Paras vetoauto vaunulle ...

ESKOLA PENTTI 18.06.2013 13:51

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/06/18/asuntovaunulla-tien-paalle-tassa-ovat-parhaat-vetoautot/20138587/304

VALTONEN MARTTI 18.06.2013 19:58

Mielenkiintosia juttuja aina nää...mutta mitä tekee parhaalla kun sopiva voi olla parempi !

LAAKSO MARKKU 22.06.2013 17:51

Niinhän ne engelsmannit. Mulle Skoda on kirosana eikä muutamaan vuoteen tule sellaista hankintalistaan. Suurin syy on maahantuojassa Helkama-Autossa joka ei suostunut noudattamaan virhevastuulakia. Hävisivät riidan ja siinä samalla kymmenet tuttavamme kuulivat kuinka asioita ei pidä hoitaa. Tuskin ostavat Skodaa...

VIRTA URPO 22.06.2013 21:54

Mistähän Markku tuollaisen asenteen osn saanut. Kovasti on näkemykset kovat VW konsernin autoja vastaan. Varmasti Skoda tehdään vähiten lastentauteja sisältävänä ja ehkä vielä on hieman tekijöilläkin kunnianhimoa tuotetta kohtaan.

alla sitaatti DSG:stä . Luulen ,että kestävyys on kiinni senkin osalta ratin ja penkin välistä

"Ostin keväällä vara-autoksi seitsemänkymppiä ajetun T5 Transporterin, siinä on tuo kuusivaihteinen. Huolsin auton 'omille jäljilleni' kuten Janhos Matti sanoo, Kertoivat volkkarilla ettei siihen lootaan vaihdeta öljyjä lainkaan, valmistaja kieltänyt, tulee vain ongelmia kun töhnät lähtevät liikkeelle.

Auto seisoo tuolla pihalla, en ole sillä ajanut kuin muutaman tuhat kilsaa. Ajan vanhan alta pois (nyt 741 000km.) ennen kuin otan uudemman käyttöön.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 23.06.2013 07:20

Jotta ei öljyjä,? sitte kun on pelkkää töhnää, ei oljyä, niin vaihetaan laatikko. Niin kun fiiatissa ennen, Se vain pyysi itte vaihtaan sen lootan. kai vissiin tuokin, kun menee jumiin. Mitenkähän on tehty niin vaikeaksi. Ei kuulemma ooppelissakaan sais vaihtaa. Mutta minäpä vaihan varkain joka vuosi, ei tuu töhnää. Siinä on vielä hyvät proput Toivopoika

LAAKSO MARKKU 23.06.2013 12:54

"Mistähän Markku tuollaisen asenteen osn saanut. Kovasti on näkemykset kovat VW konsernin autoja vastaan. Varmasti Skoda tehdään vähiten lastentauteja sisältävänä ja ehkä vielä on hieman tekijöilläkin kunnianhimoa tuotetta kohtaan."

Jos luet tarkkaan niin havaitset ettei kielteinen asenteeni ole VAG-konsernin tuotteita kohtaan vaan Skodan maahantuojaa Helkama-autoa kohtaan.

Vastaavia ongelmia kuin mulla, oli myös Volkkareissa ja Audeissa. Niiden maahantuojat hoitivat korjaukset kiitettävästi mutta ei Helkama-auto.

Jos Skodan maahantuoja vaihtuu, olen valmis taas harkitsemaan Skodaa.

Sen enempää puuttumatta ongelman laatuun... Markku

Käyttäjän lisäys viestiin 23.6.2013 klo 13:00:30 Niin, ja DSG?? Tuo kuusivaihteinen on öljykylpyisillä kytkimillä toteutettu ja toimii loistavasti. Seitsemänvaihteinen on toteutettu kuivakytkimillä ja on selkeästi huonompi. Molempien ongelma vaununvedossa on vaunun parkkeeraus. Mitä vaikeampi paikka sitä huonommin DSG hommaan soveltuu.

HAAPANEN TIMO 23.06.2013 13:51

Urpolla on lainaus mun jutusta. Nyt siinä vanhassa volkkarissa on 772 000 km. Edellinen remontti oli joulukuussa, kun vaihdettiin alipainepumppu.

