Ongelmia uuden Hobbyn saamisessa
SALMINEN TUOMAS
07.05.2012 15:02
Onkos muilla tällä hetkellä vastaavia ongelmia?
Eli tilasin uuden Hobby 650 vaunun helmikuussa. Vaunu tilattiin ilmeisesti maaliskuun erästä.
Ehtona kaupalle oli silloin, että vaunu pitää saada ehdottomasti toukokuuhun mennessä, koska Etelä-Ranskan reissu odottaa toukokuun lopulla.
Kauppoja tehdessä tuota ei pidetty minkäänlaisena ongelmana. Vaunu luvattiin suullisesti jo maaliskuun loppuun mutta sopimukseen kirjattiin toimitusajaksi huhtikuu.
Maaliskuun lopussa sanottiin, että ei ihan ehdi pääsiäiseksi. Sovin myyjän kanssa, että vien vanhan vaihtovaunun liikkeeseen heti pääsiäisen jälkeen, koska kausipaikkakin oli loppunut. Odottelinkin uutta vaunua jo kovasti.
Siitä alkoi liikkeen lupailu, että ihan kohta saadaan vaunu. Ja tässä sitä odotellaan edelleen, jännittyneinä kuin reissun käy. Nyt myöhemmin saimme tietoa, että Hobbylla on ongelmia uusien vaunujen latureissa. On ollut ylikuumenemista ja tästä syystä Hobbyn tehtaalla seisoo sadoittain vaunuja odottamassa laturin vaihtoa. Olen ollut myyjäliikkeen lisäksi yhteydessä Suomen agenttiin, joka antoikin asiallista tietoa ensimmäisellä yhteydenotto kerralla.
Kävin liikkeessä paikan päällä selvittämässä asiaa, lähinnä turhien lupausten takia. Sain nähtäväkseni saksankielisen dokumentin Hobbylta, jossa kerrottiin uusien latureiden tulevan 27.4. Agentti vahvisti tämän myös ensimmäisellä yhteydenotollani. Tänään kysyin suoraan agentilta, että onko laturit jo vaihdettu niin agentti alkoi tivaamaan, että miksi tuollaisia kyselen. Kerroin tilanteen ja aika tylysti tuli tekstiä, että aiempi päivämäärä latureiden saapumisesta oli väärää tietoa, latureita odotellaan edelleen. Minkäänlaista aikataulua tulevasta ei ole olemassa.
Olen myös kysellyt tilannetta muilta jälleenmyyjiltä ja heiltä olen ihmetyksekseni saanut sellaista tietoa, että ongelmat ei ole viivästyttäneet heidän toimituksiaan. Onkohan tässä nyt kyseessä sellanen erä, että ei ole vaan muut liikkeet tilailleet samasta erästä.
No jänskätään nyt sitten miten reissun käy. Kait liike jotain korvaavaa vaihtoehtoa vaunulle reissun ajaksi tarjoaa. Ei vaan oikein kiinnostais lainavehkeillä lähteä pitkälle reissulle. Samalla varustuksella ei kuitenkaan lainavaunua tule löytymään.
IKONEN MARKKU
07.05.2012 17:32
Itse kyllä peruisin kaupat.
Kaikenlaistahan yllättävää voi ja aina joskus tulee eteen väistämättä, vaikka miten varmistelisi, ostipahan sitten mitä tahansa ja mistä tahansa, mutta..
Tuo myyjäliikkeen asenne ihmetyttää. Aina voi asioille tehdä jotakin jos halutaan, ja halun puutteesta tuollainen asenne kertoo.
Et maininnut tarkemmin vaunusi mallia, mutta uusia Hobbyn 650 malleja löytyy liikkeistä ainakin yhdeksän kappaletta, uutta Premium malliakin kolme.
Kovasti kehoitan pyytämään tarjouksen toisesta liikkeestä, ja jos saat järkevän kaupan, purkamaan nykyisen tilauksen.
Tällaisella on sikäli suurempaa merkitystä, että sillä tavalla siitä hyötyvät myös muut asiakkaat, koska sillä (jos millään) on vaikutus asioiden hoitoon ko. liikkeessä ja maahantuojalla jatkossa.
SALMINEN TUOMAS
07.05.2012 23:46
Kahden vuoden vaunuiluharrastuksen jälkeen mietittiin sellainen vaunu ja varusteet, että kaiken pitäisi olla kohdallaan. Vaunussa on paljon lisävarusteita ja siinä on huomioitu erityistoiveita. Jo pelkästään tämän vuoksi kaupan purku ei ole mahdollista vielä vähään aikaan. Tai onhan kaikki mahdollista mutta sanktiothan siitä seuraa.
Mutta nuo asenteet asioiden hoidossa ärsyttää. Kaikkeahan sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä myyjän asenne tällaisissa asioissa on ratkaisevassa asemassa. Mitä sitä lupailemaan mitään, jos ei tietoa asioista. Ei oo kiva, et joutuu ite kaivamaan ongelmat esiin ja pitään yhteyttä oma-aloitteisesti siinä vaiheessa, kun ongelmia syntyy. Saisipa sen aktiivisuuden jatkumaan samalla tasolla senkin jälkeen, kun kauppasopimus allekirjoitettu.
Nyt lähinnä kiinnostais, että onko muilla tullut näitä ongelmia eteen. Ja jos on niin ootteko miten asiat sopinu?
HYTTILÄ ESKO
08.05.2012 08:37
Kerroit aiemmin jotta kaupan ehtona oli määrätty toimitusaika. Tällöinhän myyjä/tehdas on poikennut sopimuksesta. Voit itse purkaa kaupan tai määritellä heille sanktiot :)
HYTÖNEN RAIMO
08.05.2012 10:08
Periaatteessa viivästymisen syy on hyväksyttävä, mutta myyjän/maahantuojan ei.
