Ison vaunun(2000kg) veturi

HIRVELÄ TIMO 28.06.2012 13:40

Millaisilla vetureilla olette liikenteessä kun perässä 2000kg vaunu. Itellä Hobby 720 ja Chevy 6,5 td, nyt pientä suunnitelmaa auton vaihtoon ja toivoisin palautetta eri kokemuksista.

SOINI ARI 28.06.2012 20:46

Meillä on vastaavan kokoinen vaunu, Burstner 9000. Aikaisemmin vedin Audi Q7 dieselillä joka oli melko mainio veturi. Kulutus oli 12 - 14L/100km eikä menty pappavauhdilla. Vakio rengaskoko on melko korkeaprofiilinen ja siitä johtuen joissakin tilanteissa lievästi huojui.

Vaunu kulki perässä kuitenkin kivuttomasti ja ilmajousitus toimi hyvin vetotehtävissä.

Nyt vedän Brabus MB ML bensanlatkijalla. Se on jopa yllättäen vielä parempi vetämään vaunua vaikka akseliväli on selvästi lyhyempi. Ehkä jäykkä alusta vaikuttaa... Bensakoneen alavääntö ei vastaa ahdetun dieselin vääntöä, etenkään tällainen viritetty bensakone. Mutta, vaunu tulee kuitenkin aivan kivutta perässä ja kiihdytyksissä ei ole ongelmia pysyä henkilöautojen mukana. Kulutus liikkuu 16 - 19L/100km välillä.

Eli, sakemannit tuntuu ainakin vetävän mukavasti.

HÄLI PETRI 28.06.2012 22:36

Minä vetelen Cabby 800+ vaunua Audin Q7:lla. Kulutus pyörii 14-15 litran välillä.

ANTTILA MARKKU 30.06.2012 10:26

Korealaiset Kia tai Hynday katumaasturit manuaalilaatikolla.Pari vuotta vanhoina,edulliset diesel vaihtoehdot.Suht viattomia.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.6.2012 klo 10:27:42 Jos satut löytämään,tuppaavat olemaan kysyttyä tavaraa.

STRÖMMER HEIKKI 30.06.2012 11:05

Lantikka Disco 3 diesel automaatti ilmajousin, kulutus Hobby 610 Exelsior:n kans n.12L / 100km. Ei paljoa vaunu menoa haittaa. Nyt Solifer 560 Articin kans vielä vähemmän.

IKONEN MARKKU 30.06.2012 16:28

Volvo V70 D5 AVD, eli diesel nelivedolla.

mahtava vääntö nelivedolla selviää kaikkialla mihin vaunulla mennään, myös talvella pitkä akseliväli, vakaa vetäjä hyvä käyttöauto muussakin ajossa

kulutus 11-14 l/100km veturina, muutoin keskikulutus n. 8 l/100km

miinuksia ei juuri ole

ANTTILA MARKKU 30.06.2012 16:48

Antaako Volvo tuohon malliin yli 1800kg?Minulla bensaversioon ei anneta enempää

HANSEN ARI 30.06.2012 18:54

Tiedot volvo V 70AWD-08 manuaalista.

Nivot on hyvä olla takana.

KÄRKKÄINEN HANNU 30.06.2012 19:18

Vaunu Hobby 780 WLU nordic paino 2200 kg Veturina Huyndai Santa fe manuaali saa vetää 2500 kg eu kulutus maantiellä 6,7 ltr / 100 vaunun kanssa ei ole kokeiltu. Hyvä ja ketterä käyttöauto muutoinkin hyvin varusteltu.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.6.2012 klo 19:20:14 Automaattiversiolla veto-oikeus 2000 kg siksi oli pakko tyytyä keppilaitteeseen. Kokemukset tähän asti hyviä käyttöautona. Samoin muiden käyttäjien palute on ollut hyvä. Käytettynä manuaalivaihteisia on aika vaikea löytää..

ANTTILA MARKKU 30.06.2012 22:08

Mulla on myös tommonen automaatti santa fe -07.Sulla taitaa olla uudempi,kuulostaa tuo 6,7 aika vähältä.Ilman vaunua 8,5 ja 1800kg vaunun kanssa 13l.Muuten pidän parempana vetoautona kuin Volvoa.Volvo on vähän semmonen huojuva takapäästään eikä oikein kanna kuormaansa.

TILJA MARKO 30.06.2012 22:44

Meillä veturina XC90 ja vaunu 2000 kg. Auton kuorma maksimissaan kun viisihenkinen perhe ja koitieläimet mukana. Yhdistelämässä ei ongelmia ja helppo ajaa. Takapenkillä ja takakontissa tilaa riittää, ei lapset potki selkänojaan kuten V70 oli ongelmana.

