Vaunun oikaiseminen leirintäalueella?

POIKULAINEN ESA 27.10.2012 22:03

Uutena caravaanarina ( 0km) takana kysyisin neuvoa tekeekö oikaisukiiloilla vaunussa mitään. Peruuttaa ilmeisesti niiden päälle tarpeen mukaan vai vedetäänkö vaunu niiden päälle? Vaunun käsijarru ei ainakaan pidä mun mielestä kuin eteen päin jos sinnekkään? Askarruttaa myös pysyykö vaunu kiilaamatta rampilla. Asuntoautossa se on aivan sama miten päin hyökkää rampille. Onko parempi heittää ne Thulet roskiin ja kasa lautoja / parrun pätkiä / rautalapio mukaan?

LAHTI ANTTI 27.10.2012 22:15

Kun vaunun vetää kiilan päälle niin kyllä käsijarru pitää silloin. Myös voi laittaa kiilan pyörän taakse estämään takaisin siirtymisen.

TERVO JARI 27.10.2012 22:44

Jaahas, heitähän ne kiilat roskiin , ja hae sitte kevväällä uuvet kun tarve eteen tulee, nii tietty mallin suo kuokka ja Jussi vanahan mallin kuokka on tarpeen, osta seki . . . Ja rautakanki, sekin on tarpeen . . .

No ny asijaan . . .

No, ite kun aloitin caravan harrastuksen vanahalla Knaussin vaunulla ostin sellaiset muoviset kiilat, kaks kpl, kun tarvetta noilla oli . . . Mikskö kax ? Paikallinen myyjä oli viksu ja sai myytyä koko satsin, vaunuilija kun pärijää yhelläki mut mistäs mää tota het honasin . . . Vaunussani ku oli kax kiinteetä kohtaa maahan, pyörät . . .

Pannaan ny tuoki "paperille" et ei Antti pääse saivarteleen: Kax akselisessa on nelijä kiinteetä kohtaa maahan, pyörät 4 kpl . . .

Ei se toinenkaan kiila haitax oo jos peruutus/veto taidot on "kohmeessa", laita se toinen kiila toisen kiilan perään "myötämäex", Jos nimittäin menee perruutus/veto pitkäx niin ei tipu kiilalta vaan tulee myötämäkee alas keveesti eikä rysähtäin. Ja voit laittaa vastetönkän pitämään vaunun kiilalla vaik' pyörä jäisikin viistolle pinnalle kiilaan . . .

Vastetönkkä:

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Tarvikkeet-asuntoauto/Vastetonkat-2-kpl-158210/

Ja nyt ku siiryin autoilevax karavaanarix ostin vieelä yhen lissää, tosin se viimeisex ostettu on ollu kotona varastossa reservissä, mut joskus ois sitäki tarvittu, kaik' alueet kun ei oo "tummunsileetä". . .

On mulla mukana kax 2x7" lankusta tehtyy kiilaakin "lieviä" tarpeita varten . . .

VÄLIAHDE JUSSI 28.10.2012 09:45

Jari näin on Tätähän se on,myyjä vakuuttaa, et pärjää ilman tätä ja tätä sekä sitä.

Kohta on myytävänä tarpeetomat käyttämättömät tätä tavarat,alle puolenhinnan.

Tuliostettua yksi ylimääräinenkin ja sitäkään ei tarvii.

LAHTI ANTTI 28.10.2012 11:23

Jari kirjoitti, "Pannaan ny tuoki "paperille" et ei Antti pääse saivarteleen: Kax akselisessa on nelijä kiinteetä kohtaa maahan, pyörät 4 kpl" . . .

Kaksiakselisessa varmaan tarvitaan, mutta teliakselistollisessa riittää yhden pyörän alla oleva kiila.:-))

POIKULAINEN ESA 28.10.2012 17:25

Paljon on tullu juu ostettua kaikkea "tarpeellista" joita ilman ei pärjää. Viellä kun pääsis pihasta irti reissuun kokeilemaan caravaanarin hienouksia kun viime kesänä ei kerennyt vaikka vaunu oli. No jos ensi kesänä kokeilis härpätintä. Kiitos kaikille hienoista neuvoista.

