Adria 743 ja Norja
TIIKKAINEN MERVI
04.05.2013 15:31
Kokemuksia ison vaunun kanssa Norjasta?
Lähinnä Altaan, Hammerfestiin?
Nordkapp käyty, pienemmällä vaunulla.
Vetoautossa puhtia riittää,.
STRÖMMER HEIKKI
05.05.2013 21:19
Hmm. Jos vetoautossa on puhdin lisäksi myös kääntyvät etupyörät, niin sama kai se on missä se jyrkkä mutka on, Nokialla vai Norjassa?
VALTONEN MARTTI
06.05.2013 10:41
Missä rekat liikkuvat ei iso vaunukaan voine haitata. Enemmän luulisin haittaavan vaunun leveys. Itse en huolisi 2.5m levyistä niin kauan kuin pohjoisen kapeilla teillä aion reissata. Tästä varmasti on monta poikkeavaa mieltä.
LATVALA MARKO
06.05.2013 11:46
Tästä olen kyllä ennenkin kirjoittanut, mutta, mutta... Se kumma juttu, kun 2 rekkaa, molemmat 2,6m leveitä kohtaa, niin mahdutaan ihan kohtuullisesti kohtaamaan, mutta karavaanarin kanssa on hankalampaa, vaikka vaunu olis vaan 2,3 m leveä, ei meinata mitenkään mahtua samalle tielle.
VALTONEN MARTTI
06.05.2013 15:34
Aivan Marko. Siksi juuri kirjoitin niinkuin kirjoitin. Mutta..syy ei ehkä ole sen karavaanarin.
Itse liikun 227 cm leveällä ja monessa tilanteessa olen ajatellut että on siinä leveyttä ihan riittävästi niille teille.
LATVALA MARKO
06.05.2013 20:22
Onko siis joku kolmas taho, ketä siitä vois syyttää ? Jos kuitenkin 2 rekkaa mahtuu, mutta rekka ja karavaanari ei. Kesäkelillä kuitenkin aika helppoa, kun ei ole penkkoja kaventamassa tietä.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2013 klo 20:33:32
Kysymys on siis tottumuksesta ja ajotavasta vähän kapeammilla teillä. Yleensä kyllä Norjalaisen karavaanarin kanssa, joka yleensä liikkuu ison vaunun kanssa mahtuu kohtaamaan ihan yhtä hyvin kuin rekan kanssa. Suurin ongelma on Hollantilaiset ja Sakemannit.
VALTONEN MARTTI
06.05.2013 20:41
Marko yrittää nyt kutitella minulta jotain lisäselvitystä kertomaani....no, saat. Ei ole 'kolmatta' tahoa vaan sen toisen tahon suhtautuminen siihen karavaanariin voi olla hyvin erilainen kuin rekkaan.
Se toinen taho ei useinkaan ole Suomalainen rekka vaan useimmiten Norjalainen sorakuski, linjuri ym.
Siksi liputan normaalilevyisen vaunun puolesta, Kausipaikoille leveät on omiaan.
LATVALA MARKO
07.05.2013 01:13
No minä taas puhun vain omasta kokemuksesta ja siitä, että leveillä teillä tottuneet eivät uskalla ajaa riittävän reunaa. Olipa aika monta läheltäpiti tilanetta sunnuntainakin suomen puolella ja suoralla tiellä, kun Kilpisjärveltä purkautui muutama sata karavaanaria pilkkikilpailuista.
KOISTINEN TOIVO
07.05.2013 07:45
IItselläni on aika vähän kokemusta vaunun vedosta, työn puolesta mitä.
Minulla on semmoinen tunne kokemuksena, että kun se vaunu on leveämpi autoa, niin joskus voi olla vaikea viedä se vaunu riittävän laitaan kohtaus tilanteessa.
Kun on ehkä vaikea hahmottaa auton asemasta missä se vaunun laita kulkee.
Pelkää että menee liian laitaan, ja vaunu menee ojaan.
Talvella pelkää varmaan, että jos vetää lumivalliin kiinni, niin vaunun kylki kärsii.
