Perävaunun valot

Erkki Salonen 27.07.2024 16:00

Tarviiko perävaunussa olla takavalot jos autossa on päivävalot,jos tarvii silloinhan on ajettava lähivaloilla

Ville Säynäjäkangas 27.07.2024 21:10

Ei tarvi lain mukaan, mutta hyvähän se olisi.

Toivo Koistinen 28.07.2024 06:43

Minkään takia nykyautoissa ei pala perävalot. Eisiinä kyllä poltimon kesto, kun minusta vanhuksesa ei ole koskaan vaihettu yhtään poltinta perään, muutakun kilpivalo. ne on ollu aina juonikoita.
Hyvähän se jos palaa niin ajaesa vaikka tunneliin. No nitä ei montaa ole.
Tp

Markku Hämäläinen 28.07.2024 12:56
Toivo Koistinen

Minkään takia nykyautoissa ei pala perävalot. Eisiinä kyllä poltimon kesto, kun minusta vanhuksesa ei ole koskaan vaihettu yhtään poltinta perään, muutakun kilpivalo. ne on ollu aina juonikoita.
Hyvähän se jos palaa niin ajaesa vaikka tunneliin. No nitä ei montaa ole.
Tp

Mitä varten se tunneli liikennemerkki on?
Mm. sen jälkeen on käytettävä ajovaloja, kunnes tulee tunnelin päättymismerkki

Liitetiedostot

tunneli.jpg
Toivo Koistinen 28.07.2024 16:53

Tuo on totta, mutta en ole keksinyt miksi ei pala päiväajossa. Sateeella näkyy, ja niinpoispäin. Mutta ajovalothan saa kytkeä halutessa, eli kaippa se on hyvä näin.
Tp

Markku Hämäläinen 28.07.2024 17:29

Euroopassa on n. 250 milj. autoa jos niistä saadaan kustakin 10W kulutusta pienemmäksi on sillä merkitystä kokonaisuuteen.
Siinä vaikuttaa suurten lukujen matematiikka.
Yksittäisen auton kannalta sillä ei ole merkitystä.


Ihmettelen vaatimusta pitää takavaloja päällä päivällä. Kun liikun matkailuautolla minun takana on n. 4 m2 valkoinen alue, jos sitä ei näe on syytä mennä silmälääkäriin. Takaa tuleva ei saavuta samalla nopeudella kuin kohtaavat ajoneuvot joiden kohtaamisnopeus voi olla laillisesti jopa 200 km/h Kohtaavan ja saavuttavan auton aika reagoida on aivan erilainen.
muokattu: 28.7.2024 17:36
Timo Haapanen 28.07.2024 21:32

Markku puhuu järkeä. Ja hyvät päivävalot näkyvät päivällä paremmin kuin ajovalot. Matka-autossa palaa sivuillakin turhia valoja.

Kojelaudan valojen korjaaminen on hankalaa, siitäkin säästyy kun ne eivät pala turhaa.

Hätävikkujen sekä jarruvalon äkkinäinen syttyminen näkyy paremmin valottomasta perästä. Eilen viimeksi painoin hätävilkut ja ja pumppasin jarruja hirven ylitettyä tien auton edestä. Saksan motareilla voi henkikin säästyä jos onnistuu välttämään peräänajon hyvin näkyvillä jarruvaloilla ja hätävilkkujen käytöllä.

Kalle Korpela 29.07.2024 08:42

3008 pösössä palaa kyl päiväajovalomoodissa takavalotkin. Ja ledejä kun ovat kaikki niin ei kuluta paljon sähköäkään. Lisäksi kun on viel automaatti joka valaistuksen mukaan sytyttelee ajovaloja niin ei tunnelitkaan haittaa.

Risto Salomaa 01.08.2024 19:56

Valoautomatiikka ei tunnista sumua, vesisadetta, eikä pölyävää tai satavaa lunta. Joskus tullut auton perä aika yllättäen eteen.

Markku Hämäläinen 02.08.2024 09:29
Risto Salomaa

Valoautomatiikka ei tunnista sumua, vesisadetta, eikä pölyävää tai satavaa lunta. Joskus tullut auton perä aika yllättäen eteen.

Ainakin minulla on autossa valokytkin, jota voi ja pitää käyttää tarpeen mukaan.
Olen ajautunut joskus liian lähelle rekkaa lumipöllyssä, vaikka sillä paloi takavalot, siitä syytin vain itseäni.
Oli muka niin kiire etten huomioinut vallitsevaa keliä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.