Uudemmalla ei ole tarvinnut ajaa yhtään koko talvena.

@timppa

MELANDER KARI 05.07.2013 21:57

Moro! Karavaanarihistoriaani mahtuu monenlaista kalustoa. Aikana vedin Kafia Talbot Horizon dieselillä, jossa oli vain 65 hv. Hyvin pärjättiin Norjan mäissä sitkeällä Peugeotin moottorilla. Sitten liikuimme Fiat-alustaisella Dethleffs-matkailuautolla 10 v. Lasten kasvettua palasimme vaunukalustoon. Citroen C5 oli kiva vetoauto, kun ei tarvinnut nokkapyörää veivailla vaan homma hoitui hydrauliikalla. Itse auto oli kaikkien huonoin autoni. Mukava se oli, mutta aina jokin oli rikki.Onneksi sain sen lopulta myytyä vähemmistökansalaiselle. Nyt vedän solikkaa Skoda Superbilla. 2-litrarinen turbodiesel vetää hyvin, auto on vakaa ja tilava. Mutta minulla onkin 6-vaihteinen manuaali. En koskaan hanki vetoautoksi automaattia tai kaksoiskytkinvaihteistoa, jotka on optimoitu ilman lisäkuormaa ajoon. Ne, jotka valittavat VAG-konsernin tuotteista, voivat etsiä ongelmaa ratin ja selkänojan välistä.

Terveisin 37034

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 06.07.2013 19:11

heh...ne jotka ei oo vetäny automaatilla niitä yleensä haukkuvat kannattas joskus kokeilla...volvossa on ainakin automaattiloota joka "oppii" ajotavan mukaan...miks ihmeessä sitä keppiä pitäis heilutelle kun sen voi hoitaa automaattikin....ja siinävaiheessa kun peruuttelee ahtaaseen paikkaan ni tajuaa manun ja automaatin eron T: ari

STRÖMMER HEIKKI 07.07.2013 13:10

Mäkin ajattelin ennen että automaatti olisi huono, ennenkuin ostin Disco 3:n 6 lovisella automaatilla. Juu aluks se vaihtaa vähän hölmösti, kun normaalisti ajetaan vain ilman kuormaa, mutta pian se "oppii" että nyt onkin kärry koukussa ja painoa paljon enemmän. Voihan silläkin jarrutella moottorilla, kun laittaa manuaalin päälle, noin kun lasketellaan alppia alas. Kulutus normaali ajossa jonkun 9,5 L / 100 km, vaunun kanssa ( Solifer 560 ) 12,5 - 13,5 L / 100km

LAAKSO MARKKU 12.07.2013 17:37

"Ne, jotka valittavat VAG-konsernin tuotteista, voivat etsiä ongelmaa ratin ja selkänojan välistä."

Tämä kommentti näyttää viittaavan minun kirjoitukseeni. Kun luet tarkkaan huomaat että en väitä VAG-konsernin tuotteita huonoiksi. Väitän että ainakin minun kohdallani Helkama-auton toiminta oli luokatonta ja ala-arvoista.

Mitä automaattiin vaunun veturina tulee niin olen samaa mieltä että ne jotka eivät ole sitä kokeilleet eivät asiaa ymmärrä. Paras testi on peruuttaa esim. hieman ylämäkeen ja siihen vielä mutkaa mukaan. Sitten toisen puolen pyörä vielä korotuskiilalle. Manuaalilla tuota tehdessä ympäristöön leijuu palaneen kytkinlevyn tuoksu joka näin orgaanisten kitkapalojen aikana ei suinkaan ole miellyttävä.

Maailman nopeimmissa ja tehokkaimmissa tuotantoautoissa on lähes poikkeuksetta kaksoiskytkinautomaatti. Miksiköhän?

SAIKKONEN JYRKI 12.07.2013 19:14

Kyllähän automaatti tosiaan on mukava vedellä ja parkkeerata. Mut silti takaraivossa kummittelee looran kestosta. Hienoin auto, millä oon vetäny oli Saabin 9-5 diesel momentinmuunnin automaatilla. 120 heppaa vei 5,5 m Kabee melkein huomaamattomasti.

