Sakko juttu

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 12:21

Ihan mielenkiinnosta kyselen,millaisia sakkoja olette saaneet ratsioissa, kun vaunun kokonaispaino on ylittynyt. Varmasti on joku saanut sakkoja,useimmilla vaunuilla painot joka tapauksessa ylittyy !

Hanski
LAHTI ANTTI 02.06.2012 12:29

Koskaan en ole joutunut vaunun kanssa maantiellä vaa´an päälle. Enkä edes nähnyt punnituksia. Raskaanliikenteen osalta joskus ollut punnituksia, tosin itse en sellaista aja. Joten häviävän pieni mahdollisuus joutua vaakaan tien päällä.

Oma vaunu onneksi painaa sen mitä otteessakin lukee, vaikka on jo myös vanha.

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 12:36

Itse olen saanut raskaalla kalustolla joskus ylikuorma maksuja ja ne on aika hurjia lukuja, niin utelen vaunujen kohdalta että lasketaanko ne maksut samalla kaavalla !

Hanski
HAARAKANGAS ALLAN 02.06.2012 15:42

Tällainen kokemus meiltä löytyy.

Koskaan vaunua ei ole tarkastettu. Edes vaunun papereita ei ole kysytty. Ei edes Romaniassa tai Bulgariassa. Siis ei missään! Painosta on keskusteltu katsastusmiehen kanssa ja naurettu vetovoiman heikkoutta. Maan vetovoiman heikkoutta silloin kun vaunu on tyyppihyväksytty.

Karavaanari touhut ovat mielenkiintoisia. Etenkin meille karvanaamareille. Muita ne eivät kiinnosta..... tietävät, että olemme lomalla!

Renkaisiin riittävästi painetta ja hyviä reissuja!

Allu vaari

HAKALA JYRI 02.06.2012 18:50

Tässä jotain tietoja::

Sakkohan = päiväsakkkojen lukumäärää rikkeen mukaan ja päivä taksa muodostuu tulojen mukaan., (en ooo koskaan saanut alle 500€ sakkoa vaikka oon pienituloinen.) että se in oleellisin ja toistuvista ottavat kortin määräajaksi säilytykseen, toivottavasti ei sovelleta näihin huvi autoihin samaa kuin kuorma-autoihin

Ylikuormamaksu =(en läydä muuta tietoa kuin jota käytetään kuorma-autopuolella ) ylikuorma maksu tulee jos kokopaino ylittyy 5% tai akseli / telipaino 10% yhditelmän tai yhdistelmään kuuluvien (auton tai pv) ylitysten mukaan. Ylikuormamaksun perusteena käytetään "suurinta ylitystä".(.Jos punnittukuorma ylikuorma ilman sallittua prosetti ylitystä ainakin kuorma-auoissa)

Ylikuormamaksut ylitys 100- 2000 kg = 10€/100 kg 2000-4000kg = 30€/100kg 4000 tai yli = 40€/100kg

Esim Asuntovaunuyhdistelmä auton kokopaino ei ylitystä == ok asuntovaunun sallittukokopaino 1240 kg ja punnituksessa todettu 1600 kg, jos akselip ei ylity ylikuorma maksua menee 1240+5% (=1302) ylittävätä osalta eli 300 kg se tekee
10€/ 100 kg == 30€ ylikuormamaksu

terv jyrih

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 20:42

Antti, oot varmaan sit punninnut vaunus,kun noin varmasti pystyt sanoon ;)

Allan,ei tämä asia minun mielestä mikään naurun paikka ole, kyllähän täällä puututaan vähemmän tärkeisiin juttuihin aikamoisella vakavuudella.Painothan vaikuttaa ajettavuuteen ja hallitsemiseenkin jos painot on mitä sattuu. Ei sitä asiaa korjata laittamalla painetta renkaisiin !

Jyri, toihan teksti on pelkkää asiaa,näin sitä lasku tapaa itsekkin muistelin,mutta en ollut varma.

Täytyy sanoa,että hyvin on vaunuilijoilla asiat kun ei tämän enempää asia vaivaa. Suomessa taitaa olla n.50000 kpl vaunuja niin hyvin on painot hallussa !

