Vetoautokyssäri

KARONEN KIMMO 16.07.2012 14:44

Moro!

Uutta vetoautoo tässä kattelemassa, kun nykyinen BMW 525 dA osoitautui hieman alitehoiseksi Puolan teillä. Perässä roikkuu nyttemmin hankittu Solifer S10+ telivaunu, jonka kokonaismassa on 1800 kg. Ajatuksissa on käynyt BMW X5 ja 530 dA uudempikorinen E60761. Samoin MB 320 cdi. Kommentteja ja ajatuksia. Itseä mietityttää maasturin edut. Vääntö on X%:ssä pienempi kuin noissa toisissa. X5 vääntää 400 nm ja nuo kaksi muuta 500 nm. Onhan se maasturi tietysti 4 veto, mutta onko se niin paljon parempi? Joka tapauksessa ajatus on sijoittaa veturiin max. 20000€.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.7.2012 klo 13:37:40 Lisäys ja tarkennus: Tapana on kesäisin suunnata eteläiseen Eurooppaan vetämään napa täyteen auringon lämpöä, jotta jaksaa sitten taas pitkän ja pimeän talven. Noilla leveysasteilla aurinko helottaa ja lämpötilat huitelevat yli +30 asteen silloin asfaltti on +60 asteista ja nykyinen veturi ei kestänyt sitä enää. Kyllä se vaunua vei, mutta lämmöt oli jatkuvasti kuuman puolella. Kolmannen kerran kun käytin Bemua merkkihuollossa saman vian takia, niin siinä kohtia tuli mieleen, että veturissa pitäisi ehkä olla puhtia enemmän... Kiitos ASIALLISISTA kommenteista.

Kimmo

JANHONEN MATTI 16.07.2012 19:23

Mitenkähän ne ennen pärjäsi 150-200 Nm kun nyt 400 Nm on liian vähän?

KOISTINEN TOIVO 16.07.2012 21:14

Ennen vanhaan tuli markkinoille kasi ysi volovo, ja v kymppi mersu. Sitä puhuttiin että kyllä pöllikuormassa tuohi pölisee kun yli kolome sattaa hevosta koneessa. Nyt näköjään seittemän ja puolisattaa hummaniheitä laukottaa kuormaa. Kaippa sitä heppoja tarttee ihiminen. Siskon mies ennen veteli latalla solihveria, Kehu että kyllä se kulukee pittää pienentää pykäliä mäessä, ja antaa ruokaa hepalle. tumailee Toivopoika

RIIHELÄ ESA 16.07.2012 22:53

"Mitenkähän ne ennen pärjäsi 150-200 Nm kun nyt 400 Nm on liian vähän? "

Melko hitaasti. Varsinkin jyrkemmissä ylämäissä.

Eikä ne vaunujen painotkaan ole tainneet pahemmin pienentyä vuosien saatossa?

VALTONEN MARTTI 16.07.2012 22:53

Tuota vääntöä itekin aattelin mutta onhan s10 Solikka iso vaunu. Sen eteen sopii maasturi kuin nenä päähän. Vanha "sääntö" sanoo että vaunut on tehty vedettäviksi henkilöautoilla mutta henkilöautot ei ole tehty vaunun vetäjiksi. Siksi jopa useimmat ns. city maasturit hiukan henkilöautoa jäykempine takajousineen ovat parempia vetureita. Oikeista maastureista puhumattakaan. Kaiken lisäksi korkeammalla istuminen ja pystympi istuma-asento ovat luonnnollisempia ja varsinkin selkävaivaiselle huomattavasti helpompia. Jos vielä on alennusvaihteisto on vaunun kanssa operoimoinen lastenleikkiä. Mutta henkilöautollakin pärjää. Ite en enää cittarista h-autoon palaisi.