Viime kesänä asuntoauton jälkeen alkoi vaununveto jälleen. Hiukan pelotti et mitä tulee kun auto oli Renault Grand Scenic 1.5 d suorakytkentä automaatilla. Sen 110 hp riitti hyvin 4,5 m Dethleffsin kanssa ja 7-paikkasen auton takajousitus oli lienee tyrnee, kun kyyti oli rauhallista.
Vetopaino oli niin hilkulla, et talvella vaihdoin Mondeon diesel automaattiin. En oo ehtiny vetää ku 600 km, mut aika hyvälle tuntui. Jotenkin kumminkin tuo Rellu oli alustaltaan mukavampi vaunun edessä. Laatikko huomasi vaunun, kun sit reisun jälkeen lähti liikkeelle, niin aika korkeelle jonkun aikaa päästi kierrokset ennen vaihtamista.

Nelivetoo ois kyl joskus mukava kokeilla.

Nouseeko teillä kulutus tuplaks vaunun kanssa? Mulla naftaa palaa normaali seka-ajossa alle 7 l/100 km, mut nyt vaunun kanssa meni liki 12. Sama oli kyl rellullakin.

PURSIHEIMO TOPI 14.07.2013 02:29

Olen juuri palannut vaunumatkalta Espanjaan ja Ranskan Rivieralle. Matkaa kertyi vajaat 9500km, josta ilman vaunua noin 1000 km. Koko matkan keskikulutus oli 9,35 litraa/100km. Vetoautona meillä on Volvo V70 2,4D automaatilla. Vaunun kokonaismassa noin 1320kg.

VALTONEN MARTTI 14.07.2013 13:31

Mutu-peukalosääntö: jos auto on hyvin pieniruokainen, sen kulutus veturina saattaa olla lähes tupla. -jos se on jo muutenkin syöppö ei vaunukulutuskaan nouse kuin 2-4 litralla. Dieselillä alempi arvo, bensalla yläkanttiin.

HIRVONEN TERO 14.07.2013 20:27

Minulla Mazda 5 2.0tdi 150hv. Hyvin tulee solikka coldie 580 perässä. Naftaa palaa n.10l/100km. Manuaali. olen ollut tyytyväinen. Jos jotain moittimista niin pitkä 1 ja 2 vaihteen välitys tekee 2 vaihteesta huonosti vetävän <1800 kierroksilla.

PAJALA JUKKA 14.07.2013 21:38

Audi A6 Allroad 2,5 diesel tiptronik automaattilaatikolla vedetty Kaben Ametist vaunua yli 50000 km ei ongelmia, eikä turhaa kepin hämmentelyä. Automaatti ja neliveto paras yhdistelmä vaunun eteen.

HIRVONEN TERO 14.07.2013 21:59

Tuota nelivetoa kaipaan kyllä itsekkin...Rahaa vain tarttis.

KÄRKKÄINEN HANNU 27.07.2013 15:36

Viimekesn kokemukset Hyndain maasturilla viime kesänä, 11,4 ja 11,6 ltr keskikulutus sataselle. Vaunun paino 2300 kg ( Hobby) nyt vauntänä kesänä vaunun koko paino 2500 kg (Adria) sama matka ja sama reitti, reippaammin ajellen 12,5 ltr. Hyvin ja kevyestikulkee, ei tarvitse hikoilla, eikä viimeisiä vetää. Tyytyväinen olen ollut veturiin. Paluumatkalla testaillaan myös kulutusta, voi päästä edellisen vuoden tasoon?

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2013 klo 15:39:36 Maantie ajossa kulutus pyörii lyhyttä matkaa ajaesssa 8 ltr luokissa.

ANTTILA MARKKU 27.07.2013 16:44

Manuaali vaihteistolla 2,5t max santa feellä,sitä 55:ta en tunne voi olla suurempi max vetopaino.Minulla automaatti santalla 11-13l/100km vajaan 2t teli kaks akselisen kanssa.

KÄRKKÄINEN HANNU 27.07.2013 18:09

Se on kohtuulutus automaatille. Itselläni on manuaali. Eli ylärajassa mennään painon kanssa, mutta ei yski.

