12 V hukassa. (Aloittelija sähläsi.. taas)

LINDROOS ESA 09.10.2012 23:39

Elikkäs.. Pariin viikkoon en ollut ehtinyt vaunulla käymään, ja sitä ennenkin syyskuulla vain satunnaisia käyntejä, jolloin vaunu ollut verkossa kiinni vain pari-kolme tuntia. Elokuun ajan sentään parin vuorokauden latausjaksoja.

No, kytkin vaunuun sähköjohdon. 230V toimi, eli kahvit sain keitettyä, mutta 12 V järjestelmä pysyi pimeänä. Akku siis liian tyhjä, että vaunun automaattilaturi alkaisi tekemään tehtäväänsä.

Noh, 2 asiaa, jotka muistan vastaisuudessa. Asensin vaunuun suoraan akusta virtansa ottavan ledrimpsun. Muuten hyvä, mutta en "muistanut" irrottaa virtablugia nauhan ir-kontrollerista. Eli se tietty söi kaiken aikaa vähän virtaa. Toinen joka on ollut jatkuvasti akussa kiinni oli myös itse laittamani kaasuhälytin. Sekin vie kaiken aikaa, ei paljon mutta kuitenkin. Nämä 2 laitetta vievät siis valmiudessa vain vähän virtaa, ja siitähän se pulma syntyykin, kun vähempikin virta riittää, niin ne syövät akun tyhjäksi.

Mutta kysymyksiä: Millähän akkuun saisi herätettä sen verran, että vaunun automaattilaturi tajuaisi alkaa tekemään töitä? Täysin tyhjää akkua kun se ei lataa. Voisiko ns. starttibuusteri auttaa? Saisin vehkeen lainaan, jos siitä apua olisi. Tai: Tarvitseeko tuo aluksi suuren herätteen vai pientä virtaa pitkän aikaa... Kokeilin myös auton takakontissa kulkevalla akkulaturilla. 4A kun kokeilin, mittari heilahti hetken, mutta palasi nollaan. (eli: akkku liian tyhjä, ei kannata) Jäkeenpäin tuli mieleen, että en kokeillut 1A virtaa joka tuosta olisi löytynyt. Tietysti voisin irrottaa akun paikaltaan, kuskata auton viereen ja kytkeä käynnistyskaapelit ja latailla sillä, ei vaan jaksaisi. Vai olisiko näissä nykyään myytävissä auton tupakansytyttimistä virran ottavissa latausjohdoissa sen verta pituutta että onnistuisi?. Ja niissä on tietysi kans aika olematon virta, eli toimiiko nekään, jos vastaanottava akku on tyhjä?

Toki tiesin, että sekä led-nauha (tai sen ir-vastaanotin) sekä kaasuhäly syövät virtaa, mutta sitä en, että liian tyhjää akkua ei laturi ala täyttämään.

Saamani tiedon mukaan vaunun (vm -88) ja auton (-99) sähköliitokset on sen verran eri standardia, että vaunu ei (perävaloja lukuunottamatta) virrotu myöskään auton virtaliittimestä... Tai no, kun laitan vaunun autoon kiinni, takasumuvalot syttyvät, eli jotain erikoista tapahtuu.

Eli seuraavalle kerralle kun vaunulla poikkean mukaan ainakin yksi kappale painonappikytkimiä kaasuhälyttimelle ja jos jostain löytäisi akkuvahdin, jolloin virta katkeaisi kun se on hyvin vähissä... Saisiko noita Tokmanni-konserniin kuuluvista liikkeistä? Biltemasta varmaan, mutta siellä on suhteellisen korkeat toimitumaksut, kun ei viitsi hakea yli 60 km päästä.

Edelleen. Ulos talveksi jäävästä vaunusta kannattaisi tietenkin akku viedä lämpimään. Mulla on kuitenkin mahdollisuus jättää vaunu johdon perään, eli kunhan laturi saadaan käyntiin, niin vireessä pysyy. Lisäksi sinne olen laittanut verkkovirtaa syövän ns. pakkasvahdin, jonka teho riittänee pitämään vaunun plussan puolella ainakin normitalvina. Ei tuolla vaunua lämmitetä, mutta alle tonnisen vaunun nippa nappa plussalla ehkä.

