Vaunun punnitus

KAARNA PAULI 15.04.2012 09:52

Tuleeko sama paino vaunulle kun on kiinni autossa tai irti autosta,siis auto ei ole puntarissa mukana.Eli vaikuttaako aisapaino jotenkin asiaan.

HAKALA JYRI 15.04.2012 10:47

Akselipaino / t vaunu vaakalla, autossa kiinni

Vaunu+nokkapyörä vaakalla autosta irroitettuna== Kokopaino akselipaino + "aisapaino" joka siirtyy autoon

Esim akselipaino 1500 kg( punnittus autossa kiinni)+ autoon siirtyvä "aisapaino" 50kg = kokopaino 1550 kg

jyrih

HAKALA JYRI 15.04.2012 11:16

Lisäys:: kokopainon pitää olla suurempi kuin akelipaino-n / -jen sallituissa rajoissa.

STRÖMMER HEIKKI 15.04.2012 11:52

Saitkin jo vastauksen. Eli jos aisapaino on vaikka 50kg, painaa vaunu ilman autoa nokkapyöränsä varassa sen 50kg enemmän.

NIEMELÄ PASI 15.04.2012 12:37

Tämä on aika hurja väite. Eli minkä tulkinnan mukaan "jos aisapaino on vaikka 50kg, painaa vaunu ilman autoa nokkapyöränsä varassa sen 50kg enemmän".

Eikös kuitenkin ole aivan sama asia onko tuo 50 kg auton koukun varassa vai nokkapyörän varassa, ei se vaunun paino (paino renkaiden kautta maahan) mihinkään muutu.

SUOKKO OIVA 15.04.2012 13:00

Vaunun renkaitten alta punnittu massa = vaunun akselipaino, joka ei ole sama kuin vaunun kokonaispaino. Kun koukku on autossa kiinni siirtyy aisapaino autoon eli auton taka-akselin painoksi kuten Jyri jo kertoi.

STRÖMMER HEIKKI 15.04.2012 13:45

Hurja väite on se että paino ei muka muutu. Kokeile vaikka henkilövaakalla kotona. Menet vaakalle ensin normaalisti, molemmat jalat vaakalla. sit nostat toisen jalan ilmaan, muuttuuko paino? No ei muutu ei. No sit kokeile niin että lasket toisen jalan lattialle, ja kas paino kevenee. Miksköhän? siks että vain osa painostasi on vaa-alla ja osa lattialla. Vaaka näyttää vain sitä painoa mikä kohdistuu vaakaan. No miten sovellat tätä tietoa asuntovaunusi punnitukseen? Punnitset vaunun ensin nokkapyöränsä varassa vaakalla, ja sit niin että nokkapyörä on ylhäällä ja aisa kiinni auton vetokoukussa, mutta osakaan autosta ei ole vaakalla, ja kas vaunu kevenee sen verran kuin kuinka suuri paino autosi vetokoukkuun kohdistuu.

RIIHELÄ ESA 15.04.2012 15:05

Puntari näyttää vaunulle aisapainon verran pienempää painoa, kuin mitä se vainu todella painaa. Puntari mittaa vaunun akselipainon.

Jos siis puhutaan vaunun painosta tai vaunun akselipainosta, siinä on aisapainon verran eroa.

NIEMELÄ PASI 16.04.2012 08:39

Tarkennetaan nyt sitten että tarkoitin akselipainoa. Kokonaispaino on tietysti tuo akselipaino+aisapaino.

Heikki puhuu eri asiasta puhuessaan jalan laittamisesta maahan vaa'alla seistessä, sehän vastaa samaa kuin punnitsisi akselipainon vain vaunun toiselta pyörältä. Tottakai silloin saa eri painon.

Jos puhutaan akselipainosta, niin mihinkä fysiikan lakiin perustuu että tämä akselipainon lisääntyminen kun koukun ottaa irti autosta. Jos koukku on samalla korkeudella auton tai nokkapyörän varassa, niin mun käsityksen mukaan akselipaino on sama. Sama aisapaino kuormittaa koukkua tai nokkapyörää. Eri asia on sitten jos aisaa nostetaan/lasketaan erikorkeudelle, jolloin painopiste muuttuu ja muuttuu myös akselipaino.