ANTTILA MARKKU 27.07.2013 18:35

Ihan kohtuu kulutus.Tosin tää nykyinen on sillä 197hp/435nm tehokkaammalla ja 6 vaihreinen.

KUVAJA JUKKA 28.07.2013 15:08

Itellä on solifer 5602i telivaunu ja sen eessä on subaru forester diesel vm-11.En ainakaa vielä oo löytäny kovinkaa heikkoja puolia,vahvuuksia kylläkin..Parasta subessa vaununvetoon on ehottomasti tasonsäätöjousitus takana ja moottori,se jaksaa..:)

ANTTILA MARKKU 28.07.2013 17:50

Raja-arvot määrittää valmistaja omista intresseistään.Joku osakokonaisuus voi olla herkempi hajoamaan.

LAAKSO MARKKU 31.07.2013 19:53

" Hienoin auto, millä oon vetäny oli Saabin 9-5 diesel momentinmuunnin automaatilla. 120 heppaa vei 5,5 m Kabee melkein huomaamattomasti."

Tässä on pari kohtaa mitkä vaatii kommentointia. Saab 9-5 on parhaita (henkilöauto)vaununvetureita mitä tiedän johtuen Saabin alustarakenteista. Diesel ja automaatti momentinmuuntimella on se "ainoa oikea automaatti" vaununvetoon. Kone toki voi olla myös 2.3 bensaturbo.

Näistä on monikin eri mieltä mutta vain ko. yhdistelmää käyttäneet saavat kommentoida!!

SUNNA TOPIAS 14.08.2013 22:52

On niin hyvät kokemukset Qassusta veturina, että pakko tässä vähän kehua. Koukku on ylhäällä runsaan maavaran ansiosta. Ei tarvi maata viistää töyssyissä ja auton perä kantaa vaunun keulaa tosi ryhdikkäästi. Tarpeen mukaan itsestään kytkeytyvä tai lukittava neliveto on hyvä pehmeällä pohjalla tai märällä nurmikolla. 1,6 L dieselissä on sitkeyttä ja vääntöä kierroksilla noin 1800 – 2100 alueella, 117 hv / 158 Nm. Kulutus maantiellä hinatessa Cabby 570 - vaunua n. 9,5 L / 100 km. Korkealta ajajan paikalta näkee hyvin eteensä ja Qassun leveys antaa peileille hyvän näkyväisyyden. Manuaalivaihdetta käytän kun en ole koskaan automaattiin tykästynyt. Vaihtaminen ei ole vaiva eikä mikään ja on mukavaa itse määrätä mitä välitystä voiman siirrossa käyttää. Myös jarrutellessa koneella. Vitosvaihteella nousee melkoiset mäetkin kun "santsaa" notkossa vähän ekstraa vauhtia rekkamiehen tapaan. Kutosvaihdekin vetää jos maasto vähänkin alavaa tai hyvä purjetuuli takaa! Nopeusmittarissa on pidelty just hyvän väännön takia n. 90 km / h. Voi olla pieni ylinopeus? Kirjoitan vielä lopuksi, että Qassun äänitasokin on hinaushommissakin kohtuun hiljainen.

ANTTILA MARKKU 15.08.2013 11:44

Hyvin on Sunnas saanut kulutuksen pysymään kohtuudessa.Onhan tuo 570 pienin cabby mutta kuitenkin kok.massa 1500kg ja suuri etuseinä 254cm leveys.Autossa tehoja 117 ja vääntökin suht alhainen.Kyllähän Nissan rakentaa hyviä autoja vaikka tässä puhuttu on nelivedosta johtuen melko painava.

MYNTTINEN ARI 15.08.2013 13:15

Enpä ole kuullu koskaan tälläisestä autosta kuin Qassus

SUNNA TOPIAS 15.08.2013 13:54

Anteeksi tuttavallisen nimen käyttö. Kyse on tietysti Nissan Qashqaista. Tarkennusta aikaisempaan sen verran, että Cabbyn kokonaismassa on 1350 kg. Käytössämme on se kapeampi malli. Mutta hinasin pari viikkoa sitten myös sitä leveämpää Cabbyä yli 100 km eikä kulutus ollut sittenkään maantiellä 9,5 litraa enempää. Voiko vetoauto murtaa ilman vastusta niin, ettei eroa tuntunut kulutuksessa?