KÖSSÖ LAURI 18.07.2012 22:33

Itsellä hieman pienempi Solifer 600LK, jonka kokonaismassa vain 1600kg ja vetoautona MBE 280T CDIA eli farkku Eemeli jossa 3 litran V6 ja potkua 190hv/440Nm vääntöä tuossa 1400 r/min. Ei mitään ongelmia toistaiseksi liikkua ja rajoitukset tulee vastaan ennen auton hyytymistä. On vedetty yli 30 asteen lämpötiloissa tuhansia kilometrejä eikä tuo pahakseen ole pistänyt. Kaikkiaan olen vetänyt kyseistä yhdistelmää hieman vajaat 10tkm parin vuoden aikana ja luulen että tuo 200kg:n lisäys ei toisi ongelmia. Makuasioita, mutta ainakin farkun tasonsäätö pitää auton oikeassa asennossa ja alusta (Avantgarde) riittävän jäykkä vaunuiluun. Renkaissa kohtuupaineet 3,5 bar ja vaunussa tuollaiset lähemmäs 5 bar.

NÄRHI-KOPONEN TIMO 21.07.2012 20:10

Koeaja Subaru sti on voimaa ja vääntöä mutta on bensiini auto meillä kyllä vetää 600s hyvin ja kulutus kohtuullinen n 11 l 100 km

LAAKSO MARKKU 09.09.2012 22:36

Volvon joku isomman sarjan AWD automaatilla, eikä tarvitse huolestua vetämisestä noin pienen vaunun kanssa.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2012 klo 22:43:52 Jos sijoitus veturiin on max 20 000€ niin unohda nuo vaihtoehdot. Niistä et saa kuin loppuunajetut vanhat rutkut. Volvolta löydät tuohon hintaan vielä asiallisen V70 automaatin eikä lämmöt nouse. Vetokyky riittää tuon kokoiseen vaunuun.

LIIMATAINEN HANNU 10.09.2012 08:26

Tuli vaihdettua auto vaunuun mutta veturia ei ole, riittävää. Kova luu olisi se Lantikka, pakettiauto versiona, Discorery, joka on esitelty Caravan lehdessä 1/12. Riittää tehot ja vääntö, siinä miun uudessa vaunussa kun max. rasko on 2400kg, ei liiku ihan pienitehoisella vehjeksellä. Vaikka enempi aion kausipaikkalaiseksi ryhtyä, vankkurit hidastuvat vaikka eivät vielä kokonaan pysähdy! :-)

ANTTILA MARKKU 10.09.2012 15:43

Vaihtuko "hyymöri"isoon kabeen?Mites se nyt sillä lailla?

LIIMATAINEN HANNU 10.09.2012 17:09

Hyyneri on jo menneen talven lumia, autohan oli harjakone eli pyrsneri, siis joka nyt vaihtui! Vaunu on sellainen Fendt 700.

VALTONEN MARTTI 10.09.2012 17:11

Siis luxusta olla pittää. Mitä noita tuolla messuilla joskus katsellut.

HAARAKANGAS ALLAN 10.09.2012 17:24

No voi sun pentele! Konsuli Hannu aikoo sitten ryhtyä kausipaikka-alueen suurmuftiksi.... Että vaihdoit vaunuun. Onnea! Hyvä niin. Onhan se tuttu toimintamalli monelle muullekin. Vaatimattomasti vaunulla aloiteltiin. Pallaksella paleltiin Matkaaja Pallaksessa ja sitten teutonien laatumerkeillä jatkettiin kunnes löydettiin se helmi "tukaattien viat." Aikansa kutakin kunnes kokemuksen antamalla tiedolla ja nöyryydellä paluu perinteiseen..... Eläköön valinnanvapaus sekä hyvien ja huonojen seikkojen valinnanvapaus. Se on sitä karvanaamarin todellista demokratiaa ja vallankäyttöä. Ei sun Konsuli Hannu tarvitse kiirehtiä sen veturin kanssa. Peter Neck voi hoitaa sen ensikuljetuksen......

Allu vaari

LIIMATAINEN HANNU 10.09.2012 18:06

Tälleen tämä elämä heitteleepi! Eli aikansa kutakin, autoilu on kivaa mutta kun ikää tulee niin se reissaaminen ei olekaan se paras juttu. Mutta harrastus on kuitenkin kivaa ja pysyy, siis karavaanaus tavalla eli toisella, tai vaikka kolmannellakin.