TERVO JARI 28.10.2012 18:20

Antti, teli puolittaa "töyssyn" joten teli tarvii puolet korkeemman kiilan yhdelle pyörälle tai kummallekkin pyörälle saman korkuisen kuin yksi tai kaksi akselinenkin . . .

Sinullahan vaunussa akseleiden välitanko toimii samantyyppisesti kuin siinä olisi "perinteinen jäykkäteli" . . .

Senmottii . . .

Sen takiahan teli on hyvä kun se puolittaa töyssyt ja painojakauma on fifti fifti, toisin on tilanne kaksiakselisessa . . .

STRÖMMER HEIKKI 28.10.2012 18:44

Sanoisin että vaunusi, ja meidän kaikken muidenkin vaunujen käsijarru pitää vain eteenpäin, sen takia jarrut eivät mene päälle kun peruutat vaunua. Niinpä käsijarru pitää kun peruutat vaunun kiilan päälle, tällöinhän vaunu pyrkii siirtymään eteenpäin kiilaa pitkin alas. Kaksi kiilaa tarvitset siksi, jos yhdellä kiilalla vaunu ei suoristu. Pistä kiilat päällekkäin. Helpompi tapa vaunun oikaisemiseen mielestäni on kuitenkin vanha kunnon haitari-tunkki. Se ei laske alas, kuten halpa nestetunkki pyrkii tekemään, ja sillä vaunun saa ihan suoraan, eikä vähän sinnepäin.

LAHTI ANTTI 28.10.2012 19:32

Jari, yleensä mä laitan vaunun niin tasaiselle paikalle ettei kiiloja tarvitsisi käyttää. Joskus kyllä tulee niiden tarve, mutta harvoin. :-))

VALTONEN MARTTI 28.10.2012 20:14

"Sanoisin että vaunusi, ja meidän kaikken muidenkin vaunujen käsijarru pitää vain eteenpäin, sen takia jarrut eivät mene päälle kun peruutat vaunua. Niinpä käsijarru pitää kun peruutat vaunun kiilan päälle, tällöinhän vaunu pyrkii siirtymään eteenpäin kiilaa pitkin alas. Kaksi kiilaa tarvitset siksi, jos yhdellä kiilalla vaunu ei suoristu. Pistä kiilat päällekkäin. Helpompi tapa vaunun oikaisemiseen mielestäni on kuitenkin vanha kunnon haitari-tunkki. Se ei laske alas, kuten halpa nestetunkki pyrkii tekemään, ja sillä vaunun saa ihan suoraan, eikä vähän sinnepäin." Kirjoittaa Strömmer.

Itse asiassa, käsijarru ei taida pitää silloinkaan koska peruutusautomatiikan mekanismi on edelleen päällä ja vaatii 10-15 cm eteenpäin ajon poistuakseen ja jarrun pitävyyden palautumisen. Siispä. jarrukiilojen käyttö tasauskiilan apuna on välttämätöntä jollei vaunu ole kytkettynä autoon. Silloinhan ei ole mitään ongelmaa kiilalla pysymisessä.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2012 klo 20:18:04 Tunkista vielä sen verran että kuinkahan moni meistä edes tietää mista ja miten vaunua voi nostella sitä vaurioittamatta. Ja miten varmistaa tunkilla pysymisen.

NISSINEN KAUKO 29.10.2012 18:46

Tunkki on paras ja ns.sanotut 4-parrun pätkät jos joutuu oikein kaltevalle pinnalle majoittumaan. Nimimerkki "kokemusta on"

VARONEN ESA 29.10.2012 19:38

Yli 20 vuotta olen vaunua vedellyt Suomessa ja Ruotsissa sekä Norjassa, missä etenkin ei aina ole tasaista paikkaa mihin vaunu parkkeerata. Tunkki on kyllä mukana ollut, rengasrikon varalle. Ikinä en ole tarvinnut vaunua oikaista tunkin avulla. Muutama puolesta metristä metrin pituinen 2/4 pätkä + pari 4/4 parrun tumppia mukaan niin pärjää. Lankun pätkiä pitää varata myös tukijalkojen alle, koska kaltevalla pinnalla ne ei muuten ulotu maahan.

