maasturi diesel veturiksi?

VÄNSKÄ TARMO R 27.05.2007 11:28

minkälaisella maasturilla tulisi halvimmaksi vetää vaunua.bensa maksaa niin paljon.itselläni on volvo 240 ruisku joka ottaa 12-15l/100km olen harkinnut veturin vaihtoa koska uhkaavat verotuksen nousulla vanhoja autoja kohtaan.Dieseliä olen katsellut.

HYTTILÄ ESKO O 27.05.2007 12:41

Siinähän vaihdat, muista myös DIESELVERO http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+määrä.htm Mikäli et aja kovin paljon on ihan +-0 vaihattaa veturi maasturiksi/dieseliksi tuon vuoksi. Mikäli taas muutenkin tulee kilometrejä niin siitä vaan

REMAHL PETER 27.05.2007 14:52

Itse myös vanhalla autolla ajelevana voin sanoa että uudemman auton arvonalennuksella saa niin paljon polttoainetta, että sitä määrää ei ehdi millään ajelemaan. 30-40 tuhannen auton arvo tippuu 500-800 euroa kuukaudessa jos sen laskee 2-3 vuodelle.

Terveisin MB W124 250D Aut. -93 aj 450th

TERVONEN PETRI 27.05.2007 17:56

Dieselien hankintahinta taitaa olla n.10% kalliimpi, mutta jos ei aivan uutta laita, ero ei liene niin iso. Huolto/osahinnat ovat käsittääkseni myös dieselissä kalliimmat? Mutta itse olen valmis hieman maksamaan extraakin nykydieselien moottorien ajo-ominaisuuksista (kaikki ne varmaan tietävät) Ympäristö-asioissa dieselit taitaa viedä voiton tänä päivänä.

-Dieselisti-

HENELIUS HJALMAR 27.05.2007 21:04

Mulla veturina Rellu Scenic 1,9 dti ja vaununa solikka 480. Naftaa menee n. 8,5 satasella. Vääntöä on koneessa 300Nm. että hyvin riittää. Vitosvaihde paras vaunun vetoon (laatikossa 6 pykälää).

RISTIMÄKI MARKO 28.05.2007 10:54

Santa Fe 2.0 CRD nappaa noin 12 l/100km vaunun (solikka 5602i) kanssa kun ei ole tukkona. Aiempi Scenic 2.0 bensa vei noin 13 l/100 km. Ei siis valtavaa säästöä. Seka-ajossa Santa Fe vie noin 8 l/100km. Rellu vei noin 8,5. Nykyisillä polttoainehinnoilla ja kilometreillä kannattaa minun kuitenkin ajaa dieselillä suuresta "dieselverosta" huolimatta. Eikä noita voi ihan suoraan vetureina verrata.

MONONEN VESA 01.06.2007 22:45

Ittelläni ollu diesel pajero 2.8 ja bensa pajero V6 3.5 automaatti. Jälkimmäisellä veto oli ehdottomasti miellyttävämpää ja meillä kokonaiskilometrit vuodessa oli n. 16 000km joten oli aivan sama rahallisesti kummalla veti. Bensa pajerolla kun matkanopeuden piti 85 - 90 km/h niin piti 5-vaihteen hyvin päällä ja kierrokset laski 800 r/min joten kulutuskin putosi litroja. Kukaan ei pysty sanomaan sulle mikä vaihtoehto on paras, mutta älä osta mitään "pikku"maastureita, sama sit vaikka vedät volvolla, vaan osta kerralla kunnon maasturi. Vero on tietty dieselissä kova, mutta jos et aja paljoa niin bensa on yhtä "edullinen" kokonaisuutenaan. Ajomukavuus on tietty toista luokkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.