Kuulakytkimen pultit?

SIMOLA VELI-MATTI 12.08.2012 17:00

Onkohan nuo kuulakytkimen aisaan kiinnittävät pultit jotain erikoispultteja? vai kelpaako siihen samannäköinen pulttiliikkeestä haettuna? Googlella en ainakaan onnistunut löytämään erikoispultteja.

ps. kerrankin jokin asia meni rikki oikessa paikassa kun toinen pulteista kotipihaan peruuttaessa tielle tippui

HALINEN HARRI 12.08.2012 17:13

Joskus 80-luvulla kun tein mm. pulttikauppaa niin hyvälaatuinen pultti oli laatuluokkaa 8.8 ja se oli pultin kannassa näkyvillä. Se oli kovalaatua. Kun esim 6.4. vai oliko se 4.6. oli pehmeämpi. Muitakin oli olemassa. Nykyään kun noita myydään kiloittain ja tuodaan mistä sattuu halvalla saamaan saattaa olla niin että laatuluokitusmerkinnän saa ostaja valita mieleisekseen. Ainakin mm. jotkut puuruuvit ovat kuin tinaa. Kannattaa varmaan hannkia strategiset pultit ammattiliikkeestä johon voinee paremmin luottaa.

LAHTI ANTTI 12.08.2012 17:18

Tietoa pulteista.

http://sp1.uni.fi/Pultit.html

JANHONEN MATTI 12.08.2012 17:24

Pulttiliikkeestä löytyy. Saman vahvuinen ja pituinen kun alkuperäinen mieluusti uusilla muttereilla ja aluslaatalla. 8.8. laatu riittää siihen tarpeeseen vaikka kuinka hyvin.

SIMOLA VELI-MATTI 12.08.2012 17:54

Kun tarkemmin noita kantoja katselin niin toinen on Eska 8.8 (rikki mennyt) ja ehjänä varmuuden vuoksi vaihtoon menevä Peiner 10.9. Kumpikohan on ollut alkuperäinen? Tietysti jotain vinkkaa sekin että tuo 8.8 on se periksi antanut. Vai onko nämä niitä pultteja jotka pitää joka tapauksessa vaihtaa määrävälein?

JANHONEN MATTI 12.08.2012 18:16

Siihen periksiantamiseen voi olla montaakin syytä. Kuten alun alkaen käytetty liian pieni pulttikoko tai pulttimäärä, reikiin nähden liian pieni pulttikoko, väärä kiristys (liian löysään/liian kireään, mutterin löystyminen jne.

HALINEN HARRI 12.08.2012 18:21

Edellisessä asiaa. Huomioi että mitä kovemmaksi pultti menee sen sitkeys vähenee. En tiedä mikä laatu tuohon tarkoitukseen sopivin, mutta 8.8. on ollut yleinen koska sitkeys ja kovuus "tasapainossa".

HAAPANEN TIMO 12.08.2012 19:04

Juuri näin on. Minä laittaisin epäröimättä 8.8 luokan pultin. Muita et löydäkkään kuin erikoisliikkeestä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2012 klo 19:09:30 Voisihan nyt joku käydä katsomassa kumpi arvo siellä pultin päässä on, 8.8 vaiko 10.9

VALTONEN MARTTI 12.08.2012 19:09

Erinäisten vetokytkimen muutostöiden johdosta olen joskus uusinut pultteja eri mittaisiin. Tällöin olen löytänyt ihan tavaratalon hyllystä vastaavia eli 8.8 kiristysmomentilla olevia. Tuo lienee täysin riittävä.

