Vectra 2.2i automaatti

VIRTANEN JANNE 15.05.2012 11:12

Tuollaisella pitäisi vedellä kuormattuna n. 1200kg painoista Solikka S4:sta. Automaatilla vetämiseen tottumattomana kysyisin neuvoja millä valitsimen asennolla vetäisi.

Laatikko on (ilmeisesti?) Aisin-Warner, neljä vaihdetta. Ensimmäinen kysymys; onko tuo nelonen toteutettu ylivaihteena, ts. ei ole "suora"?

Kolmoselle pakkokytkettynä kierroksia on kolmen tonnin kieppeissä kahdeksankympin vauhdissa, kone jaksaisi toisaalta varmaan mennä tasamaata isommallakin pykälällä,

Sport-nappula lukitsee ilmeisesti vapaakytkimen, koska moottorijarrutus toimii vain sportilla.

Voihan olla, että laatikko heittää ison vaihteen välittömästi pienemmäksi, mikäli kierroslukualue ei ole tarkoitettu vallitsevalle väännölle. Tällöin pakostikin valitsee sen 3. asennon jottei jatkuvia vaihtamisia turhaan tapahdu.

Auto on vuodelta 2001 joten kaikki asianmukaiset öljynjäähdyttimet pitäisi tuon ikäisessä olla jo vakiona.

ANTTILA MARKKU 15.05.2012 13:36

D asento on sopiva,muusta huolehtii vaihteisto.Tuon painoinen kioski pitäis kyllä liikkua Opelin perässä.

VIRTANEN JANNE 15.05.2012 14:04

Varmaan liikkuu moottorin puolesta, samaa kioskia on vedelty myös 2.0i Sierralla (8v DOHC) ja 1.8i-16v Citikalla.

Lähinnä kiinnostaa, miten tuo automaattiaski suhtautuu.

SANTALAHTI HANNU 15.05.2012 15:02

Käyttöohje kirjassa on yleensä selitetty miten automaatilla ajetaan. Miksi ihmeessä pitää pähkäillä miten ajaa kun pistää D päälle ja antaa mennä !! Kyllä se laatikko tietää mikä vaihde milloinkin sopii !

Hanski
ANTTILA MARKKU 15.05.2012 19:51

Edelleen peesaan.Miksi ostat automaatti askilla olevan auton jos kuitenkin ajat sitä kuin manuaalia.Kyllä se askissa oleva momenttimuunnin tietää milloin pitää vaihtaa.Jos nyt kuitenkin käy niin että,vaihteisto"selaa"eli vaihtaa lyhyen ajan sisällä useita kertoja suuremmall tai pienemmälle vuoron perään.Lisää vähän vauhtia tai ylämäkeen vähennä vähän jolloin vaihteisto hakee seuraavan vaihteen.Kyllä se ehjä loota toimii ihan loogisesti tarvittavaan nopeuteen ja voimaan nähden.

KOISTINEN TOIVO 15.05.2012 20:19

Työn puolesta aikanaan jouduin veteleen kuus puoli litrasella letukalla isoa vaunua jossa korteerasin d asennossa kulki. Tosin olihan se semmonen mörkö, että voima riitti mutta laatikothan niissä on olleet vähän semmosia. Automaatissahan on ymmärtääkseni tärkeää, että antaa kylmällä käydä jonkin aikaa paikallaan jottta lämpiää sitten vaan menoksi, ja rauhallisesti, kyllä se laatikko hoitelee sen homman. Hyvät öljyt ei liian pitkillä vaihdoilla, ja että sitä on. No niin sitte Toivopoika

HAUTALA JANNE 15.05.2012 22:09

Itsellä oli edellinen vetoauto pösö 407 2.2 automaatti. Laatikko oli myös 4 pykäläinen. D-asennossa hyvin harvoin tarjosi 4-vaihdetta, mutta vaunukin oli 1500 kiloinen. Eli "manuaalisesti" vaihdoin maantievauhdeissa neloselle, koska kulutus oli huomattavasti pienempi nelosella kuin kolmosella, ja ihan nätisti tuli vaunu perässä.

VIRTANEN JANNE 15.05.2012 22:24

OK, uskotaan. Automaatti ajomukavuuden ja ennen kaikkea sen takia, että vaimo tykkää ajaa sillä.

RANINEN VELI-MATTI 16.05.2012 00:06

Naiset/vaimot kyllä osaa ajaa. Heidän ajotaitoon vaikuttaa meidän köriläiden asenne. Itse olen huomannut, autoilussa ilman vedettävää, vedettävän kanssa, moottoripyöräillessä, järvellä uistellessa moottorilla jne.

...kyllä ne naiset osaa.... se on naisesta kiinni ja omasta suhtautumisesta. (Tietysti myös henkilön ammatillisesta koulutuksesta:)

Mun emäntä vetää vaunua, ajaa moottoripyörää, uistelee sujuvasti perämoottorilla jne. Se on opittu juttu. Hittoako se isäntä aina änkää kuskin pukille, voi ottaa välillä relax...

