skoda yeti
LAINE SEPPO
03.05.2013 20:05
Onko kokemuksia dieselautomaatin jetistä. Jaksaiskos se vetää 1600 kgn vaunun muutaman kerran etelään ja takaisin. Vai pitäisikö kääntyä Tiguan kauppiaan puoleen. On vähän epäilyä kun vanhaa sukurasitetta Skodalla.Vai onko?? Pelkään että läkähtyy Pyreneillä.
JOKINEN ARI
03.05.2013 21:58
Eikös Skodalla ja Volkkarilla ole samat moottorit ja vaihteistot, pellit tehdään eri tehtailla... Eli mikä moottorikoko ?
VIRTA URPO
03.05.2013 23:58
Valvonta käytössä Ford Rangeri oli jatkuvasti ( lähes viikottain ) pajalla ja laina vuokra autona oli jatkuvasti Yeti. Jouduttiin hävittään koko Fordin "tekele" ja nyt tilalle Skoda Yeti ja palvellut jo pitkään ongelmitta. Lisäksi tosi raskaat olosuhteet ja käyttö. Tietty 4 vetoisena isolla diesel koneella.
Tzekit tekee tuo VW konsernin tuotteet "rakkaudella" autoon. Skodaan laitetaan myös ne jo jonkin aikaa ( 0,5v -1v ) testatut tuotteet ( lue lasten tauti Audit ) jotka jo toimii.
TANSKANEN MATTI
04.05.2013 10:14
Minä pähkäilin samaa pari vuotta sitten. Molemmila periaatteessa samat suoritusarvot ja en koeajossa eroa oikein löytänyt. Tguan vei minulla sen voiton. Suurin syy oli varmaan Skoda-kauppiaan haluttomuus tehdä kauppaa kanssani.
MÄKELÄ MIKA
04.05.2013 10:16
Vastaava peli voisi olla lyhyt Qashqai jonka 2.0DSL-Automaatti-nelivedolla vedin vuoden 2010 kesän Matkaaja 8000 -vaunua. Ihan tuulen ja urien mukaan vatkaamista se meno oli noin lyhyellä veturilla vaikka voimasta ei ollut pulaa. Mulla ei ole enää tuota vaunua eikä autoa mutta jäljempänä on ollut pidempiakselivälinen veturi alla ja painavampi vaunu perässä ja ajaminen on paljon rauhallisempaa ja helpompaa.
VEIJOLA ESA
04.05.2013 10:32
Softa puolella on ollut ongelmia. Ei varmaankaan yksinomaa tämän merkin ominaisuus uusissa autoissa. Tarkoittaa aina hinurikyytiä pajalle.
LAINE SEPPO
04.05.2013 10:32
Kiitos vaan kommenteista. Täytyy panna tosissaan harkintaan tuo Yeti. Nykyinen kalusto on Suzuki 1,9 TD autom.Vm -00.Ajellut sillä 250 tuhatta ja alkaa käydä iäkkääksi, en tiedä paljonko koneella voi ajaa. Laitatin automaattilaatikon öljyn erillisen lauhduttimen ja toimii kun kello eikä enää niin herkästi öljyt lämpene. Samanlaisen kun saisi uuden niin ottaisin kyllä, mutta kun ei saa. Taitaa olla nuo Wolkkarin sukuiset kaikki ihan käypiä pelejä. Mietintämyssyä vain päähän.
VALTONEN MARTTI
04.05.2013 11:21
Mihin unohdatte Kia Sportagen ? Edullinen, vetokykyinen, eikä kait mitenkään huono.
KOISTINEN TOIVO
04.05.2013 17:31
Ottamatta kantaa kysymykseen. Pisti silmään, kuinka kauan voi autolla ajaa.
Aikanaan oli meillä lata 1200L. Ajelin sillä 380000 km konetta aukomatta.
Öljyt vaihdoin kymmene tuhannen välein. Perä, ja laatikko joka vuosi. Sitten jäin konelan kanssa hampaista kiinni, ja meni vaihtoon. Mutta katsastettuna, ja toimivana.
Autolla voi ajaa niin kauan kun kehtaa. Nyky öljyillä, ja huollot suoritettuna. Puoli miljoonaa ei ole minusta kumma asia.
Sitä en sitten tiijä, kun on nykyään viritetyt alle litraset, ja toistasataa heppaa, miten kestävät. Autoilussakin on kertakäyttö kulttuuri saanut ehkä liikaa jalansijaa
Meillä nyky auto kakslitranen 90 heppaa tiisseli. kahesti massattu 10 vuotias. Meininki ajaa vielä toiset kymmenen vuotta, jos luoja, ja tohtori suo. Päällikkö kyseli pitäskö vaihtaa, kun arvo putoaa. Sanoin, ei puttoo, kun sitä ei siinä ole olemassakaan.
Toivopoika
Toivopoika
LAINE SEPPO
04.05.2013 22:39
No ei kait se arvo meidän Suzukissakaan paljon enää tippumaan pääse, jos pullakahvit siitä saa. 88 kW turbon kanssa on koneessa tehoja. Ei se mikään vinttikoira ole mutta hyvä veturina kun on vetokoukun ja taka-akselin väli hyvin lyhyt, että ei tule herkästi huojuntaa.Kumminkin on vetopaino jarruin 1850 kg jos en ihan väärin muista. Aika rajunlaisesti pienelle koneelle. Mista lienee johtuu että ei suomesta saa Suzuki Gran Vitaraa automaatilla ainakaan dieselinä. Näitäkään ei oo varmaan montaa koko valtakunnassa vaikka on helkkarin hyvä koktaili, ainaqkin karavaanarille.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.5.2013 klo 22:42:51
Olen kyllä Kia:a ja Huyndauta(vai miten se kirjoitetaan) katellu ja ovat myös ehdokaslistalla uutta mietittäessä.
