Priimus 2470 lämmitin

KIVILAHTI RAIMO A 21.06.2006 21:06

Mistä johtuu kun lämmitin vaatii uuden hehkutulpan aikatiheään. Lämmitin ei syty, mutta kun vaihtaa uuden hehkutulpan niin sitten pelaa jonkin aikaa. Priimukselle tuleva virta on hieman yli 12v. Jos jännite laskee alle 12v niin ei syty ollenkaan.

LAHTI ANTTI 06.09.2006 20:26

Vastaus tulee ehkä vähän myöhässä, mutta tarkista hehkutulpalle tuleva jännite. Sulje kaasupullo,laita pannun sytytys päälle ja mittaa hehkutulpan kohdalla olevasta ruuvista tuleva jännite. Sen täytyy olla vähintään 1.7V-2.5V Jos se jää tämän alle niin Primus ei syty.Usein on syynä jännitehäviö johtimissa vanhemmiten. Siihen auttaa kun vetää suoran johdon akulta pannun viereen, ja releen kautta kytkee sen ohjausvirtaan. Sähkömiehet kyllä osaavat tehdä sen. Lämpimiä syyskelejä.

IPATTI VEIKKO 06.09.2006 20:40

Vielä sinulla on kaksi vikapaikkaa, joita voit tutkia. Saat viallisen selville, jos silloin kun pannu ei syty, oikosuljen vesitermostaatin tai pyrostaatin navat. Ota vaikka johdot irti ja laita ne yhteen, vesitermostatti valvoo nesteen lämpötilaa ja pyrostaatti liekin syttymistä.

HANNILA ISMO 07.09.2006 14:31

Mulla on ollut ihan samoja ongelmia, ja tuo Ristimäen Markon kommentti antaa avun vaivaan. Itsellä on aivan vastaava kytkentä omassa vaunussa (tosin itse rakennettu),eikä ole sen jälkeen temppuillut. Kytkentä on kaiken lisäksi täysin hyväksytty ja turvallinen. Primuksen ongelma on se,ettei hehkun jännitesäätöön ole koskaan suunniteltu regulaattoria joka pitäisi jännitteen tulpalla vakaana (2,4V). Eli jännitteen ollessa akussa lähellä 12V hehkujännite on jo alakantissa. Ei kaikkia osia tarvitse hakea vaunuliikkeestä, silti ne ovat toimivia ja turvallisia.

IPATTI VEIKKO 07.09.2006 15:56

Vielä asiasta senverran. Kokemukseni (korjaus-sellaasen) mukaan kalustosssa on usein se vanha akku joka on poistettu autosta. Sehän on erittäin huono ratkaisu. Myös ei akun kunnosta ole huolehdittu ollenkaan. Nestepintaa ei ole tarkistettu jne. Tarvitsevalle tarjolla kytkinkaavoja ym rompun muodossa. Rompulla n 480 a4 sivua tietoa.

PANULA RAIMO 28.09.2006 14:57

Minulla pannu reistaili mitä kummallisemmin, esim syttyi ensikäynnistyksellä mut kun piti käynnistyä automaattiseati niin EI sitten millään . Kaikki piti olla ok. Sitten päätin uusia KAIKKI abikoliittimet ja kas kummaa nehän oli vallan loppuun hapettuneita. Työtä oli koska piuhat on aika lyhyitä ja jatkoksia en halunnut. Nyt on pelannut kuin kello. Hapettuma estää virrankulkua vallankin kun on lämmin.

JUUTILAINEN MARKO 11.01.2007 21:27

Keskustelunne oli jo syyskuussa, mutta toivottavasti jollekkin tästä on vielä hyötyä. Meillä oli sama ongelma saman pannun kanssa. Pitkään taistelimme sen kanssa kunnes selitys löytyi. Pannun pohjalle kertyy ruostetta ajan kanssa. Kun se kylmänä käynnistyy ruoste lehahtaa ylöspäin ja voi tukkia hehkutulpan. Lämpimänä ei pannu enää sytykkään. Ongelma hoituu kun pannu puretaan ja siihen puhalletaan paineilmaa tulpanreiän kautta. Moskat tulee ulos ja ongelma häviää. Jos siis ruostetöhkä on aiheuttajana. Kannattaa kokeilla jos tulppa on uusi ja jännitteet kunnossa.

JUUTILAINEN MARKO 11.01.2007 21:32

Pientä lisäystä vielä. Siis pannu puretaan ja puhalletaan paineilmaa sisälle joka puolelta. Pillit olis myös hyvä nuohota, että kaikki moska saadaan ulos.

