Sakko juttu
SANTALAHTI HANNU
02.06.2012 12:21
Ihan mielenkiinnosta kyselen,millaisia sakkoja olette saaneet ratsioissa, kun vaunun kokonaispaino on ylittynyt. Varmasti on joku saanut sakkoja,useimmilla vaunuilla painot joka tapauksessa ylittyy !
Hanski
LAHTI ANTTI
02.06.2012 12:29
Koskaan en ole joutunut vaunun kanssa maantiellä vaa´an päälle. Enkä edes nähnyt punnituksia. Raskaanliikenteen osalta joskus ollut punnituksia, tosin itse en sellaista aja. Joten häviävän pieni mahdollisuus joutua vaakaan tien päällä.
Oma vaunu onneksi painaa sen mitä otteessakin lukee, vaikka on jo myös vanha.
SANTALAHTI HANNU
02.06.2012 12:36
Itse olen saanut raskaalla kalustolla joskus ylikuorma maksuja ja ne on aika hurjia lukuja, niin utelen vaunujen kohdalta että lasketaanko ne maksut samalla kaavalla !
Hanski
HAARAKANGAS ALLAN
02.06.2012 15:42
Tällainen kokemus meiltä löytyy.
Koskaan vaunua ei ole tarkastettu. Edes vaunun papereita ei ole kysytty. Ei edes Romaniassa tai Bulgariassa. Siis ei missään! Painosta on keskusteltu katsastusmiehen kanssa ja naurettu vetovoiman heikkoutta. Maan vetovoiman heikkoutta silloin kun vaunu on tyyppihyväksytty.
Karavaanari touhut ovat mielenkiintoisia. Etenkin meille karvanaamareille. Muita ne eivät kiinnosta..... tietävät, että olemme lomalla!
Renkaisiin riittävästi painetta ja hyviä reissuja!
Allu vaari
HAKALA JYRI
02.06.2012 18:50
Tässä jotain tietoja::
Sakkohan = päiväsakkkojen lukumäärää rikkeen mukaan ja päivä
taksa muodostuu tulojen mukaan., (en ooo koskaan
saanut alle 500€ sakkoa vaikka oon pienituloinen.)
että se in oleellisin ja toistuvista ottavat kortin
määräajaksi säilytykseen, toivottavasti ei sovelleta
näihin huvi autoihin samaa kuin kuorma-autoihin
Ylikuormamaksu =(en läydä muuta tietoa kuin jota käytetään
kuorma-autopuolella )
ylikuorma maksu tulee jos kokopaino ylittyy
5% tai akseli / telipaino 10%
yhditelmän tai yhdistelmään kuuluvien (auton tai pv)
ylitysten mukaan. Ylikuormamaksun perusteena käytetään
"suurinta ylitystä".(.Jos punnittukuorma ylikuorma
ilman sallittua prosetti ylitystä ainakin kuorma-auoissa)
Ylikuormamaksut ylitys 100- 2000 kg = 10€/100 kg
2000-4000kg = 30€/100kg
4000 tai yli = 40€/100kg
Esim Asuntovaunuyhdistelmä
auton kokopaino ei ylitystä == ok
asuntovaunun sallittukokopaino 1240 kg
ja punnituksessa todettu 1600 kg, jos akselip
ei ylity ylikuorma maksua menee 1240+5%
(=1302) ylittävätä osalta eli 300 kg se tekee
10€/ 100 kg == 30€ ylikuormamaksu
terv jyrih
SANTALAHTI HANNU
02.06.2012 20:42
Antti, oot varmaan sit punninnut vaunus,kun noin varmasti pystyt sanoon ;)
Allan,ei tämä asia minun mielestä mikään naurun paikka ole, kyllähän täällä puututaan vähemmän tärkeisiin juttuihin aikamoisella vakavuudella.Painothan vaikuttaa ajettavuuteen ja hallitsemiseenkin jos painot on mitä sattuu. Ei sitä asiaa korjata laittamalla painetta renkaisiin !
Jyri, toihan teksti on pelkkää asiaa,näin sitä lasku tapaa itsekkin muistelin,mutta en ollut varma.
Täytyy sanoa,että hyvin on vaunuilijoilla asiat kun ei tämän enempää asia vaivaa. Suomessa taitaa olla n.50000 kpl vaunuja niin hyvin on painot hallussa !
