NATISEVA KITKA-VETOPÄÄ.

PÄIVINEN UNTO 18.08.2012 18:02

Meillä on hoppy vaunussa 3000:nen vetopää joka pitää natinaa hiljaa kääntyillessä.Onko tämä ilmiö kovin yleinen vaunuissa.Voiko tämän estää mitenkäänTerv.UP.

TUPPURAINEN PETRI 18.08.2012 18:05

Kitka-vetopään ominaisuus, eli sen kuuluukin "kitistä". Äläkä vaan mene rasvaamaan vetokoukkua, siihen vain ns. kevyt puhdistus tyyliin pölyt pois.

TERVO JARI 18.08.2012 18:15

Rasvaamalla saa natinat/kitinät pois mutta samalla lähtee koko "idea" kitkavetopäästä kerralla.

Joten antaa kitistä se kuuluu kitkavetopään "hienouksiin"... On onni omistaa kitkavetopää ...

TUPPURAINEN PETRI 18.08.2012 18:23

Juuri näin Jari, mitä kovempi kitinä, niin sen parempi :)

MÄKELÄ MIKA 18.08.2012 18:58

Jos laitat alueelle tullessa portilla kahvan siihen puoliväliasentoon niin silloin ei natise kun parkkeeraat.

VALTONEN MARTTI 18.08.2012 21:23

Tästähän on aiemminkin ollut polemiikkia ja jotkut on kertoneet kevyen hionnan kitkapaloille tehneen hyvää. Nim.merkillä 'ei omaa kokemusta'

TEITTO JARMO 19.08.2012 19:03

Moi

Auton vetonuppi ei saa olla maalissa kitkavetopäätä käytettäessä. Kokemuksellani ei narise.

-jami-

LINDROOS LAURI 19.08.2012 19:49

Kuiva ja puhdas koukun nuppi, ei rasvaa, ei maalia. Lyijykynällä (grafiittia) kitkapään paloihin. Toimii, eikä turhia kitise! t. Lauri

TERVO JARI 19.08.2012 20:50

Hyvä Lauri, tuo oli hyvä neuvo . . .

Lueppa tuosta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Grafiitti

mitä grafiitti on ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää . . .

VALTONEN MARTTI 19.08.2012 21:44

Ottamatta kantaa grafiitin sopivuuteen kitkapäähän kerron että käytin sitä sytytystulppien voiteena. Ensin tippa CRC:tä kierteisiin tartunta-aineeksi, sitten piirtelin timpurin kynällä kierteiden yli niin että grafiittijauhoa 'höylääntyi' niihin. Eikä koskaan ollut tulpat hankalat kiertää kiinni / auki. Sähköinen runkokosketuskin varmistui.

KYTÖMÄKI RAUNO 20.08.2012 07:48

Mielenkiintoinen keskustelu joka saa mielekiintoisia ulottuvuuksia. Kitkavetopään tehtävä on kait aiheuttaa kitkaa kuulan ja vetopään välille? Tämä ominaisuus rauhoittaa vaunua huomattavasti varsinkin ääriliikkeissä eli käsittääkseni kyseessä on merkittävä turvavaruste?

Nyt täällä neuvotaan rasvaamaan ko laite milloin milläkin aineella eikö näillä neuvojilla ole minkäänlaista vastuuta jokuhan voi vielä uskoa että kitkavetopää tulee rasvata esim grafiitilla ennen käyttöä? Samalla aineella varmaan voi rasvata jarrut?

Jos ette halua että kitkavetopään toimivan niin nostakaa se kahva väliasentoon niin ei narise eikä myöskään toimi.

Ne jotka haluaa käyttää tuota laitetta oikein hankkikaa ohjekirja jossa mm. mainitaan ettei ko. vetopäätä saa rasvata millään aineella kuulan tulee olla maaliton ja puhdas, itse puhdistan liikkeelle lähtiessäni vetopään kitkapinnat ja kuulan rasvanpoistoaineella ei narise eikä ole koskaan narissut.

Turvallista matkaa

LINDROOS LAURI 20.08.2012 09:36

Kiitos vinkeistä, jotain olin joskus jo opiskellut. Väärinkäsitysten välttämiseksi kitkapaloihin ei saa laittaa mitään rasvaa, ei grafittirasvaakaan! Mutta: grafiitin lisääminen esim. piirtämällä paloja lyijykynällä on pitkään tunnettu ja vallan toimiva konsti. Minulle tieto tuli alan ammattilaiselta ja omassa vaunussa toimii hienosti (AKS3400). t. Lauri ps. ei kannata kaikkia talon lyijykyniä sinne laittaa, vähä riittää:-)

PÄTSI EERO 20.08.2012 11:13

Edellisen veturin kanssa sama ongelma. Mahdollisen ruosteen ja muu ylimääräisen hionta pois auttoi jonkin verran asiaan. Itse en nostaisi sitä kahvaa puoliväliin, en ainakaan matkan ajaksi. Siitähän ei ole kuin yksi kynnys siihen kun vaunu etsii omat radikaalit ajolinjansa eli lähtee omille teillensä jarrut savuten...

VIRTANEN VESA 20.08.2012 17:10

Jos joku olis lukenut ja vielä ymmärtänyt Mikan esittämän kahvan nosto jipon ei tarvis sitä enää veivata vaunun karkaus skenaarioihin. Vesa

JORVA OLLI 20.08.2012 19:32

Unto, minä tein näin ja teen joka kerta lähtiessäni reissuun.

Putsaan Sinolilla kuulan liasta ja UITAN suorastaan vetopään kidan sinolissa. Putsaan nesteessä kastelulla paperilla sisäkalut huolellisesti joka puolelta. Tämä konsti on pitänyt itseltäni narinat poissa.

Kuulasta täytyy hioa maali pois huolellisesti metallinhionta paperilla.

Siis sinolia aina ennen matkaa, sekä kuulaan että vetopesään.

Jos olet laittanut rasvaa vetokitaan, vaihda/vaihdata palat. Muu ei auta!

VALTONEN MARTTI 21.08.2012 22:37

Sanotahan että jos kengät narisee ne ei ole maksetut.....voiskohan soveltaa..?

Oikeesti tuossa edellä on kokeneen karavaanarin hyvän tuntuinen konsti.

HAARAKANGAS ALLAN 23.08.2012 08:47

Konsulit

Jos Sinoli on tilapäisesti loppunut niin sen voi korvata Marinolilla. Jos sekin on päässyt loppumaan niin sen voi kuula-asiassa korvata tilapäisesti joku Lassen....?

Vaiko oliko se sittenkin se paljon puhuttu Larss...... jossa on omat riskinsä. Voi aiheuttaa jopa voimistuvaa kitinää väärin käytettynä.

Allu vaari

PÄIVINEN UNTO 23.08.2012 09:30

Olen Allu kansasi samaa mieltä kitinän poistosta. Minä kokeilen kuitenkin vesihionta paperia ja lopuksi sinolia tai tinneriä. Kiitoksia hyvistä vinkeistä .Terv.UP.

MATTILA ARTO 10.09.2012 12:58

Ei tosiaankaan mitään rasvaa kitkavetopäähän.

Sinolilla puhdistaminen on varmasti tehokasta, mutta jo helposti&nopeasti haluaa kidan ja/tai kuulan puhdistaa, eikö CRC:n "Bräkleen" tai vastaava jarrujen puhdistusspray käy myös? Nehän on tarkoitettu nimenomaan jarrujen puhdistamiseen (ylimääräinen aina kuivuu haihtumalla), joten miksei se kävisi myös vetokidassa olevien jarrupalojen puhdistamiseen?

// arto

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.