volvo s80 2.4
HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA
29.01.2013 17:33
minkähänlainen vetoautona...?
KOSKINEN OLLI
29.01.2013 22:01
Eiköhän Volle normaali henkilöautoista ole yksi parhaista. Jos vetohommia on runsaammin, kannattaa miettiä dieselversiota.
Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2013 klo 22:08:39
Jos on talvella tarkoitus vedellä, niin Audi A6 nelivetomalli lienee paras valinta koska siinä on torsen nelivetojärjestelmä. Audi A4 ssä ei ole torsenia, jos oikein muistan...
Maasturia jos ajattelee, niin niiden vetojärjestelmiin pitää perehtyä, monet taitaa kuitenkin maantieajossa olla pelkästään yhdellä akselilla vetäviä. ?
KAIJALA HEIKKI
30.01.2013 12:20
en tiedä, mutta jeep compassilla et jää pulaan.
NIEMELÄ PASI
30.01.2013 12:55
Audin pitkittäis-moottorisissa (A6, A4, ...) on torsen, mutta poikittais-moottorisissa (A3, ...) on haldex kuten VW:llä.
VALTONEN MARTTI
30.01.2013 14:36
Aika hyvin riittää kunhan takapyörät tulee mukaan etupyörien sutiessa. Näin talvikeleissä. Silloin hintaskaalakin laajenee alaspäin.
Mut jos metsiin tai soille vaunujanne vedätte niin sitten jatkuva nelivetoinen. Tosin pois tullessa tarvitaan siinäkin jo traktoria:-))
SANTALAHTI HANNU
04.02.2013 18:11
Tää on niin tätä palstaa, aloittaja kysyy Volvo S80 2, 4 minkälainen veturi !!! Tajuatteko kysymystä, heti eka vastaaja tarjoo audia ja toinen jeeppiä voi h....tti !! Jos ei ole tietoo niin ei kannata vastata ollenkaan! Hyvin varmaan pääsi kysyjä selville minkälainen veturi Volvo on ! Vastatkaa siihen mitä kysytään eikä mitään omia kokemuksia jos niitä ei kysytä!
Hanski
HALMEENMÄKI JUHANI
04.02.2013 18:22
Saahan tuota kasikymppistäkin nelivetoisena AWD-mallina.
Mutta kyllä tässä jo eka vastaaja toi esiin sen ison asian, eli pottoainetaloudellisuus tarkoittaa kyllä dieseliä, etenkin Volvon kohdalla.
Se on sitten kolmas kompastuskivi, oliko kysyjällä mielessä "i" vai "D" taikka ehkä "T" versio, ja minkä ikäinen. Sen verran laaja skaala tuotakin autoa jo tehty. Eli kysyjällä on velvoite tehdä täsmällinen hyvä kysymys, jos toivoo täsmällistä hyvää vastausta.
Vetoautona Volvo on vakaa, kiitos raskautensa. Sinänsä S80 ei niin kamalasti poikkea teknisessä mielessä paljon yleisemmästä V70-mallista, eli ihan yhtä hyvin kysyjä voi katsella ja kuunnella, mitä moisesta on puhuttu.
SANTALAHTI HANNU
04.02.2013 20:18
Volvon 2, 4 ltr moottorilla varustettua autoo saa 140hv ja 170hv versiona. Mainitsemasi awd on 2, 5 ltr 210hv matalapaineturbo versio.
elikkä kysyjän aut o on ilmeisesti ns.karvalakki malli ! Jos hän tarvisi tietoa jostain muusta versiosta, se varmaan kävisi ilmi kysymyksestä ! Mun mielipide on että vastataan siihen mitä kysytään, jos ei ole tietoo siitä on vastaamatta, eikö ?
Ehkä kysyjä nainen ei osaa hakea V 70 koskevia tietoja vaikka onkin lähes sama auto !
Hanski
KOSKINEN OLLI
04.02.2013 21:16
Täydellinen vastaus kysyjän kysymykseen on ensimmäisen vastauksen ensimmäisessä lauseessa.
Lueppas Santalahti se ensimmäinen lause uudelleen, lue niin monta kertaa että menee ns. jakeluun, sinullakin. Kun ei näköjään ensimmäisellä lukemisella mennyt.
HEINONEN PASI
04.02.2013 21:18
Minulla oli Volvo, kylläkin V70 D5 diesel man. vm 2002. Enemmänkin kuomukärriä, mutta jonkun kerran tuli vedettyä isäukon teli soliferia. Painoa oli vaunulla muistaakseni himpun yli1200kg. Koukuun saa laittaa 1800kg. Aika nöyrästi vaunu kulki vollen perässä, ei tarvii olla tientukkona. Suosittelen kuitenkin jos ostat volvon vetoautoksi, ehdottomasti dieselkoneella. Tuli aikoinaan kokeiltua S80 ja V70 volvoja myös bensakoneella. Aika laiskan makusia oli turbottomat 140hv ja 170hv. Dieselissä on vääntöä mitä vaunua vetäessä tarvitsee. Ja jos tuntuu ettei voima riitä, saa dieselistä (myös bensaturboista) helposti lastuttamalla lisää.
SANTALAHTI HANNU
04.02.2013 23:39
Kun olisit jättänyt sanomisen siihen ekaan kommenttiin !
