Missä vika ?
HYTTILÄ ESKO O
20.02.2007 20:40
Sain juuri tekstiviestin: Istun täällä ^**^:ssä jossa lämpö ei nouse yli 18,5 asteen vaikka on kaasulämmitys ja 3kw sähkö päällä. Vaunu oli 1 kk sitten huollossa. Laitoimme vrk aiemmin lämmön päälle tänne ja kun tulimme klo 16 aikaan niin täällä oli +16C. Ja ulkona 15C. Vtu paljonkohan täällä sisällä olisi jos olisimme Kuusamossa jossa -35 ulkona. Jos sinun vaunussa pitää lämmöt päällä 2vrk niin paljonkohan olisi jos ulkona -15C. Miten neuvon kaveria pulassa ? Hänellä 2006 mallinen kulkine.
TERVO JARI
20.02.2007 21:16
Onko Alde 3000 ? Onko kiertoves pumpuista kumpi päällä ? 12V vai 230V pumppu ? Mieluust 230V:n pumppu. Onko
klykolii järjestelmässä tarpeeksi, huollossa "tyritty" ja vuotanut "litkua" vähäks . . .
Vai onko kysseessä ilimalämppäri ? ?
Kysy Rautzilta, hää tietää Alden "metkut" . . .
Jari
Ps. Jos provo, hyvä sellanen . . . .
HYTTILÄ ESKO O
20.02.2007 21:30
Ei ole provo, en viitsinyt kirjoittaa vaunun merkkiä juuri sen takia ettei joku sano jotain. Ei kuulu tähän. Vaunussa on alde, sähköpatruuna ja sähkömatto.Patterit on lämpimät eli neste kiertää kyllä. Ei vain riitä lämpö. Merkkihuollossa oli juuri huollettu.
HAAPAKOSKI OSSI
20.02.2007 21:46
Ensin tyhmät kysymykset, osaahan käyttäjä käyttää lämmitintä?
Onhan kaasua?
Meillä vaunu lämpeni viimekeväänä tuon lämpötilaeron muutamassa tunnissa kun käytti kaasua ja 3150W sähköä yhtäaikaa - termostaatti 3000 mallissa pikkusen yli sen "pylpyrän" siinä säätöpaneelissa.
Ossi
TIKKANEN MIRJA
20.02.2007 21:56
Kokeilee myös mitä sanoo jos ottaa roikan seinästä, eli pyörittää 12 V pumpulla. Niissä kuulemma ollut ongelmia (verkkovirtapumpuissa)
TERVO JARI
20.02.2007 21:58
12V:n pumpun päälle, mulle sanoivat huollossa että 230V.n pumppu olis tehokkaampi, elikkä käyttää sitä aina jos vain se olis mahdollista. Kuis lämpimät patterit on ? Pitäis olla lähtöpäässä "tulikuuma" kädellä koitettuna,( Muistaakseni ? olikos 75 astetta celssiusta) "pelittääkö" Alde ? Käy kokoajan ? ? Käy "katkokäyntiä" ? ? Kuisin on ? Näitä "tyhmiä" kysymyksiä, mutta niiden perusteella osaa ainaski joku "kartoittaa" vikaa . . .
Muistaakseni pumpussa on kaksi nopeutta, jos siinä mallissa on kahdellanopeudella varustettu pumppu, pumppu suuremmalle teholle . . .
Tarkista ylikuunenemis suoja . . . . Paina "tinniä", katso Alden käyttöohjekirjasta, olis tuossa vieressä mutta työläs ruveta selittään missä "tinni" on . . .
Jari
Ps. Eihän tämmöisessä tilanteessa ole vaununmerkillä väliä vaan lämmittimellä . . Alde, Primus, Truma, tai vielä jokin muu . . .
HAAPAKOSKI OSSI
20.02.2007 22:02
Eihän siihen tarvii ottaa roikkaa seinästä - kytkimestä vaihdetaan 12V tai 230V.
Eikö tuo reilun 30 asteen lämpötilaero meinaa kouratuntumalta sitä, että lämmitystehoa on käytössä vain reilu 3kW?
Arvaus - kaasu ei oikeasti lämmitä eli kaasu loppu tai jokin hana kiinni tai laite ei jostainsyystä osaa muuten sytyttää kaasua uudelleen.