Muuta: automaattiloota nykyisellään on lähtökohtaisesti hyvä ratkaisu, myös vaunun tai muun peräkärryn vetoon. Tiettyjä teknisiä rajoituksia on, mutta valmistaja on yleensä kertonut ne.

ANTTILA MARKKU 16.05.2012 08:39

Itse tykkään ajaa automaatilla näin kun tota ikää alkaa siunaantua.Iän mukana huomaa että asioihin pitää enemmän kiinittää huomiota, joten monen samanaikaisen toiminnan kanssa joku saattaa jäädä vähemmälle.Risteykset ovat haastavampia manuaalilla ajaessa.Myöskin vaunun käsittely helpottuu merkittävästi kun kytkimen käyttö loppuu.Kaikki naiset nyt eivät vaan käsitä ja omaksu tuota auton käsittelyä.Silloin ehdottomasti pelastava elementti on automaattiaski.Kun ensimmäisen kerran saa pakotettua sen tyttöyst./vaimon rattiin niin jopa nainen nopeasti oivaltaa ajamisen helpottuvan.Mulla on ollut 37v sama nainen puolisona ja 90 luvun alkupuolella kokenut tuon taistelun että automaattivaihteisto on vaikea ajaa.Liukkaus oli myös kova argumentti miksi automaattia ei voi hankkia,on melkein samanlaista juttua kuin miksi kitkarenkaat ei sovi suomen talveen.

MÄKELÄ MIKA 16.05.2012 20:38

Opelin pienempiä vaihteita voit käyttää alamäissä jos sattuu sopimaan niin ettei tarvi koko ajan jarrutella. Muuten sillä D asennolla.

LAAKSO MARKKU 16.05.2012 22:20

Mulla ollu Aisin Warnerin automaattiaski Saabissa ja on hyvä vetää vaunua. Nelosellakin lukitsee turbiinin jos on sopiva tilanne tasamaalla. Tuo Opelin 2.2 saattaa just pärjätä vaununvedossa mutta pienemmät koneet ilman turboa on jo nuhapumppuja. Kokemusta monen vuoden ajalta.

KUUTTI MARKKU 17.05.2012 16:48

Suosittelisin vaunun vetoon sports-asentoa, koska silloin vaihtaa isommalle vaihteelle vasta suuremmilla kierrosnopeuksilla, jolloin momentinmuunnin luistaa vähemmän ja öljyt kuumenevat vähemmän. Polttoaineen kulutuskaan tuskin lisääntyy, joskin voit vertailla vaikutusta kulutukseen.

VIRTANEN JANNE 25.06.2012 16:40

No nyt on vedetty 180km rupeama Vectralla Solikkaa.

Lähdettiin D-vaihteella. Hyvin toimii. Tasamaalla pyrkii pitämään ison vaihteen silmässä 85km/h nopeudella jolloin kierroksia on n. 2000.

Moottori ei toimi kuitenkaan vielä varsinaisella vääntöalueella. Kun pienikin ylämäki tulee, vaihtaa laatikko heti kolmosen, ja kiekkoja 2800.

Tulin siihen tulokseen että ajetaan kolmosella, ainakin ei-niin-tasaisilla tieosuuksilla, ettei laatikko vaihda jatkuvasti.

Sport-asentoa en muistanut kokeilla D:n kanssa. Tien tukkeena ei tarvitse olla, jyrkissä ylämäissä vauhti putoaa 70km/h, mutta niin putoaa rekoillakin ja jopa sen alle...

KELLONIEMI NIKO 30.08.2012 10:46

Meillä Omega 2.2 bensa automaatti ja Solifer S9 (1400kg). Hyvin vetää D:llä, mutta vaihtaa tosi herkästi kolmoselle pienimmässäkin ylämäessä, jos käyttää vakionopeudensäädintä. Ilman vakkaria ajettaessa saa vaihteiston pysymään nelosella lukuunottamatta "isoja" mäkiä. Myös kulutus on noin kaks litraa pienempi ku ajaa ennakoivasti ilman vakkaria. Vakkarilla 14.2 litraa, ilman 12.4 litraa. Todellinen nopeus 88km/h.

RIIHELÄ ESA 30.08.2012 14:57

"Ilman vakkaria ajettaessa saa vaihteiston pysymään nelosella lukuunottamatta "isoja" mäkiä."

Vaihteisto ei välitä siitä, kuka tai mikä kaasupoljinta käyttää. Jos kuormitus nousee riittävän suureksi, se vaihtaa pienemmälle, kuten sen pitääkin tehdä. Jalkakaasulla ajettaessa ero on siinä, että nopeuden annetaan ylämäissä hieman laskea takana ajavien iloksi, jota vakkari ei tee. Se painaa kaasun vaikka pohjaan asti, jotta nopeus ei pääsisi laskemaan. Vakkari ei myöskään kerää alamäissä ylinopeutta seuraavaa nousua varten, joka taloudellisuutta ajatellen on järkevää.

Mutta miksi se vaihteisto pitäisi saada pysymään suurimmalla vaihteella? Vaihtamista varten se automaatti yleensä hankitaankin, manuaalia taas ei laiskuuttaan viitsisi joka ylämäessä veivata, vaikka nopeus sitten vaihteleekin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.