Poksi N126NTL veto-ominaisuuksien kohennus
Jorma Niinikoski
13.08.2018 20:09
Kun pari vuotta sitten vaihdoin vetoautoa, en ollut oikein tyytyväinen uuden yhdistelmän käyttäytymiseen kaikissa tilanteissa.
Entinen vetoauto oli Nissan X-Trail ja silloin en ollut asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta uuden Subaru Outbackin kanssa huomasin pientä heijailua ohitustilanteissa.
Ryhdyin asiaa tutkimaan ja kokeilemaan.
Vaunuun on vähän hankala saada kunnollista aisapainoa varsinkin silloin kun vararengas on takana vaunun alla, mutta huomasin, että Poksin vakiorenkaina olleet Champirot ovat sivusuunnassa tosi veltot..
Pistin kumeihin maksimipaineet, jotka taisivat kyljessä olevan suosituksen mukaan olla 3 bar ja pistin autonkin takakumeihin samaiset 3 bar ja tilanne parani huomattavasti.
Tästä rohkaistuneena kattelin netistä sopivia pikkupakun kumeja ja löysinkin Kumho 857 165R13C-kumit, jotka ovat 8-kankaiset ja aika jämäkän oloiset.
Huikea ero pienellä (n. 125€) investoinnilla ja noihin voi tarvittaessa pistää painetta enemmänkin, mutta minulla on nyt 3,5 bar ja ongelma poistui.
Olin myös tilannut Jenkkilästä Subaruun jäykemmän kallistuksenvakaajan taakse (20mm alkuperäisen 16mm sijaan) ja laitoin senkin alle kun kerran tuli hankittua. Ei ainakaan huonontanut tilannetta, mutta renkaat olisivat yksinkin riittäneet. Ei kallistuksenvakaajakaan ollut kuin n. satasen investointi ja helppo asentaa.