Hobby asuntovaunun akselin jouset jumissa.
LEHMIKANGAS TAPIO
06.07.2013 19:41
Käyttäjän lisäys viestiin 6.7.2013 klo 19:51:46
Nyt olis hyvät neuvot enemmän kuin tarpeen. Kysynkin mikä neuvoksi, kun Hobbyn
akseliputken sisällä olevat jouset ovat jumissa, ei auta rasvaus, ei kuoppasella tiellä ajaminen. On koitettu hyvällä jos pahalla ja kun järki loppu, niin otettiin voima avuksi. Onko jollain kokemusta asiasta? Vastauksista kiitollinen, lomat painaa päälle.
PÄIVINEN UNTO
07.07.2013 09:41
Voisit kokeilla painaa nipoista ruosteen irrotus öljyä .Poista nipat ja tee samihin jenkoihin käyvät putuket.Työnnä paineella öljyä akseli putkeen, jos tämä ei auta niin akselit on purettava,ne on hankalat purkaa.Akselin sisällä on lattajousia 6-8kappaletta ne on sinun tapauksessa ruostunut ja ovat jumissa.Terv. UP.
VALTONEN MARTTI
07.07.2013 10:50
Onkos ihan varmaa että jouset on jumissa? Jos runkopalkista akselin läheltä tunkkaa ylös niin nouseekos pyörä heti samaa matkaa vai roikkuuko ensin maassa jonkin aikaa?
Jos nousee heti niin on se sitten pahasti jumissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 10:53:27
Niin ja jos vaunu on ollut aiemmin liikenteessä olisi melkoisen narinan pitänyt kuulua jo hyvän aikaa ennen jumittumista.
Pitkään seisoneelle voi tietysti käydä noin.
STRÖMMER HEIKKI
07.07.2013 12:33
En tiedä, mutta luulis että Hobbyssäkin kuitenkin olisi vääntösauvat, eikä mitään ihmeviritystä 6-8:n lehtijousen kera.
LEHMIKANGAS TAPIO
07.07.2013 15:03
Kiitos vastauksesta. On laitettu vaseliinia prässillä ja lämmitetty kuumailma puhaltimella Katsastuksessa puhuivat myös latta vääntöjousista. Kyllä tuntuvat olevan, niin naimissa, etteivät varmaan vapaudu ilman purkamista. Ajelin eilen noin 40 km kuoppasta hiekkatietä, ei mitään vaikutusta. Taitaa mennä akseli vaihtoon. Onko jossain purkuosia vai pitääkö ostaa uusi akseli ? Käykö kumivääntövarsi akseli / saako laittaa ?
VALTONEN MARTTI
07.07.2013 15:43
Jos vaihtoon menee niin katsele ja kysele tuolta:
http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=1136&OpenGroups=1136
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 15:44:40
Hintatasokin näkyy siinä mukavasti.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 15:46:00
Vaunupurkaamojakin on jossain.
PÄIVINEN UNTO
07.07.2013 18:26
Siellä on AK-KO tyyppinen akseli ja siinä on lehtipakka jousina eikä mitään vääntösauvaa.Jos olis vääntö sauva niin miksi olisi putkessa.Vääntösauva on aina rungon suuntainen.Että katsele Heikki vähän vaunun alle.Terv.UP.
LEHMIKANGAS TAPIO
07.07.2013 19:14
En tiedä muuta kuin, että akselina on putki ja siellä on sisällä jonkinlainen jousi sydemi, katsastusmieheltä saatua tieto, on kuulemma lattajousipakka. Pyörän ripustus on niin kuin vääntövarsi akselissa. Täytyy katsella sieltä Teohydraulin sivuilta jospa löytyis sopivaa. Vaunu on muuten Hobby 540 UL Exclusive vm -97.
Kiitos tiedoista. Terv Tappari
VALTONEN MARTTI
07.07.2013 19:38
Höpsis ! Teräsvääntösauva on akselin suuntainen koska se on akseliputken sisällä.
Ainakin Peitz'sissä sen seuraajassa BPW:ssä ja vanhassa BB:ssä.
Samoin on yleensä lehdillä toteutettu vääntöjousi, vaikkakin niitä on enemmälti kevytperävaunuissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 19:39:28
Tämä siis Unton kommenttiin....
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 19:40:21
Vielä että autoissa noita saattaa olla ja onkin rungon suuntaisina.
LEHMIKANGAS TAPIO
07.07.2013 19:50
Onko akselin merkki / valmistaja sama kuin rungon, aisassa kirjaimet BPW
VALTONEN MARTTI
07.07.2013 21:40
Minä en uskaltaisi väittää varmaksi vaikka todennäköistä on. Mitähän lukee rasvakupeissa pyörissä ? Jos jotain lukeee...
LEHMIKANGAS TAPIO
08.07.2013 21:18
No nyt on varmaa tietoa, kävin vaunun alla ja otin tyyppikilven irti, akseli on BPW:n lattajousi akseli. On kuulemma erittäin hankala korjattava ja kaiken lisäksi kohtuu hintava. Eli uutta tässä katselen josko löytyisi. Kiitos kumminkin kaikille keskusteluun osallistuneille, sain erittän hyvää tietoa.
Hyvää kesän jatkoa kaikille Terv Tappari
TENLEN SAULI
13.07.2013 22:40
Itse ostin autonkuljetustraileriin uudet akselit teohydraulista. Sain todella hyvää palvelua! Tosin saatat sinäkin joutua vaihtamaan myös vetopään, sillä vanhemmissa akseleissa on jarrun liikematka eri suuruinen. Kaksi akselia 2000kg kantavuudella jarruvaijereineen + vetopää maksoin noin 800€.
