Neliveto vai automaatti vetoautoksi?

SUHONEN HEIKKI 12.08.2012 23:01

Vetoautoa pitäisi vaihtaa. Vaununa meillä on Solifer Finlandia 600 eli painoa sillä on reilut 1600 kg. Tarvitsemme 7-paikkaisen tilavan auton ja ajattelemamme autovaihtoehdot ovat lähinnä VW Sharan tai Seat Alhambra tila-autot. Näitä molempia on myynnissä joko nelivetona tai etuvetoisena automaattina. (vetomassa 2400/2200 kg). Automaattivaihteista nelivetoa ei ole tarjolla.Liikumme vaunun kanssa sekä kesällä että talvella. Kannattaisiko vetoautoksi valita mieluummin automaattivaihteinen etuveto vai manuaalivaihteinen neliveto?

LIIMATAINEN HANNU 13.08.2012 08:14

Eikös se Seatin Alhambra ole nelivetoisenakin normaalisti etuvetoinen, vain vaikeissa tilanteissa tulee neliveto päälle?

Itse valitsisin sen etuvetoisen DSG automaatin veturiksi, hieno peli! Jos vaunuun palaisin, jonakin päivänä. Ja palaankin, luulen ma.

VALTONEN MARTTI 13.08.2012 21:08

Talvimatkailun ja painavan vaunun huomioiden itse kyllä valkkaisin sen nelivedon ja manuaalin kun ei kerran molempia voi saada. Siis automaattia/neliveto. Kokemusta ei ole tuon automaatin ihanuudesta. Alkeellisesta nelivedosta (CRV) kylläkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2012 klo 21:10:22 Tuossahan asian lopulta ratkaisee se kuinka paljon sitä talvioloissa ajamista vaunun kanssa tulisi olemaan.

LATVALA MARKO 13.08.2012 21:51

Kaikesta muusta voi tinkiä, mutta ei automaattivaihteista.

KARJALAINEN ALPO 13.08.2012 21:58

Jos haluat välttyä ongelmiltä niin osta muita kuin VW.konserninautoja!

VALTONEN MARTTI 13.08.2012 21:59

Mutta eikö ole aika yksi/sama sutiiko siinä lumisessa mäessä automaatilla vai manuaalin ykkösellä jos nelivedolla pääsee ylös?

ANTTILA MARKKU 13.08.2012 22:05

Neliveto automaatti talvella vaunuilevalle.Ainoa vika että mormoonibussi malleina niitä ei tosiaan montaa merkkiä ole.Noissa 7 paikkaisissa maastureissa kulkee mukana enään kintaat ja nekin semmosta ohuempaa versiota.

LATVALA MARKO 13.08.2012 23:01

Tottakai nelikolla pääsee mäet enempiä miettimättä paremmin ylös, mutta etuvedollakin pärjää ennakoivalla ajolla rinnepaikoilla. Meillä etuveto ja 1600 kg:n vaunu ja tähän asti on aina päästy, sinne minne on aiottukin. Siitä manuaalista vaan joutuu kärsimään ympäri vuoden. Tämä siis vain minun mielipide, jotkuthan voi jopa tykätä manuaalista.

SUHONEN HEIKKI 13.08.2012 23:43

Seatin neliveto on käsittääkseni vastaava kuin nykyisessä Mitsun Outlanderissa eli käytetään vain tarvittaessa ja muutoin vain eturenkaat vetää.

Tilavissa "henkilöautoissa" vaihtoehtoja on aika vähän ja pakettiautot ei houkuttele. Ford Galaxy on tilava, mutta ei toiminut vetoautona ja Outlander on taas liian pieni. Ei meitä ole normaalisti kuin 2+2+lapinkoira, mutta pitää autoon mahtua matkatavaratkin silloin, kun liikutaan ilman vaunua. Välillä taas on tarvetta mahtua kyytiin lasten kavereita, isovanhempia ym, joten tilaa tarvitaan.