ANTTILA MARKKU 16.04.2012 11:44

Tämä on vaarallinen aihe.Aisapaino tulee siitä kun vaunun paino on hieman akselin etupuolella suurempi kuin akselin takapuolella.Jos näin ei olisi pysyisi vaunu suorassa tasapainossa ilman että nokkapyörä on maassa,teoriassa.Kokonaismassa voidaan ylittää siltä osin kun vetoauton vetokoukulle voidaan siirtää painoa mikä ei tule vaunun akselin kannettavaksi.

RIIHELÄ ESA 16.04.2012 13:41

"Jos puhutaan akselipainosta, niin mihinkä fysiikan lakiin perustuu että tämä akselipainon lisääntyminen kun koukun ottaa irti autosta."

Akselipaino muuttuu, kun aisaa tuetaan eri kohdasta. Nokkapyörä on taaempana kuin vetokoukku, joten nokkapyörän varassa akselipaino on vähän pienempi kuin auton varassa.

Tuo on helppo ymmärtää, koska nokkapyörän varassa oleva vaunu on tavallaan kaksiakselinen ajoneuvo, jonka paino on akselipainojen (varsinainen akseli ja nokkapyörän akseli) summa. Mitä lyhyempi akseliväli, sitä pienempi ero akselipainojen välillä.

Mutta entäpä jos vaunu on lastattu väärin ja on takapainoinen. Vapaana vaunun aisa nousisi ylös, mutta autoon kiinnitettynä se tietysti saadaan pysymään oikeassa asennossa. Tällöin aisa ei kanna kuormaa, sillä vain estetään vaunun nousu pystyyn. Jos siis aisa NOSTAA vetoauton perää 20 kg voimalla ja akselivaaka näyttää tuhatta kiloa, mikä on vaunun paino? Onko siis 980, 1000 vai 1020 vai jotain muuta?

HAKALA JYRI 16.04.2012 17:20

Puuttumatta muiden textiin, lisään omaan muutaman rivin:::

-esim akselipaino +1500kg + "aisapaino" 50 kg positiivinen = kokopaino ====+1550 kg

Jos puntari nokkapyörän alla ja tulos hyväksyttävä esim 50 kg tulee vetokuulaan keskimäärin noin 10% pienenpi paino esim tekee 50 - 5 kg= 45 kg vetokoukkuun (käytin lainmukaista asiapainoa ++++ merkkinen jos nega tiivine se olis miinus)

jyrih

ps toivottavasti aloitustextin kirjoittaja löytää myös vastauksen kysymykseen.

HAARAKANGAS ALLAN 16.04.2012 18:01

Esa, se on jotakin muuta. Aisoja on niin monia....

Allu vaari

RIIHELÄ ESA 16.04.2012 18:21

"Aisoja on niin monia...."

Niinhän se menee. Jos momentti on sama, ovat voimat lyhyellä aisalla suurempia kuin pitkällä aisalla, vaikka pitkä aisa näyttääkin paremmalta.

Myös 980 kg voidaan hyväksyä.

ANTTILA MARKKU 16.04.2012 20:20

Hakalan esimerkin perusteella.Kun vaunu kytketään vetoautoon muuttuu painojakauma niin että vetoauton ja vaunun ensimmäisen akselin välinen paino jaetaan.Silloin 50kg aisapainosta 5kg kuormittaa vaunun akselia,eli se paino ei häviä vaan se kuormittaa eri aluetta.Noin se lasketaan raskaan kaluston osaltakin.Josku kuormataan 20t kolmelle kärryn akselille ja vetopöydän päälle tulee 10t.30t kuormaa ja akselipainot ei ylity.

