Kitkavetopään vaihto
Pasi Sormunen
19.10.2021 13:56
Meinasin vanhaan -92 Polariin vaihtaa WS3000 kitkapään, mutta pari kysymystä aattelin kysästä asiantuntijoilta ennen tilausta.
Nyt on yksi pysty- ja yksi vaakapultti vetopään kiinnityksessä. Ei liene ongelma vaikka tuon Winterhoffin ohejvideosta poimitussa kuvassa on kaksi vaakaa.
WS3000 vetopäätä näyttää olevan kahta mallia, sekä 12 mm , että 14 mm pulteilla. Ilmeisesti tarkotetaan juuri noiden kiinnityspulttien läpimittaa? Kun vanhassa on 12 niin tilaan 12 x12 mallin, eikä ei voi mennä pieleen?
Onko tuossa, jotakin muuta mitä pitää huomioida asennnellessa? Saksasta pitänee tilata, näyttäisi saavan satasta Suomea halvemmala, n. 270€ kotiin kannettuna. Sinne kun vähän hankalampi palautella, niin tässä kyselemällä varmistelen.
Pasi Niemelä
20.10.2021 09:53
JyväsCaravanin sivuilla näyttäisi olevan tuonlaisen kitkavetopään Teknisissä tiedoissa 'Ristipultit'. Liittyyköhän tuohon kiinnitykseen, eli olisiko tarkoitettu juurikin korvaamaan tuollaisella kiinnityksellä oleva.
https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/kitkakytkin-3000-kg-winterhoff/
Pasi Sormunen
20.10.2021 11:09
Kiitos kommentista, juur samaa tässä ihmettelin, kun alottelin tutkia, että mitä sitä uskaltaa tilata.
Näyttäis, että uusin malli WS3000D vetopäästä käy sekä-että. Jollen aivan hakoteillä ole, niin siinä on mukana tarvittavat sovituspalat, joten ongelmaa ei pitäis olla.
Ja lukeehan tuon teknisissä tiedoissakin näköjään selvällä saksalla, että sopii kaiken kokoisille tangoille ja pultit käy sekä pitkin, että poikin.
"für Zustangendurchmesser 51/50/45/46/40/35 mm kreuz und seitlich verschraubt"
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/anhaengerbauteile-achse-auflaufeinrichtung/sicherheitskupplung-al-ko-atc/sicherheitskupplung-winterhoff/2038/winterhoff-ws-3000-sicherheitskupplung-ausf.-d-12/12-schwarz-neues-modell?c=94
Esa Varonen
20.10.2021 14:00
Minä olen joskus takavuosina vaihtanut Solikkaan AL-KOn kitkavetopään alkuperäisen paikalle. Hyvä keksintö. Asennusvaiheessa piti vanhaa irroitettaessa pultin paikalle lyödä väliaikainen tappi estämään jousen pullahtaminen ulos. Ohje ja tuo tappi tuli kitkapään mukana. Kait lie Winterhoff - kitkapään asennuksessa sama homma?
Pasi Sormunen
27.10.2021 16:03
Tein itse ja säästin taas.
Postipate toi paketiin, 258€ kotiin kannettuna. Winterhoff WS3000D löytyi Saksan ebaysta hintaan 239 + 19 rahti, mukana kaikki mahdolliset sovituspalat eri mallisiin putkiin, sekä Suomenkielinen ohje. Kotomaan hinnat rahdin kanssa samalle vetopäälle 130-200€ enemmän, nuukuuksissani tilasin Saksasta.
Jos joku muukin vastaavan vaihtoa ihmettelee, niin kohtuullisen helppo hommahan tuo on. 10 minuuttia meni etsiessä työkaluja, 5 minuuttia join kahvia samalla kun luin ohjeet ja itse vaihtotyö 15 minuuttia.