Minkähän konsernin autojen kanssa ei ole ongelmia? Jos tiedätte vastaavia tilavia ja pienikulutuksisia dieseleitä, joilla saa vetää isoa vaunua, niin kertokaa ihmeessä.

Meillä on kokemusta vain manuaalivaihteista autoista ja vaihteiden vaihtaminen ei ole ongelma, mutta olisiko vaunun peruuttaminen automaatilla helpompaa? Talvikäyttö on jotain hiihtokeskusreissuja, ei mitään sen vaativampaa maastoa. Enimmäkseen liikumme kesäkeleillä. Tosin kostealta nurmikoltakin etuveto tuntui sutivan loivassa rinteessä, mutta nelivedolla ei ollut ongelmaa...

KEMPPAINEN HENRY 14.08.2012 13:59

Tuo DSG ei ole automaatti. Se on kaksi manuaalivaihteistoa yhdistettynä kaksoiskytkimillä. Toimii automaatin tavoin. Kiinni jäädessä tahtoo toimia hitaasti, että onnistuisi heijausliike. Itse ottaisin noista sen nelikon manuaalina. Vagareenalta voi katsella tietoa tuosta dsg:stä. Peruuttaessa taitaa olla aivan sama kumpi on, molemmissa kytkin(met) ovat rasituksessa. Perinteinen nestetoiminen automaatti on armollisempi teknisesti, sehän luistaa ja ei siis ole "yhtä rautaa".

Taksissa olen nähnyt noita uusia fiat Freemonteja (ex Dodge). Mutta voi olla haastava vaihdokki muutaman vuoden päästä. Eli eipä taida olla monta vaihtoehtoa. Entäs Transporter, ei sekään hullumpi ole. Tai 4x4 Vito.

SUHONEN HEIKKI 14.08.2012 14:22

Katsoin Fiat Freemontin nettiesitettä ja ainakin sen mukaan suurin jarrullinen perävaunun paino on 1.100 kg eli ei riitä lähimainkaan meidän vaunulle. Pakettiautot toimisivat varmasti vaunun kanssa, mutta suurin osa auton käytöstä on kuitenkin työmatka- ja vapaa-ajan ajoa, missä "henkilöauto" on kätevämpi. Haussa on siis tilava perheauto, jolla voisi lomilla vetää myös vaunua.

KEMPPAINEN HENRY 14.08.2012 14:49

Näin minäkin ajattelen - normaali käyttö ensin. Miä kiskon n. 1500kg omapainolla olevaa harrastevaunua (hobby) 560 -11. Veturina on normaali etuvetohenkilöauto. Tosin talvella en uskalla edes ajatella vetohommia tuolla - siis talvipaikalle rinteeseen. Paras veturi mitä olen omistanut on ollut Caprice farkku 5.0 v8 omapaino 2300kg. Hd alusta ja ilmapussit takana. Kulutus tiellä ilman vaunua 10-11 ja kafi 580 kanssa 12,5 l. Ei ollut sellaista tilannetta, että olisi vaunu vienyt autoa edes talvella. Eikä tarvinnut muuten lisäpeilejä. Auto oli 202 leveä.

Vai ovat hiivattina pudottaneet painot noi alas. Dodge Journeynä sai vetää vielä 2000 kg.

SAVUNEN TOMI 15.08.2012 21:53

Hei Itselläni on Nissan Terrano 2 automaatti. Niitä saa 7 paikkaisena. Olen ollut tyytyväinen k.o autoon. 2000 kg:n vaunu tulee mukavasti perässä kesät talvet. Ja automaatteja olen käyttänyt vaunun vetoon jo useamman vuoden, eikä mitään ongelmia ole ollut.

