Peugeot 307

LAJUNEN MIKA 04.03.2008 12:39

Onko kokemuksia vaunun vedosta Peugeot 307:n farkulla. Lähinnä käytännön kokemuksia 1,6 bensakoneesta tai myös 2,0 bensakoneesta. Vaunun paino n. 1100 kg.

JOUKAINEN MIKA 04.03.2008 13:40

307 SW 2.0 bensa automaatilla vedettiin 1300kg vaunua ongelmitta. Kulutus tosin kasvoi 13-15l mutta muutoin auton ominaisuudet riittivät mainiosti ja automaatilla varsinkin oli mainio vetää. Meillä olleessa autoyksilössä ei ollut mitää muuta vikaa (tyyppi tai satunnaista) kuin takavalojen lyhytikäisyys. Takavaloista ei tainnut (parkit+kilvet) koskaa kaikki valot pelata huollonjälkeen kahtaviikkoa pidempään.. Autolla ajettiin n. 100000km

HÄLVÄ TEUVO 04.03.2008 13:40

Ei oo kokemusta, mutta mututuntumalta: eikö oo liian hepponen veturiksi. Hommaa uusi Subaru Legasy Diesel. Nelivetofarkku. Mututuntumalta: parempaa veturia saa hakea. TeeHoo

LAJUNEN MIKA 04.03.2008 13:46

Kyllähän noita varmaan parempiakin vetureita löytyisi, mutta se on taas hintakysymys. Ja toisaalta vaununveto on vain pieni osa vuosittaisesta ajosta. Vedin aikaisemmin Peugeot Partnerilla samaa vaunua ja siinä tehoja vain 90 hv . Kyllä silläkin kohtuullisesti tuli perässä.

HÄLVÄ TEUVO 04.03.2008 15:35

No ihan varmaan. Mä vedin ekavaunua Kadetin 1,6 litrasella diiselfarkulla. Vääntöä oli just sen verran, että perässä tuli. Vaunukin oli kevyt Artic 450. Enämpi oli asennekysymys. Kun voimaa oli vähän piti ajella rauhallisesti. TeeHoo

ALAVIUHKOLA MARKKU E 04.03.2008 15:40

Me vedetään Peugeot 307 2,0 HDI:llä. Kokonaispainohan farkussa on 1900 kg luokkaa - muutamia kymmeniä kiloja enempi kuin esim. kaikkien karavaanareiden kaiholla muistelemassa Volvo 940 farkussa. Dieselin vääntöhän on tietysti jonkunverran suurempi, mutta kyllä se muuten kestää. Meillä ajettu 115000km,josta vaunua 38000km. Remonttia on tullut taka kallistuksenvakaimen kerta vaihdon verran. Vaununa meillä Kabe Ametist KS, kok.massa 1470kg. - Alpitkin on muutamaan kertaan ylitetty.

Ajat muuttuu, niin veturitkin. nimim. neljä pajeroa alusta loppuun kuluttanut.

SALMINEN MAURI 04.03.2008 19:18

Ei lainkaan huono vaihtoehto. Mutta suosittelen 2 litran konetta. Meillä edellinen yhdistelmä 307 SW 2 litran koneella ja kokonaismassaltaan 1500 kg vaunu joka oli 2,5 leveä. Kulutus n. 15 l , neljä ihmistä ja iso koira. Jos autosta pitää sanoa jotain negatiivista niin ne on ajovalopolttimot joita joutui kahden vuoden aikana vaihtamaa 5-6 kappaletta. Moni arvostelee Ranskalaista autoa, mutta yleensä se on ihminen joka ei ole edes ranskalaisen kyydissä istunut vaan on kuullut kun kaverin tutun serkulla on joku ranskalainen ja siinä oli joku vika.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2008 20:03

Ja pikkuvinkit noista moottoreista. Uudemmat HDit on yhteistyötä Fordin kanssa, ja kelpaa Volvollekin. Uusi 308n 1,6-bensakone puolestaan enemmän Bemaria kuin PSAata. Ole siinä sitten ennakkoluuloinen, meikäläisen isäpappakin vaihtoi Rellunsa Pösöön kun oli niin tyytyväinen ranskiksiin.

