Rengasasiaa..
PÄLIJÄRVI KARI
09.06.2007 11:50
Eli, mitenkäs jos asuntovaunusta menee rengas tien päällä puhki, niin saako näissä nykyajan vaunuissa (lue: Hobby) vaihta renkaan etu- ja takatukia apuna käyttäen vai mitenkä se pitää tehdä. Ja kuinka paljon sitä vaunua uskaltaa kallistaa ettei se kaadu?? Oon nimittäin tällainen suht tuore karavaanari, niin tällaiset asiat kiinnostaa, en halua maalata pirua seinälle, mutta kun autoista on tien päällä mennyt rengas. Niin, miten jos se rengas nyt menee puhki, niin miten sen huomaa? Toinen asia on, että mikä mahtaa olla vm.-04 Hobby 560Kmfe vaunun vanteen pulttijako ja keskiön mitta. On aika vaikea mitata kun ei oo rengas irti.
ANTTILA MARKKU
09.06.2007 14:25
Olen itsekin tuohon rengasasiaan kiinnittänyt huomiota,tosin vähän eri näkökulmasta.Tässä tälläinen mutu arvio,Jos tarve vaatii niin tukia käytetään tunkkina.Ei se varmaan suositeltavaa ole mutta jos rakenne ei kestä renkaan vaihtoa niin siellä on ennestään jo jotain vikaa.Se kaatuminen on asia josta jokaisella on eri näkemys joka todistetaan kun laite todella kaatuu,muuta en usko sinun kykenevän sitä kaatamaan.Vaikka saisit sen rengas tyhjänä kantatien luiskaan.Minulla on mukana 10e hallitunkki ja 20mm vanerilevyn pala,jos taivas putoaa tai jotain muuta pitää nostaa.
HAAPAKOSKI OSSI
09.06.2007 15:56
Mutu: Kulmatuet vääntyy, ennenkuin rengas nousee maasta. Itse ostin 1000kg haitaritunkin vaunua varten.
Vanteen jako on 5*112, keskireikää en tiedä - saat oikean kun meet rengasliikkeeseen ja pyydät Hobbyyn sopivan vahvistetun vanteen, hinta noin 40eur.
t. Ossi
PÄLIJÄRVI KARI
09.06.2007 17:27
BÄRS RAINER
10.06.2007 09:54
Kulmatuista EI SAA NOSTAA vaunua! Niitä ei ole tarkoitettu vaunun/renkaiden nostamista varten, vaan pelkästään vakauttamiseen kun renkaat kantavat vaunun painon. Nurkkatuista nostamalla vaunun pohjalevy vääntyy ja sitä mukaan muu korirakanna ja sitten saakin tulevaisuudessa ihmetellä vesivuotoja yms. Eihän nuo hurkkatuet ole kiinni kuin puisen pohjalevyn kaummaisissa nurkissa! Joskus oikein on hirvittänyt kun koko vaunu on nostettu kulmatukien varaan...
Halpa tunkki ja laudanpala joko vaunun rungossa renkaan kohdalla (tai hyvin kähellä sitä) tai sopivassa kohtaa akselia (esim. jousituksen kohdalla) lienevät parhaimmat hohdat.
KORHONEN KARI
10.06.2007 10:00
Ja kun meet sinne rengasliikkeeseen niin varmista että ne on ASIANTUTIJOITA sinun haluamasi renkaan/vanteen suhteen!Erehdyin Kemissä ostamaan vanteet ja renkaat Solikkaani Akku ja Rengas nimisestä "asiantuntija"putiikista.Ensin oli vanteen offset pielessä,tuli esille reissun aikana kun vararengasta jouduin käyttämään,vaihdettiin toisiin ja reikäjako väärä!Sekin havainto reissun aikana.Kolmannet osu kohdalleen,vanhat Opelin vanteet,rumat kuin..sanonko mikä,no en sano.Ostin oikeat vaunun vanteet ja nyt on hyvä.Enkä käy enää koskaan AKREssa.