STRÖMMER HEIKKI 18.08.2012 17:00

Joo, aivan, niistä mainitsemistasi autoista ei voi valita nelivetoista automaattia, mutta miksi valita vain niistä, miks ei voi valita jonkun muun merkkistä automaattia, jonka saa nelivetoisena. Sitäpaitsi jos vaunusi painaa 1600, ja auton max vetopaino on joku 2000, niin kyllä aika punaisena on pakoputki kun sitä vaunuasi vetelet, vaikka laki sen tietysti salliikin.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2012 klo 17:11:09 Meillä veturina on Land Rover Discovery 3 neliveto automaatti, seitsemän paikkaa, ilmajouset yms. jarrullisen kärryn max vetopaino saa olla 3500kg. Jos tarkkoja ollaan, meidän auto on muutettu pakettiautoksi, kun me taas ei tarvita kuin 2 paikkaa, mut penkkejä ei ole otettu pois, sillä henkilöautovero on siitä maksettu. Tällai on paljon halvemmat verot ja vakuutukset, mut ajaa tietysti saa vain 100km/h. Kieltämättä aika usein tulee kuitenkin omaatuntoa venytettyä ja ajeltua motarilla 120km/h, siis ilman vaunua.

SUHONEN HEIKKI 21.08.2012 22:57

Emme ole löytäneet nelivetoisista automaateista meille mieluista ja tarpeeksi tilavaa automallia. Toki myös polttoaineen kulutuksella ja auton ostohinnalla on vaikutusta, kun auto tulee päivittäiseen käyttöön.

Kiitokset kaikille vastauksista. Ilmeisesti molemmilla versioilla on kannattajansa ja molemmilla pärjäisi normaaleissa ajo-olosuhteissa. Jäämme pohtimaan vielä omaa valintaamme...

KYLMÄLÄ PASI-MATTI 30.08.2012 14:58

Meillä veturina Renault Grand espace 2,2dci automeetti. Toiminut, moitteetta ja tilaa on, koukkupaino 2000kg. Vedämme Hobby 650 ukf:fää ja mukavasti tulee perässä tuo 1900kg (vaaka näytti 1940kg matkavarustuksessa). Riittävästi massaa, pitkä akseliväli, hyvät renkaat ja järki liikenteessä, niillä pääsee pitkälle!

LAINE JUHA 02.09.2012 20:35

Neliveto on nyt yhden kesän kokemuksella ehdoton asuntovaunun vetäjänä. Ei ole tarvinnut missään pelätä kiinnijäämistä, vaikka märkää kesällä monella alueella olikin. Nelivero lisää yhdistelmän vakauttakin.

Jos tämä on joko tai kysymys niin ennemmin neliveto kuin automaatti vaikka kyllä näiden yhdistelmä on vaivattomuudessaan lyömätön.

Yhden talven ilman vaunua nelivedolla ajaneena en enää nelivedosta "koskaan" luovu.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2012 klo 20:37:14 siis neliveto, vaikka kyllä neliverokin kuvaa verottajan osuutta asiassa =)

LAHTI JUKKA 03.09.2012 20:58

Neliveto, itse muutaman talven vaunua vetäneenä suosittelen kyllä. Ei tarvitse miettiä minne menee aina pääsee, toki ei sinne missä on lunta yli 30 sntti. Mutta normaaleihin paikkoihin kyllä, ei haittaa myöskään ylämäet vaikka ajelee hiljempaakin.Vetoautona siis BMW 530 xdA.

VALTONEN MARTTI 03.09.2012 21:20

Edellisiä komppaan tässä asiassa vaikka omani onkin se yksinkertaisin 4-veto, silti mahtava apu talviliikenteessä niin vaunun kanssa kuin ilman.