HAKALA JYRI 16.04.2012 22:49

Vielä yksi tarkennus omaan textiin

esim 1500kg akselipaino tai jos telivaunu telipaino yht 1500 kg,, tuo 5 kg ero nokkapyörän ja vetokuulan välillä on olemassa, oli niin pieni luku ettei käytännön vaikutusta kun puntarit on toleransilla 10---20kg (=autovaakat), mutta tosi on jos esim 1550 kg on kokopaino ja vetokoukulle 45 kg niin akselipaino 1505 kg..................... jyrih

KAARNA PAULI 17.04.2012 00:29

Ompas monta erillaista käsitystä asiasta.Täytynee kysyä suoraan viranomaiselta jotta saan myös virallisen tiedon tässä asiassa.

HYTTILÄ ESKO 17.04.2012 07:56

Älä välitä , nämä hemmot saa jutuissaan vaikka korkkiruuvista suoran.

Tosiasiahan on että aisapaino vähennetään kokonaispainosta = hinattava massa. piste

Kaikki poliisit (viranomaiset) eivät ole sisäistäneet asiaa. Jos on tarkalla kannattanee pitää asiasta kertovaa dokumenttia mukana

KOSKINEN JANI 17.04.2012 08:46

Eikös nämä massat mene näin:

Vaunun kokonaismassa: Akselipaino + koukkupaino

Vetoauton suurin sallittu perävaunupaino: Kärryn akselipaino (koukkupaino on auton massassa)

Jos vaikka olisi kokonaismassaltaan 1500kg vaunu ja mitattu akselipaino olisi tuon 1500 kg niin se on ylipainoinen mutta sitä saisi kuitenkin vetää autolla missä 1500 kg vetopaino.

Eli punnitulta kokonaispainoltaan 1500 kg painavaa vaunua saa vetää autolla missä maksimi vetopaino on 1450kg jos koukkupaino on 50 kg.

Sitten on vielä lisäksi nuo ajokorttien vaatimusluokat ja niiden painot :D Säädökset ei tosiaan ole yksinkertaiset...

JOKINEN OLAVI 17.04.2012 11:08

Jos nyt oikein hiuksia halkaistaan tämän jutun myötä, niin vaunun kanssa puntarille mennessä tarkan punnitustuloksen saamiseksi pitää kitkavetopäästä vapauttaa kitka, sillä sehän voi aiheuttaa virhettä puoleen tai toiseen riippuen siitä kumpaan suuntaan auton joustoliike on viimeksi jäänyt pään kitkaan vaikuttamaan. Käytännössä tällainen virhe mittaustuloksessa on tietenkin täysin merkityksetön. Enemmän voi vaikuttaa vaikka renkaisiin tarttunut hiekoitusmurske.

ANTTILA MARKKU 17.04.2012 13:51

Jos oikeen tarkkoja oltais pitäs se vaunu punnita ensin koko yhdistelmänä ja sen jälkeen vetokoukussa kiinni oleva vaunu erikseen.Viimeiset epäilykset voisi karistaa punnitsemalla yhdistelmä niin että vetoauton taka-akseli on pelkästään puntarilla. Koska sillä mitä se vaunu painaa tukijalat alhaalla tai aisapyörään tuettuna ei ole merkitystä.

RIIHELÄ ESA 17.04.2012 13:53

Palataksemme alkuperäiseen kysymykseen, joka oli kaksiosainen:

"Tuleeko sama paino vaunulle kun on kiinni autossa tai irti autosta,siis auto ei ole puntarissa mukana. EI

Eli vaikuttaako aisapaino jotenkin asiaan. KYLLÄ

ANTTILA MARKKU 17.04.2012 14:13

oikein.Ja syy on oikein matemaattisesti osoitettu tuolla aiemmin.

KAARNA PAULI 04.05.2012 01:29

Otteessa lukee 1070 ja kokonais massa 1100,mutta karu totuus oli akselilta 1220, kyydissä 1 vajaa kaasupullo,ei tippaakaan vettä meinaan tankissa.Muutenkin tavarat vielä viemättä vaunuun,mitähän vaaka näyttäisi reissu varustuksella.Katsastusmies totesi lakonisesti että näähän on alunperinkin punnittu hyvin riisuttuina ja iän myötähän sitä painoa tuppaa kertymään.Liekö tarkoittanut vaunua

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.