TIKKANEN MIRJA
10.06.2007 11:05
Ei kyllä kulmatukien kans nostella. Viimeks ku kävin laitattaan aluvanteet vaunuun oli vaunu koukussa ja pojat tunkkas vaunun ilmaan...Sairasta muuten tuo peltivanteiden hinta, oliko 70/80 euroa zipale. Päädyin sitten suorilta aluvanteisiin, hintaeroa ei ny niin kauheesti tullu että siitä pitäs laulu tehä.
PÄLIJÄRVI KARI
10.06.2007 14:36
Joo,niin on . Ostimme 3 vuotta sitten uuden auton ja pelti- ja aluvanteiden hintaero oli 100euroo/ kierros.Elimme ostimme alut.
MARTTINEN MATTI M
10.06.2007 17:11
Kannattaa kokeilla sitä tunkkia ennen tositilannetta,ja vaunu autossa kiinni,jarrut päällä.Muuten voi liikahtaa sen verran että tunkki kaatuu.Pultit löysälle ennen nostoa.
KEMPPAINEN OLAVI
11.06.2007 14:26
Pari vuotta sitten toimme uutta Hobby 440 vaunua kotiin ja rengas räjähti matkalla. Myyjäliike kustansi alle uudet pakettiauton renkaat. Vararenkaaksi hain rengasliikkeestä vanhan Mersun 14 tuuman vanteen ja sille käytetty rengas. Nämä sitten akselin taakse runkopalkkien väliin vaunun alle. Tunkiksi kävi vetoauton saksitunkki. Ilman tällaista varustusta en uskaltaisi enää lähteä tien päälle.
VÄNSKÄ TARMO R
12.06.2007 10:12
Onko kukaan kokeillut laittaa renkaan korjaus vaahtoa yksiaselisen vaunun renkaaseen sen puhjettua?
Itse teimme niin telivaunun yhden renkaan kanssa Saksassa 1990 ja rengas kesti koko reissun sen vaahdon kanssa. Ajattelimme nytkin ostaa sellaisen vaahtopullon matkalle mukaan. Jos se pelittää, mahtuu pienempään tilaan ja painaa vähemmän kuin vararengas.
PALIN MATTI
12.06.2007 10:21
Aivan uusi nyanssi näisä jutuisa tuo vaunun kaatumisvaara ratasta vaihettaesa. Voin joka tappauksesa vakkuuttaa sulle, että ku oot tunkanu rattaan niin ylös, että alettaan lähestyyn vaunun kaatumiskulumaa, ni se ratas on niin korkiala, että sie et taia ennään ylettää sille mittään tekkeen.
Unoha siis kaatumisvaara ja nosta se ratas ilimaan tunkila sieltä akselin alta. Ja eläkkä mee niitä kulumatukia mihinkkään veivailleen!
Ja parasta kaikesa olis tieteski, ettet koskaan rikkos yhtään ratasta siittä kärrystäs...:-)
HALMEENMÄKI JUHANI
12.06.2007 21:47
Meillä on sekä vaahtopullo että tubeless-paikkasarja. Eikä ole mennyt yhtään rengasta enää ajossa kun ne on mukana...
Vaunussa vararenkaana kevyempi HA-rengas joka mahtuu istuinlootaan, sekä pullotunkki. Eikä ole ollut rengasrikkoja enää ajossa kun ne on mukana...
BÄRS RAINER
13.06.2007 08:24
Kyllä se varman kestää se vaahtokin. Mutta sitä ei saa jättää sinne, koska rengas ei ole enää tasapainotettu kun vaahdot on sisällä.
KILPIVUORI ARI
17.06.2007 16:49
Paikkausvaahto on hyvä idea, toisinaan.
Mutta valitettavan usein sen vaunun rengasrikon huomaa niin myöhään, että on jo ajettu rengas silpuksi.
Ja siinähän ei enää purkillinen vaahtoa tunnu missään :D