Vaunun paino

SANTALAHTI HANNU 30.05.2012 17:24

Jossain käsiteltiin aihetta vaunun kokonaispainon nostamisesta,en löytänyt mistään sitä !
Kysyn nyt, Matkaaja 9404 xx2 -94 rekisteriotteessa omapaino 1070kg kokonaispaino 1290kg . 29.5-12 punnittu 1440kg,Vesisäiliöt,jääkaappi tyhjänä,toinen kaasupullo tyhjä,jauhot yms puuttuu,petivaatteet ja ihmisten vaatteet puuttu ym ym. Aisassa peltilätkä kiinni jossa 1570kg lukema.Katsastusmiehen mukaan pitää valmistajalta selvitys,kestääkö rakenne ja akselit kokonaispainon noston,mites kysyt kun teko loppui v.94. Onko mitään tehtävissä painon suhteen,vai vedetäänkö säkällä?

Hanski

HAAPANEN TIMO 30.05.2012 17:54

Mitä lukemia akseleissa on?

@timppa

JANHONEN MATTI 30.05.2012 18:45

Ajokortin luokka määräytyy auton ja perävaunun rekisteriotteisiin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen mukaan (Ajokorttiasetus 5 §)

Vaunun kokonaismassaa laskettaessa huomioidaan se to-del-li-nen massa joka mitataan punnitsemalla vaunun pyörien alta. Ts. vaunun kokonaismassaan ei lasketa sitä massaa joka kohdistuu vetokytkimelle. Vaunun mahdollinen ylipaino pitää todeta punnitsemalle se ennen kun voi kirjoittaa rangaistusvaatimusta.

HAARAKANGAS ALLAN 30.05.2012 20:20

Aurinkokunnassamme tapahtuu ihmeitä. Maapallon sisus on käymistilassa ja maan vetovoima on kasvanut. Ilmiö vaikuttaa erityisesti vaunuihin.

Katsastusmies kysyi, että tiedänkö vaunun painon? Vastasin tietäväni sen mitä valmistaja ja rekisteröintiviranomainen asiasta on paperiin pistänyt. Haalarimies teki jatkokysymyksen. Punnitaanko? Punnitaan vaan sillä hyvähän se on tietää. Punnituksen tulos oli, että vaunu painoi puolityhjänä sata kiloa yli maksimipainon. Näin todettiin yhdessä ja naurettiin päälle..... Mitä lie seuraavassa punnituksessa painaa. Kosteusvaurioita ei ole todettu.

Allu vaari

SANTALAHTI HANNU 30.05.2012 21:18

Timppa, kävin ryömimässä vaunun alla,löysin lätkät kummastakin akselista niissä oli maininta 1000kg per akseli. Miten edetään ?

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 30.5.2012 klo 21:21:20 Yhdistelmä punnittiin romuliikkeen vaakalla, auto 2120kg , vaunu 1440kg , koko putki 3560kg

HAAPANEN TIMO 31.05.2012 16:43

Jos aisassa on 1540kg ja akseleissa 2000kg, eikös siinä olisi pienet mahdolliuudet korotukseen jos vetopääkin sen 1540 sallii. @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2012 klo 16:44:27 Olikin 1570kg, se aisa.

LAHTI ANTTI 31.05.2012 17:13

Kerran kysyin samaa asiaa katsastuskonttorilta, johon totesivat sen vaativan valmistajan dokumentit kantavuudesta. Ei riittänyt, vaikka mulla akseleiden kantavuus on yhteensä 1700kg. Tarrat akselistossa, à 850kg. Jätin asian hankaluuden takia jatkotoimilta. Ja kun painonkorotukseen ei ollut pakottavaa tarvetta. Vetopää sallii 1800kg.

SANTALAHTI HANNU 31.05.2012 20:18

Jos sais kokonaispainon nostettua esim siihen 1570kg, tulisi nykyiseen kantavuuteen lähes 300kg lisäystä. Eipä tarvis joka ratsiassa pelätä sakkojen saamista ylikuormasta ;) Mitähän papereita siihen hommaan pitäis saada ja mistä paperit saisi ?

Hanski

LINDBLOM ALF 31.05.2012 20:47

Viime vuonna nostin Kaben kantavuutta. Lähetin tehtaalle sähköpostilla kyselyn sallitaanko isompi kantavuus. Vastauksena kyllä ja valmistajan paperit tuli postissa uusine leitekilpineen (laitekilpi pitää uusia, siinä oltava merkattuna uusi maksimipaino). Paperien kanssa katsastuskonttoriin ja asia oli selvä. Kantavuutta tosin tuli lisää vain 100 kg, mutta hyvä sekin. Huomaa, että renkaat pitää vastata uutta kantavuutta.