Hanski
LAHTI ANTTI
02.06.2012 20:57
Hannu, olen punninnut pariinkin kertaan ja molemmilla kerroilla paino oli pienempi kuin rek.otteessa mainittu kokonaispaino, joka on 1340kg.
Eikä vaunua oltu tyhjennetty mitenkään ennen punnitusta. Retkivarusteet mukana ja pari kaasupulloa kotelossa.
SANTALAHTI HANNU
02.06.2012 21:04
Antti,sehän on ookoo että tietää mitä laitteet painaa. Mitä sulla on kantavuus vaunussa,mulla on 220kg ja se on kyllä turhan vähän siitä ei pääse mihinkään.
Hanski
LAHTI ANTTI
02.06.2012 21:12
KOISTINEN TOIVO
02.06.2012 22:43
Se on kulkaa semmosta, että jos kaikki autot ja vaunut punnittais, olisi melkein puoli suomea linnassa. Meinaan vaunun vetäjissä on kuulkaa poliiseja, minäkin tunnen yhden, oltu aikanaan samassa hirvi porukassa. Kyllä ne sen asian tietää
mutta niillä on parempaaki tekemistä näillä resusseilla. Aikanaan vanhoissa
lokomon auto nostureissa oli kantavuus sata viiskymmentä kiloa. Alus lankut ja tassu levyt ne oli irti kannella ja paino jon ku verran. Ei niitä romuja ikinä kukaan puntaroinu. Kun se tuo puoliso aikansa kantaa tavaraa autoon, sitä kuulkaa ihan tarpeeksi. Sanoisi jos uskaltaisi Toivopoika
VALTONEN MARTTI
02.06.2012 23:12
"Täytyy sanoa,että hyvin on vaunuilijoilla asiat kun ei tämän enempää asia vaivaa. Suomessa taitaa olla n.50000 kpl vaunuja niin hyvin on painot hallussa !" kirjoittaa Santalahti.
Vastaan tuohon oman tietämykseni antamalla levollisuudella. Vuodesta 1978 jolloin oman vaunuiluni aloitin, ovat nämä ylipaino asiat olleet aika ajoin puheena ja kaiken aikaa on ollut tiedossa että todelliset vaunujen painot ovat olleet jopa 100 kg ja enemmänkin kuin rek. otteen tiedot.
34 vuotta, eikä millään taholla ole ollut mielenkiintoa puuttua asiaan joka on yleisessä tiedossa. Varmasti viranomaisellakin.
En kirjoita tätä arvostellakseni kiinnostustasi näihin painoasioihin, haluan vain selittää asian 'historiallista' taustaa.
SANTALAHTI HANNU
02.06.2012 23:23
Se on ihan hyvä että kommentoi, en ota siitä itteeni. Onhan se toisaalta hyvä ettei siihen ole puututtu,mutta jonain päivänä voi olla tarkemman syynin alla. Varsinkin sitten kun huomaavat kuinka helppoa rahaa se on valtiolle sakottaa vaunuilijoita. Siinä vaiheessa menee monella käsi päähän, että mitäs nyt tehään.
Seilataan nyt siihen saakka säkällä ;)
Hanski
LAHTI ANTTI
02.06.2012 23:31
Martti, v.1975 kun eka vaunun ostin, niin jouduin ajamaan sen Lahteen katsastukseen, että sain sen silloisen autoni perään (Audi 100 LS) katsastettua. Autossa oli vielä "kyläsepän" tekemä koukku, ei tehdasvalmisteista. Mutta läpi meni kaikesta huolimatta.
NYBERG JYRKI
03.06.2012 09:48
Mulla oli aikoinaan tehtaalta suoraan hankittu solifer 550, olinhan siellä silloin keikkatöissä.
Vaunusta rupesi renkaat paukkumaan, ne nokialaiset alkuperäisasennetut. Käytin vaunun huvikseni vaaalla, 1400 kiloo vaikka papereissa luki 1080kg.
Myöhemmin myös akselipuslat kulu loppuun vaikka olin rasvannut niitä tuplasti huoltoohjeiden lisäksi.
Huvittavan vastauksen sain silloiselta takuuvastaavalta tehtaalta, "sä vedät liian paljon".