KIVILAHTI RAIMO A 31.01.2007 17:14

Olen puhdistanut sen. Purin sen kokonaan ja paineilmalla puhdistin kaikki tuubit. Parani jonkinverran, mutta ei ole vileläkkään varma toimimaan.

TERVO JARI 31.01.2007 17:20

mjo33400@karavaanari.info tai sitten tuolta keskustelupalstalta http://karavaanari.info/SMF/index.php . . .

Niin eiköhän ala "juttu" seleviämään . . .

Jari

FORSMAN REIJO T 12.03.2007 13:40

Tee seuraava kytkentä hehkutulpan ja maadoituksen väliin, juota johdon toinen pää hehkutulpan runkoon, toiseen päähän abiko-liitin, kytke se maadoituksen kanssa samaan abikoon (kaksoisurosliitin), uusi mahdolliset hapettuneet abiko-liittimet, ainakin puhdista ja laita jotain kontaktispraytä liitoksiin. Mittaa vielä johtojen ylimenovastus yleismittarilla, ei saa olla 1-1,5 ohmia enemmän, muuten hehkutulpan jännite laskee liikaa. Maadoitus hehkutulpan kierteen kautta antaa liikaa ylimenovastusta, jota ei saa puhditamallakaan pois. Omassa vaunussani tämä kytkentä on ainakin auttanut, pannu syttyy aina, kun pitääkin, Kuvakin on kyseisestä kytkennästä, mutta sitä ei saa liitettyä tähän keskustelupalstaan.

JOUKAINEN MIKA 12.03.2007 15:24

Voitko lisätä kuvan esimerkiksi: http://karavaanari.info/SMF/index.php?board=9.0

FORSMAN REIJO T 13.03.2007 09:42

Kuva kohteessa

http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=1606.0

FORSMAN REIJO T 13.03.2007 13:33

Tarkennan johtojen ylimenovastusta, tuli edellisessä viestissä painovirhe. Yleismittarin mittajohdoissa on itsessään hieman vastusta, riippuen johtojen laadusta. Laittamalla mittajohdot yhreen, saa tämän mittajohtojen oman vastuksen selville, joka yleensä on 0,1 -0,3 ohmia. Tämä arvo on vähennettävä mitattavan kohteen mittaustuloksesta, niin saadaan kohteen oikea ylimenovastus. Kirjoitin vahingossa 1-1,5 ohmia mittajohtojen kanssa, piti olla 0,1-0,5 ohmia mittajohtojen kanssa. Toivottavasti tämä selventää asiaa.

TERVO JARI 13.03.2007 17:12

ja hae se todellinen vika joka on todennäköisesti vesitermostaatin kiinnitysruuvien ruostuminen, sitäkautta HEHKU SAA MAANSA. Ei noita johtovirityksiä kannata tehdä, vaan korjata se vika . . .

Ja jos on ongelmia vielä, ota tosiaan yhteyttä: mjo33400ÄTkaravaanari.info vaihda ÄT tilalle se miuku @

Hän tämän kertoi minulle ja pyysi välittään tiedon sinulle, sillä hän tietää/tuntee Primukset ja tietääpä vielä senkin että mututuntumalla laitetut johdotukset ovat todella hengenvaarallisia, kaasulaitteiden kanssa ei "passaa" todellakaan "leikkiä".

Jari

RAUTIAINEN KARI 13.03.2007 18:30

mjo33400 osaa homman !

HAUTALA HANNU 17.03.2007 19:46

Syynä on Primuksen suunnittelu moka mitä kukaan ei ole tunnustanut. Primus 2470 lämmitin 2,5v ei aina riitä,vaikka se onkin ilmoitettu max.jännitteeksi. Noin 3v luokka riittäisi hehkuu silloin hyvin,ei suositella. On tosin päällä vain syttymisen ajan. Magneetti venttiili sarjassa rajoittaa jännitteen n.2,5v tai alle senkin arvon. Hehkua ei ole stabilisoitu mitenkään muuten. Kun akun jännite putoaa niin myös toiminta lakkaa hyvin pian. Vallankin vanhoissa laitteissa mitä kaikki ovatkin. Erillinen jännite stabilisaattori joka antaisi vakio jännitteen yli 2,5v auttaisi asiaan,mutta.... 10,5v on ilmoitettu riittäväksi akku jännitteeksi,mikä ei kyllä riitä alkuunkaan vanhoissa pannuissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.