Aisapaino
ÄIMÄNEN AIMO
13.07.2012 20:22
Vaihdoin asuntoauton vaunuun ja en ole ennen vaunun kanssa pelaillut. Kysyisin teiltä kokeneemmilta vaununkäyttäjiltä, millaisia aisapainoja teillä on?
Mikä saa olla minimi/maksimi?
Vastauksista kiitollinen!
PERTTILAHTI MARKKU
13.07.2012 20:54
itse käytän noin 75-80 kg
TERVO JARI
13.07.2012 20:56
"Viimeinen" maksimi aisapaino löytyy joko auton tiedoista tai koukun hyväksyntä laatasta, vaunun maksimi aisapaino löytyy vaunun asiapapereista.
Yleensä tuo vaunun hyväksymä aisapaino on pienempi kuin koukun mutta ei aina . . .
Kaluston asiapapereista nuot tiedot löytyy ja niitä on noudatettava, turvallisuus-syistä.
Täältä' kyselemällä on hyvin epävarmaa saada oikeaa vastausta . . .
LAHTI ANTTI
13.07.2012 21:04
Vetokoukun arvokilvestä löytyy suurin sallittu aisapaino. Yleensä se on 75kg.
TIMONEN JAAKKO
13.07.2012 21:07
Hei, olen jostakin nähnyt, että suurin sallittu aisapaino olisi vain 4 % vaunun kokonaispainosta! Siis, meillä on kokonaispainoltaan 1500 kg:n vaunu, niin sen suurin sallittu aisapaino olisi vain 60 kg. Olen yleensä käyttänyt 70-80 kg:n painoa. Huomioi myös vetokoukun sallittu kuormitus! Löytyy koukun-/auton papereista. Turvallisia vaunumatkoja ja hyvää kesää!
LAHTI ANTTI
13.07.2012 21:52
Oikeat tiedot löytyvät koukun arvokilvestä sekä mahdollisesti auton käsikirjasta.
VALTONEN MARTTI
13.07.2012 22:48
Auton käsikirjassa on usein yllättävän pieniä painoja, itelläni vain 60 kg. Koukussa joku 75 kg. Ne 4 % rajat on syvältä eihän niitä voi noudattaa monessakaan tapauksessa jos tiellä aikoo pysyä.
Merkillistä on se että kysyy keneltä vain, katsastusmieheltä tai huollosta minkä vuoksi noin alhainen aisapaino niin ei kukaan tiedä onko se rakenteellisista syistä vai ajettavuuden vuoksi.
VALTONEN MARTTI
13.07.2012 22:51
Niin ja järkevä kuormaa vaununsa niin että auton takajousiin jää joustovaraakin. Autonsa tietysti myös. Sen vuoksi ei voi mitään selvää kilomäärää sanoa.
LAHTI ANTTI
13.07.2012 22:58
Kyllä se selvä kiloraja on siinä koukun arvokilvessä ja auton käsikirjassa mainittu. Kuten sanoin yleensä 75kg. Jompi kumpi rajoittaa sen siihen, joko auton rakenne tai koukun kestävyys.
LAHTINEN ERKKI
13.07.2012 23:20
Oman kokemukseni mukaan ei aisapaino tarvitse olla kovin suuri ainakaan etuvetoisella autolla vedettäessä. Varsinkin jos autossa on muutenkin kuormaa riittävästi, esim. matkustajia takapenkillä, riittää kevyehkö aisapaino joka kiloiksi muutettuna tarkoittaa minun tapauksessani 20 - 40 kg. Takavetoisella volvo 740:llä 0len joskus käyttänyt suurenpaa aisapainoa paremman pidon toivossa liukkaalla alustalla.
RIIHELÄ ESA
14.07.2012 15:53
Sallittu maksimi on pienin niistä, jotka annetaan koukun, auton ja mahdollisesti vaunun papereissa.
Ajettavuuden kannalta auto ei tarvitse aisapainoa, parhaiten se kulkee ilman sitä. Kohtuullinen aisapaino ei juurikaan heikennä ajettavuutta, mutta pienikin negatiivinen paino (nosto) heikentää sitä vaarallisesti. Siitä syystä staattinen aisapaino suositellaan pitämään vähintään 50 kilossa, jotta ajon aikanakaan pikku heijauksissa aisa ei nosta auton perää. Koukkuun vaikuttava aisapainohan vaihtelee ajon aikana.
ÄIMÄNEN AIMO
14.07.2012 15:55
Kiitos kaikille neuvoista. Vetokoukussa on lukema 75 kg, joten sen mukaan eletään.
TARVAINEN TIMO
20.07.2012 12:49
Jännä tuo lakimme aisapainon suhteen. Lain mukaan aisapaino Suomessa on maksimissaan tuo aiemmin mainittu 4%. Saksalaisvalmisteisessa vaunussa taas tyyppikilvessä oli aisapaino tekstillä mindest 4% eli minimi 4%.
Jostakin syystä uskon mielummin saksalaista insinööriä, mitä tulee yhdistelmän vedettävyyteen. Koukkuvalmistajan ilmoitukset huomioiden.
KONTINAHO ALPO
20.07.2012 18:38
Onko se kilomäärä joka on koukussa enimmäispaino joka saa olla. Kävin katsoon tuon tojon koukkua Kovilin valmistama ja siinä luku 120 kg ! ?
A.K