VALTONEN MARTTI 15.08.2013 15:10

Mielenkiintoista tämä pienten dieselien kehu. Vasta äskenhän joku kyseli 1.5 litraisen Dacian soveltuvuutta vaunuhommiin ja ihan asiantuntijamme J.Halmeenmäen arvovallalla näytettiin sille plussaa. En väitä vastaan vaan olen vastaanottavainen uudelle tiedolle. Omat kokemukset kun 1.6 litraisissa on bensapuolelta. Kokeiltavahan tuo on jos joskus 2-litraisen bensaveturini pois luovutan.

LIIMATAINEN HANNU 15.08.2013 15:53

Itselläni tällä hetkellä autona Land Rover Freelander, -08 vuotinen. Normaaliajossa kahdeksankymoin alueila kulutus alle 7 litran, satosen nopeuksilla 7,2-7,4 litraa, raskaan vaunun veossa, laittomasti kylläkin, näytti auton oma mittari kultukseksi 8,4 litraa satoselle. Friikun laillinen vetopaino perävaunulle on vain 2000kg ja aionkin vaihtaa sen Discovery II malliin, vetokyky 3500kg ja automaatin tietenkin! Minulla oli kaksikin Disco3 mallista peliä, toisen ajoin lunastukseen ja toiseen ittuunnuin sähkövikojen vuoksi, meni vaihtoon. Friikku hieno auto, hyvä ajettava ja vahva veturikin mutta se laillinen kilomäärä ei nyt vain riitä. Jos joku sellaisesta kiinnostunut niin kohtuuhinnalla lähtee,ei halvalla, hintaluokka 25 tuhatta.

TOIVO MIKA 15.08.2013 18:08

Itseäni miellyttää myös toi vääntö,ja varsinkin sen laaja-alaisuus,siksi bensaturbo.Pienikoneisissa diesel-autoissa ja yleensäkin naftalla käyvissä autoissa on kapea vääntöalue josta en pidä,ja jotka mielestäni ei sovellu vaunun vetoon.ja tarkoitan laajalla vääntöalueella noin 1800 kierroksesta alkavaan vääntöä joka jatkuu neljääntonniin,siis maksimivääntöä.

Mika

JYLHÄ HANNU 15.08.2013 21:01

Jos väänto miellyttää niin silloin kyllä diesel. Jos nykyaikaisella bensakoneella on max vääntö 250 nm 1800-4000 kierroksella, en ymmärrä miten se on parempi kuin 250 nm 1200-3800 kierroksella ja max vääntö 350 nm. Ja miksi yleensä sitä pitää kierrättää konetta 4000 kierrosta. Juuri kävin lomakierroksen Suomessa 1900 km ja ei tarvinnut koskaan yli 3000 kierroksia. Suurin osa bensakoneista vääntää reilusti alle 200 nm. Toki niilläkin vetää, mutta se vaatii kierroksia ja kepittämistä ihan eri tavalla kuin dieselillä. Onhan siinä tietty se etu kolmosella ajettaessa, että anoppi tietää laittaa kahvin tippumaan kun kuulee vävyn tulon kuuden kilometrin päästä.

kun on dieselsitikka ei tarvi kiukutella

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2013 klo 21:03:39 ps. aikoinani vaihdon 1.8 bensan 1.8 dieseliin ja silloi

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2013 klo 21:05:58 ryökäle kun on nopeemmat kädet kuin pää.

Siis silloin leukani loksahti. Vakkari piti nopeuden oli mäki mimmonen tahansa.