Hanski
LAHTI ANTTI 02.06.2012 20:57

Hannu, olen punninnut pariinkin kertaan ja molemmilla kerroilla paino oli pienempi kuin rek.otteessa mainittu kokonaispaino, joka on 1340kg. Eikä vaunua oltu tyhjennetty mitenkään ennen punnitusta. Retkivarusteet mukana ja pari kaasupulloa kotelossa.

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 21:04

Antti,sehän on ookoo että tietää mitä laitteet painaa. Mitä sulla on kantavuus vaunussa,mulla on 220kg ja se on kyllä turhan vähän siitä ei pääse mihinkään.

Hanski

LAHTI ANTTI 02.06.2012 21:12

Sama 220kg.

KOISTINEN TOIVO 02.06.2012 22:43

Se on kulkaa semmosta, että jos kaikki autot ja vaunut punnittais, olisi melkein puoli suomea linnassa. Meinaan vaunun vetäjissä on kuulkaa poliiseja, minäkin tunnen yhden, oltu aikanaan samassa hirvi porukassa. Kyllä ne sen asian tietää mutta niillä on parempaaki tekemistä näillä resusseilla. Aikanaan vanhoissa lokomon auto nostureissa oli kantavuus sata viiskymmentä kiloa. Alus lankut ja tassu levyt ne oli irti kannella ja paino jon ku verran. Ei niitä romuja ikinä kukaan puntaroinu. Kun se tuo puoliso aikansa kantaa tavaraa autoon, sitä kuulkaa ihan tarpeeksi. Sanoisi jos uskaltaisi Toivopoika

VALTONEN MARTTI 02.06.2012 23:12

"Täytyy sanoa,että hyvin on vaunuilijoilla asiat kun ei tämän enempää asia vaivaa. Suomessa taitaa olla n.50000 kpl vaunuja niin hyvin on painot hallussa !" kirjoittaa Santalahti. Vastaan tuohon oman tietämykseni antamalla levollisuudella. Vuodesta 1978 jolloin oman vaunuiluni aloitin, ovat nämä ylipaino asiat olleet aika ajoin puheena ja kaiken aikaa on ollut tiedossa että todelliset vaunujen painot ovat olleet jopa 100 kg ja enemmänkin kuin rek. otteen tiedot.

34 vuotta, eikä millään taholla ole ollut mielenkiintoa puuttua asiaan joka on yleisessä tiedossa. Varmasti viranomaisellakin.

En kirjoita tätä arvostellakseni kiinnostustasi näihin painoasioihin, haluan vain selittää asian 'historiallista' taustaa.

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 23:23

Se on ihan hyvä että kommentoi, en ota siitä itteeni. Onhan se toisaalta hyvä ettei siihen ole puututtu,mutta jonain päivänä voi olla tarkemman syynin alla. Varsinkin sitten kun huomaavat kuinka helppoa rahaa se on valtiolle sakottaa vaunuilijoita. Siinä vaiheessa menee monella käsi päähän, että mitäs nyt tehään. Seilataan nyt siihen saakka säkällä ;)

Hanski

LAHTI ANTTI 02.06.2012 23:31

Martti, v.1975 kun eka vaunun ostin, niin jouduin ajamaan sen Lahteen katsastukseen, että sain sen silloisen autoni perään (Audi 100 LS) katsastettua. Autossa oli vielä "kyläsepän" tekemä koukku, ei tehdasvalmisteista. Mutta läpi meni kaikesta huolimatta.

NYBERG JYRKI 03.06.2012 09:48

Mulla oli aikoinaan tehtaalta suoraan hankittu solifer 550, olinhan siellä silloin keikkatöissä. Vaunusta rupesi renkaat paukkumaan, ne nokialaiset alkuperäisasennetut. Käytin vaunun huvikseni vaaalla, 1400 kiloo vaikka papereissa luki 1080kg. Myöhemmin myös akselipuslat kulu loppuun vaikka olin rasvannut niitä tuplasti huoltoohjeiden lisäksi. Huvittavan vastauksen sain silloiselta takuuvastaavalta tehtaalta, "sä vedät liian paljon". Lennu

VÄLIAHDE JUSSI 03.06.2012 22:32

Eihän monta rahtikaravaanaria oo jotka ei olis saanu töissä ylikuorma maksua töissä, mutta vapaa-aika onkin sitten, toinen asia yli nopeus on varmasti monen kohdalla ongelma,mutta ei tämäkään rahtikaravaanareiden kohdalla. Kun tien päällä on töikseenkin ei niitä sakkoja kannate hankkia vapaa-ajalla.