LINDROOS ESA 09.10.2012 23:59

... Toinen huomio... tajusin äsken... vaihdoin sen autostä löytämäni 1,5/4A laturin vaunun oman tilalle, eli irrotin sen vaunun laturin pistorasiasta ja pistin toisen sen paikalle. Olisikohan auttanut jos olisin laittanut ne rinnan. Tätä voinee kokeilla ensi kerralla? Sähköopin tunneista on sen verran kauan, etten muista. Sen muistan/tiedän., että jos haluaa korkeamman jännitten, pitää akkuja/(paristoja) laittaa sarjaan. Rinnan kytkettynä ei muutu jännite. Eikös silloin saada suurempi virta?

JANHONEN MATTI 10.10.2012 10:19

Peruslähtökohta kirjoituksesi perusteella on se, että sinulla on - vielä - vain syväpurkautunut akku ja toimiva akkulaturi. Jos et tiedä mitä teet tai tekemisen vaikutuksia latausjärjestelmään niin, tämä tilanne ei jatku pitkään. Kohta sinulla on myös viallinen akkulaturi ja sen hinta on ihan eri kun uuden akun.

Kun et kerro akun tyyppiä ja ikää on on vähän vaikea sanoa. Mutta jos se on tavallinen lyijyakku niin kuvauksesi perustella se on sysäpurkautunut ja akun sisältö se PdSO2:ta ja vettä. Sen tilan ominaisuus akussa on se, että akku ei ota virtaa vastaa. Syväpurkaus on jo alkanut kun akun jännite on laskenut 10-11 volttin

Voi sitä akkua toki herätellä suuremmalla virralla mutta mieluusti sellaisen henkilön toimesta joka tietää mitä tekee ja missä tekee. Ei ole myöskään takeita siitä, että herättelyn jälkeinen tila jää pysyväksi.

HYTÖNEN RAIMO 10.10.2012 10:49

Jos sinulla on joku ns. "älylaturia" (C-tec, CMX, Biltema etc,,,) niin nehän lataavat myös täysin purkautuneen akun, jos se on muuten kunnossa. Tavallinen akkulaturi ei lataa tyhjäksi purkautunutta akkua.

Jos akku ei ole kovin iäkäs, sen elvytys(yritys) voi olla kannattavaa, vanha akku (yli 5-6 vuotta) alkaa olla tässä mielessä toivoton tapaus.

Tietysti jos käytössä ei ole älylaturia, latausta voi yrittää myös akkuliikkeessä. Tosin ei ne älylaturitkaan enää ole hinnan kiroissa (esim. Bilteman 8 A:n laturi 49,90), joten yleensä sellainen kannattaa hankkia jo niissä olevan latauksen ylläpitotoiminnan vuoksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2012 klo 10:55:35 Yleensä virta kannattaa ottaa vasta vaunun pääkytkimen jälkeen, jolloin myös lisälaitteet sammuvat, kun siitä katkaistaan virta.

IPATTI VEIKKO 10.10.2012 12:19

Jos sinulla on vaunu jossakin sellaisessa paikassa jossa verkkojännitettä on saatavissa. Paras tapa pitää akku timmissä on jättää verkkojännite päälle, akun lataus kuluttaa niin vähän virtaa ettei sillä ole juuri mitään merkitystä. Nyt tietysti joku nero sanoo, ettei vaunuun saa jättää jännitettä päälle kun se ei ole asuttuna. Olen kuitenkin varma ettei kukaan katkaise asunnostakaan sähköä pois, kun menee vaunulleen. Molemmissahan on virallisesti hyväksytyt ja asennetut laitteet.

RIIHELÄ ESA 10.10.2012 15:26

"Tavallinen akkulaturi ei lataa tyhjäksi purkautunutta akkua."

Sitten se ei ole riittävän tavallinen. Minulla on vuosikymmeniä vanha "Matti", joka lataa vaikka rautanaulaa. Tosin siinäkin on lämpösulake, joka laukeaa liian suurella virralla. Mutta hetken aikaa se yrittää ihan tosissaan. Kun muutaman kerran yrittää, jää lataus päälle, jos ei akku ole täysin pilalla.

Älylaturitkin lataavat liikaa purettua akkua aluksi pulsseilla ja mittaavat napajännitteen niiden välillä. Jos pulssit saavat jännitteen nousemaan, on akku ladattavissa ja jännitteen noustua riittävästi voidaan latausta jatkaa jatkuvana. Jos älylaturi aikansa pulssitettuaan heittää kintaat pöytään, on akku muuttunut ongelmajätteeksi.