Ossi
KOHTALA MATTI
20.02.2007 22:36
Joskus on tullut vastaan tilanne, että kolotonnisen Alden kaasu on jäänyt syttymättä, kun vaunussa on päällä runsaasti halogeeneja, ym. ym. 12v. kulutusta.
Alden puhallin kyllä käynnistyy, mutta ei ilmeisesti saa riittävästi kierroksia, että tekisi sytytystä. Kun napsauttaa muutamat spotit pois päältä, niin kaasu syyttyy saman tien.
On ilmennyt varsinkin kylmässä vaunussa, kun akku ei vielä tuuppaa ulos parastaan.
RAUTIAINEN KARI
20.02.2007 22:43
Ei ne huollossa ole sitä töpseliin laittaneet. Siellä on se 12V pumppu päällä. No sitte se seuraava juttu on sitten noi mehun määrät jne. joista tossa edellä on kerrottukin.
Ylikuumenemissuoja ei ole poksahtanut, muuten se ei lämmittäs lainkaan.
Sitte yks oleellinen kysymys:
Onko huollon jälkeen nyt ensimmäinen kerta kun se on käytössä ???
Onko toiminut tällävälin ?
2006 mallisessa kulkimessa taitaa olla 3010 pannu, ja se eksoottinen uusi ohjauspaneeli, vai kuinka? Osataanko sitä käyttää ? Tunturikytkin ON, ja Caravan control ohjannut sitä ?
Larsenia ja hyvä makuupussi ?
VARTIAINEN JOUKO G
21.02.2007 00:35
Mä pidän aika ratkasevana sitä että huollosta juuri tulleen kapineen pitää toimia oikealla tavalla. Eikun takaisin huoltoon ja selvittäköön siellä mikä on vaivan perimmäinen syy - siitähän huollossa maksetaa ja on maksettu. Sanoisin että aika heikkoa työn laatua jos tollanen häikkä kohtaa juuri huollettua vaunua - KJON.
HYTTILÄ ESKO O
21.02.2007 08:08
Olen tänään taas yhteydessä hemmoon.Kerron hänelle nuo eri vaihtoehdot. Hän varmaan kiittelee vihjeistä. Kaveri kertoi olleensa yli 10v sitten lapissa senaikaisen vaununsa kanssa. Sanoi sillä pärjänneensä kovemmissa pakkasissa ihan ok. Tietääkseni hän osaa kyllä käyttää vaununsa lämmityslaitetta, tuo alden palaminen/ei palaminenhan kuuluu jo käyntiäänestä ja jos ei muuta niin reinot jalassa alden pakoputken luo. Eron kyllä huomaa jos siellä ei ole liekkiä. Itselläni nykyisessä on tuo 3010 ja Kari mainitsi sen "ufopanelista". Tulin sinuiksi sen panelin kanssa 2 minuutin tutkimisella, toisaalta kaikki nuo härvelit on mielestäni helppoja käyttää. Tämä oli vain oma mielipiteeni.
RAUTIAINEN KARI
21.02.2007 10:26
Helppohan se. Niissäkin vaan on ollut susikappaleita. Mutta siis kyllä pitää ihan minkä vaan kopin lämmetä ihan missä vaan ulkolämpötilassa jos alde ja 3kwh patruunaa. Noilla tehoilla lämmitetään omakotitaloja.
Vika nyt kyllä kuulostaa nestekierto tai määrä ongelmalta.
Kysäses että käykö se alde jokseenkin kokoajan vai pätkiikö termostatti sitä.
RAUTIAINEN KARI
21.02.2007 11:53
Mulla on talossa 160 neliötä tilaa. Lisänä autotalli joka lämmin sekin. Ikkunat on vaan tuplat, eli aikas vanhanaikaiset. Siksi tota öljyä tuhlaantuu.
Öljyä menee n. 2500 litraa vuodessa. Öljyssä on potkua siten että 1 litra on n. 10kwh. Eli tosta pöntöstä irtoaa 25000kwh lämpöä.
Vuoden keskikulutus siis 68kw päivä.
Vertailun vuoksi esimerkiksi suorasähkölämmityksessä 150 neliön talossa 20 asteen pakkasella huipputehontarve on noin 7 kilowattia.
No sitte tää Alde, 6kw kaasulla ja siihen 3,150kw patruunaa niin ollaan lukemissa 9kwh, johan tolla lämpee pieni teollisuushalli.