Edelliseen kärryyn uudet jarrukengät ja vaijerit olis maksanut 100€ vähemmän kuin uudet akselit+vaijerit. Ainakin al-koon on varaosat kalliita.
Soita teohydrauliin, niin kyllä se siitä...
HAKALA SAMI
03.07.2014 12:35
Nostetaas vanhaa aihetta framille, vaikka nyt ei jousista oo kysymys mutta tääkin ketju on edennyt niille suunnille minkä kanssa nyt taistelen.
Kohteena '87 LMC 480. Tuossa keväällä katselin toisen puolen pikkasen outoa camber-kulmaa, ja ensimmäinen epäilys tietenkin akseliholkit. Eli moiset tilaukseen ja vaihtamaan. Purkaessa tuli huomattua että tuon samaisen puolen iskarin korvake on taipunut, ja iskari luiskahtanut kumiholkin päältä pois. Vielä en ihmetellyt asiaa enempää, ennenkuin holkkien vaihdon jälkeen (ja iskarin holkin uudelleen asentamisen jälkeen) totesin että vaunu jaa tolkuttoman ylös.Ja se camber-kulma on edelleen pielessä. Kunhan jaksan, menen irroittamaan nuo iskarit kokonaan todetakseni sen mitä epäilen ... vaunussa on väärät iskarit, ulosjousto ei riitä, ja noiden ansiosta vaunussa ei ole jousitusta käytännössä ollenkaan, paitsi ulospäin. Ja tuosta syystä ilmeisesti tukivarsi taipunut myös, ja siksi tuo camberkin on kuin teinibemarissa.
Jos olen oikeassa, niin kannattaako tuollaista tukivartta edes yrittää lähteä oikomaan, vai onko uuden akselin metsästys edessä? Ja mahtaako noista uusista edes löytyä heittämällä Peitzin runkoon sopivaa, vai jääkö purkamojne kiertely ainoaksi vaihtoehdoksi ... vai otanko kaskon ja poltan koko paskan :)
TAMMINEN MIKKO
03.07.2014 13:43
Tuosta päätellen irriotappa iskunvaimentimet ja kokeile uudestaan joustaako!!
TENLEN SAULI
04.07.2014 15:48
Tarkista ettei ole taittunut tukivarren juuresta!
Kahteen tuon ikäiseen traileriin olen joutunut akselit vaihtamaan, kun on ruoste raiskannut ja tukivarsi pettänyt kiinnityksestään vääntösauvaan.
Niin sitten ei auta kuin vaihtaa uutta akselia alle.
HAKALA SAMI
04.07.2014 20:41
Juuresta ei ole taittunut, tukivarsi oli juuri käsissä tuon holkkiremontin takia. Hämmästelin jopa miten nätisti tuon vielä sain vääntösauvasta irti, ja sisäputkikaan ei ollut ruosteesta kärsinyt. Voitelusta tässä vaunussa sentään on joskus ainakin huolehdittu, kaikki oli suht tuoreessa vaseliinissa. Kasatessa tuli katsottua tukivartta uudelleen asentaessa että asettuu tasaisesti ulomman akseliputken päätä vasten. Eli se asentovirhe ei ole tuossa kohtaa. Samoin jo vikaa alunperin etsiskellessäni tuli katsottua että pyörän laakeri on kunnossa, ja rummun ulkopinta on linjassa tukivarren takapuolen kiinnituspinnan kanssa. Ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin että on taipunut tuosta noiden kahden pisteen väliltä.
Iskarin korvake tukivarressa on myös hiukan taipunut, ensin purkaessa ajattelin että olisi ajettu joskus kiinni johonkin enkä kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Jälkeenpäin ajatellen, se on taipunut juuri tuonne iskarin suuntaan, eli sinne minne se taipuisi jo iskarista loppuu liikevara. No ... tässä vietellään nyt pitkää viikonloppua kolmen lapsen ja koiranpennun kanssa, joten en ole päässyt asiaa sen enempää tutkimaan, menee maanataille että ehtii taas vaunun alle makoilemaan.
Pohdinpa vielä sellaista ... jos todella osoittautuu että se on taipunut, ei kai siinä mitään hävittävää ole jos sitä yrittää lähteä oikomaan. Ooppelin jarrurumpuja ym joissa on tuo sama 4x100 jako on jäänyt nurkkiin, ja ajattelin jos tuollaisesta ja muutamasta metristä 50mm profiiliputkea hitsaisi "työkalun" ... kuten sanottu, ei siinä enää oikein hävitäkään voi, mutta mahtaako tulla tuhottua laakerit ennenkuin tukivarrelle mitään tapahtuu jos tuota kautta lähtee yrittämään? toisaalta ... jos en nyt ihan väärin muista niin tuossa Peitzissa taisi olla koko napa kiinni tukivarreassa pulteilla, joten voisi poistaa koko navan, kiinnittää vääntiöön noihin kiinnitysreikiin ja yrittää oikaisua. Mahtaako onnistua?
HAKALA SAMI
07.07.2014 16:54
Njoo ... kun iskarit oli alta pois niin liikkuihan ne ... tosin pienen herkistelyn jälkeen. Eipä tuo paikallaan siitäkään lähtenyt laskeutumaan, joten ajattelin ottaa riskin ja heittää lenkin. Vähän jäykkä on tuo puoli jossa on uudet puslat, liekö voitelusta huolimatta uutuuden jäykkyyttä. Kyllä se korttelin kiertämisen jälkeen oli tasonsa löytänyt eikä pahemmin hyppinyt ajossa, joten uskaltanee vetää .. nyt alempana tuo camber-kulmakin näyttää inhimillisemmältä. Pistän kyllä akselin uusiksi kun sopiva oikeanlainen tulee vastaan, mutten ala sinne mitään virittämään. Eiköhän tuon kanssa tämän kesän reissuista selvitä.