HAAPANEN TIMO 12.08.2012 19:24

Ei kysymys ole momentista, vaan pultin kovuudesta. Momentteja katselin Teohydraulin sivuilta ja lähes kaikki 12mm pultein kiinnitettävät vedettiin 86Nm:n kireyteen. @timppa

KOISTINEN TOIVO 12.08.2012 19:34

Kylähän kasikasi riittää, mutta nuinkin tärkeään paikkaan laittaisin kymppi piste ysin. Ja kannattaa mitata reijät jos ovat venyneet, niin porata seuraavaan kokoon. Ymmärtääkseni siinä on kuitenkin rahhaa kiinni sen aisan jatkona, että jos se pyörii ojassa niin...! Normi pulttikoothan on 8. 10. 12. 14 16. Ja kunnon tukevat aluslevyt. lukkomutterit, ja hammas aluslevy mutterin alle lisäksi. Luulee Toivopoika

VALTONEN MARTTI 12.08.2012 19:46

Epäilen että kyseinen pultti on joskus kiristetty liian tiukkaan. Momenttiavainta käyttämättömän on vaikea käsittää miten helppoa on tiukata esim. pyöränmutterit/pultit aivan liian tiukkaan.

HAAPANEN TIMO 12.08.2012 20:10

Niin. Vetomurtolujuus kasvaa, mutta iskusitkeys pienenee. Ehkä nyt kuitenkin kannattaisi kysyä tuolta: http://www.teohydrauli.fi/PublishedService Ei muuten, mutta momentin vuoksi, se 10.9 ei välttämättä mene tarpeeksi piukkaan jos sen vetää 8.8 pultille tarkoitetuun momenttiin.

@timppa

LAHTI ANTTI 12.08.2012 20:17

Tässä momentit eri pulteille. Olivat tiedot jo aiemmassa viestissäni. Eikö osattu lukea. :-))

http://sp1.uni.fi/images/KPT%20Tuoteluettelo%20Momentit.pdf

SIMOLA VELI-MATTI 12.08.2012 20:42

kun katkoksen kohtaan tarkastelin niin huomasin, että sehän on ruosteessa viimeisiä millejä lukuunottamatta, joten pultti lienee ollut puolittain poikki jonkin aikaa. Molempia (8.8 ja 10.9) tarkastellessa ehjä 10.9 näyttää jollain tapaa uudemmalta joten se lienee se aiemmin vaihdettu ja 8.8 alkuperäinen. Lisäksi muutkin pultit aisassa ovat 8.8.

HAAPANEN TIMO 12.08.2012 21:22

Enpä huomannut tarkemmin kaivella linkkiäsi Antti. Nyt siitä linkistä selvisi kuulakytkimissä yleisesti käytettävän 8.8 pultteja koska Teohydraulin sivulla kytkimiin tarjotaan 86Nm ja Antin linkissä 12mm:n 8.8 pultille 91Nm. Sen sijaan 10.9 pultille momentti on 128Nm.

Juuri siksi kehoitin kysymään asiaa, mutta eiköhän homma ole paketissa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2012 klo 21:28:33 Selvennys eri momenttehin. Pultin pitää venyä pikkuisen jotta se olisi kunnolla kiinni. Se kovempi 10,9 vaatii enemmän siihen venymiseen. Kriittinen raja on se jossa pultti ei enää palaudu alkuperäiseen mittaansa löysäämisen jälkeen.

JANHONEN MATTI 13.08.2012 22:20

Tässä vielä näitä pulttiliitostekniikan alkeita kehiin.

http://www.wurthelektronik.fi/site/media/pdf/we/kuvasto/suunnitteluopas06.pdf

Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2012 klo 22:33:20 Pisti tuossa Wurth´n ohjeessa silmään pari lausetta.

"Asentamisessa huomioitava Kiristysmomentti Käytettäessä momentiavaimia tai momentin säädöllä varustettuja koneita on tuotanto-olosuhteissa mahdollisuus päästä jopa +-10 prosentin hajontaan Käsityökaluilla ja paineilmakoneilla hajonta on useita kymmeniä prosentteja."

Tämä siis kiristysmomentin hajonnasta.

