Nestekiertoisen lämmittimen jälkiasennus

LEPPÄLÄ JUHA 12.11.2007 21:28

Minulla on Dethleffs camper 510 UK. Olen muuttanut kerrossämgyn kolmikerroksiseksi ja takapöytäryhmän kiinteäksi parivuoteeksi. Painomuutos n. +10 kg Nyt haaveena on truman poistaminen ja korvaaminen joko Aldella tai Primuksen pannulla. Kokemuksia pysty Aldesta verrattuna primukseen. kumpi luotettavampi / mukavampi käyttää. Olisi mukava kuulla myös eroja kumpi parempi? Molempia pitäisi saada hajoittamoilta kohtuu hintaan. Asennushan menisi harrastuksen piikkiin kaikkine ilmasolien rakennuksineen ja lattialämmitysputkistoineen (n. puoli vuotta) Ammattilaisen sähkö + kaaasutyöt päälle Kokonaiskustannukset pitäisi silti olla suht kohtuulliset.

VARTIAINEN JOUKO G 13.11.2007 01:06

Vertailukokemuksia ei ole mutta Priimus on toimintu käsittämättömän luotettavasti jo 17 vuotta. Sinä aikana vaihdettu yksi musta laatikko, 3 hehkutulppaa ja yksi byrostaatti. Pannun pumppu meni aivan alussa materiaalitakuuvaihtoon valmistajan kutsusta. Eli huolettomasti on mennyt.

Kuvaamasi urakka tulee olemaan melkoinen mutta tottahan siitä tekijämies selviää. Käy vakoilemassa esim. Solikan myyjiltä kuinka vapaailmankierto on toteutettu. Sen toimuvuushan se on A ja O että nestekiertolämmöstä tulisi tehokas ja lämpöä tasaisesti vaunun joka kolkkaan.

JOUKAINEN MIKA 13.11.2007 09:56

Ensimmäiseksi kannattee soittaa hajoittamot ja kysellä saatavilla olevia lämmittimiä / malleja. Primuksen lämittimiä on ollut suhteellisen huonosti liikkeellä (toimivia).

Ilmalämmityksestäkin saa toimivamman kun sen rakentaa (valmistajan ohjeiden mukaiseksi ja) siten että noudattelee nestekiertoisen ilmasola periaatteita, tulolman sekoittamista lämmitettyyn ilmaan ja tarpeellisen määrän sopivaa putkitusta.

MIKKONEN MATTI 13.11.2007 10:42

Jospa minä kertoilisin puolestani Pysty-Aldesta, sillä luulisin, että ne Primuksen kanssa ovat yhtä hyviä.

Aldea puoltaa se, että kaasun painetasoja on vain yksi 30 mbar, kun Primus vaatii 50 mbar ja sitten huushollikaasu saa olla vain 30 mbar. Tästä syystä Alde käyttää kaasupullonkin tarkemmin.

Alde on myös säästeliäämpi, koska se sijoitetaan sisätiloihin, jolloin pannun vaippalämpö otetaan ilmalämmityksen tapaan sisälle useinmiten vaatekaapin lämmitykseen. Primus on tuuletettava ulos hukkaan ja siksi tuo korkeampi kaasunpainekin sallitaan. Silti Aldekaan ei lisää kaasuvuodon riskiä, koska palotapahtuma ei ole yhteydessä sisäilmaan, vaan paloilma otetaan ulkoa ja poistokaasut ohjataan ulos. Rekan tai tuulen aiheuttama ilmavirta ei sammuta Aldea, koska paine-eroa ilmanottoaukon ja pakoaukon välille ei synny.

Alden sytytys ei ole niin automaattinen kuin Primuksen, mutta toisaalta säätimet ja kuittausnappulat ovat sisällä. Alde ei ole ollenkaan herkkä akun jännitteelle, kunhan sitä yleenä vain on. Aldessa ei ole mitään herkkää elekrtoniikkaboksia. Tunturikytkimen saa molempiin, samoin sähköpatruunan verkkovirtapumpulla. Molemmissa on lyhytkierto pelkän kuuman veden tuottamiseksi. Aldeen saa joko läpivirtauskuumentimen tai varaavan kuumentimen, Primukseen on erillinen muovisäiliöllinen vedenkuumennin. Lämmönvaihdin sopii molempiin.

Vaikka Alde on sisällä, se ei pidä ääntä eikä pauku, koska perusliekki palaa koko ajan ja termostaatin pyytämä lisälämpöä varten kaasunvirtausta vain lisätään. Primuksessa on kolme poltinta, jotka pyrkivät poksahtamaan,koska ne sytytetään automatiikalla joka kerta uudelleen.