Toivopoika
VALTONEN MARTTI
07.05.2013 10:22
Markolle ja Toivolle: totta kumpikin puhutte mutta ei se laitaan meno vaadi muuta kuin hiljentää vauhtia sopivasti ja peilistä seuraa missä vaunun rengas kulkee ja toisella silmällä kytttää sitä vastaantulijaa. Eikä se vaadi kieroja silmiäkään.
Ei varmaan ole yhenkään rekkakuskin ainakaan minua kohdatessa tarvinnut manailla, eikä ohittavankaan. Meinaa mennä itekehun puolelle nyt, sorry.
Se vauhti näes...tie on kumma kyllä sen kapeampi mitä kovempi vauhti.
LATVALA MARKO
07.05.2013 12:43
Luulempa, että leveän vaunun veto kapeilla teillä on vain opettelu- ja tottumiskysymus, jota oppii vain riittävällä harjoittelulla. Nämä Norjalaiset leveine vaunuineee ovat täysin tottuneet heidän olosuhteisiin, eikä vauhti hidastu yhtään kohtaamistilanteissa vaikka ajavat suunnilleen puoli vaununrengasta asfaltin ulkopuolella tai vaunu 5 cm irti reunakaiteesta. Meillä muilla ei ole ollut tarvetta opetella sellaista ajokulttuuria.
HJELM ARTO-VEIKKO
07.05.2013 20:11
Olen joskus Norjassa joutunut asuntoautolla peruuttamaan kun kapealla tiellä mutkassa rekka kohdattiin, ajattelin selviäväni helpömmalla.
Kroatiassa meitä oli kaksi jotka uskoimme sopivamme kohtaamaan sillalla,olimme molemmat väärässä vähäsen, peilit kolahtivat. Pysähdyin odottamaan jos paikallisella olisi asiaa, ei ollut.
Varmuutta tuo harjoiteltu vaunun liikuttaminen, silloin tietää pääsevänsä pois sieltä minne on joutunutkin.
Vauhdin sovittaminen omaan turvallisuuden tunteeseen poistaa stressin, joskus rouvan kommenteista voi päätellä ajosuoritukseni olleen lähes täydellistä, prosenteissa ilmaistuna ero oli vain parikymmentä prosenttia.
t Jelmi
MYLLYAHO RISTO
27.06.2013 13:54
Leveän vaunun kanssa reissaminen on asenne kysymys. Minulla Solifer 6+ siis leveys 254 ja kun aina ajaa kuin kapealla tiellä, vaunun pyörä reunaviivalla niin ei tuota ongelmia ajaa myöskään Norjassa.Olemme käyneet siellä viisi kertaa, kerran Näätämöstä- Tana- Altan kautta Kilpisjärvelle ja neljä kertaa Lofooteilla. Å.n mentäessä Narvikin kautta matkalla 8-10 tunneliakin. Seuraava matka Lofooteille alkaa 20.7. Hyvää kesää kaikille.
VALTONEN MARTTI
27.06.2013 16:09
Se keskitien puoleinen pyörä kulkee kumminkin vajaa 30 cm keskemmällä ja se on paljon se niillä teillä. Varsinkin kun rekkaa kohdatessa osuu juuri silloin sinne laidan puolelle joku asfalttiröykky mihin ei millään rengastaan haluaisi osuttaa.
Mutta kukin tyylillään.
PÄTSI EERO
27.06.2013 21:19
Moi!
Vaunu leveä 250. Joka kesä käyty Alta yms suunnassa ja hyvin mahtunut. Nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa. Viime viikolla Varangin vuonon maisemissa oli perinteinen tutkapartio liikenteessä(tutkahärvelit telineissä tien poskessa). Jos valita saa niin ajaminen etelästä pohjoiseen miellyttävämpää, kun saa ajella sisäkurvin puolella vuonoja kierrellessä.
Suomen puolella puski ammattikuski tiukassa mutkassa rekallaan meidän kaistalle. Huh!
t. EP
VALTONEN MARTTI
27.06.2013 21:39
Ylinopeussakot kannattaa ehdottomasti ottaa Suomen puolella:))