SUNNA TOPIAS 16.08.2013 16:55

Qashqai 1,6 dieselin voima on tosiaan kapealla kierrosalueella. Alle 1500 kierroksen ytymööli alkaa loppumaan ja taasen kierrosten noustessa yli kolmen tuhannen huomaa, että puhtia ei enää kierrosten mukana tule lisää. Mutta auto opastaa ajamaan moottorin ehdoilla ja on opittava vaihtamaan suuremmalle aikaisemmin kuin mihin ehkä on tottunut. Vaunua hinatessa kierrokset ovat käytännössä 1800 ja 2000 kierroksien välillä. Vitosvaihteella 90 km/h kierrokset ovat tasan 2000. Ylinopeuden takia kierroksia ei voi lisätä. Sama vauhti kutosvaihteella pudottaa kierrokset 1800 tuntumaan. Eniten matkaa taitetaan vitosvaihteella. Nelosvaihdetta ei matkalla tarvita kuin todella jyrkissä mäissä tai vauhdin pudotessa liikenteellisistä syistä. Mielestäni moottorin suunnittelu on onnistunut jos vääntö on suurimmillaan juuri niillä kierroksilla joita ajaessa eniten tarvitaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.8.2013 klo 17:10:13 Vielä Qashqain koneesta. Kirjoitin aikaisemmin virheelliset tiedot 1,6 dieselin voimasta ja väännöstä. Katsoin ne vahingossa bensa-1,6 moottorin tiedoista, sorry.

Korjaan tähän oikeat tiedot: Teho 130 hv 4000 r / min. ja suurin vääntö 320 Nm 1750 r / min.

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2011121514950439_at.shtml

TOIVO MIKA 16.08.2013 18:24

320 nm ja entises veturis 270 nm,jopa ton eron huomaa,ja nykysessä on laajempi maksimiväännön alue,ja automatic.ja bensaturboja.

Ja ylämäessä nimenomaan laajavääntöalue siksi että jaksaa mennä ,jokanen ylimääränen vaihto lisää kulutusta. Ja volvon geatronig on "oppivainen laatikko"ajotavan mukaan.Tosin voi sillä ajaa kuten manuaaliakin,jota käytän pitkissä ylämäissä,jotta laatikon rasitus jäisi minimiin.

Tulevaisuudessa on omasta mielestä mielenkiintoista seurata esim.BMW:n X3 D:n kestävyyttä veturina,8-lovinen automaatti,suhteellisen kapea maksimiväännön alue,jolloin suhteellisen tiheään laatikko vaihtaa ylämäessä,ja lisätään vielä hyvä maksimivääntö,mut kukin tavallaan Toinen pitää toisesta ja toinen toisesta

Käyttäjän lisäys viestiin 16.8.2013 klo 18:30:43 itse pyrin pitämään kierrokset ainakin lähellä kahtatuhatta,juuri säästääkseni laatikkoa.Ja kyseinen BMW pitää automaatilla kierrokset lähes aina alle 1500,mikä lisää sitä laatikon rasitusta,ainakin vaunu perässä ajellessa,muuten mukava peli ajella=)))

LAAKSO MARKKU 18.08.2013 18:42

"Ostin keväällä vara-autoksi seitsemänkymppiä ajetun T5 Transporterin, siinä on tuo kuusivaihteinen. Huolsin auton 'omille jäljilleni' kuten Janhos Matti sanoo, Kertoivat volkkarilla ettei siihen lootaan vaihdeta öljyjä lainkaan, valmistaja kieltänyt, tulee vain ongelmia kun töhnät lähtevät liikkeelle."

En usko että Volkkarilla annetaan vääriä huolto-ohjeita. Tuon 6-vaihteisen DSG:n öljyn ja suodattimen vaihtoväli on 60 000 km.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2013 klo 18:44:07 Tyyppi 02E (DQ250)

6 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 350 Nm märkä kaksoiskytkin, valmistaja BorgWarner (valmistajan oma tuotenimi DualTronic) yksi yhteinen öljykierto koko laatikolle; tilavuus 7,2 litraa mekaaninen öljypumppu, käyttövoima vauhtipyörältä omalla akselilla öljyn ja suodattimen vaihtoväli 60 000 km paino n. 94 kg kaksivetoisena, n. 109 kg nelivetoisena
HYTTILÄ ESKO 18.08.2013 20:43

2- eri autoa 6-Vaihteinen T5 Transporter ja 6-vaihteinen DSG volkkari. Toinen puhuu toisesta :)

LAAKSO MARKKU 20.08.2013 11:57

Kommentti johon vastasin, alkoi: "alla sitaatti DSG:stä . Luulen ,että kestävyys on kiinni senkin osalta ratin ja penkin välistä"