Kannattaa tosiaan huomata tuo autojen kasvun tuoma lisäarvo: nykyinen keskiluokka on entisten isojen autojen kaliiperia. Myös toisinpäin eli puhtia tarvitaan pellin alle enemmän massan kuljettamiseksi. Ja se puhti ilmoitetaan vääntönä, ei tehona. Bensakoneitten vääntö on kasvanut vain hieman viimeisen 20 vuoden aikana, dieselin taas järjettömän paljon vielä ihan viime vuosina. Nykyaikainen 1,6D hakkaa kaksilitraisen bensakoneen mennen tullen!

SAARNIO MAURI 04.03.2008 20:24

Ei kai nyt sentään 1.6 TURBOdiesel hakkaa turbottoman bensakoneen kyllä reilusti. Avainsana on TURBO ei diesel.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2008 21:46

Noh, nykyaikaisia vapaasti hengittäviä dieseleitä ei edes ole, enää. Samoin suoraruiskutus ja yhteispaine kuuluvat käsitteeseen nykyaika. Mutta miten noita stten nimittää, kun paras lyhenne CRTDi ei ole yhtään sen selvempi ja yhteispainesuoraruiskutusturbodiesel on sanahirviö...

PÖLLÄNEN JUHA 05.03.2008 12:05

Moi!

Aloiteltiin nämä vaunu hommat 1,6 307 pösöllä.Vaunu tosin oli kevyt tais olla hiukan alle 1000kg kokonaispaino.Kyllä se siellä hyvin perässä tuli.Nyt on 307 SW 2.0 ja vaunun kokonaispaino 1400kg ihan hyvin on pärjätty.Pensan kulutus noin 13L/100km.Kun vaan kesä aikaan vaunua vetelee niin kyllä sitä vähän kannattaa miettiä että tarviiko sen veturin ihan mahdoton olla.Kannattais varmaan harkita myös 1.6 dieseliä veturiksi sillä saa muistaakseni vetää 1300kg.Muuten valitsisin 1100kg vaunulle kyllä ton 2.0L.

SAARNIO MAURI 06.03.2008 19:48

Juhani, jos käyttäisit vaikka turbodieseliä.

SAARNIO MAURI 06.03.2008 19:50

Niin, ja kymmenen vuoden päästä ei ole enää turbottomia bensakoneitakaan liiemmin, uusina.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.03.2008 16:41

Se tubodiesel sekoittuu vielä helpommin, niitä kun on paljon tuoreempina kuin jo liki antiikkiselta tuntuva vapaastihengittävä apukammio eli perinteinen diesel.

Bensiinimoottoreissa onkin mielenkiintoisempaa nähdä mitä tulee. Kaksoisahtaminen, pelkkä turbo, pelkkä kompressori, hybridi vai jotain ihan muuta? Kaikki tällä hetkellä vielä yhtä varteenotettavia. Vai jääkö pienempään = halvempaan kalustoon kuitenkin vapaastihengittävä pelkällä bensiinillä kulkeva?

SAARNIO MAURI 07.03.2008 22:01

Niin. siellähän ne oli tulevaisuuden moottorit Saabin protopajalla Tekniikan Maailmankin kokeiltavana noin kymmenisen vuotta sitten. "Daunsaizattu" kaksoisahdettu, jonka VW on nyt toteuttanut ja MB:n esittelemä bensan ja dieselin yhdistelmä ja ensimmäinen toimiva muuttuvapuristeinen moottori. Ja Saabilla oli tarkoitus yhdistää kaikki ideat samaan koneeseen, mutta sitten tuli suuri ja mahtava GM ja pisti "jäihin" kaikki projektit, joilla olisi pelastanut itsensä ja miksei vähän tätä palloakin.

ISOSAARI JANI 26.03.2008 16:57

mulla peugeot 307 1,6 hdi 90hp ja vaunu solifer 5502i kok paino 1200kg.ainakin minusta tosi hyvä veturi.

LAJUNEN MIKA 26.03.2008 17:11

Tietysti diesel vähän eri, mutta katsotaan kun pääsee kesällä kokeilemaan bensakoneella. Kokemusta kyllä alitehoisilla vetämisestä, vaatii vähän ennakointia.