Mutta akunkin voi rikkoa siten, ettei siitä enää käyttökelpoista tule millään keinolla.

Kerrallaan akkuun saa kytkeä vain yhden laturin, ellei niitä latureita ole nimenomaan tarkoitettu kytkettäväksi rinnan. Näitä autolatureita ole ole.

HAAPANEN TIMO 10.10.2012 16:03

Kyllä aivan tavallinen peruslaturi sinne lopulta alkaa virtaa lykkäämään, ellei se akku nyt aivan valmis ole. Kahta ei pidä laittaa, toimintasavut poistuvat.

Matti-laturi ei lataa täysin tyhjää akkua, siitähän voi huoleti pitää johtoja yhdessä tyhjiltään. Pienen alun jälkeen Matti toimii.

@timppa

RIIHELÄ ESA 10.10.2012 16:33

"Matti-laturi ei lataa täysin tyhjää akkua, siitähän voi huoleti pitää johtoja yhdessä tyhjiltään."

Matteja on niin monenlaisia... minun halvin Matti on niin tyhmä kuin vain voi olla, eli muuntaja, tasasuuntaus, ampeerimittari ja lämpösulake. Lyömällä johdot yhteen ampeerimittari paukahtaa täysille ja hetken kuluttua sulake laukeaa. Mutta sinä aikana virtaa on mennyt läpi sen, mitä muuntajasta irti saa. Tuo vastaa älylaturin pulssia, joten muutama tuollainen yritys ja akun jännite nousee riittävästi jos on noustakseen. On kyllä turvallistakin, koska virta ei oikosulussakaan kovin suureksi nouse ja lämpösulakkeen palautuminenkin kestää hetken.

Eihän tuollainen laturi edes mene rikki, joten tallella on Matti vieläkin, vaikka satunnaiset lataushommat hoidetaankin fiksummalla laitteella.

LAHELMA JUKKA 10.10.2012 16:40

Automaattilaturin saa kuulemma aloittamaan täysin tyhjän akun latauksen kytkemällä akkuun hetkeksi 4,5 v pariston. Sitä ei kannata pitää kuitenkaan kauaan akussa, sillä se ei kestä latausta.

HAAPANEN TIMO 10.10.2012 16:44

Taidat olla oikeassa. Mattia on näköjään myynnissä vieläkin, ja aika hyvään hintaan. Puhuin tuollaisesta, siinä ei ole mittaria, vaan kaksi lediä: http://www.vaunupalvelu.fi/tuote.php?id=11

@timppa

RIIHELÄ ESA 10.10.2012 17:05

"Automaattilaturin saa kuulemma aloittamaan täysin tyhjän akun latauksen kytkemällä akkuun hetkeksi 4,5 v pariston."

Omalla vastuulla sinne tietysti voi kytkeä paristoja ja mitä nyt sitten haluaakin. Saapahan ainakin elämään jännitystä.

Jos tyhjän akun rinnalle nyt jotain välttämättä haluaa kytkeä, on se sitten toinen vastaava akku, jossa on vielä puhtia jäljellä. Laturia voi sillä varmaan hämätä, mutta kipinöintivaaran vuoksi on sitten syytä tietää tarkalleen, mitä ja miten sen tekee.

RIIHELÄ ESA 10.10.2012 17:29

"Puhuin tuollaisesta, siinä ei ole mittaria, vaan kaksi lediä:"

Minun Mattini on väriltään reippaan punainen. Muistaakseni se maksoi 80-luvulla luokkaa 40 markkaa. Saman vuosikymmenen Solifer-vaunussa olen myös nähnyt väriltään hienostuneen keltaisen Matin, joka osasi siirtyä ylläpitolataukseen akun tullessa täyteen. Muistaisin, että siinä olisi ollut edelleen se ampeerimittari sekä yksi ledi, mutta saatan muistaa väärinkin. Muuten ne olivat samannäköiset.

Latureihin taitaa päteä sama, kuin ihmisiinkin. Yksinkertaiset ja älykkäät toimivat suhteellisen järkevästi. Riskiryhmä on siinä välillä, eli on sen verran älyä että ryhtyy vaikeaan hommaan, mutta se äly sitten loppuukin pahasti kesken.

