- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Koukkupaja
Koukkupaja
Veturi vaihtui maaliskuussa tänä vuonna, ja myyjäliikkeen kustannuksella autoon sovittiin asennettavaksi kiinteä vetokoukku. Vein auton sovitusti Koukkupajalle Vantaan Virkatien toimipisteeseen maanantaina 11.3. Iltapäivällä tuli ilmoitus homman valmistumisesta. Siihen asti kaikki meni siis hyvin. Huomasin kuitenkin heti pihalla, ettei asennettu koukku toimi tarkoitukseensa ollenkaan. Vetokuulan ja auton helman välissä oli n. 10 mm tilaa, eli koukkuun ei olisi pystynyt kytkemään edes polkupyörätelinettä, vaunun kitkavetopäästä puhumattakaan (kuva alla, vers. 1). Vaikea ymmärtää miten "Suomen suurimman vetokoukkujen erikoisliikkeen" mielestä asiakkaalle työ voitiin ilmoittaa valmistuneeksi.
Kerroin tarvitsevani koukkua reilun kahden viikon päästä 28.3. jolloin olimme lähdössä vaunun kanssa pohjoiseen, eli aikaa sopivan koukun kuulaosan hankkimiseen oli n. 2,5 viikkoa. Minulle luvattiin ilmoittaa kun uusi osa on saapunut, ja asennus voidaan korjata. Kahteen viikkoon ei yhteydenottoa kuulunut, joten maanantaina 25.3 otin itse yhteyttä toimipisteeseen tiedustellakseni asiaa. Minulle kerrottiin "niiden henkilöiden, joilla on lupa ostaa tavaraa toimittajilta", olleen lomalla, eikä asia siksi ollut edennyt. Eli kaksi viikkoa oli kulunut, ilman että asialle olisi tehty mitään! Kuitenkin oli hyvin tiedossa, että tarvitsin käyttökelpoisen koukun 28. päivä. Kerroin tyrmistykseni asian luokattoman huonosta hoitamisesta, jolloin kanssani keskustellut henkilö lupasi ryhtyä hoitamaan asiaa välittömästi... Sainkin iltapäivällä puhelun, että samanlaiselle toiselle autolle oli tilattu koukun asennus, ja tämän osat olivat jo saapuneet. Tuo koukku sovittiin asennettavaksi minun autooni seuraavana päivänä, ja toisen asiakkaan asennusta viivästytettiin.
Tämä vaihto tehtiinkin tiistaina 26. päivä. Uusi kuulaosa tuli selvästi pitemmälle kuin ensimmäinen versio, mutta ei riittävän pitkälle vielä tämäkään. Kuulaa ei edelleenkään näkynyt auton peruutuskamerassa, ja etenkin kitkavetopäällä varustettu vaunun aisa tuli todella lähelle auton helmaa, jolloin vaunun kytkeminen oli hyvin hankalaa autoa kolhimatta. Tämä asennus kuulemma kuitenkin "täytti standardin" (n. 65 mm auton helmasta kuulan keskelle), eikä autooni (MB GLE Coupe) Koukkupajan mukaan ollut saatavilla toimivampaa ratkaisua. Tällä sitten vedettiin talven reissut ja kesäloma. (kuva vers. 2)
Onneksi Kärsämäellä toimiva Mäkiosat Oy halusi palvella asiakasta, ja ryhtyi selvittämään ratkaisua. Asia toki vaati useampia yhteydenottoja, mutta lopulta löytyi ratkaisu, eli hiukan pitempi kuulaosa. Valmistaja on täsmälleen sama (Hakpol/merkki Imiola) kuin Koukkupajan asentamassa versiossa! Nyt kuula näkyy myös auton peruutuskamerassa, ja aisan eteen peruuttaessa on hiukan pelivaraakin ennen helman kolhimista. (kuva vers. 3)
Asiaan liittyy vielä sellainen sivujuonne, että ensimmäisen asennuksen yhteydessä auton toisen takavalon nurkka oli rikottu, mutta saatu korjattua "ihan hyvin liimaamalla". Vasta pöyristyneen reaktioni jälkeen todettiin tilalle voitavan tilata uuden, "jos niin haluan".
Ehkä käsittämättömintä koko asiassa on minusta se, että Koukkupajalle toista viikkoa sitten laittamaani asiakaspalautteeseen ei ole vastattu millään tavalla. Lopputulemana yrityksen toiminnasta jäi varsin ylimielinen ja ammattitaidoton kuva.
Koukkupaja on haalea muisto vain Fin Feloxin ajoista. Se oli aikanaan erittäin asiakaslähtöinen ammattilaisyritys.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.