VARTIAINEN URPO 04.06.2012 07:57

Suurempi riski jäädä kiinni auto ja vaunun yhteispainosta jos ei omista pikku E-korttia

KOISTINEN TOIVO 04.06.2012 08:06

Muutama kerta käyty lahdessa messuilla, ollaan kiinnitetty huomiota, varmaan moni muukin, että vaunujen ja autojen varustelukisan takia painot nousee koko ajan. Autoissa ollaan kohta siinä jamassa, että punnittu oma paino lähentelee kolmea ja puolta tonnia. Nyt pitäisi lain laatijan kohta käsittää, että b, kortti painoa pitää nostaa. Yhdistelmissä pikku e pelastaa jonkin verran. Laittaisin terveisiä karavaani järjestöjen herrakerho päähän, vaikuttakaa päättäjiin, kai niidenkin älynystyröihin se lopulta mahtuu. Kertokaa niille että lain noudattaminen alkaa olla taikureiden asia. Arvelee Toivopoika

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.06.2012 09:55

Tuo B-kortin painorajan nosto ei ole suomalaisten päätettävissä. Asia on maailmanlaajunen ja suomalaiset karavaanarit ovat kuin hyttysen pissa itämeressä. Jotain saattaisi tapahtuakin jos saksalaiset ja ranskalaiset lähtisivät vaatimaan painorajan nostoa.

Muuten, onko jokin keino millä karavaanarit voivat painostaa päättäjiä? Pidättääkö karavaanarit hengitystä, kunnes meidän tahtoon suostutaan? :) Ei toimi.

ANTTILA MARKKU 04.06.2012 11:30

Olishan tossa tietysti semmonenkin mahdollisuus,että noita verottomia diesel autoja varten käytäs ajamassa kuorma-autokortti.Edellyttäen että valmistaja antais oikeat tiedot omapainosta ja korottais kantavuuden järkevään rajaan.Taitas vaan tuo myynti romahtaa,kun auton hankinta vaatis myös henkisiä ponnisteluja rasti ruutuun kokeessa.

KOISTINEN TOIVO 04.06.2012 12:04

Tänä päivänä näyttää olevan niin, että kaikesta päättää eu, tai maailma. Suomalaisilla ei näy olevan selkärankaa päättää, muuta kuin paljonko johonkin lähetetään rahaa. Tai summankin päättävät muut. Varmaan kohta pissaamisenkin suunta päätetään muualla. Se on niin ylvästä kattoa tännään kun itsenäisen Suomen puolustusvoimat marssii kenraali poikien eestä. Karjahtelevat toisilleen KATSE EUhun PÄIN !!! Jo vain Toivopoika

STRÖMMER HEIKKI 04.06.2012 12:19

Ylinopeus se on monen rahtikaravaanarinkin ongelma, minunkin. Niinpä viettelenkin just nyt " hyvin ansaittua" viiden viikon kortitonta kesälomaa 4:stä rikesakosta kahden vuoden aikana. Kaikki hienoisesta ylinopeudesta 60:n alueella. Yleensä jonkun 68km/h. Erityisen harmittavasti sikäli että 66:sta ei saa sakkoa, 67:stä saa varoituksen, mutta onnex 68:sta saa pienen rikesakon, niin minäkin pääsin kesälomalle kesällä, ekan kerran 18 yrittäjävuoden aikana. Yleensä mun lomat on silloin kun ihmiset eivät ole lomalla. Huhtikuussa tai syyskuussa.

STRÖMMER HEIKKI 04.06.2012 12:29

Koistisen Toivolle. Olet oikeassa että yhdistelmän kokonaispainossa pikku e auttaa jonkin verran. Itsellä on Land Rover Discovery 3. Omapaino 2700kg, kokonaispaino 3270kg, ja sillä saa vetää 3500kg painavaa jarrullista perävaunua. Yhdistelmäpaino pikku e:llä saa olla siis 6770kg.

