteet.
Synkronirengas, laakeri ja tarvittavat tiivisteet ja muut noin 250,- ,työn ja uudet öljyt hinta huomattavasti enemmän. Nyt kulkee, kuin ennenkin.

Siispä robotiikka oli huonolla vaihtamisellaan saanut hyvän vaihteiston rikki. Varmaankin on heitellyt eestaa vitosen ja kutosen väliä.

Kari Rautiainen 05.09.2024 18:01
Timo Haapanen

Siispä robotiikka oli huonolla vaihtamisellaan saanut hyvän vaihteiston rikki. Varmaankin on heitellyt eestaa vitosen ja kutosen väliä.

Tuo on päätelmä, joka perustuu… ?

Mihin ?

Timo Haapanen 05.09.2024 18:33

Perustuu arvaukseen.

Eero Bruun 05.09.2024 19:27

Manuaalivaihteistollakin tulee vaihdettua vitosen ja kuutosen välillä joskus jatkuvastikin. Kuluu kytkin ja vaihteisto. Olisi varmaan parempi ajaa pelkästään vitosella jos ei ole tasainen satasen tie.

Timo Haapanen 05.09.2024 20:29

Kyllä se näin tahtoo olla. Robotti vaihtaa vitoselta kutosella kun nostaa kaasua. Takaisin vitoselle kun antaa käskyä.

Heikki Ikonen 05.09.2024 21:25

Joo... no pienemmälle vaihtamisen ongelma poistuu ko laittaa vakkarin päälle... + ko kuski näkee että mäkeä pukkaa auttaa "automatiikan näköä (sielun elämää)" 🫣 ja kuski tarjoaa sillä joutilaalla oikealla jalalla kaasua vähän ennen mäkeä, ottaa vauhtia, niikö rekka miehet, kyllä sen korvalla kuulee ko robotti taas ottaa ohjat käsiin, kas kummaa kohta robotti hoitaa vaihtamisen, niinkö sen kuuluuki. 👍😂


Jos mäki on iso, kyllä originelli moottori ohjelma vaihtaa automaattisesti vitoselle eikä jykerrä, ainakaa Mersussa. 416 painaa kuiten 4600kg ja laatikko/moottori toimii ko ottaa hiukka vauhtia ennen mäkeä, eihän robotti näe tulevaa mäkeä, tuntee vasta ko se alakaa vastustamaan - kuski näkee - auttaa silloin ennakoimalla. Mittarissa on 370 tuhatta, yhessä met olemme tehny taivalta 17v - jatkamma vastakin jos vihervillet ei käske paalata soivaa peliä. JOS jäkertää silloin automatiikka ei toimi optimaalisesti (moottorin ja laatikon kesken) varsinkin jos auton ohjelmaa on menty ropeltamaan (lastutettu). Moottorin väänön lisääminen RASITTAA ainakin 6 vaihteen rattaita ja laakerointia, jukertaa.
muokattu: 6.9.2024 08:12
Eero Bruun 05.09.2024 22:14

Kuutosella kun ajaa ja vakkari on päällä niin kyllä jykeltää mäen päälle. Ei ole ehkä terveellistä. Vakkaria en ole enää viime aikoina käyttänyt mäkisillä teillä.

Timo Haapanen 06.09.2024 08:18

Ducato (130) menee mäet aika mukavasti jos vauhtia on n. 115. Kutonen on alueella paremmin. Itsellä manuaali ja vaihdan vitoselle jo silloin kun vauhti ylämäessä on laskenut satasen tienoille. Näin motarilla, pienillä teillä tietty vaihdellaan tilanteen mukaan.



Heimo Turunen 07.09.2024 09:43

Comfortmatic käyttää vaihteensiirrossa tavallista automaattiöljyä, Dexron III luokitus. Kytkin taas tavallista dot4 jarrunestettä. Nuo määrät ovat pieniä, voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Itse vaihteistoon Gl 4 luokituksen vaihteistoöljyä. Ei siinä mitään mystiikkaa ole. Kovin mäkisellä reitillä voin helpottaa koneen kuormaa joko mäkinappulalla tai paremmin käsin.

Keijo Jolkkonen 11.09.2024 15:38

MINULLA ON KYSEINEN VAIHTEISTO HÄIRIÖT OLEN HUOMANNUT HELPON TAVAN KORJATA PUHDISTA AKUN NAVAT JA ANNA OLLA HETKI ILMAN AKKUA TOINEN HUOMIO RASVAA KONEPELLIN LUKKO JA EIKUN MENOKSI

Keijo Jolkkonen 11.09.2024 15:39

MINULLA ON KYSEINEN VAIHTEISTO HÄIRIÖT OLEN HUOMANNUT HELPON TAVAN KORJATA PUHDISTA AKUN NAVAT JA ANNA OLLA HETKI ILMAN AKKUA TOINEN HUOMIO RASVAA KONEPELLIN LUKKO JA EIKUN MENOKSI

Eero Bruun 11.09.2024 20:52
Keijo Jolkkonen

MINULLA ON KYSEINEN VAIHTEISTO HÄIRIÖT OLEN HUOMANNUT HELPON TAVAN KORJATA PUHDISTA AKUN NAVAT JA ANNA OLLA HETKI ILMAN AKKUA TOINEN HUOMIO RASVAA KONEPELLIN LUKKO JA EIKUN MENOKSI

⏰🧨🫨 Aika kovalla äänellä tuli tuo teksti.😉

Kari Rautiainen 12.09.2024 09:24

Aloittajalla oli siis kutosvaihteen synkkarengas paskana. Tuskinpa se akunnapoja putsaamalla tai konepeltiä rasvaamalla korjaantuu.

Markku Hämäläinen 14.09.2024 22:28
Kari Rautiainen

Aloittajalla oli siis kutosvaihteen synkkarengas paskana. Tuskinpa se akunnapoja putsaamalla tai konepeltiä rasvaamalla korjaantuu.

Klassinen korjaamon toimenpide: rasvataan ratti ja kuskinpenkki.

Petri Janhunen 20.09.2024 13:02

Itse olen alkanut käyttää Ducatossani manualista vaihteen vaihtoa automaatin sijaan, kun siihen tottuu niin hyvin menee eikä tule ongelmia.

Kari Rautiainen 20.09.2024 18:10
Petri Janhunen

Itse olen alkanut käyttää Ducatossani manualista vaihteen vaihtoa automaatin sijaan, kun siihen tottuu niin hyvin menee eikä tule ongelmia.

Tuolla puskissa pyöriessä minäkin. Mutta maantie ajossa saa robotti tehdä duunit mitkä sille kuuluu

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.