LAHTI ANTTI 31.05.2012 20:59

Epäilen, että olet mahdottoman tehtävän edessä. Akselisto joka vaunussasi on, on varmaankin Peitzin valmistama. Valmistajaa ei enää ole olemassa. Samoin vaunusi korin valmistaja, Matkaaja on kuollut ja kuopattu. Sieltäkään ei mitään tietoja saada.

Joten molemmat valmistajat ovat poissa markkinoilta, siten ei myöskään ole mahdollista saada mitään papereita kokonaispainon muuttamiseksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2012 klo 21:21:45

Alfille. Nyt on kyse vaunusta jota ei enää valmisteta. Kuten ilmeisesti vaunussa olevaa akselistoakaan. On aivan eri asia saada muutos toimivalta valmistajalta.

SANTALAHTI HANNU 31.05.2012 21:20

Jotenkin mulla on sellanen mielikuva kun siellä alla mylläsin niin olisi ollut alkon akselit. Se selviää huomenna kun meen alle uudestaan. Mutta niin se taitaa olla mahdoton tehtävä se painon nosto.Hiukan harmi vaan kun kyytissä on puolet tavaroista mitä tarvii kun lähetään reissuun,ja kokonaispaino on jo ylitetty.

Hanski

LAHTI ANTTI 31.05.2012 21:29

Jos siellä on Al-kon akselisto, niin teoriassa voi olla mahdollisuus tehtaalta saada jotain dokumenttia asian etenemiseksi. Mutta jos Peitz, niin mission imposible.

Tällainen arvokilpi on Peitzin akselistossa.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2012 klo 21:41:41

Prkl. Seuraava vieti piti tulla lisäyksenä tähän, eikä uutena. Ja sitä viestin muokkausmahdollisuutta kun ei vieläkään ole.

LAHTI ANTTI 31.05.2012 21:39

Kuva vetopäästä jossa maininta akseliston tyypistä ja valmistajasta.

SANTALAHTI HANNU 31.05.2012 22:23

Sen muistan että akselissa oleva peltilappu on vihreä ovaalin muotoinen.Mut selviää huomenna,otan kuvan siitä ja aisassa olevasta lapusta myös.

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2012 klo 15:48:49 Kävin mylläämässä jälleen vaunun alla, muistin oikein Al-kon akselit ovat. Kävin myös leimakonttorilla kyselemässä,sanovat että valmistajalta pitää saada todistus et paikat kestää painon noston. Että siihen se sit kait lopahti tää juttu. Ei tommosia vaunuja sais p.....kele edes myydä,jokka painaa jo tyhjänä sen mitä on sallittu kokonaispaino !!!! Miten sakot määräytyy jos se vaunu painaa esim. lastattuna 1550kg kun lähetään reissuun ? Pitää vissiin aina kun lähtee niin nostaa kaasupullot,petivaatteet,vaatteet,ruuat,juomat ja muukin "ylimääräinen" lavalle kun autossa on 1000kg kantavuus !

Hanski

SANTALAHTI HANNU 01.06.2012 15:52

Tuon päällä olevan tekstin piti olla uusi juttu !

LAHTI ANTTI 01.06.2012 16:00

Silloin aikoinaan monet valmistajat syyllistyivät siihen, että vaunujen omapainot yritettiin saada mahdollisimman pieneksi kaupallisista syistä. Saatiin myytyä vaunu useamman auton perään pienellä omapainolla.

Tyyppikatsastuksessa vaunu oli mahdollisimman kuiva, osittain riisuttu varusteistaan jne. Tällä menetelmällä se muodostui alhaiseksi. Nyt se vaan kostautuu nykyisille käyttäjille.

Samaa ilmiötä tahtoo autopuolella olla nykyisin, kun kirjoituksia lukee.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2012 klo 16:04:28 P.s.

Katselin äsken 1991 Matkaajan esitteitä, ja tosiaan näytti niissä olevan Al-kon alusta. -94 esitettä en löytänyt.

SANTALAHTI HANNU 01.06.2012 16:15

Niinhän ne valmistajat teki,vaunut oli niin "onttoja" ja tyhjiä kun olla voi. Sen aikasissa autoissa kun oli pienet vetopainot,niin täytyi vaunut saada kevyiksi,että saivat niitä myytyä. Soittelin vaunun myyjälle ja kysyin hänen mielipidettä, sanoi kun akseleissa ja vetopäässä riittää lukemat painon nostoon niin käy yksityisellä katsastusasemalla esittämässä asia niillä ihmisillä on hiukan inhimillisempi ote tämän tyyppisissä asioissa. Kannattaa se nyt vielä kokeilla. Tosin siinä käy sillai että omapaino nousee alkuperäisestä tietenkin,ehkä kantavuus ei nouse mutta onhan painot lähempänä sitä oikeeta.

