Trumatic S2003 pietzo napsuttaa

SAARIMAA JANI 25.06.2012 19:53

Mikähän olisi vikana kun pietzo ei sammu, vaan jää napsuttamaan vaikka poltin palaa normaalisti.

napsutus lakkaa kun käännän lämmittimen pois päältä, olisiko vika pitkän varren päässä olevassa kytkimessä vai missä? Kertokaa viisaammat, olisi kiva sada kuntoon ei tarvitsisi kuunnella napsutusta ja vaihtaa paristoa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 25.06.2012 21:13

nosta säätö nuppia ylös ,nousee pikkasen ja se lopettaa nakutuksen. Meitillä oli säätö nuppi jäykkä jäi ala asentoon. Säätö nuppiahan pitää painaa ja kääntää 1:stä -ylös päin ????????että käynnistyy..

SAARIMAA JANI 25.06.2012 22:10

Kokeilin heti kyseistä toimenpidettä, ei auttanut. Kun nuppia painaa ensin alaspäin ja kääntää 1:lle varren alapäässä olevasta sytyttimen kytkimestä kuuluu selvä napsahdus ja alkoi napsuttamaan ja poltin syttyi. Varsi palautui yläasentoon, mutta piezo jatkaa edelleen naksuttamista.

Lisää korjausehdotuksia kiitos.

KUVAJA AKI 25.06.2012 22:41

Onkohan kaasu loppumassa?

SAARIMAA JANI 25.06.2012 23:23

Kaasua täysi pullo!

KAAKKOLAHTI TOIVO 26.06.2012 20:11

kokeile ottaa pois patterikotelo ja putsata liittimet, voi olla hapettumista. Jouduin vaihtaan koko patteri kotelon ..???Siellä alhaalla menee ne johdot kato ettei ole rungossa kiinni..

Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2012 klo 20:16:40 siellä alapäässä on oletettavasti vika..tai häiriö ??mut ,mut kyllä se nosto liike pitäis lopettaa nakutuksen (näin ainakin meillä) Siellähän se pöly on??

KOISTINEN TOIVO 26.06.2012 21:31

Siellä kipinä päässä pitäisi olla sen pietson lämpöanturi joka haistelee että kaasu on sytynyt sitten se sammuttaa pietson kipinän, minä en tarkemmin tiedä miten, mutta se käsittääkseni pitäisi yltää liekkiin, ja varmistaa että jos poltin sammu se antaa kipinää kunnes kaasu syttyy. Tosin jos on semmoinen manuaali systeemi silloin anturi katkaisee kaasun tulon, jos liekki sammuu niin ku hellasta Toivopoika

Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2012 klo 21:36:58 Niin tarkoitin että avaa poltin pää ja katso rttä osat on oikeen ja puhtaat

SAARIMAA JANI 27.06.2012 09:22

Nyt on jo keinot vähissä. Otin lämpöpaketin kokonaan irti vaunusta. Tarkistin mikrokytkimen joka käynnistää piezon, mikrokytkin pelaa oikein, ja samalla tarkistin mikrokytkimen vieressä olevan ruuvin joka maadoittaa ruskean johtimen polttimen runkoon. Ostin uuden truman termoelementin, ns. liekkivahdin ei auttanut sekään. Voisko itse kipinäpoksi olla jotenkin oikkarissa, joka ei välitä vaikka liekki palaa niin ei katkaise. Onkohan kipinävälillä merkitystä, jos liian lyhyt väli kaasuliekki siinä välissä ei pysty katkaisemaan.

KUVAJA AKI 27.06.2012 10:21

Pari triviaalia ajatusta vielä. Palaako kaasu polttimessa kunnolla, eli sinisellä liekillä? Pietso alkaa naputtamaan, jos kaasu palaa huonosti, eli keltaisella liekillä. Yksi syy huonoon palamiseen on savupiipun (vesihöyrypiipun) huono veto. Talviolosuhteissa tyypillistä kun lumi tukkii putkea.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.06.2012 12:07

"nosta säätö nuppia ylös ,nousee pikkasen ja se lopettaa nakutuksen."