Kulutus lienee 12-13 ltr/100 km.

KOISTINEN TOIVO 01.07.2012 09:28

Sanovat vanhaksi, kun lasken markoissa, mutta aatelaanpa että nuo vehkeet syö polttoainetta. Autot, noin 11 litraa 11 kertaa 1,50 kertaa 5,954= 98.£ meleken markka kilometrille. Yhdistelmä taitaa mennä sinne markka kahen kymmenen pennin tietämiin. Enpä puutu kenenkään ratkasuun miten ajaa, ja millä. Jokaisella on oikeus tehdä omat ratkaisunsa. Tämä vaan oli semmonen aattelu siittä mitä on rahan hinta, taikka miksi kaikki nykyään maksaa pikkusen paljon. Pohtii Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 01.07.2012 09:30

Edelliseen tarkotin 98 markkaa. Toivopoika

LAINE JUHA 01.07.2012 10:20

Volvo V70 AWD:llä saa nykyään vetää max 2.000 kg vaunua. Faceliftissa vm. 12 mallien vetokyvyt laskivat muussa mallistossa esim. D5 2000 kg --> 1.800 kg.

Hyvin tulee meidänkin Polar 620 BK telivaunu perässä ja Nivomatin tasonsäätö vielä rauhoittaa liikkeitä. Dieselin väännön huomaa kiihdytyksissä, eroa on huimasti edelliseen lähes samantehoiseen bensaturboon...

Kulutuksesta ei ole vielä tarkempaa tietoa kun ei ole pidempää reissua takana, alustavasti näyttäisi kuitenkin vaunu perässä kuluvan 12 l paikkeilla... aiemmin bensaa paloi vähän yli 14,5 l /100 km.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.7.2012 klo 10:23:19 Reilun viikon kesälomareissun kulutus vaunu perässä oli alkumatkaa lukuunottamatta noin 12,2 l/100 km

VALTONEN MARTTI 01.07.2012 10:23

Koistinen, tuo markoissa laskeminen on hyvin hedelmällistä. Pysyy jotenkin todellisuus kaikessa hinnoittelussa mielessä.

KÄRKKÄINEN HANNU 01.07.2012 15:12

Se on se Eu kulutus. Olen vähän ajellut, enkä voi tarkkaa kulutusta sanoa, noissa lukemissa se pyöri maantie ajossa.Kaupunkiajoa, lyhyttä matkaa tai vaununvetoa en osaa sanoa, mutta uskon että ilmoittamissasi lukemissa pyöritään. Auto on uusi joten ehkä kulutustakin on saatu uudessa hitusen pienemmäksi. Mutta eiköhän se syö kaiken minkä antaa ;)

ANTTILA MARKKU 01.07.2012 18:08

Siinä uudessa on 20hp lisää tehoa ja vääntöä 50nm enemmän.Silloin nuo luvut kuulostaa asiallisilta.

LÄÄNINPÄÄ PASI 02.07.2012 18:00

Tuo on kyllä "toivopoika" hyvä ajatusmalli ;) nimittäin laskin tässä juhannuksen aikoihin samaa, kun lapissa pistäydyin....

14 litraa satasella vie tuo matkailuautoni. = 141,64=22,965,94573=136,51 Mk/100 km. Viimmereissulla ajelin 3300 km, eli 4504,83 Mk edestä menovettä, eli nyt tästä laskelmasta kannattaa jättää ehdottomasti muut kulut poies(leirintämaksut, rukailut, huvit, autonhankinnasta johtuvat kulut, korkokulut jne...) ja todeta, että onhan se kotimaan matkailu edullista ja on aivan turha ihmetellä miksi on ympäristössä talouskriisejä tulossa - meilläkin!

KÄRKKÄINEN HANNU 14.07.2012 23:37

Nyt sitten .uusi Huyndai Santafe on testattu Hobyn vaunu 780 painoa 2200 kg matka Vihti Etelälahti - Kiuruvesi keskikulutus 11,4 ltr Minusta ei paha, uumoilin itse kulutusta 12-14 ltr;n välille. Vääntöä riitti ja matkanteko vaivatonta.