Lennu
VÄLIAHDE JUSSI
03.06.2012 22:32
Eihän monta rahtikaravaanaria oo jotka ei olis saanu töissä ylikuorma maksua töissä, mutta vapaa-aika onkin sitten, toinen asia yli nopeus on varmasti monen
kohdalla ongelma,mutta ei tämäkään rahtikaravaanareiden kohdalla.
Kun tien päällä on töikseenkin ei niitä sakkoja kannate hankkia vapaa-ajalla.
VARTIAINEN URPO
04.06.2012 07:57
Suurempi riski jäädä kiinni auto ja vaunun yhteispainosta jos ei omista pikku E-korttia
KOISTINEN TOIVO
04.06.2012 08:06
Muutama kerta käyty lahdessa messuilla, ollaan kiinnitetty huomiota, varmaan moni muukin, että vaunujen ja autojen varustelukisan takia painot nousee
koko ajan. Autoissa ollaan kohta siinä jamassa, että punnittu oma paino lähentelee
kolmea ja puolta tonnia. Nyt pitäisi lain laatijan kohta käsittää, että b, kortti painoa
pitää nostaa. Yhdistelmissä pikku e pelastaa jonkin verran. Laittaisin terveisiä
karavaani järjestöjen herrakerho päähän, vaikuttakaa päättäjiin, kai niidenkin
älynystyröihin se lopulta mahtuu. Kertokaa niille että lain noudattaminen alkaa
olla taikureiden asia. Arvelee Toivopoika
HÄMÄLÄINEN MARKKU
04.06.2012 09:55
Tuo B-kortin painorajan nosto ei ole suomalaisten päätettävissä.
Asia on maailmanlaajunen ja suomalaiset karavaanarit ovat kuin hyttysen pissa itämeressä.
Jotain saattaisi tapahtuakin jos saksalaiset ja ranskalaiset lähtisivät vaatimaan painorajan nostoa.
Muuten, onko jokin keino millä karavaanarit voivat painostaa päättäjiä?
Pidättääkö karavaanarit hengitystä, kunnes meidän tahtoon suostutaan? :)
Ei toimi.
ANTTILA MARKKU
04.06.2012 11:30
Olishan tossa tietysti semmonenkin mahdollisuus,että noita verottomia diesel autoja varten käytäs ajamassa kuorma-autokortti.Edellyttäen että valmistaja antais oikeat tiedot omapainosta ja korottais kantavuuden järkevään rajaan.Taitas vaan tuo myynti romahtaa,kun auton hankinta vaatis myös henkisiä ponnisteluja rasti ruutuun kokeessa.
KOISTINEN TOIVO
04.06.2012 12:04
Tänä päivänä näyttää olevan niin, että kaikesta päättää eu, tai maailma. Suomalaisilla ei näy olevan selkärankaa päättää, muuta kuin paljonko johonkin
lähetetään rahaa. Tai summankin päättävät muut. Varmaan kohta pissaamisenkin
suunta päätetään muualla. Se on niin ylvästä kattoa tännään kun itsenäisen
Suomen puolustusvoimat marssii kenraali poikien eestä. Karjahtelevat toisilleen
KATSE EUhun PÄIN !!! Jo vain Toivopoika
STRÖMMER HEIKKI
04.06.2012 12:19
Ylinopeus se on monen rahtikaravaanarinkin ongelma, minunkin. Niinpä viettelenkin just nyt " hyvin ansaittua" viiden viikon kortitonta kesälomaa 4:stä rikesakosta kahden vuoden aikana. Kaikki hienoisesta ylinopeudesta 60:n alueella. Yleensä jonkun 68km/h. Erityisen harmittavasti sikäli että 66:sta ei saa sakkoa, 67:stä saa varoituksen, mutta onnex 68:sta saa pienen rikesakon, niin minäkin pääsin kesälomalle kesällä, ekan kerran 18 yrittäjävuoden aikana. Yleensä mun lomat on silloin kun ihmiset eivät ole lomalla. Huhtikuussa tai syyskuussa.
STRÖMMER HEIKKI
04.06.2012 12:29
Koistisen Toivolle. Olet oikeassa että yhdistelmän kokonaispainossa pikku e auttaa jonkin verran. Itsellä on Land Rover Discovery 3. Omapaino 2700kg, kokonaispaino 3270kg, ja sillä saa vetää 3500kg painavaa jarrullista perävaunua. Yhdistelmäpaino pikku e:llä saa olla siis 6770kg.