STRÖMMER HEIKKI 04.06.2012 14:54

Alkuperäinen kysymyshän oli että "millaisia sakkoja on saatu vaunuyhdistelmän painoista". Siihen sanoisin että en ole koskaan edes kuullut että joku olisi saanut ylipainosakkoja asuntovaunun kanssa. Kevytperävaunun kanssa kyllä, kun on ollut esim pari tonnia tiiliä kevytperävaunussa, jonka kantavuus on jonkun 600kg. Silloinkaan sakot eivät ole tulleet ylikuormasta vaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta sen jälkeen kun tiilet ovat levinneet pitkin tietä.

ANTTILA MARKKU 04.06.2012 20:53

Kyllä näihin liikenne asioihin on tullut edes vähän järkeä kun suomessa on edes vähän alettu noudattamaan samoja sääntöjä kuin eu:ssa yleensä.

SANTALAHTI HANNU 04.06.2012 23:42

Heikille,alkuperäinen kysymys "kun vaunun kokonaispaino on ylittynyt" vaunuyhdistelmä painosta en puhunut mitään !! Yhdistelmän kokonais paino ei kiinnosta kun tässä maassa ei ole sen painoista vehjettä mitä en saisi ajaa !

HANSKI
STRÖMMER HEIKKI 05.06.2012 11:29

Hanskille. Noh tässä taannoin samassa vastauspuussa, sinä tai joku muu kirjoitti että " vaunumiehille helpotusta tuo pikku e". Mitäs helpotusta se tuo, jos vaunussa on ylikuormaa??? Ei sitten mitään ,vaikka olisi iso E tai vaikka lentolupakirja.

ANTTILA MARKKU 05.06.2012 11:35

Noista sakoista ei kannata yö uniaan menettää.Kaikkihan me jo olemme kommentoineet valvonnan vähäisyydestä liikenteessä.Ja niiden pöljien(kuulun niihin itsekin)jotka ajaa selkeästi ennalta ilmoitettuun kamerapönttöön kuvattavaksi ei voi sanoa kuin"olipa pöljä."Eli jollei katsastaja ala tarkistelemaan massoja niin ei sitä matkailuajoneuvoille tee mikään muukaan instanssi.Liiketoiminta on eri juttu,sieltä ne tierunkojen ja siltojen tuhoojat löytyy.Jos henkilöautot ajamalla kuin köyhän talon porsaat aiheuttavat heikkolaatuisen pintamateriaalin urautumisen se ei riko muita rakenteita eikä aiheuta noita "routavaurioita".

SANTALAHTI HANNU 05.06.2012 13:22

Heikki,se "sinä tai joku muu" olikin Toivopoika joka mainitsi pikku Een. Kannattaisi lukee hiukan tarkemmin ,että pysyy "kärryillä" Hanski

STRÖMMER HEIKKI 05.06.2012 18:08

No en viitsinyt enää hakea kuka niin oli vastannut, joku kuitenkin. Ja sen vastauksen perusteella oletin että olinkin ymmärtänyt väärin alkuperäisen kysymyksen että olisikin siis ollut kyse yhdistelmän kokonaispainosta, mutta ei siis ollut kuitenkaan.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 05.06.2012 19:28

Santalahti,saattaapi löytyä,vaikkei paina kun n.35-40tn,tarvitaan oma ajokortti.Esim. T-54 T-55 SU-52 ja Comet,Charioteer,nykyään Leopard. Tämä oli nyt tätä venkoilua,anteeksi vaan. OKU.

JANHONEN MATTI 05.06.2012 21:10

Jossain tuolla ketjussa mainittiin, että vaunuja olisi 50.000.

Trafin mukaan m-vaunuja oli 31.12.2012 rekisterissä 70.230 kpl. Liiton mukaan matkailuautoja oli rekisterissä 31.12.2012 yhteensä 45.817 kpl

M-autojen määrä lisääntyy huomattavasti nopeammin kun vaunujen määrä. Autoja matkailuautorekisteriin (alalaji henkilöautoista) tulee kolmesta "tuutista": -uutena rekisteröidyt -yksittäistuodut uudet ja käytetyt -pakuja muutoskatsastetaan varsin paljon matkailuautoiksi.