Oletin siis kirjoittajan tarkoittavan DSG-vaihteista Transportteria. Tutkittuani hieman eri malliversioita olettaisin kuitenkin että 2.5 TDI:tä ei ole koskaan saanutkaan DSG:llä vaan siinä on normaali automaatti. DSG tuli mukaan vasta mallivuodesta 2009 jossa dieselit on eri tehoisia 2.0 koneita. Voin toki olla väärässäkin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter

KORKIAKOSKI SEPPO 21.08.2013 18:18

Lukeudun siihen ryhmään, joka tykkää automaatista ja siitä perinteisestä, jossa on momennin-muunnin. Nykyisellä autollani olen kokenut vasta muutaman sata kilometriä vaununvetoa. Vaunu leveä ja paino n, 1500 kg. Autona MB GLK 250, aut, jossa vääntömomentti 500 neftonia. Kulutus nousi noin 2,5-3 litraa ja ylämäkiä ei tuntenut.

Eli dieseli automaatilla ja hyvällä väännöllä on mieluinen veturi.

ESKOLA PENTTI 29.08.2013 10:44

Tuossa vois olla ainesta vetoautoksi ....? http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-mercedes-benz-s-400-hybrid-l-video-ja-360-kuva

NIEMELÄ PASI 30.08.2013 08:03

Ei voisi, ei saa laittaa koukkua ( kärryn paino jarruttomana/jarrullisella 0 ).

LAAKSO MARKKU 30.08.2013 18:24

Jos haluat hyvän veturin ja lisäksi pistokehybridinä niin ainoa vaihtoehto on tietääkseni Volvo V60 Hybrid. Tehoa ja vääntöä löytyy yli oman tarpeen ja on lisäksi neliveto. Lompakonkaan ei tarvitse olla niin hirveän paksu ajatellen minkälaisilla vetureilla nykyään vedetään. Hiukan yli 60 000€ mutta tämän vuoden kiintiö Suomeen taitaa jo olla myyty. http://nitroservice.fi/customers/volvo/hinnasto/hinnasto_V60_PIH.pdf

OJALA VESA 02.09.2013 08:59

Mielenkiintoinen tämä testi. En millään halua moittia Sotkaa tai muita VW-konsernin autoja (edellinen oma auto Golf Variant 2.0 TDI DSG), mutta mitä todella näiden "hyvien vetoautojen" perään saa laittaa Suomen lainsäädännön mukaan? Riittäkö monelle 1500 kg tai tässäkin keskustelussa hyväksi mainittu Nissan, mitä sillä saa vetää (terveisiä ehkä). Nykyvaunuista monet ovat kuitenkin kokonaispainoltaan yli 1500 kg painavia eli vetoautolta vaaditaan hieman enemmän..... Ymärivuotiseen käyttöön soveltuvia perhevaunuja jotka painavat vähemmän on vaikea löytää tai sitten ne ovat "vanhoja", jotka monesti ovat parhaat päivänsä nähneet.

RUUSUNEN ERKKI 09.09.2013 13:52

No jo on keskustelun aihe :-) Eiköhän kuitenkin raha ja tarve ole se joka ratkaisee, minkälaisen "parhaan" veturin kukin saa kuitukoppinsa keulalle veturiksi.

ANTTILA MARKKU 09.09.2013 15:14

Ei ihan auennut Ruususen kommentti?Paras veturi on monen asian summa johon ratkaisevasti vaikuttaa tuo vaunun vetopaino/yhdistelmän massa.Se volvo voi monelle olla turha valinta kuten joku katumaasturikin.Tietysti vuosimalli ja ajetut kilometrit ovat hintapyyntien lisäksi merkitseviä.Kun rehellisesti laskee ne kilometrit joiden takia vetoautoa tarvitaan voi järki kehottaa katselemaan edullisempaa vetoautoa kun työmatkat ja kauppareisut kuitenkin ovat pääasia.

HAARAKANGAS ALLAN 09.09.2013 18:55

Markku toi esille asian ytimen. Siis jos halutaan "järkevästi taloudellista" yhdistelmää ja sitä tavallista arkikäyttöä. Voi sen ilmaista numeroinakin. Asiointi- ja kauppareissut; dieseliä keskimäärin 5.6 litraa satosella. Karvanaamari kulussa keskimäärin 9.5 satosella.