HAAPAKOSKI OSSI
21.02.2007 12:28
Noinhan se menee pienellä korjauksella.
6kW lämmitysteho on optimi eurooppalaisilla kaasuilla, jotka taitavat olla pääasiassa Butaania - meidän Propaaneilla alden kaasuteho jää reiluun 5kW.
Ossi
HYTTILÄ ESKO O
21.02.2007 13:59
Kuulemma kaikki on ok.Vaunu on Turussa joten en viitsi katsomaankan lähteä,enkä siellä mitään voisikaan. Vettä/nestettä on kuulemma tarpeeksi. Pannu käy,pumput pyörii. Valmistajan edustajan mukaan TEHDAS takaa vain 35celsiusta lämpötilaeroa , eli nyt ei enää riittänyt yli 20:een sisällä kun ulkona alkoi nousta yli 15:sta. Tänä aamuna kun soittelimme oli sisällä 19,5 eli ei nyt palele mutta ei lämminkään. Hän kertoi tutkineensa esim. jotain vaunun keskikohtaa mikä oli viileämpi. Siellä oli ritilikkö mistä tuli heikosti lämpöä. Tarkemmin katsoen siellä ritilikön alla oli pelkkä putki ei lämmityspatteria lainkaan. Hänen mukaansa pattereita on liian vähän eli tuotettu lämpö ei siirry huoneilmaan vaan kiertää nesteenä putkessa. Enpä tiedä aikoi mennä vaunukauppaan.
LAHTI ANTTI
21.02.2007 15:00
Onhan sitten näköjään vaunuissa eroa. Itselläni on vuosimallia -90 oleva vaunu, jossa tehdas lupaa 27° eron ulko/sisälämmölle. Tänä aamuna totesin sen edelleen pitävän paikkaansa sillä ulkona oli -24° ja vaunussa sisällä +3°. Sähköpatruunan teho on 2 kW.
Huomenna sitten kun lähdemme reissuun, täytyy ottaa kaasu avuksi siitäkin tarvitaan vain 2/3 tehosta, kolmatta poltinta en ole vielä kertaakaan tarvinnut. Ei ole ollut tarpeeksi kylmää!
Toivottavasti se kaverisi ongelma selviää, ettei tarvitse palella.
RAUTIAINEN KARI
21.02.2007 15:38
Sano ny samantien mikä vaunu se on ?
LAHTI ANTTI
21.02.2007 15:40
LIIMATAINEN HANNU
21.02.2007 16:55
Nih, ja minulla Kabessa kun ensimmäisen vuorokauden on lämmittänyt 2kW sekä kaasulla, pysyy jatkossa parinkymmenen pakkasella vaunu lämpöisenä 2kW, sisällä 20 graadia, kaksi henkilöä. 3kW riittää hyvin 25 pakkasella, ei nappaa kaasua vielä silloin. En edes halua korkeampaa lämpötilaa sisälle, 20 riittää minulle hyvin, olenkohan 'kuumakalle'?
Kiertovesipumppu käy pätkittäin, silloin kun termari vaatii lisää lämpöä, tasaisemman saisi jos kierto jatkuva.
GRÖNLUND JORMA A
21.02.2007 16:59
Myös nesteiden "paksuus" vaikuttaa lämmönsiirtoon. Siis jospa litkut on liian vahvat. Pitäisi mitata.
RAUTIAINEN KARI
21.02.2007 17:19
Äläs liimis liiottele!
Jos ulkona -20 ja halutaan sisälle +20, niin 40 asteen lämpötilaero ottaa väkisin sen 2,16kw per timma tällaisissa vaunuissa. Pullossa on n. 140kw eli se kestää 65tuntia edellyttäen että pullosta tulee kaikki ulos. Esimerkki on se 5,60 sisäpituudeltaan oleva Cabby, jota tuskin voi muuksi sanoa kuin pohjoismaiseksi talvivaunuksi. Eikä se mun 2,5 leveä Cabby 58 juurikaan sen enempää vie, laskelmieni mukaan n. 58w per aste-ero.
Mutta et paljon kaunistellut totuutta sikäli että sun 2kw patruuna on oikeesti 2X 1,050, elikkäs 2,100kw, ja sillonhan se riittääkin tuohon.