LAHTI ANTTI 03.09.2012 21:59

Ei hyvät kuskit tarvitse nelivetoa. Se on taidon puutetta jos sitä tarvitsee. :-))

VALTONEN MARTTI 03.09.2012 22:13

"Ei hyvät kuskit tarvitse nelivetoa. Se on taidon puutetta jos sitä tarvitsee. :-)) "

Niin....mut kun ollaankin niitä huonoja tai korkeintaan keskinkertaisia...:-)))

UUTTU JUHA 03.09.2012 23:04

Kyllä se neliveto parhaiten tiukat paikat selvittää, ei tarvi olla edes talvi kun sorainen sopivan pehmeä karavaanarialueen tienpätkä voi tuoda ikäviä yllätyksiä eteen. Etuveto toimii parhaiten pakilla ja eteenpäin mentäessä useimmat ovat varmaan huomanneet että pyörät alkavat sutia kun painopiste siirtyy riittävän taakse esim ylämäessä. Takaveto taas kaivaa itsensä akselia myöten ennalta arvaamattomasi niin ettei sitä saa kuin raktorilla irti, vaikka muuten pito olisi mitä loistavin.

Entisenä maastoajoneuvokuskina arvostan tuota täysin automaattista toimintaa kun se on nykyään mahdollista, tosin sen kanssa kannattaa harjoitella ensin jossain liukkaalla, koska joillain neliveto-automaattimalleilla on ikävä tapa muuttaa käyttäytymistään oleellisesti, esim heittää perän sivulle kuin takavetoinen.

D päälle ja menoksi, se on minun neuvo, automaatti hoitaa lopun kaikilla pyörillä.

Ennen manuaaleissa sai käyttää kaikenmaailman alennusvaihteita ja lukkoja, joskus jopa käsin joka pyörästä kääntämällä.

VALTONEN MARTTI 04.09.2012 11:07

Toisaalta: nelivedolla pääsee jäämään kiinni entistä pahempiin paikkiohin:-)))

Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2012 klo 11:08:40 ..Ja tietokone sotkee kirjaimet: paikkoihin piti olla.

VALTONEN MARTTI 04.09.2012 14:40

.....ja vielä: jos pyörä ei vedä se jarruttaa!

MÄKELÄ MIKA 04.09.2012 15:04

Eli pyörä ei laiskottele sano Aleeni. Neliveto-automaatin sopivuuden Suomeen ymmärtää vasta kun sillä on ajanut yhden vuoden. 2-vedolla pärjää kyllä mutta pärjäämistähän se on.

UUTTU JUHA 04.09.2012 23:34

Nissan Qashqai+2 saa nelivetoisena automaatilla pienellä kulutuksella ja sisään mahtuu 7 henkilöä. Ei tosin ole kokemusta noista jaappanin vempeleistä. Moni niitä kuitenki ostaa ja näyttää iha hyvältä hopalta:)

KEMPPAINEN HENRY 05.09.2012 13:26

Nissan Qashqai+2 nelivetona ja 1500kg vetomassalla ei taida riittää. Hintakin lähes 40 000e - hui.

LIIMATAINEN HANNU 06.09.2012 09:00

Nooh, minkäslainen veturi pitäisi hankkia max. 2400 kok.massa vaunulle? Nelikko, taka-/etuveto, diesel/bensa, maasturi, pick-up, paku, henkilöauto tms.? Hintaluokassa max, about 40kiloevroo, voi olla vähän käytettykin, vuoden parin ikäinen? Suomiauto vai saksantuonti? Myös jokapäiväiseen ajoon sopiva?

Visioita kehiin! Kiitos.

LAHTI ANTTI 06.09.2012 09:42

Hummer H2 tietenkin!

LIIMATAINEN HANNU 06.09.2012 10:22

Mie Antti tungen sen Hummerin Siun ... tiijät kyllä minne! :-)

ESKOLA PENTTI 06.09.2012 10:56

Miksi ei molemmat? Ja vielä vähän parempikin!

SA:n käyttämä Pasi - Sisu XA 180 (6x6 automaatti), vetovoimaa on, maavarassa löytyy, ei kavahda pieniä yhteenottoja, saa naapuritkin hiljaiseksi jne. Tarvittaessa uimakelpoinen jne.