HOSIO ARTO
04.05.2013 23:59
Kolme kesää olen vetänyt vaunua Yetillä. Alpit on ylitetty ja kierretty useampaan kertaan. 86000 km on tällä hetkellä mittarissa ja ainoastaan perushuollot on tarvinnut teettää. Yetini on 110 hv diesel, manuaali ja etuvetoinen. Vedettävänä minulla on 1350kg vaunu. Olen ollut todella tyytyväinen Yetiin veturina ja minulle tuleekin uusi Yeti kesäkuun alussa.
VIRTANEN MIRVA
06.05.2013 14:11
Meillä oli kaksi yetiä.. ensimmäinen oli diesel manuaali - ei vikoja eikä ongelmia. Toinen oli diesel automaatti, joka piti lopulta hävittää vikojen vuoksi.. eivät saaneet laakkosella korjattua vaikka oli monta kertaa pajalla, eikä ollut kun reilu vuoden vanha.. kova vetokyky luvataan, mutta eipä se käytännössä hyvältä tuntunut kiskoa edes 1400kg koppia perässä.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.5.2013 klo 14:15:48
Ja varsinkin se dsg-loota ei kestä.. kilsosa oli vain n.30tkm ja silti jäi välillä miettimään kun vaihtoi esim pakilta d:eehen. Moni taksikuski sanonut ettei loota kestä edes 100000..
LAINE SEPPO
06.05.2013 21:19
Tuntuu että on vedetty toleranssit liian tiukkaan. Eli vetopainot on liian korkealla.
On kai joskus näitten uusien koneiden kanssa että on siinä rauta lujilla. Kun pikku koneesta otetaan isoja tehoja ulos ja aika pienellä kulutuksella, ainakin lupaavat.
Voip olla vanhempi nokimylly pitkäkestoisempi kun uudet kierroskoneet.Mutta on monenlaista mieltä, yks tykkää äiteestä toinen tyttärestä....
SEPPÄLÄ MARTTI
09.05.2013 20:25
Tervehdys Pietarsaareen!
Tultiin kotiin Traavesta 24.4. samalla paatilla tuli Tsekistä joku historic kisaan osallistunut finski ja veti isossa peräkärryssä vanhaa DKW:tä Yetillä kyselin kokemuksia, eikä ollut ainakaan sillä kaverilla moitittavaa.
Kesä alkaa tännekin tulla, miten sinne suuntaan?
LAAKSO MARKKU
10.05.2013 14:03
"Ja varsinkin se dsg-loota ei kestä.. kilsosa oli vain n.30tkm ja silti jäi välillä miettimään kun vaihtoi esim pakilta d:eehen. Moni taksikuski sanonut ettei loota kestä edes 100000.. "
Tuo moottoriteho viittasi 1.6 dieseliin ja siinä käytetään 7-vaihteista kuivakytkin-DSG:tä. Se ei ole kovin kestävä laatikko. Oman kokemukseni mukaan perussäädöt pitää tehdä kymppitonnin välein että toimii edes jotenkin. Ohjelmisto on lisäksi huonosti suunniteltu. Vaihtaa joskus miten sattuu.
Moottoripuolellahan ne isommat ongelmat ovat. VAG-konsernin TSI-moottorien jakopää on aivan susi. Täysiä koneremppoja on monille tehty kun ketju loikkaa jakopäässä yli vioittuneen kiristimen johdosta ja mäntä osuu venttiiliin. Ja sitten vielä Skodan maahantuoja kieltäytyy maksamasta! Volkkari maksoi tuttavalleni jo kolmannen remontin autolle jolla oli ajettu satatuhatta kilometriä.
Dieselit ja 6-vaihteinen öljykylpy-DSG kestää paremmin. Pumppusuutin-dieselit ja manuaalivaihteisten kaksoismassavauhtipyörät ovatkin taas asia erikseen.
HAKALA JANNE
10.05.2013 21:46
Aivan totta 7-vaihteisen kestosta. Itsellä oli golf 1.6 tdi 7 lovisella dsg:llä ja kaksi kertaa uusittiin dsg kytkin ja kerran vauhtipyörä. Autolla oli viimeisen rempan jälkeen ajettu vähän yli 100.000. Heikohkon moottorin tehon/väännön vuoksi laatikko vaihtoi koko ajan. Pienenkin ylämäen kohdalla heti kutosta pesään jne. Ennen golffia oli Octavia 2.0 tdi 6 lovisella dsg:llä eikä mitään ongelmia ollut. Nyt on Yeti 2.0tdi 140hp manuaali etuveto ja kohta lähtö Alppien yli n. 1500kg vaunulla. Moottorissa on todella muhkeasti vääntöä eli ei ainakaan siitä jää kiinni. Voin kirjoitella vähän kokemuksistani reissun jälkeen.
VIRTANEN MIRVA
13.05.2013 13:33