Nupin painaminen tai ylösnosto vaikuttaa vain liekinvarmistimen toimintaan. Kun nuppi on alhaalla on liekinvarmistin ohitettuna ja lämmittimessä palaa/syttyy vain ylläpitoliekki. Nupin noustesssa ylös syttyy varsinainen liekki, mikäli poltin saa kaasua. Liekin sammuessa, jos säädion on pois nolla asennosta alkaa sytytin naputtamaan kipinää. Näin ainakin meillä toimi. Heräsin yöllä kaasun loputtua yleensä nimenomaan tuohon naputukseen. Naputuksen lopettaa liekin syttyminen.

SAARIMAA JANI 27.06.2012 12:31

Liekki palaa sinisenä. Kun nuppi alaspainettuna, palaa vain pienet ylläpitoliekit, ja kun säätimen nostaa ylös tohahtaa varsinaiset polttimet päälle. Nupin nostaminen ei vaikuta kun se on jo ylhäällä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.06.2012 12:40

Jotenkin vika kulminoituu tuohon boksin / liekkivahdin toimintaan. Enempää en osaa neuvoa.

Tuollakin on keskustelua aiheesta. http://karavaanari.info/index.php?topic=9946.0

RIIHELÄ ESA 27.06.2012 14:13

Ennen internettiä ja näitä palstoja elämä oli paljon yksinkertaisempaa. Jos joku laite ei toiminut eikä itse osannut sitä heti korjata, se vietiin ammattimiehelle/-naiselle korjattavaksi, ostettiin uusi tai sitten oltiin ilman sitä.

Nyt kysellään muiden arvauksia laihoin tuloksin, ja sitten kuukauden kuluttua viedään se korjattavaksi, ostetaan uusi tai päätetään olla ilman.

Jos laitteiden viat pystyisi paikantamaan ja antamaan tarkat ohjeet varaosien hankkimista ja korjausta varten netin kautta, olisi tarjolla jo useampikin nettikorjaamo. Mutta kun vieläkin siihen laitteeseen pitäisi itse päästä käsiksi, muuten on pelkkää arvailua.

SAARIMAA JANI 27.06.2012 16:57

Joo eipä täältä nyt tähän ongelmaan ole vielä ratkaisevaa neuvoa tullut. Tarkistin vielä magneettiventtiilin, johon liekinvartija antaa pienen sähkön ja pitää venttiiliä auki kun liekki palaa, ok

Nyt kyllä kääntyy tyohon sytkyttäjäboksin viaksi.

JOKINEN OLAVI 27.06.2012 17:25

Lueskeltuani tätä piezojuttua, ihmettelen, miksi piezosähköisessä sytyttimessä tarvitaan paristoa. Onko tosiaan niin että paristo käyttää jotenkin iskurisysteemiä joka iskee sitten siihen piezokiteeseen josta suurjännite johdetaan sytytyskärkeen. Meilläkin on Trumatic-lämmitin vaunussa, mutta siinä on oikeasti ilman paristoa toimiva piezosytytin, jonka nappia painamalla kuuluu melko voimakas pamaus kun iskuri iskee kiteeseen ja kipinä syntyy. Käsittääkseni piezosähköinen sytytin ei ole paristokäyttöinen lainkaan, se toimii ilman ulkoisia virtalähteitä. Oikaiskaa jos olen vallan väärässä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.06.2012 18:01

Eihän se paristokäyttöinen sytytin mikään piezo ole. Siitä kipinäsytytyksestä käytetään vaan yleisesti piezo nimitystä (joka on tietysti väärin), niinkuin teräs sängyistä heteka nimeä. Ei kaikki terässängytkään ollet Hetkoita.

Pietzoilmiössä syntyy jännite kiteen napoihin kun sitä taivutetaan. Vastaavasti kide taipuu kun siihen johdetaan jännite.

HAAPANEN TIMO 27.06.2012 18:43

Patterilla toimiva on oikeastaan puola. Keväällä vaihdoin jääkaapin käsipiezon patteripuolaan ( samaan paikkaan vaihtokelpoinen) Kyllä on hauska sytyteltävä, autoon sisälle kuulee tikityksen ja sen äänen muuttumisen sekä tuhahduksen kun liekki syttyy. Ei tarvi enää kurkkia kaappiin.

@timppa

Kari Tolmunen 11.04.2022 23:06

Mä laitoin erillisen katkaisijan sille sähkölle siinä pitää olla hyvä eristys tai muuten tulee sormille napsuja

Kari Tolmunen 11.04.2022 23:11

jossain vanhemmissa Truma malleissa oli patterikotelolla vaustettu kipinän kehittäjä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.