KOSKINEN OLLI
04.02.2013 23:43
Kyllä bensiinivehjekkin kulkee, kun vaan malttaa painaa kaasupoljinta ja vaihtaa pienempään vaihteeseen. Vaihde ykköselle ja sitten kakkoselle ja kaasu pohjaan niin kyllä lähtee. Kakkosella tai kolmosella kun ajelee mäet ylös, niin ei taatusti ole laiska. Tarvitsee vaan oivaltaa että bensamoottori tarvitsee paljon, paljon, paljon enemmän kierroksia tehon esiintuloon kuin diesel. Ja toisaalta moottorin pyörittäminen vaatii hirveästi polttoainetta, moottorin pyörittäminen suurilla kierrosnopeuksilla vaatii enemmän polttoainetta kuin auton liikuttaminen. Siksi vetoautona Diesel, hitailla kierroksilla vetävänä, on selvästi parempi.
Ihan ensimmäisessä vastauksessa on tämäkin asia ihan selkeästi kerrottu.
KOSKINEN OLLI
04.02.2013 23:47
Kun olisit jättänyt lukemisen siihen ensimmäseen vastaukseen.
SANTALAHTI HANNU
05.02.2013 01:36
Kaikesta huolimatta, emme tiedä kumpaa kysyjä tarkoittaa bensa vai diesel ! 2, 4 bensa 170hv/230nm vastaan 2, 4 diesel 140hv/290nm, niin ei se ero nyt kovin hirveä ole . Ja on kai silläkin merkitys kuinka isoo vaunua hän sillä aikoo kiskoa !
Hanski
HEINONEN PASI
07.02.2013 20:17
Vm -02 Diesel 2.4 D5 163hv /350nm. Lastulla suapi 200hv/420nm. Ja uudemmissa malleissa voimoo ja viäntöö enempi.
VUORINEN PIA
27.03.2013 01:53
Nythänmä muistankin taas pitkästä aikaa, miksi en käy tällä karavaanarisaitilla.... Hoh hoijaa, mitä riitelyä ja kaikkitietävien ihmisten v...uilua!
Sen verran kuitenkin kommentteja kun Volvoista on kokemusperäistä tietoa vaunun vetureina. Edellinen vaunu oli omapainoltaan 1400 ja nykyinen 1200 kg, ensimmäinen 2-akselinen ja jälkimmäinen 1-akselinen.
V70, 2,4T (200 hp), automaatti, hyvä veturi, no problems!
S80 2,4 (170 hp), automaatti, helvetin laiska turboon verrattuna, meillä on siis nämä molemmat tälläkin hetkellä ja molemmilla on vedetty tuota samaa vaunua.
Aiemmin oli 850 2,4 TDI, heppoja en nyt muista mutta kovasti väänsi - oli tosi hyvä veturi!
Volvoista kysyttiin, Volvo-kokemuksilla vastasin. Isohkoja vaunuja näillä on vedetty ja hyvin toimi niiden kanssa...
KOSKINEN OLLI
27.03.2013 19:34
Vapaasti hengittäviä pitää verrata vapaastihengittäviin, turboja turboihin. Dieseleitä dieseleihin. Ajo-ominaisuuksia ajo-ominaisuuksiin. Veto ominaisuksia veto ominaisuuksiin. Omia kirjoituksia kannattaa verrata muiden kirjoituksiin.
TAMMINEN MIKKO
27.03.2013 20:46
No bensa koneella jos ei useanpia tuhansia vedä! Hiukan pitäis tietää vedettävän vaunun painosta. Automaattia suosittelen ehdottomasti. Muutenkin auton käytösä onko ainoa ja työmatkat yms.
VÄLIAHDE JUSSI
27.03.2013 22:38
Minä ainakin vierastan Volvon automaattilaatikkoa.
RAINETSALO KARI
28.03.2013 23:05
Kokemuksia: Kysyit Volvo S 80 ominaisuuksista veturina, Kokemusta on S60 24T autosta,(Bensakone 200 heppaa ja vaantöä 280 kilonevtonia alkaen kierrosluvusta 1800 Voimaa oli ja vääntöä kohtuullisesti. Ongelma oli takajousitus joka ei jaksanut kunnialla kantaa 1500kiloisen Soliferin aisapainoa.
Nyt samaa vaunua vetää V70 AWD Diesel (185 hevosvoimaa.Vääntöä 400 kilonewtonmetriä varsin laajalla käyntinopeusalueella) Takajousituskin kantaa kuormansa .
Auto on käytännössä sama kuin S80. S = Sedan V= Vagon. Alusta ja Tekniikka on sama. Molemmat Volvoni ovat olleet automaatteja.
Automaatit ovat jotain sellaista josta en enää luopuisi.
Minä en vierasta Volvon automaattilaatikkoa. Miksi vierastaisin... Toimii kuin junan vessa.
Volvo on vieläkin yksi yleisimmistä vaunun vetureista. S 80 on auto jolla aivan varmasti vaununveto onnistuu. Vielä 80 luvulla vedettiin Kummelin mukaan "Jäähallin kokoista vaunua alitehoisella Taunuksella". Autoissamme on nykyään paljon enemmän voimaa ja vääntöä. Enää en koe ettäolisimme TIENTUKOT.
RAINETSALO KARI
28.03.2013 23:11
Seuranvanlainen sivusto kertoo varsin paljon auton vetokyvystä suhteessaa vedettävään vaunuun. Jos tuo Lontoon murre vähänkin taipuu. Tuolta löytyy varsin paljon tietoa autojen vetokyvystä.
http://www.towcar.eu/