Haittapuolena on ehkä Alden vaatima tilantarve ja jo mainittu vähäisempi automatiikka. Aldea varten joutuu kattoon tekemään reiän pakoputkelle/ilmanottoputkelle. Alden saa ostaa vaikka kokonaan uutena ja kaikkia varaosiakin. Primukseenkin vielä, mutta ehkä osien puute tulee aiemmin vastaan.

LIIMATAINEN HANNU 13.11.2007 11:22

Lisä-ääni Aldelle! Minulla oli se pystypannu isossa mesealustaisessa m-autossa, toimi kuin se kuuluisa junan huussi, asennutin vielä 2kW sähvöpatruunan lisäksi, jo vain lämmintä piisasi. Aluksi oli viileetä, en huomannut että lämmitti sen lämpimän veden niin helevetin kuumaksi, lämpö tuhlaantui siihen, säätöhomma, ja Alde oli varma, ei temppuillut eikä kenkkuillut. Sähvöpatruuna omalla kiertopumpulla 230V, ohitus vain lämpimän patteriveden putkeen ja patruuna siihen. Silleesti.

POKKINEN TAPANI 13.11.2007 18:31

Lisä-ääni Aldelle ja erityisti sille pystylle. Toinen asia kokonaan on nämä uudet ulospuhkuvat melutoosat.

LAHTI ANTTI 13.11.2007 18:46

Samoin ääni pysty-Aldelle. Edellisissä vaunuissa ollut se ja ei moitteen sijaa. Ainoa mikä täytyy pitää varalla mukana on 12V kiertovesipumppu. Se joskus kiukuttelee. On helppo vaihtaa, 2 ruuvia ja 2 johtoa irti ja uusi tilalle. Ja se on siinä pannun yläosassa, ei letkuja eikä muuta tiellä. Hyvä lämmönsäätö mahdollisuus, vesi talvella noin +60°, niin kiertovesipumppu toimii miltein koko ajan. Lämpöä tulee tasaisesti. On hiljainen ja pannun hukkalämpö jää vaunun sisälle. Joskus sammui ajon aikana, mutta sitten laitoin harvaa teräsvillaa imupuolen aukkoon, vaunun alapuolelta ja se ongelma poistui sillä.

TYNYS HEIKKI 13.11.2007 20:29

Primuksessa paine on 500 mbar, ei 50. Primus 2490 ei paukahtele, syttyy sillai nätisti niinku Alde 3000, paitsi ettei ole edes puhallinta.

HYTÖNEN RAIMO 13.11.2007 21:50

Ei millään pahalla, mutta homma ei ole läheskään valmis pelkällä lämmittimen vaihdolla. Pitää asentaa lisäksi patterit ja vesijohtoverkosto, mikä on jo isompi homma. Kuluista sen verran, että eiköhän tuo ainakin pari tonnia kustanna - helposti paljon enemmänkin (joutuu melko varmasti kalusteita siirtelemään - ilmasolat).

LOHI MIKKO 14.11.2007 08:38

Pysty Alden kannalla olen minäkin,yksinkertanen rakenne,eikä mitään äänekkäitä puhaltimia,kuten näissä uudemmissa pannuissa. Ilmasolien rakentaminen on melkein taidetta että saa ilman kiertämään tasaisesti jokapaikassa.Itse pattereiden asentaminen on aika simppeliä hommaa,kumikäyrien ja lemmareiden avulla.

LAHTI ANTTI 14.11.2007 10:07

Mikko.

Kun lähdet niitä pattereita asentamaan sinne vaunuun, niin suosittelen, että laita niitä niin paljon kuin mahdollista.

Ne ovat ainoat, jotka luovuttavat lämpöä. Pelkät putket eivät sitä tee. Näin toimien saat mahdollisimman tasaisen lämmön vaunuusi. Ja saat hyödynnettyä mahdollisimman paljon pannun tuottamasta energiasta.

Nim.merk. kokemusta on toimenpiteestä.

PALIN MATTI 14.11.2007 11:40

Näin juuri! Usein harhauttaa, että paineasetus ilmoitetaan lukuna 50. Pitää vaan huomioida, että laatuna on silloin kPa, ei baari. Normaali kaasulaitteiden käyttöpainehan on 3 kPa.

LOHI MIKKO 14.11.2007 12:57

Terve Antti. Se oli tuo Leppälän Juha,joka suunnitteli muutosta.