Hanski
SANTALAHTI HANNU 01.06.2012 16:19

Tämän vaunun rekisteriotteessa on vuosimalli -94 , aisassa olevassa lapussa on valmistus vuosi -90

Hanski

JANHONEN MATTI 02.06.2012 16:52

Mitenkähän fiksua se on noinkin iäkkään vaunun rek.otteeseen kirjattua omaa massaa pyytää korottamaan jos vaunun kokonaismassa ei samalla nouse.

Jos painot on nuo mitä avausviestissä kerroit niin siinähän käy niin, että rek otteeseen merkitty vaunun oma massa on muutoksen jälkeen suurempi kun nykyinen kokonaismassa vaikka vaunun kokonaismassasta vähennetään koukulle siirtyvä 75 kg.

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 20:56

No voi hitto,eihän se vaunun ikä millään tavalla ole ratkaiseva tekijä. Jos oma massa muuttuu isommaksi, niin kait kokonaispainokin vastaavasti muuttuu. Ja luvut mitkä sanoin pitää paikkansa.

Hanski
ANTTILA MARKKU 02.06.2012 21:34

Ei se ikä muuten ongelma ole,mutta mistä saat olemattoman valmistajan todistuksen akselien kantavuudesta.Minkä trafi on otteeseen präntännyt sen se kantaa.

JANHONEN MATTI 02.06.2012 21:41

"Tosin siinä käy sillai että omapaino nousee alkuperäisestä tietenkin,ehkä kantavuus ei nouse mutta onhan painot lähempänä sitä oikeeta."

Jo Suomen rekisterissä olevan ajoneuvon massojen muutos edellyttää muutoskatsastusta. Normaalisti siihen tarvitaan katsastajalle valmistajan antama dokumentti, että niitä voidaan muuttaa.

Eli voi muutoskatsastuksessa käydä niinkin, että oma massa punnituksen jälkeen muuttuu mutta kokonaismassa ei. Toivon toki, että yrityksesi nostaa kokonaismassaa ja siten myös kantavuutta onnistuu ihan noilla valmistajan rakenteisiin kiinnittämillä arvokilvillä.

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 22:15

Asia on vireillä erään katsatusmiehen toimesta,hän selvittää voiko muutoskatsatuksella muuttaa tietoja. Hänen niinkuin minunkin mielestä ei tarvita valmistajan todistelua siitä että kestääkö akselit tai vetopää painon noston,koska eihän Matkaaja ole milloinkaan tehnyt vaunussa olevia akseleita saati sitten vetopäätä. Matkaaja on vaan tehnyt korin niiden päälle.Asia on kuin veteen piirretty viiva,kaikenlaisia asioita voi muuttaa jos vaan ymmärrystä riittää. Kyllähän vanhoja autoja ja moottoripyöriä otetaan rekisteriin vaikka paperit ja tekijät olisi hukkunut 20-30v sitten. Kyllä minä sitkeästi yritän saada niitä tietoja muutettua.

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 2.6.2012 klo 22:17:44 Markku, tietääkseni akselien valmistaja on vielä olemassa, siis AL-KO.

Hanski

LAHTI ANTTI 02.06.2012 22:49

Hannu, katso rek. otteesta kohta F.1 paljonko siinä on mainittu tekninen suurin sallittu kokonaismassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.6.2012 klo 23:04:07

Ja kohta F.2 tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa. Onko niissä eroa?

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 23:02

Näyttäisi olevan 1500kg,oliskos mahollista saada kokopaino siihen nostettua.

Hanski
LAHTI ANTTI 02.06.2012 23:05

Saattaisi jopa olla toivoa. :-))

SANTALAHTI HANNU 02.06.2012 23:10

Asia ratkee ensi viikon aikana kun katsari saa selvitettyä asian.

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 2.6.2012 klo 23:14:05 F 2 1270kg Mulla on luvut mennyt väärinpäin, Eli omapaino 1090kg kokopaino 1270kg avauksessa oli väärin luvut. Akselit 635 kg kpl

Hanski

SANTALAHTI HANNU 08.06.2012 17:55

Olin tänään yhteyksissä katsastusmieheen,mutta hän oli vähän unohtanut käsitellä asiaa. Meni muutama tunti kun hän soitti ja sanoi että muutoskatsastus painojen osalta pitäisi onnistua, osaltaan siitäkin syystä että vaunu on vanha ! Ensi viikolla palataan vielä asiaan, sovitaan aika jolloin käyn vaunun vuosikatsastamassa ja muutoskatsastamassa ! Kuten aiemmin sanoin,että yritän sitkeesti saada asian läpi ja paljon on tehty asian eteen,mutta toivon et se kannatti !!

Hanski

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.