LAHTI ANTTI 29.10.2012 19:55

Kyllä mullakin on erilaisia lankunpätkiä mukana, joskus tarvitaan pyörän alle ja usein tassujen alle. Tassuilla kun en vaunua oikaise suoraan, se tehdään muulla tavoin. Mulla ei ole vielä vaunun vedosta kuin runsaan 38 vuoden kokemus.:-))

PITKÄNEN SEPPO 29.10.2012 20:03

Jos menee sellaiselle paikalle mikä on kalteva ja voi valita ilmansuunnan mihin aisa osoittaa, niin kääntää vaunua niin että akseli on vaaterissa. Ei tarvitse palikoita pyörän alla. Ainoastaan pituus suunnasa vaateriin,se on siinä.

SP

VÄLIAHDE JUSSI 30.10.2012 07:21

Entä Aisa pussi jätesäkki ei kelpaa olenkaan vaikka sitä voisi käyttää useammin. kuin,kerran se on kuin sukkahousut moneen paikkaan.

RÖYSKY ANTTI 30.10.2012 13:36

Mites olis tuollanen ?

NISSINEN KAUKO 30.10.2012 17:36

Ainas ei ole mahdollisuutta valita tasaista paikkaa eikä kääntää vaunua, niinkuin itse haluaa,kun on pieni väli mihin vaunu pitää lykätä. Kerran olen joutunut tunkilla nostamaan vaunun vaateriin. Vaunuilua useampi vuosikymmen suomessa,ruotsissa ja norjassa. Tämä tunkilla nosto tapahtui suomessa. Nimimerkki "kokemusta on"

POIKULAINEN ESA 30.10.2012 17:46

Mistä noita saa ?? Näyttäisi olevan tunkkia turvallisempi ja helpompi käyttää. Ajaa tai peruttaa päälle vaan ja veivillä ylös. Voiko olla helpompaa tai ainahan voi olla? Paksu vaneerilevy voisi olla hyvä alla jos maaperä on jotain pehmeätä nurmikkoa varsinki sateiden jälkeen joita suomen suvessa riittää.

HAAPANEN TIMO 30.10.2012 20:28

Eikös tuo Van Leveller vain työnnetä sivusta paikoilleen. Ajamalla pienet ohjurit vääntyisivät. Kovillahan se on, jos se mun mietteiden mukaan on tarkoitettu toimimaan. Levittävä voima on kova. Taakse ei näe, onko siellä putkia yhdistävä rauta vai ei.

@timppa

ps. akkukoneella ylös.

TERVO JARI 30.10.2012 20:56

Linkki:

http://www.laleisure.co.uk/bulldog-v15-caravan-leveller-1.php

Käyttäjän lisäys viestiin 30.10.2012 klo 21:00:40 . Tos o tietoutta "ihimeestä" :

http://www.bulldogsecure.com/download/141/data-sheet

http://www.bulldogsecure.com/download/142/instruction

HAAPANEN TIMO 30.10.2012 22:09

Jeps. Työnnettävä on, eikä ole takana poikkitukea.

@timppa

PURSIHEIMO TOPI 31.10.2012 01:16

Minullakin on 38 vuoden kokemus vaunun vetämisestä ympäri Eurooppaa. Siellä saattaa tontit olla niin ahtaita, että ainoa keino vaunun tasaamiseksi on vaunun nosto tunkilla. Minulla on mukana matkoilla 3 tonnin hallinosturi, jolla nosto käy helposti. Noston jälkeen asetan kunnon lankunpätkän pyörän alle ja lasken pyörän sen päälle. Oviaukon kohdalle rungon alle asetan tavallisen sammakkotunkin, jotta vaunu ei tärisisi sisään astuttaessa. Ainoa ongelma tuollaisella kaltevalla tontilla on se, ettei etutelttaa saa istumaan kauniisti.

POIKULAINEN ESA 31.10.2012 06:23

Jos jollain on tietoa ihmeestä käytännössä niin voisi kertoa. Tonne taakse pujottaa alle jonkun lattaraudan 5X80mm jossa on hitsatut korvakkeet samasta raudasta putkien molemmin puolin niin pysyy kasassa eikä leviä niin helposti. Laite paikalleen + laittaa lattaraudan alle hitsatuilla korvakkeilla ja eikun ylös. Oikein kun haluaa räveltää niin saranatappien tilalle kierretanko joku 12mm ja mutterit (siipi) päihin niin ajaa saranan virkaa samalla eikä leviä.