Allu vaari

ESKOLA PENTTI 26.01.2014 09:10

Jos eilen sattui loton numerot kohdalleen ja sen myötä menee vetoauto vaihtoon, niin tuossa apuja ensilääkitykseen!

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vertailussa-audi-a8-40-tfsi-quattro-bmw-750i-ja-mercedes-s-500-4matic-tekniikan-viimeisinta

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2014 11:29

No nyt mun mielestä paras vetoauto vaunulle on Dodge Ram 4x4. Eli Land Rover ei ole enää mitään. Bensakoneella tietysti, sillä pitäähän se dieseli niin rumaa ääntäkin käydessään. Vääntöä on 550 Njuuttonia, ja hevosia 385, joten eiköhän se Såliferikin siellä perässä tule. Sitä en vielä tiedä, mikä kulutus on vaunun kanssa, mutta eiköhän kaikki kuitenkin mene mitä tankkiin laittaa.

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2014 14:15

Minä etsin vetäjää siinä piti olla ensinmäiseksi vaatimuksekseni automaatti ja toisena vaatimuksena oli 4w,kolmantena ei yli1600cm3 Nyt on Jutta B1400cm3 automaatti tosinetuveto luistonestojärjestelmällä. Kulutus 7,1-8,1L/100km kaupungi ajossa.

ROSTEN MIKA 02.02.2014 15:30

Jos parasta hakee, niin vanhassa vara parempi ! Ei enää onneksi "huippu elektroniikkaa" eikä muitakaan kotkotuksia!! Menee minne kuski haluaa eikä viduta jos pari naarmua sattuu tulee mökkiteillä!

Eilenkin pari ressukkaa "mukamaastureilla" kävin nyppäsee ojasta kun olivat uusavuttomat aura-autoo väistäneet. Toinen oli toitsu rav4 ja toinen nissan qashkai , molemmat oli ns. 4wd malleja.

Kummassaki mukamaasturissa luistonesto toimi liian hätäsesti eikä ilman apua liikahtaneet ojasta senttiikään !

Tässä kunnon "juhdat" töihin ja vapaa-aikaan ! T. Mika mökkitien päästä

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2014 15:37

No Dodgessa on 6-vaihteinen automaatti ja neliveto, jonka tosin saa myös vain takavetoiseksi. Kuutioita on tietysti vähän yli 1600cc eli 5700cc. Niin ja se on kuorma-auto 6:n hengen hytillä. Dodgeen on jälkiasennuksena laitettu bio- / maakaasu laitteet. Kilossa kaasua on energiaa samanverran kuin 1,5 litrassa bensaa, mut kilo kaasua maksaa vähemmän kuin litra bensaa. Kaasulaitteiden myötä pitää bensa-autosta maksaa ns. dieselvero, joka Dodgessa on 87,60€ / vuosi. Lantikassa se oli 660€/ vuosi. Kulutus maantieajossa ilman vaunua on ollut n. 9,5kg kaasua / 100km, joka tulee maksamaan 13,35€. Ajaminen siis tulee vähän halvemmaksi kuin Diesel Land Roverilla joka vei n.10 L / 100km.

VALTONEN MARTTI 02.02.2014 19:17

Lainaus:

"Eilenkin pari ressukkaa "mukamaastureilla" kävin nyppäsee ojasta kun olivat uusavuttomat aura-autoo väistäneet. Toinen oli toitsu rav4 ja toinen nissan qashkai , molemmat oli ns. 4wd malleja.

Kummassaki mukamaasturissa luistonesto toimi liian hätäsesti eikä ilman apua liikahtaneet ojasta senttiikään !"

-no eikö niissä muka saa kytkettyä luistonestoa tilapäisesti pois? Omien kokemusten mukaan 'näköismaasturi' kuitenkin hakkaa talvella henkilöauton vetotehtävissä mennen tullen. Etuja on kesäoloissakin.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 19:18:49 -niin ja Pajero on ihan omaa luokkaansa toki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.