KOISTINEN TOIVO 15.07.2012 07:51

Joo, ennen puhuttiin että jos polttoaine maksaa joskus yli kymmenen markkaa, ei kukaan aja. No nyt se alakaa olla sitä, pensa ylikin, mutta eipä nuo pannut ole phemmin jäähtyneet. Kahvikuppi kakstoista markkaa. Pitäsköhän tahtoa eläkeyhtiöltä palkan korotus. Myjä sano, että tuo ooppeli söis niin ku kaheksan litraa saalle 11-12l näyttäs olevan suunnilleen. Siinähän oli muistaakseni yli kahen tonnin veto oikeus, olisi mukava tietää kuin kamala sen ruokalasku olis sillon. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 15.07.2012 13:18

Halvallakin saa vetokykyisiä ja nelivetoisia autoja. Kia Sportage 2 L bensa vähän päälle 30000,0 saa vetää 1900 kg. Dieseli 2 L päälle 33000,0 saa vetää 2000 kg, Automaatilla rajatumpi jotain 1600 kg. Kaiken lisäksi uudet mallit muutenkin järkrviä ja näyttäviä.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.7.2012 klo 13:19:09 Siis järkeviä....

KYLMÄLÄ PASI-MATTI 15.07.2012 15:33

Meillä veturina Renault Grand Espace 2,2dci. Siis sellainen 7-hengen moottoroitu nakkikioski. Perässä tulee Hobby 650 Ukf. "Renapultti" on loistava veturi ja peloistani huolimatta ollut ihan viaton peli. Iso auto ja pitkä akseliväli, erittäin vääntävä ja riittävän tehokas moottori yhdistettynä ZF:n automaattiin tekee vaunun vetämisestä miellyttävää touhua. Kulutus maximi junapainolla (4200kg) 13-14l/100km. Sekä veturi, että vaunu on 2000-luvun puolivälistä eli yhdistelmän reaaliarvo on alle 30 000€ ja uushankintaarvo n.89 000€. Eli suhteellisen kohtuu investoinneinkin pääsee, kun on kiitollinen niille, jotka ovat ostaneet uusia ;-)

HUOTARINEN ANTERO 08.09.2012 15:52

oli trasit 06 ja hobby 780 transit lastutettu kulki tosi hyvin 9,8 satasella sai vetää 2400

ANTTILA MARKKU 08.09.2012 21:14

Päivitin sen santa fen samanlaiseen kuin tuolla Kärkkäisellä ainoa vaan että suosin edelleen at laatikkoa.Tällä uskaltaa sen maksimipainoisen 2t kärryn ottaa perään koska ainoastaan laatikko rajoittaa tuon vetopainon pienemmäksi.Tarkoittaa:Tehot riittää painavampaankin ja ajo-ominaisuudet.Tossa -07 polttoainetalous tosiaan on vähän janoisempi,mutta jos Hobyn kanssa meni 13-14l tällä uudella ja mulla 630 teli solkku perässä 13 en oikein uskalla sanoa mitään.Muutama tuhat ajettuna polttoaine talous tuntuu parantuneen.Vanha Huihai meni liikkeestä uudelle omistajalle ennen kuin ehdittiin edes pestä.

LEIMU PAULI 09.09.2012 10:36

Et kai ny Hirvelä Chevystä luovu? Mulla on Chevy van 6,5 ilman turboa ja Hobby 650. Auto on kuorma-auto ja kyl se vaunukin pari tonnia painaa. Olen sitä mieltä et on turvallista matkustaa, kun tietää kumpi vie. Se on totta et naftaa palaa,mut vauhti vaikuttaa asiaan paljon! On tullut testattua ja haarukka on iso 12,5-18,5 l/100km. Kulut pysyy aisoissa kun koittaa noudattaa rajoituksia ja onhan autossa pieni vero.

KOISTINEN TOIVO 09.09.2012 11:04

Aikanaan työn antajan 6.5 litran letukalla kiskoin isoa vaunua. Se siinä oli, ettei se koskaan neuvotellut vaunun kanssa mitä tehään. Mäessä vähän kovemmin murisi mutta meno ei muuttunut tasanopeus, säätimellä. Laatikkothan niissä joskus kuulemma kummittelee, En tiijä nykysiä, vaikka kyllä siinä kesti. No ruuallehan se oli vähän perso mutta pitäähän sitä evästä rengille. Toivopoika

LEIMU PAULI 10.09.2012 22:34

Niinhän se on Toivopoika. Voima ja massa vaatii ruokaa mitä polttaa, mut niinkuin sanoin vauhti vaikuttaa asiaan.Laatikkokin kestää kyllä kun laittaa lisälauhduttimen ja itse laitoin vielä matalammat renkaat, niin välitys osuu paremmin ja voi ajaa ylivaihteella.Ps.eihän sitä karavaanari paljon yli 80 vauhtia saisi ajaakaan!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.