ISOSAARI JANI 27.03.2008 14:35

mennään ajassa vähän taaksepäin niin kaksilitasessa bensassa samanverran tehoa kun nyt uusissa 1,6 sissa bensa koneissa.kahtoo vain sopivan välin ku lähtee risteyksistä.eikä se rekkakaan lähe oikein rivakasti kun kääntyy tielle.ja mihin se meillä kiire,ei mihinkään kun vaunu perässä.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.03.2008 19:44

Mutta bensakoneiden vääntö (joka on se oikea arvo) ei ole muuttunut samaan tahtiin. Oikeastaan ainoa suurempi vapaastihengittävien bensakoneiden väännönlisä on tullut suorasuihkutuksesta, mutta sekään ei ole mikään iso.

Yksi erittäin paljon vaikuttava seikka ovat välitykset. Etenkin uusien kuusivaihteisten kanssa on montaa kastia. Joissain 6. vaihde on Suomen nopeuksissa liki käyttökelvoton, joissain käyttövaihde. Samalla eri vaihteiden porrastus muuttuu: ensinmainittu on siis ohan kuten vanhat viisivaihteiset käytännössä, jälkimmäisessä pykäliä on joka käyttöön jolla voi kompensoida laihempaa vääntöä kunhan jaksaa kepittää.

Mutta nykyaikainen 1,6-suorasuihkuyhteispaineturbodiesel tosiaan hakkaa parhaimmillaan jopa yli kaksilitraisen bensakoneen veto-ominaisuuksiltaan. Vaikka se teho on jotain ihan muuta.

HÄNNINEN PEKKA 14.04.2008 22:06

Meillä oli 307 SW 2.0 Aut (uusi) 1500 kg kokonaispainoisen Hobby:n nokalla. Kyllä se siellä perässä tuli ja vekslaaminen oli kivaa kun näkyvyys oli hyvä ja kattoikkunasta näki oksatkin kun vähän nosti pyllyään - sitten alkoivat vaihdelaatikko-ongelmat ja kun Turkulainen (Raisiolainen) merkkihuolto on mitä on (pitkät odotusajat, valohoitoa) vaihdoimme vuoden ikäisen auton luokkaa jykevämpään Passat 2.0 TDI 125kW DSG - ja vaunu tulee perässä vaikka kyljellään. Passattin verrattuna siis Pösö on vähän enemmän kuin hentonen, mutta kyllä moneen tiellä liikkujaan verrattuna se kulki mäetkin ihan mallikkaasti - kulutus tosin 14-15 niinkuin joku taisi mainita. Näppärintä on tuo auton suhteellinen lyhyys joka tekee parkkeeraamisesta helppoa.

LAJUNEN MIKA 11.06.2008 13:41

Ensimmäinen veto vaunuhuoltoon tuli tehtyä. Hämmästyttävän hyvin kulki perässä , tosin matka ei ollut pitkä ja eikä päässyt kunnolla maantieajoa testaamaan.

VAPPULA TEEMU 29.06.2008 14:08

Kuinka paljon muuten on PEUGEOT 307 2.0 HDi:ssä on jarrullisen perävaunun vetokyky rekisteriotteen mukaan? Nykyään on 407 SW 2.0 bensa Tiptronic ja ihan kivasti 1500kg Hobby tulee perässä. Kuitenkaan vuodessa ei kauheasti vaunua tule vedettyä kokonaisajokilometrimäärään suhteutettuna.

ALAVIUHKOLA MARKKU E 30.06.2008 10:16

Me vedetään 307 XT 2,0 Hdi farmarilla Kabe Ametist Gle KS, kokonaismassa 1470 kg. On vedetty kolme vuotta. Autossa kilometrit 127 000, josta vaunu perässä 39 000. Yksi kallistuksen vakain taakse vaihdettu takuuaikana. Hyvin on pärjäilty. Kulutuskin kohtuullinen. Aiemmin vedeltiin Mitsun Pajerolla, neljällä sellaisella vuodesta -85 ja viimeinen Pajero hukattiin 1,5 vuotta sitten. Pajerolla jäi hankalampaan paikkaan kiinni ja se kulutti vaunun vedossa 4-5 litraa enemmän. On sitä kyllä vähän ikäväkin, mutta ei vetokyvyn vaan tilojen vuoksi. Meidän 307:n vetokyky r-otteessa 1500 kg.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.