KEMPPAINEN HENRY 06.09.2012 12:19

Jos vaatimukset on Hannulla 2400kg vetomassaa ja rahaa vain 40000e. Pikkari neliveto puolelle taitaa mennä, niistä löytyy jopa uusia. Muuten: Niin hyvä land cruiser, kuin rahalla saa... Ei ainakaan olisi kuin lapanen siinä ison vaunun edessä. ;) G-mersua ei ihan tuolla rahalla vielä saa suomesta. Mutta kirjat Espanjaan, nii sitten...

LAAKSO MARKKU 09.09.2012 23:01

"Jos haluat välttyä ongelmilta niin osta muita kuin VW.konserninautoja! "

Olen täysin samaa mieltä!!

LAAKSO MARKKU 09.09.2012 23:04

" Pikkari neliveto puolelle taitaa mennä"

Miten niistä löytyy 7-hengelle kulkine? Kuten alunperin kysyttiin..

LAAKSO MARKKU 09.09.2012 23:45

"Emme ole löytäneet nelivetoisista automaateista meille mieluista ja tarpeeksi tilavaa automallia"

Jos rahat riittää niin vaihtoehtoja toki löytyy:

MB R 350 CDI 4-Matic ja siitä sitten valitsemaan parempia vaihtoehtoja niin pitkälle kuin perse kestää. Kaikilla saa vetää 2100 kg, neliveto ja muutkin ominaisuudet riittää.

Hinnat lähtee 99 000€ - 150 000 €

KEMPPAINEN HENRY 10.09.2012 00:48

Hannulla oli välikysymys 2400 kg vaunulle. Luepa kysymys hieman ylempää.

UUTTU JUHA 12.09.2012 00:07

Mihinkäs Pentti sitä asuntovanua sit enään tarvii?

UUTTU JUHA 12.09.2012 00:11

Moisella ei tosin ole enään maantielle asiaa ja valtion rajalla se voitaisiin tulkita sotilaalliseksi hyökkäykseksi.

LIIMATAINEN HANNU 12.09.2012 15:32

Henkka hei, hätä ei lue lakia, eli onkelma on jo poistunut! Hätäpäissäni, siis en päissäni, menin ja ostin tuollaisen Disco Lantikan, jo vain riittää voima ja vääntö.

KEMPPAINEN HENRY 13.09.2012 13:04

Heippa hei. Siähän ostit kasvunvaraa... eikös diskolla saa vetää pakuna 3500 kg ;) Henkilöautonakin 3300kg? Varmasti etopeli veturina. Koitahan ny sitten myös matkailla, ettei kasva vaunulle juuret siellä retiisipenkin kupeessa.

LIIMATAINEN HANNU 13.09.2012 15:28

Henkilöauto se on ja vetokyky max. 3500kg, eli kyllä lähtee vaunu, isompikin. 6-pykäläinen automaatti 440 Nm vääntöä oma massa max, noin 3500kg 255x60x18" renkaat eli ei jää liukkaalla nurmellakaan jumiin. Ilmajousitus on ja tuntuu etevältä.

Kaipa sitä on sitten myös liikuttava, ensin aioin pelkäksi kausipaikkalaiseksi mutta kun tuli tuo veturi hankittua niin eiku silloin tällöin reissulle. Vaan on se niin iso ja raskas, pitkä yhdistelmä että ihan pieniin ja tiukkoihin paikkoihin ei viitsisi mennä.

KUIVALAINEN ESKO 13.09.2012 23:23

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Laita neliveto! Jos et löydä automaatilla sopivaa niin manuaali mutta neliveto.