Vakaan ja huolellisen harkinnan mukaisesti tein minkä tein, eli palasin siihen mistä aloitinkin, useimmat meistä aloittaneet. Moniaita erilaisia vaunuja sekä autoja on tullut kokeiltua, hyvejä ja vielä hyvempiä. Nyt on vaunu jossa tuntuisi olevan tilaa ja riittävät varusteet. Vielä kun löytäisi sen hyvän kausipaikan, sitten kaikki hyvin.

Jou, niskapekka kyllä varmaankin tilapääkuljetukset hoitaa, kohtuullista korvausta vastaan! No, aika näyttää minne vaunu löytää tiensä. Nyt tyttären pihassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2012 klo 15:41:09 Doddii, hätänen kun olen niin menin ja ostin sellaisen Disco Lantikan, voimaa ja vääntöä piisaa! Aikas jyhkeä peli on. Eli nyt on sitten se veturikin.

HAAPANEN TIMO 10.09.2012 18:53

http://tinyurl.com/Fend-700

@timppa

LAHTI ANTTI 10.09.2012 19:15

Just tuollainen!!!!!! :-))

LIIMATAINEN HANNU 10.09.2012 19:26

Justiisa tuollainen Timppa! Sinne lavalle saapi kunnon punkat, eikä ahista seinät eikä kattokaan. Raikas nukkua siellä, olkipatjalla! ;-)))

MÄKELÄ MIKA 10.09.2012 20:58

530dA E61:ssä eli farmarissa on takana ilmajouset automaattisella tasonsäädöllä (kulkee suorassa asennossa kuormasta riippumatta). Autoa on olemassa myös xDrive nelivedolla varustettuna. Vielä tehokkaampi on 535dA jota ei ole nelivetona. Noissa pariinkymppiin hintansa laskeneissa saa vain olla tosi tarkkana sen yksilön kanssa mutta hyvä on kyllä tosi hyvä. X5 maasturi on turvallisempi alustan ominaisuuksien puolesta jos tulee vaikka joku "tilanne" maantievauhdissa.

Kun kysyit nelivedon paremmuudesta niin saat siitä kesällä etua vain vaunua hitaassa vauhdissa käsitellessä, eli ei sudi. Tosin noilla takavedoilla pärjää kyllä kesällä vaunun kanssa melko hyvin mutta tuollaisilla tehokkailla automaateilla neliveto on talvella arkiajossa ihan hauska ja mukava. Onnea auton etsintään!

Käyttäjän lisäys viestiin 10.9.2012 klo 21:01:50 Öh. En katsonut alkuperäisen kysymyksen päivämäärää joten auto taitaa olla jo vaihdettu. Mulla huomenna lupaa joten otin pari kaljaa...

KARONEN KIMMO 17.10.2012 14:00

Auto on sitten vaihtunut. Alla on nyt BMW X5. Vm 02 ajettu n200tkm. Ensimmäiset vedot vedettiin muutama viikko sitten kun vaunu tuotiin kausipaikalle. Kokemukset oli tosi positiiviset. Juna kulki suoraan ja vakaasti, eikä vaunun olemassaolo juuri tuntunut. Mielenkiinnolla odottelemme ensi kesän rientoja. Kiitos kaikille osallistumisesta!

Kimmo

LAAKSO MARKKU 21.11.2012 20:56

Vetoauton valintaan on aika simppeli laskukaava jota noudattamalla veturin tehot ym. on aika kohdallaan. Vaunun kokonaispaino jaettuna 10 on minimi vetoauton teho. Vetoauton minimiteho kertaa 2 on vetoauton minimivääntö. Esimerkkinä siis: Vaunun maks. paino 1500 kg Vetoauton minimiteho on 150 hv Minimivääntö on 300 Nm Näillä pääsee liikkumaan olematta muun liikenteen tukkona.

VALTONEN MARTTI 21.11.2012 21:32

Jassoo,minä lasken että vaunun kokonaismassa+auton omamassa jaetaan aiotun veturin teholla (hv). Tällöin saadaan tulokseksi paljonko yhdellä hevosvoimalla on kiloja vedettävänään. 17-18 kg on kohtuullinen, 20 ja yli huono. silläkin on kyllä liikuttu olematta jaloissa mutta ohitusreservejä ei enää ole. Ja tämä bensakoneisilla. 1.8 ja 2.0 litraisilla.