HAAPANEN TIMO 10.10.2012 17:53

Kyllä se patteri riittää, eikä siinä mitään vaaraa ole. Siitä ne lähtevät ellei akku ole ehtinyt lopullisesti vioittumaan.

Matin automaatti oli -80 luvulla parhaita latureita mitä markkinoilta löytyi.

@timppa

LINDROOS ESA 11.10.2012 00:19

Jos huomenna (tänään siis. :) ) ei sattuisi satamaan ja muuten ehdin tai jaksan, poikkean yrittelemässä.

Tuon viime viestin kirjoituksen jälkeen muistin, että tuossa autosta löytyvässä laturissa on sulake myös toisipuolella ja tietenkin se kärähti. Olisihan se pitänyt tajuta heti. Kun kytkin laturin pihtejä akunkenkiin kuulin kun laturi käynnistyi, eli viisari värähti, ja sammui sitten. Vaikkakaan en tiedä, voiko riittäkö tuo 4A mihinkään, mutta käsittääkseni laturi on tyhmä kuin saapas. Sulakepesässä oli 5A sulake. Pitää heittää sinne hieman suurempi. Johdot kyllä kestää. Nekin kun on kerran olu katki ja siksi vaihdettu, alkuperäisiä vahvemmiksi. Vaunun laturissa en ainakaan päälisin puolin nähnyt sulakekoteloa,

Eli oletus on, että kun alkupiikki on ohi, niin laturi edes yrittää tehdä jotain. Jos se auttaa niin hyvä niin.

Toinen vaihtoehto on yrittää kytkeä toinen akku rinnalle. Oikeastaan kyse olisi ns. starttiboosterissa. jonka kuitenkin on tarkoitus antaa hetkellisesti paljon virtaa starttimoottorille. En sitten tiedä toimiiko se tässä tarkoituksessa. Täyden akun laittaminen rinnalle kuitenkin voisi olettaa laturin hämääntymään sen verran, että se käynnistyy.

Kolmas vaihtoehto,. mihin liittyy se poutasää. Akku vaunusta irti ja auton viereen. Starttikaapeleilla akku kiinni auton akkuun, koneen tietysti koko ajan käydessä. Ai niin. Turvallisuuden johdosta viimeisenä kytketään se miinusjohto jonnekin auton runkoon, mahdollismman lähelle akkua toki, mutta ei akun kenkään. :)

Nejäs ja viides: Viedä akku akkuliikkeeseen ja kokeilla saataisiinko se siellä herätettyä shokkivirralla. Viimeinen eli viides vaihtoehto on sitten uusi akku.

RIIHELÄ ESA 11.10.2012 14:00

"Pitää heittää sinne hieman suurempi. Johdot kyllä kestää."

Johdot varmaan kestääkin. Lähinnä tulee mieleen ne tasasuuntaajan diodit, joita ei välttämättä ole mitoitettu kestämään kovin paljon yli laitteen nimellisen maksimivirran.

Jos sulakkeen suurentaa siitä, mitä valmistaja on ilmoittanut, ei laitetta sitten pidä jättää latailemaan ihan ilman valvontaa. Ylikuumenemisvaara on silloin olemassa, sitä varten sinne se sulake on laitettu. Jos se lataaminen ylipäätänsä onnistuu, pitäisi sen virran kyllä alkaa laskea melko pian.

LINDROOS ESA 11.10.2012 18:52

Joo, 4A laturi antaa 4A, ei paljoa yli. Kyse oli siitä että virtapiikki laturin päällekytkennässä poltti 5A sulakkeen. Vaihdoin 7,5A sulakkeen tilalle ja hyvin toimi.

Ja se ratkaisi ongelmankin. Puolen tuntia se se syötti virtaa akulle ja sen jälkeen musta Matti sytytti latausmerkkivaon. Kotimainen Matti siellä tosiaan oli. Mutta kun ilman taskulamppua en nähnyt kohopainatuksia.

Niin, akussa oli jännitetettä ennen latauksen alkua noin 10V...

HAAPANEN TIMO 11.10.2012 19:51

Se 10V tarkoittaa täysin tyhjää akkua. 11,64 on n. 10% varaus. Akku haavoittui vakavasti, elokaari lyheni, mutta henki säilyi.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.