JYLHÄ HANNU 31.10.2012 08:11

Hollantilaisilla oon noita nähnyt, enkä muista, että mitään ylimääräistä oisivat noihin lisäilleet. Varmaan jos normi Suomalainen suvinurmikko (märkä) niin voi tarvita lankunpätkiä kellukkeiksi. Nopeasti ja helposti vaunun oikaisivat.

HJY

VALTONEN MARTTI 31.10.2012 10:44

Ollakseen vähintään 30 v. vanha kesintö ihmettelen etten ole Suomessa noita kellään käytössä nähnyt. Silloin 30 v. sitten laitteesta kerrottin sen soveltuvan jopa 1300 kg painoisen vaunun nostoon. Nykyinen voi olla vahvempikin.

Kaikenlaisi nerokkaitakin vimpaimia on ollut tuotanossa mutta tavallista kiilaa ei taida mikään syrjayttää.

POIKULAINEN ESA 31.10.2012 13:51

Samaa minäkin ihmettelen kun nykyään ne kestää nostaa 3000KG vaunun suoraan ja on kahta mallia. 13-14" ja 14-15" renkaille joista jälkimmäinen sopii mullekkin. Jää viellä paljon ylimääräistä varmuus kerrointa kiloissa jäljelle mun tapauksessa. Ei näytä saavan suomesta jostain syystä kuin tunkkeja ja lautoja.

HAAPANEN TIMO 31.10.2012 17:31

Paljon kätevämpää jättää autokin niille sijoilleen ja nostaa suoraan. Painoa noissa on kyllä enemmän kuin kiiloissa.

Helpot tehdä itsekkin, jenkatangon alapäähän tallin hyllyltä se ruostunut Ducaton iskarin yläpään laakeri:))

@timppa

LÖNNQVIST LEIF 01.11.2012 11:43

"Se hollantilaisten keksintö", meikäläisellä ollut mukana vaunun "tarvikelaatikossa" jo useamman vuoden, on osoittautunut erittäin fiksuksi vehkeeksi. Peräänkuulutin taannoin kyseistä härveliä täällä tarvikepalstalla ja nopeasti löytyi eräältä ystävälliseltä "puutarhakaravaanarilta" tuolta "eteläisestä keskisuomesta". Suosittelen laitetta toisillekkin. Lefa

POIKULAINEN ESA 02.11.2012 14:07

Sanoppa Leif / joku muu et löytyykö kotimaasta myynistä mistään? Kielitaito on aivan nolla mulla. Pari sanaa on jäänyt mieleen koulusta yli 30-vuoden takaa. Englannissa olisi tilattavissa luutavasti mutta se kielitaito ja luottokortti puuttuu. Ymmärtänyt että ne ei tajua käteisen / muun vaihtoehdon päälle mitään. Luotolla,luotolla. No en minäkään tarvitse puntia vaan euroja.

LÖNNQVIST LEIF 02.11.2012 16:54

Esa, laita ostoilmoitus tavaratorille, ehkä joku saattaisu luopua omastaan. Lefa

AHONEN AULIS 15.11.2012 22:43

Moikka.Nyt löytyy kyseistä laitetta.Terv:AA. http://www.neljaysi.fi/verkkokauppa.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=3822&category_id=150

POIKULAINEN ESA 27.11.2012 05:16

AA:lle

Kiitos vinkistä. Katselin kuvaa ja totesin että taitaa olla hepponen kiinan kopio. Ei ollut uskallettu laittaa painon kestoa edes. Eilen tuli englannista härpätin ja vaikutti kestävän asialliselta. Ei taida tulla vastaan joka leirintä aluella ainakin sellaisen vaikutelman olen saanut. Aika näyttää kuin pellittää.

KIVISTÖ MATTI 24.04.2013 14:08

Kyllä se ihan kelpo saksalainen oli, kantavuutta 2000kg. En vaan ollut huomannut laittaa tuota kantavuutta noihin tuotetietoihin, pahoitteluni.

Tosin, tuota 13-14" mallia ei ole tällä hetkellä kauttani saatavilla, löytyy ainoastaan 15" malli (tuotenumero 9980022) ja uutuutena kevyempi alumiininen (ja kalliimpi) yleismalli (tuotenumero 9906840).

-Matti-

Rokk Oon !