LAAKSO MARKKU 21.11.2012 22:15

"Ja tämä bensakoneisilla. 1.8 ja 2.0 litraisilla. " Niillähän ei sais vetää yli 1000 kg vaunua jos ne on ilman turpoo...

VALTONEN MARTTI 21.11.2012 22:32

En oo vielä narahtanut.....

GRUNDSTRÖM KAUNO 19.01.2013 17:21

Heips! Itse olen tehnyt kaupan Polo 1,9 diesel turbosta, mutta en oo vielä vetänyt vaunua. Mutta uskon että jaksaa vajaa tuhannen kilon vauna vetää. Aiemmin vedin 1,6 bensa Beatlen kanssa joka kyllä ei oikein pitänyt vetojuhtana olemeisesta.

HAUTANIEMI ERKKI 20.01.2013 22:55

http://www.towcar.eu/index.php

Tässä linkki josta näkee yhdistelmän ominaisuudet.

STENMAN ARI 22.01.2013 17:49

Todella mielenkiintoinen linkki. Vertasin omia käsityksiäni nykyisin käyttämäni yhdistelmän osalta , samoin pari yhdistelmää taakse päin. Pitää jetsulleen paikkansa ainakin näiden osalta. Jaa mikä on nyt yhdistelmä : Volkswagen Tiguan 2,0 TDI vm 2008 ja Polar 560 vm 2008 . Kaksi neljää tähteä , loput viittä tähteä. Vastaa täysin omia kokemuksia. Ja aina pitää muistaa se muukin ajo. Varsinkin kulutus lukemat ! Yli kolmenkymmenen vuoden vetokokemuksella, pienemmällä kokonaiskulutuksella en ole koskaan päässyt aiemmin, huomioiden kaikki ajot. Ja vielä turvallisesti !

TOIVO MIKA 22.01.2013 20:23

ihan mielenkiinnosta kysäsen mitäpä moinen yhdistelmä kuluttaa,ja paljonkos on polarin paino?

STENMAN ARI 23.01.2013 18:45

Nykyajan dieselit on tosi pieni kulutuksisia. Mielestäni mikään bensiiniveturi ei pääse samoihin lukuihin. Minulla on ollut Huyndain SantaFe 2,7 V6 ja Mitsun Pajero V6 3,0 veturina. Niillä ei päässyt edes pelkällä autolla samoihin lukuihin. Tiguan 2,0 TDI , ensinnäkin vetopaino on max. 2000 kg. Polar 560 kokonaismassa 1480 kg. En ole laskelmia paperilla tehdyt vaan luottanut auton tietokoneeseen. (tankatessa kyllä huomioinut, kun käyn niin harvoin). Yhdistelmän kulutus on ollut keskimäärin 9,5-9,7. Oikein hyvissä olosuhteissä (kesällä) , etappi n. 200 km on ollut alle yhdeksän. Mutta sanoisin , että noin 9,5 -9,7 kulutus normaali kesällä. Talvesta en tee lukua, vaunu on kausipaikalla nyt. Minulle pääasia on ollut aina matkan turvallisuus ja tottakai nyt myös , mitä maksaa. Korostan edelleen, että harvoin ostan auton pelkästään vetämistä varten. Muuta ajoa on huomattavasti enemmän. Jos jatkan keskustelua, niin olisi mielenkiintoista tietää miten nämä hybridit ? Saako niillä vetää mitään? Miten tämä hybridi-teknologia vaikuttaa vetämiseen?

LEHMONEN KALEVI 24.01.2013 13:36

Tervehdys, taitaa olla niin että eipä noilla hybrideillä saa mitään vetää. Poikkeuksen markkinoilla olevista tekee Volvo. Volvon V 60 hybridillä saa vetää 1800 kg perävaunua. Sopisi siis myös vaunun vetoon. Olen jopa harkitsemassa kyseistä autoa itselleni. Kaupungissa olisi mukava ajella sähköllä ja pitemmät matkat diisselillä.

KEMPPAINEN HENRY 24.01.2013 14:34

Lexuksella koukkumahdollisuus löytyy suuremmista GS 450h, RX 400h ja RX 450h -malleista.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.01.2013 19:09

Jatkot hybridi-asiaan omassa topikissaan?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.