Asian voi hoitaa kahdella tapaa:
1) Purkaa kauppa, koska myyjäliike ei ole täyttänyt sopimuksen ehtoja. Mahdolliset purkamiskulut ja siitä aiheutuneet muut kulut kuuluvat myyjän maksettaviksi.
2) Odottaa uudella laturilla varustetun vaunun saapumista ja vaatia myyjältä korvaus viivästymisestä aiheutuneista kustannuksista. Periaatteessa siitäkin, että joutuisit ottamaan suunniteltua Ranskan matkaa varten esimerkiksi vuokravaunun.
JAUHIAINEN JARMO
08.05.2012 13:50
Meidänkin Hobby 495 UFe odottaa uutta laturia! Vaunu on saapunut ajallaan maaliskuussa myyjän liikkeeseen ja luovutus piti olla Huhti-/Toukokuun vaihteessa. Kävin tänään kyselemässä tilannetta, arvelivat laturien tulleen Suomeen viikonloppuna!? Kuulemma kaikkiin vuosimallin 2012 Hobbyihin pitää vaihtaa uusi laturi. Eikun odotellaan...
t Jarkki
SALMINEN TUOMAS
08.05.2012 14:21
Jarmoltahan tuli hyviä uutisia. Itellä se ongelma, että oma vaunu odottaa uutta laturia Saksassa tehtaan pihalla. Ja maahantuojalla ei ollut ainakaan eilen mitään käsitystä aikatauluista. Soitin tänään liikkeeseen ja ehdotin, että hoidetaan vaunu Suomeen ja vaihdetaan laturi täällä. Vaunun varustelua kun pitäisi vielä tehdä Suomenkin päässä. No lupasivat palailla asiaan tällä viikolla.
Menee aikataulut tiukoille mutta optimistisesti eteenpäin.
HAAPANEN TIMO
08.05.2012 15:17
Ota suosiolla kauppiaalta joku vaunu reissua varten. Hyötyä vain sinulle, kun toisen vaunulla ajelet. Tulee se omakin sitten kun on tullakseen.
@timppa
TORVINEN VEIJO
08.05.2012 18:21
"Valmistajan valtuuttaman M.A.T.-jäsenliikkeen kanssa voit tehdä huoletta kaupat..." alkaa Matkailuajoneuvotuojat r.y:n nettisivut. Tuomas ja muutkin kirjoittajat tuntuvat ymmärtävän Hobbyn ongelman, mutta hän on voimaton liikkeen ynseyden vuoksi. Syvällisesti ajatellen tässä on vastakkain meidän harrastajayhdistys SF-Caravan ja M.A.T, vaikkei kumpikaan tule toimeen ilman vastapuolta. Minusta tuollaisen firman nimen voi saattaa julkisuuteen, koska Tuomaksen kirjeestä voi päätellä sen toiminnan olevan kerrassaan luokatonta.
Jokainen päättäköön sitten asiakassuhteestaan ko. firmaan.
KEMPPAINEN OLAVI
09.05.2012 17:35
Onpa törkeää tämä Hobbyn asioiden hoito.itsehän kirjoittelin palstalle vuoden 2010 alussa Hobbymme m 2005 sähköongemista. Laturi/virtalähdehän siitä oli mennyt. Merkkihuolto Keski-suomessa myönsi, että kyseessä on merkille tyypilinen vika. Osat olisivat maksaneet n 500 ja työt toisen 500 euroa. Valmistaja eikä mahantuoja olisi ollut valmis ottamaan osaa korjauskustannuksiin. Eräällä leirialueella viime kesänä keskustelin parin lähellä olleen Hobyn omistajan kanssa ja kaikilla oli ollut sama vika. Huomenna asennamme vaunuun lisäpistorasian viisaalle akkulaturille (alle 100 eur). Ongelmaksi jää vanhan sähköjärjestelmän akunpurkamistaipumus vaunun seisoessa ilman verkovirtaa. Se korjautuu asentamalla akusta lähtevään johtoon lisäkatkaisija.
Summa summarum: eikö vanha saksalainen vaunuteollisuus ole löytänyt seitsemässä vuodesa toimivia sähkölaitteita vaunuihinsa?
T seitsemättä vaunua vetelevä jäsen 31xyy
HEDBACK JORI
09.05.2012 21:03
Iltaa, Helmikuun alussa saatiin uusi Hobby 560 ja laturi on vaihdettu jo 2 kertaa... Nyt pitäisi vaihtaa laturi vielä kerran, uudenmpaan malliin niin kuin tehtaan tiedotteessa luki. Mihinköhän se sähkö "häviää" kun vaunu on paikoillaan ilman verkkovirtaa...
LATVALA MARKO
09.05.2012 22:35
Meilläkin akku tyhjeni uutena vaunun seistessä pari viikkoa. (Hobby 560CFe). Vika ei ollut vaunussa, vaan radiossa. Radiossa avattava etupaneeli, jonne cd syötetään ja tuon etupaneelin takana palaa kokoajan pieni punainen valo. Lisäkatkaisin radion virtajohtoon poisti ongelman.
KEMPPAINEN HENRY
10.05.2012 11:26
Onko siulla Ufo katolla, siinä killottaa valo, ku o johto virtalähteen kylessä.
Samoin otan telkkarin 12 v. johon irti, ku jää vaunu issekseen.
Mullon samallainen Hobby -11. Ei ole ollu ongelmia sähkön kanssa.
HEDBACK JORI
13.05.2012 10:15
Terve, joo ufo katolla mutta ei killota valo siinä... Taitaa olla lcd-näyttö joka kuluttaa virtaa koko ajan, Aamulla kun kävin vaunussa niin se näytti kulutukseksi 0,13A.