LIIMATAINEN HANNU
21.02.2007 17:28
Nih, ja otapa huomioon että mie oon kuumaverinen heppe, parisattaa wattia lähtee lämpövä ukosta kaiken aikaa, mutta noin se on mennyt kuten kerroin, ei ole kaasua 'kysellyt' termostaatti kun sen yhden vrk on lämpimäks sen laittanut, vaunun, 2kW on riittänyt. Ja himpan tietty sitä Larsenia! KJON! ;-))
RAUTIAINEN KARI
21.02.2007 18:12
Korjaus: 2,1 kw !!!
Ihan noin laskennallisesti...
LAHTI ANTTI
21.02.2007 20:18
Kari.
Kerrohan mulle tietämättömälle, miten se pitää sisällä +20°C jos ulkona on -20°C. Kun tehdas lupaa vain sen 27° eron? Miten tähän riittää 2kW patruuna? Menee mun ymmärryksen yli. Ja vaikka olisi 3kW patruuna niin tuskinpa sekään riittäisi pitämään tätä lämpötilaeroa näissä lukemissa.
Kerro mulle näin kansankielellä mahdollisuus siihen.
LIIMATAINEN HANNU
21.02.2007 20:52
No minä vastaan omasta puolestani, Rautzi jatkakoon, eli se vaunu jolle oli luvattu se 27 asteen lämpötilaero tuskin on sitten Kabe, Cabby, Polar tai Solifer! Näissä saa suuremman lämpötilaeron pysymään. Niissä 'kolmen vuodenajan vaunuissa' se lämmön pito on paukkupakkasilla ongelmallista, vaikka tehojakin olisi käytössä. Minulla se Kabe, lämmin on vielä yli kolmenkymmenen asteen pakkasellakin, kokemusta on! KJON!
HYTTILÄ ESKO O
21.02.2007 21:13
Olin tuolla Kohtauspaikalla (oulujärvi) -28c ja Kuusamon Rantatropiikissa :D -32C . Vaunussa oli Primus pannu ja sähköpatruuna. En häntä palellut siellä. Pehe mukana ja reilustiyli 20 oli sisälämpö. Siitä on aikaa pitkälle yli 10 vuotta joten ei muista ihan eksaktisti kaasupullon vaihtorytmiä. Mukavaa oli kumminkin. Tropiikissa :_D
LAHTI ANTTI
21.02.2007 21:52
Liimis hyvä.
Kyllä se on Polar ja väitän ettei ne muutkaan pidä sitä lämpöä pelkästään sähköpatruunan avulla, silloin kun on todella kunnolla pakkasta.
Melkein löisin siitä Larsen pullon vetoa.
Kyllähän siellä vaunussa lämpöä riittää kun kaasua käyttää.
Niin minunkin Polarissa.
TERVO JARI
21.02.2007 22:01
patruunan teho on alempi mitä nykyisinmmissä ottakkee huomhioon . .
Jari
LAHTI ANTTI
21.02.2007 22:32
Jari.Olet aivan oikeassa siinä, että sähköpatruunoiden tehot ovat erilaisia.
Ja Liimis, puhut täysin puppua, että sun Kabessa riittää lämpö 2kW.teholla -20°C pakkasessa pitämään lämmön +20°C vaunun sisällä.
Et usko sitä itsekään.
HAAPAKOSKI OSSI
22.02.2007 08:42
Älä Esko viitti pittää meitä enempää jännityksesä, kerro ny mikä vaunu ei pysy pikkupakkasesa lämpimänä Alden 8-9kW teholla.
Ossi
HYTTILÄ ESKO O
22.02.2007 09:23
En viitsi ottaa lopullisia vihoja päälle. Kertokoon omistaja, laitan hänelle viestin asiasta.
MYLLYRINNE KALERVO
22.02.2007 12:08
Tietämättä mistä vaunusta on kyse, pyörittelin ajankulukseni kaavoja olettaen, että vaunu on n. 5.5 m pitkä, polyuretaanieristetty ka. 40 mm ja siinä olisi yhteensä n. 10 neliötä ikkunapintaa, niin lämpötilaerolla 35 astetta tehontarve olisi n. 2,6 kW. Lämpötilaeron kasvaessa 55 asteeseen tehoa tarvitaan n. 3,9 kW. Jos eristys olisi polystyreeniä tehontarve kasvaisi n. 1.5-kertaiseksi. Ikkunoiden osuus tehosta on esimerkissäni n. 25-35 % riippuen seinäeristeistä eli ikkunoiden peittämisellä yöajaksi voidaan säästää hyvinkin 10-15% kokonaistehossa. Lisäksi on oletettu sisäiset lämmönlähteet nolliksi (ihminen n. 80 W) ja ilmanvirtaus ulkopinnalla 0 m/s sekä vaunun sisäilmanvaihto suljetuksi. Määräysten mukainen ilmanvaihto lisää tehontarvetta n. 20 % (4 hlöä). Vääntäkäähän tuosta ...