UUTTU JUHA 13.09.2012 23:35

No nii. Sillä päsee perille vaikka ei ihan tiellä olisikaan. Ja nyt se Honda mieskin tietää kelle soittaa kun joutuu pulaan. Ei muuta kuin turvallisia ja mukavia reissuja:)

Käyttäjän lisäys viestiin 13.9.2012 klo 23:39:17 Se oli kommentti Hannun ostoksiin

VALTONEN MARTTI 14.09.2012 09:51

.........?? :-)))

ANTTILA MARKKU 14.09.2012 11:06

Tommonen Discovery joka oli karavan lehdessäkin vaunun veturina olis kyllä haluttanut.Hinta tuli vastaan,tyydyin 197hp/422mn.Tosin rahaa säästyi ja sai uuden auton sillä rahalla kuin 2-3v vanhan lantikan.Toivottavasti ei tarvitse maastoon mennä tommosen yli 8m vaunun kanssa.Minulle riittää ihan tuollaiset normi tiet,joihin Hyndain maastokelpoisuus riittää hyvin.

KEMPPAINEN HENRY 14.09.2012 12:22

Tuommosen kun laitat: http://www.youtube.com/watch?v=3FwI_55S7Vg&feature=related Siis moverin.

Niin kaikki ahtaatkin paikat on mahdollisia. Omassa Hobbyssa moinen on ja on ainoa mahdollisuus saada vaunu pihalle. Ujo ei kestä olla - yleisöä tahtoo kertyä. Yleensä kyllä kuikistelevat verhonraosta. Rohkeimmat ovat yleensä naisia, vinkvink...

ANTTILA MARKKU 14.09.2012 16:50

Minkä kokoinen Hoby?Onko telivaunu?Koska asennettu?mitä kustansi?Oletko kokeillut pehmeällä alustalla?

KEMPPAINEN HENRY 17.09.2012 11:32

"Minkä kokoinen Hoby? 560 kmfe -11 - omapaino n.1500kg varusteineen (Alde,Truman aventa ja mover)

Onko telivaunu? Yksi akselinen, mutta on noihin telivehkeihinkin oma mallinsa. Tämä uppoaa huomattavasti syvemmälle nurmikolla, kuin telivehje (kokopaino vain 2 renkaan varassa). Tahtoo tehdä 2 sentin uraa.

Koska asennettu?
V. 11 uuteen vaunuun. Oli kiinni valmiiksi, kun väänneettiin vaihtokauppaa (Truman esittelykappale kyseisessä liikkeessä).

mitä kustansi?
Tuo onkin hyvä kysymys, itselleni uskottelin-että tulee kaupanpäälle. Briteistä saa ostettua laitteen hieman edukkaammin. Suomessa ottavat asennettuna enkä 2500e? http://www.caravanmoversonline.co.uk/index.html

Oletko kokeillut pehmeällä alustalla?" Liikkuu kostealla ja pehmentyneellä ruohikolla aivan hyvin. Ylämäkeenkin menee. Meillä on tilaongelma, vaunu pitää kääntää tiellä poikittain ja sujutella kuusiaidan ja tiiliseinän väliin. Väli on 280cm ja vaunu 250cm. On itseasiassa ainoa konsti, millä vaunua voi pitää omassa pihassa.

Vaunun pois ottaminen talon päädystä vie aikaa n. 1.30 min. + jalkojen ylös ruuvaus. Helpottaa elämää... Pikkusen lisäkeskustelua:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?E26528M=23&x26528=84070740

LIIMATAINEN HANNU 17.09.2012 12:29

Uutun Juhalle kiitongit kivasta kommentista!

liimi@

ANTTILA MARKKU 17.09.2012 14:28

Laite kiinnostaa mutta eurot aiheuttaa ahistusta.Toi solkku kaksakselisena tarttis varmaan semmosen neljällä moottorilla pelittävän kun on semmonen pökö käänneltävä.Mulla kun tuo notkeus meni tommosen rautakangen sorttiseksi ja siellä hytissä pitäs vähän kurkotella ja kääntyillä pahemmissa paikoissa.

KEMPPAINEN HENRY 18.09.2012 11:55

Mielestäni toimivat aina 2 moottorilla. Kaksi akseliseen antaa luultavasti sisärenkaalle virtaa "sykkimällä" käännöstä tehdessä. Nettivideoissa näyttää teli menevän sillee nykimällä käännöksessä. Katselitko englannin sivuilta hintaa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.