STRÖMMER HEIKKI
04.06.2012 14:54
Alkuperäinen kysymyshän oli että "millaisia sakkoja on saatu vaunuyhdistelmän painoista". Siihen sanoisin että en ole koskaan edes kuullut että joku olisi saanut ylipainosakkoja asuntovaunun kanssa. Kevytperävaunun kanssa kyllä, kun on ollut esim pari tonnia tiiliä kevytperävaunussa, jonka kantavuus on jonkun 600kg. Silloinkaan sakot eivät ole tulleet ylikuormasta vaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta sen jälkeen kun tiilet ovat levinneet pitkin tietä.
ANTTILA MARKKU
04.06.2012 20:53
Kyllä näihin liikenne asioihin on tullut edes vähän järkeä kun suomessa on edes vähän alettu noudattamaan samoja sääntöjä kuin eu:ssa yleensä.
SANTALAHTI HANNU
04.06.2012 23:42
Heikille,alkuperäinen kysymys "kun vaunun kokonaispaino on ylittynyt" vaunuyhdistelmä painosta en puhunut mitään !!
Yhdistelmän kokonais paino ei kiinnosta kun tässä maassa ei ole sen painoista vehjettä mitä en saisi ajaa !
HANSKI
STRÖMMER HEIKKI
05.06.2012 11:29
Hanskille. Noh tässä taannoin samassa vastauspuussa, sinä tai joku muu kirjoitti että " vaunumiehille helpotusta tuo pikku e". Mitäs helpotusta se tuo, jos vaunussa on ylikuormaa??? Ei sitten mitään ,vaikka olisi iso E tai vaikka lentolupakirja.
ANTTILA MARKKU
05.06.2012 11:35
Noista sakoista ei kannata yö uniaan menettää.Kaikkihan me jo olemme kommentoineet valvonnan vähäisyydestä liikenteessä.Ja niiden pöljien(kuulun niihin itsekin)jotka ajaa selkeästi ennalta ilmoitettuun kamerapönttöön kuvattavaksi ei voi sanoa kuin"olipa pöljä."Eli jollei katsastaja ala tarkistelemaan massoja niin ei sitä matkailuajoneuvoille tee mikään muukaan instanssi.Liiketoiminta on eri juttu,sieltä ne tierunkojen ja siltojen tuhoojat löytyy.Jos henkilöautot ajamalla kuin köyhän talon porsaat aiheuttavat heikkolaatuisen pintamateriaalin urautumisen se ei riko muita rakenteita eikä aiheuta noita "routavaurioita".
SANTALAHTI HANNU
05.06.2012 13:22
Heikki,se "sinä tai joku muu" olikin Toivopoika joka mainitsi pikku Een. Kannattaisi lukee hiukan tarkemmin ,että pysyy "kärryillä" Hanski
STRÖMMER HEIKKI
05.06.2012 18:08
No en viitsinyt enää hakea kuka niin oli vastannut, joku kuitenkin. Ja sen vastauksen perusteella oletin että olinkin ymmärtänyt väärin alkuperäisen kysymyksen että olisikin siis ollut kyse yhdistelmän kokonaispainosta, mutta ei siis ollut kuitenkaan.
SOHLBERG-KUKKO BERIT
05.06.2012 19:28
Santalahti,saattaapi löytyä,vaikkei paina kun n.35-40tn,tarvitaan oma ajokortti.Esim. T-54 T-55 SU-52 ja Comet,Charioteer,nykyään Leopard. Tämä oli nyt tätä venkoilua,anteeksi vaan. OKU.
JANHONEN MATTI
05.06.2012 21:10
Jossain tuolla ketjussa mainittiin, että vaunuja olisi 50.000.
Trafin mukaan m-vaunuja oli 31.12.2012 rekisterissä 70.230 kpl.
Liiton mukaan matkailuautoja oli rekisterissä 31.12.2012 yhteensä 45.817 kpl
M-autojen määrä lisääntyy huomattavasti nopeammin kun vaunujen määrä.