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 12:17
Allright!
Se mitä ne lupaa lämpötilaeroksi, on tietysti heidän tapansa suojautua valituksilta. Mutta kyllähän takapihan eristämätön leikkimökkikin lämpee 9kw teholla vaikka kuinka kuumaksi.
Ihan sellasta yksinkertasta matikkaa on se että esim. mun vaunu (Cabby) ottaa n. 58w per lämpötilaaste-ero. Siitä on helppo laskea sitten mitä tarvitaan. 40 asteen ero ottaa 2,32kw.
Joku huonommin eristetty kesävaunu lämpeää myös mutta ottaa enemmän kulutusta. Mutta jos talvivaunu lämpee 2,32kw teholla niin ei se 3 vuodenajan vaunukaan voi syödä sitä minkä alde pystyy tuottamaan. Ei vaan voi olla että kolmen vuodenajan vaunu söisi enemmän kun tää omakotitalo.
Jos pakkasella solikassa riittää kaasupullo kolmeksi päiväksi niin ehkäpä tuo hepposempi vaunu syö sen kahessa, mutta tehot pannussa riittää kyllä. Ihan varmasti. 3kw patruuna siis yksinään hoitaa tällaisessa vaunussa lämpötilaeron 50 astetta. Ja on tuo 30 pakkasella kokeiltukin. Kun ei viitti kanniskella pulloja ihan kokoajan. Tuo kun 50 kun samalla tarkoittaa sitä että kaasupullo jossa 147kwh tehoa menee tyhjäksi kahessa vuorokaudessa. (Tai siis laskelmallisesti 49 tuntia, mutta noin kylmästä pullosta ei kaikki tule ulos eli käytännössä alle 2 vrk.)
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 12:27
Liimiksellä on uus Kabe, ja sillä on ptruunassa kolme 1050 vastusta. eli 2kw on itseasiassa 2,100 ja matemaattisesti se riittää justiin.
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 12:29
Kyllä sä voit merkin kertoa kun et kerro omistajaa. Se nimittäin auttas tässä matematiikassa se tieto mikä vaunu. Vikaa se ei kyllä se matikka korjaa, ja vikaahan selvästi on.
HYTTILÄ ESKO O
22.02.2007 14:35
Vaunu on Hobby 650,vm 2006. Loppu kirjainyhdistelmää en muista. Siinä kumminkin Alde 3000, ja lastenhuone toisessa päässä, vanhempien toisessa. Ruokailuryhmä keskellä. Vaunu Ruissalossa Turussa tällä erää.Vaunu oli juuri Länsivankkureissa huollossa ja tuon huollon mukaan siinä ei ole mitään vikaa nyttenkään. Omistajan mukaan on.
PALIN MATTI
22.02.2007 15:53
Mie en kyllä suurin surmin ostas semmosta vaunua, mihin tehas luppaa lämmityslaitteen pystyvän pitämään yllä 27 asteen lämpötilaeron seinän läpi! Seetana, jos ulukona on vaikka 30 astetta pakkasta, ni sillohan olis kaikki veet jääsä vaunusa ja lämpöpannu huutas täysilä! Nuku siinä sitte kolomen asteen pakkasesa! Uuesa vaunusa! KJON!
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 16:57
Kyllä toi vaunu lämpee ihan niinkuin muutkin. Onko varma että nestettä on tarpeeksi järjestelmässä. Aldella on (huoltotiedotteiden mukaan) ollut ongelmaa patruunoittensa kanssa. Patruunan tiiviste saattaa vuotaa kovalla pakkasella kylmänä. Korjaus on sitten sitä että se patruunan kiristysruuvi vedetään 4 newtoniin kiinni kun peli on n. 20 asteinen. (Jos kylmänä vetäsee sen noin tiukalle niin lämpösenä se sitten irtoaa koko paska.)
