Tiedot on suoraan Vagarena-sivustolta
Kaksoiskytkinvaihteistoja (Audilla markkinointinimenä nykyään "S tronic", muilla konsernimerkeillä "DSG") löytyy neljää eri tyyppiä, jotka ovat tässä ikäjärjestyksessä vanhimmasta alkaen.
Tyyppi 02E (DQ250)
6 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 350 Nm
märkä kaksoiskytkin, valmistaja BorgWarner (valmistajan oma tuotenimi DualTronic)
yksi yhteinen öljykierto koko laatikolle; tilavuus 7,2 litraa
mekaaninen öljypumppu, käyttövoima vauhtipyörältä omalla akselilla
öljyn ja suodattimen vaihtoväli 60 000 km
paino n. 94 kg kaksivetoisena, n. 109 kg nelivetoisena
Tyyppi 0AM (DQ200)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 250 Nm
kuiva kaksoiskytkin, valmistaja LuK (valmistajan oma tuotenimi XSG)
vaihteiston ja tasauspyörästön öljytilavuus 1,7 litraa
mekatroniikkayksikössä oma hydrauliöljykierto suodattimella; tilavuus 1,1 litraa
sähkökäyttöinen hydrauliöljypumppu harjattomalla tasavirtamoottorilla, käy vain tarvittaessa
öljypumpun käynnistyspaine 40 bar, pysähtymispaine 60 bar
ei öljyn eikä suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
paino n. 70 kg
Tyyppi 0B5 (DL501)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm
märkä kaksoiskytkin
vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
paino n. 142 kg
nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille
vain Audin mallistossa
Tyyppi 0BH (DQ500)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 600 Nm
märkä kaksoiskytkin
öljymäärä 7 litraa
mekaaninen öljypumppu, käyttövoima hammaspyörällä kaksoiskytkimen rungosta
öljynpaine 5-20 bar, säädetään tarpeen mukaan (öljypumpun max. ottoteho 3 kW)
öljynvaihtoväli 60 000 km
ei suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
paino n. 110 kg nelivetoisena
Kaikki edellämainitut vaihteistot valmistetaan pääosin Volkswagenin Kasselin tehtaalla Saksassa. Kiinan markkinoille valmistetaan DSG-vaihteistoja myös Dalianin tehtaalla Kiinassa.
Sitten konsernin valikoimista löytyy tietysti myös Bugatti Veyron EB 16.4 -urheiluauton nokalta löytyvä brittiläisen Ricardon valmistama kaksoiskytkinvaihteisto, joka tottelee myöskin nimeä DSG. Se on märillä kytkimillä varustettu 7-vaihteinen ja sen maksimi vääntömomentti on vähintään sama kuin Veyronin W16-moottorin tuottama 1250 Nm. Hintaa lootalla on tiettävästi noin 120 000 €. Uudessa Veyron Super Sport -mallissa on niinikään Ricardon valmistama DSG-vaihteisto, mutta en ole varma onko kyseessä sama laatikko. SS-mallin moottorin vääntömomentti on 1500 Nm, joten ainakin sen verran sen lootakin on mitoitettu kestämään.
Kaikkein pisin kokemus konsernissa tästä vaihteistotyypistä on Porschella, jolla niitä on ollut 1980-luvulta lähtien ja joka käyttää niistä lyhennettä PDK.