MIKKONEN MATTI 14.11.2007 15:48

Älkäähän nyt, kuntit, nolatko minua. Tukesin ajoneuvojen nestekaasulaitemääräyksissä puhutaan millibareista. Tarkoitus oli vain sanoa, että Primuksen kanssa tarvitaan kaksi paineensäädintä ja että Primuksen tarvitsemaa 50 mbarin painetta ei saa tuoda sisälle.

"Tekniset vaatimukset Nestekaasun määrä ja paine Ajoneuvossa saa säilyttää nestekaasua enintään 25 kg. Nestekaasun säilytystilan tulee olla suoraan ulos tuulettuva ja kaasutiiviisti suljettu niihin tiloihin nähden, jossa ihmisiä yöpyy. Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloihin 30 mbar nimellispaineella"

Tässä yleistietoa mustin virkistämisesksi:

Paineen yksikköjä 1 Pa (pascal) = 1 N/m2 on SI (Systéme International d´Unites)-järjestelmän paineen perusyksikkö. 1 bar = 100 kPa = 105 N/m2 1 atm (fysikaalinen eli normaali-ilmakehä) = 101,325 kPa = 760 torria = 1,033 kp/cm2 1 at (tekninen ilmakehä) = 1 kp/cm2 = 98,0665 kPa 1 mvp (metri vesipatsasta) = 9,80665 kPa = 1000 mmvp 1 mmHg (millimetri elohopeapatsasta) = 0,133322 kPa = 1 torri 1 psi (pounds per square inch) = 6.89476 kPa

LAHTI ANTTI 14.11.2007 15:48

No niinpä olikin. Kiitos korjauksesta.

Joten edellinen sitten Juhalle tiedoksi.

HAAPANEN TIMO S 14.11.2007 18:36

Kyllä se nyt vaan on 500 mbar tuo Primuksen paine.Saksassa oli ennen -97 vm. autoissa ja vaunuissa 50 mbar.Normaali ihminen saa puhaltamalla aikaan n.60-70mbar.Auton rengas pysyy jonkinlaisessa kuosissa jos painetta on 500 mbar.

On siinä eroa paineissa.

LAHTI ANTTI 14.11.2007 21:15

Näin on. Primukselle paine 500 mmb. ja muualle vaunuun 30 mmb.

MIKKONEN MATTI 15.11.2007 08:55

OK. Aiheellinen korjaus, en ole hoksinut, että ero onkin yli kymmenkertainen. Varmaan asia aloittajalle kuitenkin tuli selväksi.

TAKALA JORMA 16.01.2008 22:33

Olen joskus aikojen alussa asentanut Dethfless asuntoautoon Truman tilalle Primus 2470 pannun + asentanut patterit kiertämään ylt. ympäri autoa ,kuin myöskin rakenteisiin ilman kierto välejä.Vuonna -90 kustannukset taisivat pyöriä 10-12,000mk. uusilla osilla.Ajantaju siinä puuhassa häviää tyystin,niinkuin harrastusten kanssa yleensä. Ko. pannu siksi, että se sopii truman tilalle kuin nakutettu. Hyysin luukku ulkopuolelle mistä sitä huolletaan,siis pannun kohdalle tehdään pistosahalla reikä, ja nämä luukun kehyksetkiinni.Eli autossani on kaksi vc:n luukkua peräkkäin.Jotkut viisaat sen huomaavat, ja tulevat kyselemään miksi 2 vessaa.Auton sisäpuolelle pannun paikka koteloidaan miel. paloturvallisella levyllä ja vuorataan vaikkapa villalla. Muistaakseni truman pakoputki meni katolle joka jätettiin käyttöön.Kaasuputket tulee siihen kuin tilauksesesta.Alan miehellä tulee laitattaa paineen alennusventtiilit ym. ja suorittaa koe pnnistukset jne. Tietenkin ilmanotto reikä pannun alle. Tämä oli omallakohdalla ehdottomasti helpoin tapa lähteä muutosta suorittamaan. On toiminut loistavasti. Se mitä kaikkea sitten ,se on niin pikä ja mielenkiintoinen juttu että paperi ei tällä kertaa riitä. Sen voin vielä näin lyhyesti todeta,että hyvän ilman kierron aikaan saaminen ei ole läheskään niin helppo juttu kuin luulisi ja vaikka ei luulisikkaan. Se mitä käyttö eroja on kahdella eri pannulla, on hyvin vähän merkitystä muutostyössä,tärkeämpää on se kuinka ne saa vaunuun sopimaan.Kumpiakin on kohtuullisesti saatavilla. Siitä vaan vaihtamaan!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.