Jos mehua on liian vähän niin se 12v pumppu alkaa kurlaamaan eikä tee hommiaan. Jos käytössä 230V pumppu niin toimii vaikka paisuntasäiliössä ei mehua näkyisikään juuri lainkaan. 12v pumppuhan on siellä ylhäällä paisuntasäiliössä mutta 230v pumppu on siellä alhaalla.
LIIMATAINEN HANNU
22.02.2007 16:59
Veli Andrei, älä lyö vetoa, tai oikeastaan lyö vaan, kyllä minulle aina Larsen kelpaa! Ainakin minun Kabessa 20 asteen pakkasella lämpö sisällä 20 astetta Celsiusta pysyy sillä 2kW sähköpatruunalla, vai onko se nyt 2,1 kW, Rautzi tietää! Kaasua ei käytä silloin, vasta kun nostat sisälämpötilaa tai ulkolämpötila laskee 25 asteeseen pakkasta. Vaunu on iso, mutta nähtävästi pohjoisen olosuhteisiin rakennettu. Se Kabe! KJON!
HYTTILÄ ESKO O
22.02.2007 17:52
En tiedä mikä on. En ole itse halunnut kommentoida vaunua enkä lämmityslaitetta. Hän on ollut yhteydessä Länsivankkureihin ja kuulemma kaikki pitäisi olla kunnossa. Kaveri oli siellä myös viime yön, oli tasaisen lämmintä ulkona ja sisällä samanverran toisessa vaan eri merkki edessä. +/- . Sama ihminen on käyttänyt muunkin merkkisiä vaunuja. Sanoi aikoinaan olleen Burstnerin kanssa lapissa ja vaunussa oli 25 sisällä, ulkona samanverran miinusta. Hän pyysi kyselemään missä vika on ja minä toteutin toiveen. Paljon tuli hyviä neuvoja ,en vaan itse voinut lähteä todentamaan tai etsimään vikaa. Toisaalta Ruissalosta on lyhyt matka huoltofirmaan.
VARTIAINEN JOUKO G
22.02.2007 18:38
Hannu hei - jos tuo Antti muistelee noitten jääkaappien lämpötilaeroja vaikka? Täsmää noi luvut enempi siihen suuntaan ;)
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 18:44
Juuri näin. Eli alde 3000 ja 3kw patruunat niin pitää pärjätä vaikka ulkona olisi -40 ja vaikka pikkasen hölmöilisikin.
Se on sama mitä vaunun valmistaja lupaa, ei se valmista aldea eikä patruunaa. Ainoastaan niitten säilytyslaatikon. Alden pitää pystyä 9kw tehollaan lämmittämään minkä vaan vaunun, ero on vain siinä paljonko tehoja joutuu käyttämään.
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 18:49
Ei nää vielä ole hyviä neuvoja. Sitten vasta jos niistä on hyötyä.
Mulla on cabby seissy tossa pihassa pari kuukautta käyttämättä. Menin ja kokeilin että mitä se tekee kun laitan 1kw patruunan päälle ja 12v pumpun. Kolmen tunnin päästä ovensuussa putki oli pikkasen haalea. Vaihdoin 230v pumppuun ja 15min niin putki oli kunnolla kuuma. Että on noissa pumpuissa pieni tehoero.
Seuraavana päivänä (taas kylmä vaunu) tempasin pannun kaasulla päälle ja 12v pumpun. Lämpes ihan normaalisti.
RUUHI TONI
22.02.2007 21:21
Juu kiitos kaikille vastaajille. Ensiksi olit tod.näköisesti hieman ilmaa järjestelmässä.. nyt sitäkin on ilmattu ja silti ei lämmöt nouse tarpeeksi. ja tosiaan vaunu oli vuosihuollossa ja nyt ensimmäisen kerran käytössä sen jälkeen.
havainto 1:oli 3kw sähköä, lattialalämmitys ja kaasua termostaatti kaakossa 2 vrk ja tulos lämpöä vaunun keskellä aamulla 07.00 +17,5 ja ulkolämpömittari näytti -20.
kamina kävi hyvin vähän aikaa kerrallaan n90 sekuntia ja sitten lyhyt tauko ja uudelleen päälle.
yhteydenotto huoltoon ja kaikenlaista ohjeistusta, anti oli se että hobby verrattuna kabeen on tuplasti kehnompi mutta myös hinta on tuplasti edullisempi vrt 26500,- yli 50 kymppiin vastaankokoisesta kabesta.
joka tapauksessa laitoin huollon ohjeiden mukaisesti sähköt pois ja alde päällä ja kas kummaa kamina alkoikin käydä pidempään n9min päällä ja alle minuutti lepoa.ilmasin pattereita tai siis vessan patteria johon pääsee käsiksi.
pumpun asentoa vaihdeltiin 12v / 220v ei huomattavaa eroa ainakaan tunnin sisällä.
lämpötilaero ulko/sisä edelleen samana, nyt kotona saunomassa ja lämmittemässä, onneksi lapsilla 3kpl ei ole hiihtolomaa kuin kerran vuodessa.