Liiton yhdistysten varsinaisina jäseninä m-autojen ja vaunujen omistajista oli 51%.

KOISTINEN TOIVO 05.06.2012 21:30

Kyllähän minä sanoin että pikku e tuo helpotusta, tarkotin että vaunujen kokonais painoja voidaan nostaa, kun ei ole se kolome ja puoli tonnia yhdistelmän este. Eihän tosiaan mikään kortti ylikuormasta pelasta. Siittä minulla on kyllä omakohtainen kokemus. Mutta autojen kanssa on tehtävä jotain, koska niiden oma painot alkavat lähetä sitä maagista kolomea ja puolta tonnia, ja niin ku aiemmin sanoin tavaraa kyllä niihin kertyy. Se selviää kun vaihtaa, ja kantaa vanhasta tavarat uuteen, uskokaa pois. Tietysti rakenteita kevennetään kaikin keinoin, minkälaisia pärekoreja sitten lienevät kohta. No tietysti ABC kortti, ja kuorma autoksi rekisteröity. Vai kuinka se menee, ihmettelee Toivopoika

SANTALAHTI HANNU 05.06.2012 21:52

Berit, mistäs tiiät onko mulla ajokorttia että sais ajaa näitä vehkeitä mitä mainitsit. Tosin,en ole varma mitä ne on,mut olisko jotain panssarivaunuja ?

Hanski

VARTIAINEN URPO 06.06.2012 14:25

AUTO SAA PAINAA 3500KG JA VAUNUPÄÄLLE SAA AJAA PIKKU E -KORTILLA OLIKOHAN LÄHES 7500 KG YHTEISPAINO

VALTONEN MARTTI 06.06.2012 15:20

NYT PISTI URPO SELLAISEN, ETTEN PUREMATTA NIELE !

Ettäkö minä AB,pikku E lisänä saisin ajaa 7500 kg yhdistelmää ? Käsitinköhän jotai väärin ?

ANTTILA MARKKU 06.06.2012 16:58

Kyllä asia on näin kuin sanotaan,henkilöauton lisensillä+pikku e saa ajaa alle 3,5t ajoneuvoa eli kok massa 3,499t.siihen 3,5t kärry tai kuormattu traileri.En ole ihan varma mutta tuskin on laitetta ha kortilla jossa kytkentä massa ylittää 3,5t.

KOISTINEN TOIVO 06.06.2012 17:37

Tännään tuli karavaanari lehti, siinä näky olevan lukua nuista korteista, ja painohommista. Nyp pittää meillä keksiä uus aihe. Muuten ei ole tullut kateltua tuota korttia, siinähän on luokkia vaikka kuinka. Vissiin joka autoon oma kortti. Hyvin on eu tuonki asian yksinkertastanu. Toivopoika

VARTIAINEN URPO 07.06.2012 08:24

KYLLÄ SAA LUKEKAA OIKEIN

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 08:45:33 http://yle.fi/uutiset/ajokorttiluokka_pikku-e_aiheuttaa_yha_kysymyksia/6008859

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 16:31:35 KTTYLLÄ SAA AUTO 3499 KG JA AUTON REKISTERIOTTEEN MUKAAN VAUNU

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 16:32:45 KYLLÄ

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.06.2012 11:51

Ylen uutiset antaa tuossa väärää tietoa.

"Esimerkkitapauksessa kuorma-autoksi rekisteröityyn pakettiautoon tulee olla C-kortti ja hevoskärryn vetämiseen se pikku E."

Jos veturi on kuorma-auto tulee yli 750kg peräkärryn vetämiseen olla joko C1E tai CE kortti. Jos taas peräkärry on alle 750kg ei tuota E korttia tarvita kuorma-autolla vedettäessä.

NIEMELÄ PASI 07.06.2012 13:06

Niin ja tarvittava kortti katsotaan rekisteriotteen kokonaispainojen mukaan. Eli Yle:n jutun kaksi viimeistä lausettakin antaa väärän kuvan siitä mitä korttia tarvitaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.