TUOMINEN MARKKU 17.08.2012 23:53

Jossain vaiheessa keskusteluketjua vilahti termi "iskusitkeys", mitähän se tarkoittaa?? Autoteollisuudessa joitakin vuosia mukana olleena on outo termi. Jos ruuvin/pultin kireyden todellisuudessa haluaa tarkistaa, pitää pystyä mittamaan pultin venymä(alkuperäiseen mittaan verrattuna) ja sen perusteella pystytään sitten määrittelemään kiristysmomentti. 10.9 pultit ovat nykyään harvinaisia ainakin autoissa(moottorin osia lukuunottamatta), voin olettaa että myös muissa ajoneuvoissa. Pulttien kiristykset määritellään nykyisin alkumomenttina + kiristyskulmana, mitattavissa oleva loppumomentti on jonkin verran "hämärän" peitossa. Tämä kiristystapa on jo pitkään ollut esim. moottorikannen pulteissa. 8.8. lujuusluokan pultit ovat yleisimpiä ja todennäköisesti myös vetokytkimen kiinnitykseen alkuperäisesti käytettyjä. Onkohan vetopää jostain syystä vaihdettu ja käytetty pultteja, joita sattumalla on löytynyt ja kiristyksessä käytetty "käsituntumaa"(tiukkaan + hieman varmuudeksi lisää)??

KOISTINEN TOIVO 18.08.2012 06:35

Kuuskymmentä luvulla eräs autoasentaja sanoi, että humpuukia ne momentit. Jos on vähän ruostetta tai muuta pulteissa niin niissä pitäisi olla isompi momenti. Ja jos on öljysempi pultti se menee liukkaammasti. käsi tietää momentit, Pitää vaan olla järki käessä.. No kyllähän me naapurin kansssa kone remonteissa momentteja käytetään mutta se + on sitte käessä, mutta ei sitä muualla momentiavaimia, kädellä vaan sopivasti. Naapuri on pölliä keränny yli nelijäkymmentä ajast aikaa. Kolomattakymmentä vuotta on nuita romuja porukalla kassailtu. Mutta tämä ei ole suositus. Toivopoika. Niin ja on ne pultit mejän jäleltä löystyny ja katkeillu

JANHONEN MATTI 18.08.2012 09:36

Tuomisen Markku puhuu asia. Monet vannoo momenttiavaimen nimeen ja samalla sitä käyttäessän tekevät aivan alkeellisen virheen sen käytössä. Ensin vedetään pultti tai mutteri hyvin lähelle lopullista kiristysarvoa ja sitten muka kiristetään momenttiavaimella lopullisen kiristysarvoonsa. Ja hyvin usein käy niin, että mutterin tai pultin vaatima liikkeellelähtövastus laukaisee momenttiavaimen heti kättelyssä ja sitten ollaan tyytyväisiä kun se olikin jo lopullisessa kireydessä. Heitto vaaditun ja todellisen kiristysmomentin välillä voi olla hyvin merkittättävä.

VALTONEN MARTTI 18.08.2012 17:33

Vaan kyllä ne vaunujen pyöränmutterit / pultit vetäistään käsituntumalla aivan liian tiukkaan. Kaikissa vaunuissani on ohjearvona ollut 8kp. Se on todella pieni tiukkuus. Ristikkoavaimella automaattisesti kirstää yli 10. Sitten ihmetellään miten se pyörä ajaessa lähti omille teilleen pulttien katketessa.

LAHTI ANTTI 18.08.2012 18:12

Mulla on vaunussa (aluvanteet) ohjeena 11kp ja autossa 14kp. Momenttiavaimella teen kiristyksen, en mututunteella. Eikä koskaan ole pultit katkeilleet.

VALTONEN MARTTI 18.08.2012 22:20

Eipä Antti tietenkään katkeile kun pultit on mitoitettu niille tiukkuuksille. Mulla on autossakin vain 10.8 kp ohje ja momenttiavainta ikäni olen käyttänyt myös. Ja mutterit on aina siinä kunnossa että pyörii herkästi kuin teräskuula lasipöydällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2012 klo 22:23:10 Ai niin, kaverilta meni toissakesänä tietyöllä ajaessa Spritestä toisen pyörän pultit katki, aikamoinen kokemus mutta vähin vaurioin onneksi. Syy ei selvinnyt.

JANHONEN MATTI 18.08.2012 22:47

Tässä kenvertointityökalu millä saatte muunnettua nuo vanhat kp ja kpm arvon Nm arvoiksi. Sattaa joitain hämätä, ikäänkuin olisi kyse sormilla pyöritettävistä kiristysarvoista kun puhutaan vaikka 10,8 kp.

http://www.convertworld.com/fi/vaantomomentti/Kilopondimetri.html

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.