Minäkin luulin ostavani vaunun jossa voisi oleskella myös talvisin...saksalaisten huonompien eristeiden takia olin toki valmistautunut suurempaan energian kulutukseen, mutten siihen ettei pannussa ja patruunoissa tehot riittäisi normaaliin suomalaiseen talvi-ilmastoon.
jos tätäkin tekstiä sattuu lukemaan joku "kauppias" niin meille saisi myydä vaunun jossa voisi myös talvella oleskella.
ja vaunu on siis hobby 650kmfe
TERVO JARI
22.02.2007 21:50
linkin mukaisia/tai jonkin "variaation" niistä, linkki:http://www.zn-uutiset.com/znuutiset.pdf sivu 19/32 taikka Linkki:http://www.caravantukku.fi/webkatalog/tuoteryhmat/lammitys/lammitys_start.htm
Tuote no A 1900635, niin niillä saisi kompensoitua puuttuvat patterimetrit . . . . .
Jari
HYTÖNEN REIJO T
22.02.2007 22:09
Ei ehkä liity tähän mutta kerron kuitenkin.
Oltiin viime viikonloppuna reissussa,Turussa,siinä linnan vieressä nukuttiin yksi yö.
Kylläpä puhalti satamasta päin.Vaunu heilu oikein kunnolla yöllä.
Lämmintä oli jotain nollan tienoilla ja hyvin tarkeni,ei siinä mitään.
Kiinnitin siinä istuessa huomiota kylmään joka puski suoraan käteen etuosan lämpöpatterilta.
Vaunu oli perä tuuleen päin ja raitis ilma aukko oikein haukkasi tuulta.
Mitenköhän olis ollu jos 20 astetta pakkasta ja sama vihuri.
Niitä reikiä siellä pohjassa 2kpl ja pelti ilmanohjurit taakse päin.
Eli jos mahdollista valita,kannattaa pysäköidä keula tuuleen.
RUUHI TONI
22.02.2007 22:16
vielä tuosta lämpötilasta...alden omasta ohjauspaneelista kun termostaattia vääntää niin noin 2,5 - 3 termostaatti napsahtaa pois päältä, eli ei nouse edes siihen palluraan saakka
RAUTIAINEN KARI
22.02.2007 22:22
Se nyt vaan on silleen että tollasen vaunun on aldella lämmettävä. Okay, ottaa energiaa enemmän kun Kabe, mutta lämmettävä on. Ja jollei lämpiä niin ei ole kunnossakaan.
Hylkää nyt toi huoltolafka ja mene toiseen.
(Kolotonnisessa muuten automaatti-ilmaus)
PALIN MATTI
22.02.2007 23:59
Olisko enämpi akvaario, ku asentovaunu semmonen, jossa on 10 m2 ikkunapintaa? Sehän tarkottas, että vaunun kumpikin kylki olis metrin korkeudelta pelkkää ikkunaa!
Pitäneekö tuo paikkansa?
Yht'äkkiä ajatellen tuntus semmonen 3 neliötä realistisemmalta...
PALIN MATTI
23.02.2007 00:04
Rauzi hei! Ainaski mun Alde 3000 lämppärissä on net 3 x 1,05 kW vastukset integroitu siihen ite pannuun. Siinä ei siis ole erillistä sähköpatruunaa. Enkä kyllä näe mitään järkeä sellaista siihen lisäksikään laittaa...:-)
HYTÖNEN RAIMO
23.02.2007 01:22
Antamistasi arvoista päätellen systeemi ei ole kunnossa, lämmön pitäisi nousta selvästi korkeammalle. Epäilykseni kohdistuu termostaattiin, etenkin kun sen toiminta vaikuttaa muutenkin hieman oudolta. Ei muuta kuin laite asiantuntevaan huoltoon, niin kyllä se siitä...