Autoja matkailuautorekisteriin (alalaji henkilöautoista) tulee kolmesta "tuutista":
-uutena rekisteröidyt
-yksittäistuodut uudet ja käytetyt
-pakuja muutoskatsastetaan varsin paljon matkailuautoiksi.
Liiton yhdistysten varsinaisina jäseninä m-autojen ja vaunujen omistajista oli 51%.
KOISTINEN TOIVO
05.06.2012 21:30
Kyllähän minä sanoin että pikku e tuo helpotusta, tarkotin että vaunujen kokonais
painoja voidaan nostaa, kun ei ole se kolome ja puoli tonnia yhdistelmän este.
Eihän tosiaan mikään kortti ylikuormasta pelasta. Siittä minulla on kyllä omakohtainen kokemus. Mutta autojen kanssa on tehtävä jotain, koska niiden
oma painot alkavat lähetä sitä maagista kolomea ja puolta tonnia, ja niin ku
aiemmin sanoin tavaraa kyllä niihin kertyy. Se selviää kun vaihtaa, ja kantaa
vanhasta tavarat uuteen, uskokaa pois. Tietysti rakenteita kevennetään kaikin
keinoin, minkälaisia pärekoreja sitten lienevät kohta. No tietysti ABC kortti, ja
kuorma autoksi rekisteröity. Vai kuinka se menee, ihmettelee Toivopoika
SANTALAHTI HANNU
05.06.2012 21:52
Berit, mistäs tiiät onko mulla ajokorttia että sais ajaa näitä vehkeitä mitä mainitsit. Tosin,en ole varma mitä ne on,mut olisko jotain panssarivaunuja ?
Hanski
VARTIAINEN URPO
06.06.2012 14:25
AUTO SAA PAINAA 3500KG JA VAUNUPÄÄLLE SAA AJAA PIKKU E -KORTILLA OLIKOHAN LÄHES 7500 KG YHTEISPAINO
VALTONEN MARTTI
06.06.2012 15:20
NYT PISTI URPO SELLAISEN, ETTEN PUREMATTA NIELE !
Ettäkö minä AB,pikku E lisänä saisin ajaa 7500 kg yhdistelmää ? Käsitinköhän jotai väärin ?
ANTTILA MARKKU
06.06.2012 16:58
Kyllä asia on näin kuin sanotaan,henkilöauton lisensillä+pikku e saa ajaa alle 3,5t ajoneuvoa eli kok massa 3,499t.siihen 3,5t kärry tai kuormattu traileri.En ole ihan varma mutta tuskin on laitetta ha kortilla jossa kytkentä massa ylittää 3,5t.
KOISTINEN TOIVO
06.06.2012 17:37
Tännään tuli karavaanari lehti, siinä näky olevan lukua nuista korteista, ja painohommista. Nyp pittää meillä keksiä uus aihe. Muuten ei ole tullut kateltua
tuota korttia, siinähän on luokkia vaikka kuinka. Vissiin joka autoon oma kortti.
Hyvin on eu tuonki asian yksinkertastanu. Toivopoika
VARTIAINEN URPO
07.06.2012 08:24
KYLLÄ SAA LUKEKAA OIKEIN
Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 08:45:33
http://yle.fi/uutiset/ajokorttiluokka_pikku-e_aiheuttaa_yha_kysymyksia/6008859
Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 16:31:35
KTTYLLÄ SAA AUTO 3499 KG JA AUTON REKISTERIOTTEEN MUKAAN VAUNU
Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 16:32:45
KYLLÄ
HÄMÄLÄINEN MARKKU
07.06.2012 11:51
Ylen uutiset antaa tuossa väärää tietoa.
"Esimerkkitapauksessa kuorma-autoksi rekisteröityyn pakettiautoon tulee olla C-kortti ja hevoskärryn vetämiseen se pikku E."
Jos veturi on kuorma-auto tulee yli 750kg peräkärryn vetämiseen olla joko C1E tai CE kortti.
Jos taas peräkärry on alle 750kg ei tuota E korttia tarvita kuorma-autolla vedettäessä.
NIEMELÄ PASI
07.06.2012 13:06
Niin ja tarvittava kortti katsotaan rekisteriotteen kokonaispainojen mukaan. Eli Yle:n jutun kaksi viimeistä lausettakin antaa väärän kuvan siitä mitä korttia tarvitaan.