http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=2006&p=17&id=1676910
Kia Sportage-malliston perusversio on etuvetoinen 2,0 2WD LX hinnaltaan 27 990 euroa. Nelivedon lisääminen tuo hintaan lisää 2 000 euroa. Tuohon vielä 3 000 euroa lisää, niin käsissämme on käyttötestiin osallistunut nelivetoinen EX-malliversio. Testiyksilö kuului ensimmäisin Suomeen tulleisiin autoihin, ja jotkin sisustuksen yksityiskohdat poikkeavat myöhemmin myyntiin tulleista autoista. Myös rengaskoko oli 235/60 R 16, kun normaalikoko on 215/65 R 16.
Sportagen tilatarjonta todettiin matkustamon osalta pääosin onnistuneeksi. Korkea kori, tasainen lattia ja vaalea verhoilu antavat sekä todellista tilaa että sen tunnetta matkustamoon. Ohjauspyörään voisi kuitenkin lisätä etäisyyssäädön ja selkänojan säädön vaihtaa portaattomaksi.
Pitkät kuljettajat ja pitkät matkat eivät kuitenkaan ole Kian ominta aluetta, varsinkin näiden yhdistelmä herätti kommentteja.
Sportagen ajettavuus on kaiken kaikkiaan hyvä sekä kesällä että talvella. Meno on useimmiten miellyttävän suuntavakaata, vaikka ohjaustunto varsinkin keskialueella on hoikka. Jousitus ei mukavuudeltaan pärjää parhaille henkilöautoille, mutta hoitaa tehtävänsä ilman, että siihen tulisi kiinnittäneeksi huomiota etenkään maantieajossa.
Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa.
Autossa on vakiovarusteena myös ajonvakautusjärjestelmä eli ESP. Se hoitaa tehtävänsä sinänsä moitteitta, mutta matkan varrella esiintyi myös jopa vaarallisia toimintahäiriöitä. Muutaman kerran nimittäin ESP päätti yllättäen ryhtyä toimintaan jarruttamalla äkillisesti jompaakumpaa etupyörää, vaikka siihen ei ollut mitään tarvetta. Pari kertaa se sattui kostealla asvaltilla normaalissa kaarreajossa nopeudella, jossa pidon menetys ei ollut lähelläkään. Varsinainen vaaran paikka kuitenkin osui sveitsiläisellä moottoritiellä, kun 120 km/h nopeudessa vasen etupyörä yllättäen päätti hetkeksi lukkiutua. Ainoa yhteinen tekijä tapauksille oli kostea sää, joka mahdollisesti on sotkenut jonkin anturin toimintaa.
Kaksilitrainen moottori antaa autolle riittävän suorituskyvyn, mutta hieman heiveröiseksi jäävän käytännön väännön vuoksi eteneminen tuntuu välillä väkinäiseltä. Kun tähän lisätään suuri polttoaineen kulutus, Kia Sportage ei edusta nykyaikaista autoteknistä näkemystä edistyksellisestä kulkuneuvosta. Dieselversio olisi monessa suhteessa – myös jälleenmyyntiarvoltaan – parempi valinta, mikäli rahkeet riittävät 4 000 euroa suurempaan alkuinvestointiin.
Kia Sportage 2,0 4WD EX läpäisi testin vähintään tyydyttävin arvosanoin. Tällaisenaan se on varsin kallis käyttää ja ylläpitää. Toisaalta siinä on monta ominaisuutta, joista tavallisen henkilöauton ostaja jää paitsi.