Entinen irti, siihen iskarin kiinnityspulttiin (taaimmainen) kannattaa siis laittaa tappi tai jättää pultti hieman kiinni, niin ei tarvitse vänkäillä iskunvaimenninta, uutta kitaa paikoilleen laittaessa. Käsijarru on hyvä vetästä kiinni, niin on helpompi liikutella putkea, jos tarvitsee. Ja jos tarvitsee sovituspaloja, niin pussista valkkaa sopivan. Vanha ruttukumi irti, uusi nippusiteellä paikoilleen ja reilusti vaseliinia sisään, uusi vetopää pulteilla kiinni ja ruttukumi edestä vetopään pultteihin kiinni.
Pitänee sittenkin vaihtaa talvigummit vaunuun (kun kerran autossa on jo), käydä koeveto tekemässä ja testaamassa, onko meno rauhoittunut.
Urho Niskanen
27.10.2021 19:37
Sinullahan näyttää olevan ihan ammattimiehen työkalut asennuksessa mukana.
Oman kokemukseni perusteella kitkavetopää on hintansa arvoinen vempele, hyvä hankinta.
Harri Halinen
28.10.2021 13:14
No rauhottuiko? Minulla liikkeet rauhoittui ja tuli jopa miellyttäväksi vaikka vaunu vaihtui isommaksi ja hiukan painavammaksi.
Pasi Sormunen
29.10.2021 08:49
Mulla vetoautona Kia Sportage 1.7 diisseli, etuveto, jolla melkomukavasti ja vakaasti vetää 4,5-5,5 metristä vaunua, mutta tuon 550 Polarin kanssa hieman levottomuutta. n. 90 km/h nopeuteen tulee kohtuullisen kevyesti ja vakaasti perässä, mutta kun pikkusen neulaa nostaa esim. ohitukseen tai muun syyn takia, vaunu alkaa huojahdella ja ainakin mulla kantti pettää alta satasessa ja nopeus on pakko laskea takaisin. Maantiellä kun tulee kaikenlaisia tilanteita vastaan, niin yhdistelmän kyllä pitäis olla vakaa ja vakaan tuntuinen hieman kovemmassakin nopeudessa, reilu 110 km/h on tuntunut ao. autolla esim. 550 Solihvieterin kanssa vielä ihan turvalliselta, myös 500 Dethlefs tulee perässä kuin juna samoille nopeuksille.
Sportage, tyypilliseen Kitumaastureiden tapaan on kokoonsa ja massaansa nähden, hieman lyhyt akseliväliltään ja tuntee aika herkästi nyökkimällä, jos aisapaino ei ole ihan kohdallaan, mutta muuten ominaisuuksiltaan ihan mukava veturi. Tuossa 550 Polarissa on renkaina 185/R14 C, kohtuullisen korkeaprofiiliset renkaat ja varmaan pelkkä renkaiden vaihto matalampiprofiilisiin jo rauhoittaisi vaunun kulkua.
Pikatestillä muutaman kymmenen kilometriä edestakaisin valtatietä, tuntuu, jotta on vakaampi vedellä ja auttaa, mutta useamman sadan kilometrin testiajo lastattuna (vedet ja viikonlopun varusteet) jää parin viikon päähän.
Pasi Sormunen
14.02.2023 13:49
Harri HalinenNo rauhottuiko? Minulla liikkeet rauhoittui ja tuli jopa miellyttäväksi vaikka vaunu vaihtui isommaksi ja hiukan painavammaksi.
Parempi myöhään kuin ei silloinkaan. Jep, kannattaa vaihtaa vanhempaankin vaunuun, merkittävästi turvallisemmalta tuntuu reilun satasen nopeudessakin.
Harri Halinen
14.02.2023 19:22
Kun veturi vaihtui Citroën Grand Picassosta VW Tiguaniin niin ominaisuudet heikkeni, ikävä on ohittaa max nopeutta ajavaa rekkaa.
No, pannaan aikaa ajoon 10 % lisää niin sitten on hyvä.