Matalapaineensäädin 30mBar manometrimittarilla.
Seppo Tuomi
23.02.2023 18:48
Ollut vaunukäytössä puolitoista vuotta.Vaunun laitekohtaiset hanat kiinni.Kaasupullon hana auki ,mittari näyttää lukemaa,kaasupullon hana kiinni ja vartin päästä mittarissa sama lukema ,ilmeisesti ei kaasuvuotoa,muutaman kerran testattu . Kuitenkin jostain luin ei vaunu eikä asuntoauto käyttöön eikä makeanveden veneisiin?
Markku Hämäläinen
23.02.2023 19:21
Seppo TuomiOllut vaunukäytössä puolitoista vuotta.Vaunun laitekohtaiset hanat kiinni.Kaasupullon hana auki ,mittari näyttää lukemaa,kaasupullon hana kiinni ja vartin päästä mittarissa sama lukema ,ilmeisesti ei kaasuvuotoa,muutaman kerran testattu . Kuitenkin jostain luin ei vaunu eikä asuntoauto käyttöön eikä makeanveden veneisiin?
Tiiviystarkastuksessa laitekohtaiset hanat tulee olla nimenomaan auki.
Myös lieden hanat tulee olla auki, kaasun tulon estää liekinvarmistin.
Liekinvarmistimien tiiveyden testauksen takia ei testiä saa tehdä liian korkealla paineella.
Juhani Backman
23.02.2023 20:40
Onko noi esim IKHoon myymät ventteelit mittarilla laillisia kun hintaan,17,90€ ja caravan tarvike myymälässä 80€ paikkeilla?
Seppo Tuomi
23.02.2023 22:32
Lucifer matalapaineensäädin täyttää standardit en161290 ja GAR ,mitä tarkoittavatkaan.Oli Lucifer grilli ym. Lucifer tuotteita myyvä osasto kauppakeskus Kaaressa mistä ostin.
Markku Hämäläinen
24.02.2023 10:33
Matkailuajoneuvon säätimen tulee täyttää EN 12864 Annex D vaatimukset.
Timo Haapanen
24.02.2023 16:25
Ainoastaan sulkuhanoille asti suoritetaan koeponnistus. Aina olen sitä ihmetellyt mutta näin se on, tai ainakin oli. Liekinvarmistin tarkastetaan kuuntelemalla napsahdus ja kokeilemalla sen jälkeen.
Luultavasti rikkoutumisvaaran vuoksi ei testipainetta päästetä hennoille tiivisteille.
@timppa
Markku Hämäläinen
24.02.2023 18:29
Timo HaapanenAinoastaan sulkuhanoille asti suoritetaan koeponnistus. Aina olen sitä ihmetellyt mutta näin se on, tai ainakin oli. Liekinvarmistin tarkastetaan kuuntelemalla napsahdus ja kokeilemalla sen jälkeen.
Luultavasti rikkoutumisvaaran vuoksi ei testipainetta päästetä hennoille tiivisteille.
@timppa
Kyllä meidän auton tiiviys tarkistettiin, silloin kun sen teetin, 4 kertaisella käyttöpaineella liekinvarmisimille saakka.
Sillon oli puhe suuremman paineen riskistä liekinvarmistimille.
Itse olen testannut n. 120 mbar paineella liekinvarmistimelle saakka jo yli 30 vuoden ajan ongelmitta.
On muuten jännä miten paljon lämpötila vaikuttaa paineeseen.
Paine voi heilua testissä 100 - 140 mbar välillä riippuen lämpötilasta vaikka lähtöpaine on 120 mbar.
Ehkä ei pitäisi kehua omaa tapaansa jos nykyään tiiviys tarkistetaan vain sulkuhanoille saakka. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä myös liekinvarmistimen testausta.
Tosin eihän esim. lieden hanoja jätetä auki kun liesi ei ole käytössä.
muokattu: 24.2.2023 18:36
Lauri Niittynen
25.02.2023 17:24
Miksi mittari pitää olla mukana jatkuvassa tärinässä ja kolinassa?
Tiiveystarkastus ei ole enää pakollinen eikä siihen ainakaan nopeasti löytynyt mitään tekotapoja. Pumppu kiinni ja paine mittariin ja katsotaan, ettei vuoda. Kovin hämärältä vaikuttaa. Yleensä painetesteissä on määrätyt paineet ja pitoajat ja tietenkin testattava alue. Normaali käyttöpaine paine ei ainakaan voi olla ja pari minuuttia ei riitä ajaksi. Olikohan paperiaikaan jokin määrätty testi, jota ei enää netistä löydä? Eikö raportti pitänyt olla katsastuksessa?
Markku Hämäläinen
25.02.2023 19:55
Ei kaasulaitteiden tarkastus ole kuulunut koskaan katsastusvaatimuksiin.
Siis ainakaan minun 40 vuotisen karavaanari uran aikana.
Itse olen vuosittain tehnyt tiiveystarkastuksen.
Tekotapaa en viitsi kertoa, etten kerro vääriä ohjeita.
Testaan kuitenkin pilvisellä tyynellä ilmalla välttääkseni lämpötilan vaikutuksen testaukseen.