POIKULAINEN ESA 31.10.2014 21:51

Lainaus: Jaahas, heitähän ne kiilat roskiin , ja hae sitte kevväällä uuvet kun tarve eteen tulee, nii tietty mallin suo kuokka ja Jussi vanahan mallin kuokka on tarpeen, osta seki . . . Ja rautakanki, sekin on tarpeen . . .

No ny asijaan . . .

No, ite kun aloitin caravan harrastuksen vanahalla Knaussin vaunulla ostin sellaiset muoviset kiilat, kaks kpl, kun tarvetta noilla oli . . . Mikskö kax ? Paikallinen myyjä oli viksu ja sai myytyä koko satsin, vaunuilija kun pärijää yhelläki mut mistäs mää tota het honasin . . . Vaunussani ku oli kax kiinteetä kohtaa maahan, pyörät . . .

Pannaan ny tuoki "paperille" et ei Antti pääse saivarteleen: Kax akselisessa on nelijä kiinteetä kohtaa maahan, pyörät 4 kpl . . .

Ei se toinenkaan kiila haitax oo jos peruutus/veto taidot on "kohmeessa", laita se toinen kiila toisen kiilan perään "myötämäex", Jos nimittäin menee perruutus/veto pitkäx niin ei tipu kiilalta vaan tulee myötämäkee alas keveesti eikä rysähtäin. Ja voit laittaa vastetönkän pitämään vaunun kiilalla vaik' pyörä jäisikin viistolle pinnalle kiilaan . . .

Nyt olen viisastunut ja harjoitellut sekä myynyt toisen kiilan pois.

Viellä tarvii harjoitella kun aina ei huomaa että vaunu on vinossa. No nostimella nykyisin suoraan hetkessä ja kohta myyntiin turhat härpäkkeet alle puolen hinnan.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.10.2014 klo 21:57:22 Vaihtelua tylsyyteen. Joku kirjoitti että tällä palstalla ei nykyisin ole mitään liikettä niin joku vasta-alkaja voi ottaa opiksi neuvoista joita minä sain.

TERVO JARI 31.10.2014 22:10

Ja kun lukee noita "vanhoja", huomaa että löytyy "muonavahvuudesta" poistuneita, näin vain se menee, me ei olla täällä ikuisesti . . .

POIKULAINEN ESA 31.10.2014 22:34

Sitä en tiennyt ja ei mitään muuta kun se oli vaan niin hyvä.

VEHNILÄ JUHANI 01.11.2014 10:00

Mulla on kenttälapio mukana ja olen vinoissa paikoissa irrottanut turvetta yläpuolelta, näin on vaunu suorassa! Lähtiessä pistän palan takaisin. Yksinkertaista ja toimivaa.

AHOLA KARI 01.11.2014 15:44

Aloittelijana olen pohtinut näitä samoja juttuja.

Nyt olen oikaissut vaunun ajamalla laudanpätkien päälle.

Tässä ketjussa on esitetty tuollainen metallinen nostin. YouTubessa on videopätkä. Englannista löytyy ja Usasta.

En löytänyt euroopan nettikaupoista tuota Usan mallia. On halvempi mitä englannin versio.

Tietääkö saako näitä euroopasta tilattua?

POIKULAINEN ESA 01.11.2014 16:52

Mulle tuli Englannista.

HAKALA SAMI 03.11.2014 10:35

Eikä ne kaksi kiilaakaan aina turhuutta ole. Monella alueella kuitenkin on noita lavapaikkoja. Vaikka tasamaalla ollaankin, niin jos haluaa teltan saada paikalleen niin koko vaunua pitää nostaa lavan korkeudella jotta teltan saa asettumaan.

Ja onpa noista kiiloista ollut apua myös auton öljynvaihdossa ym ... paljon turvallisempaakin kuin tunkin kanssa leikkiminen auton alla :)

POIKULAINEN ESA 03.11.2014 12:30

Lavapaikkoja on jossakin vapaana ollut ja markiisia niissäkin käyttänyt kuten yleensä kesällä. Joskus jopa jaksaa virittää markiisiin sivuseinätkin tai osan niistä mutta harvoin koska matka on jatkunut seuraavana päivänä. Ison Isabellan jättänyt suosiolla kotia kun sen kasaamiseen kesähelteellä loppuu kunto ja into.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.