Tuuliohjaimella pitkää nenää ryöstöverotukselle......
HAARAKANGAS ALLAN
11.03.2012 09:38
Konsuli Marutei ja muut karvanaamarit. Nyt sitä virtauksien hallintaa tuli taas kokeiltua.
Tuuliohjain kiinnitettynä veturin kattokaiteisiin tehtiin matkaa halki talvisen maiseman.
Menomatkalla ( n. 300 km ) myötätuulessa veturi tarvitsi dieseliä 9.2 litraa satosella.
Takaisin tullessa tuntuvassa vastatuulessa kulutus oli 9.9 litraa satosella. Mitä tästä opimme? Kaasujalan lisäksi on luonto aina mukana. Sen verottajan lisäksi!
Tuuliohjain on -80 luvun tuote ja se kiinnitettiin halpaan Bilteman taakkatankoon. Ohjaimen muoto on sellainen, että sen voi asentaa kahdella eri tapaa. Toista tapaa ei ole vielä kokeiltu , mutta sekin on harkinnassa.
Kreikan talousongelmia tällä puuhastelulla ei ratkaista, eikä edes omiakaan, mutta onpahan " projekti jossa ei byrokratia tai kähmintä" ole vaikuttamassa.....
Allu vaari
NYLANDER KARI
11.03.2012 11:00
Hei ! Nistä tällaisen voi ostaa ja mitä maksaa ? Täytyykö olla kattokaiteet vai onnistuuko tavalliseen taakkatelineeseen. Auto on MB 240 D -85 ja vaunu Solifer 550 Nordica. Kulutus vaunun kanssa n. 12-14 l / 100km.
Terveisin Kari 88112
Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2012 klo 11:02:11
Hei ! SFC numero on 88122
VALTONEN MARTTI
11.03.2012 11:01
No niin, Pääkonsuli on saanut projektin testiasteelle. Pian öljy-yhtiöt alkavat lobata poliitikkojamme säätämään 'ilmanohjainveroa' jos nämä taas yleistyvät.
Sutjakan näköinen yhdistelmä !
LAHTI ANTTI
11.03.2012 13:26
Noita aikoinaan 70-luvulla käytettiin auton katolla. Itsekin tein ensimmäisen vanerista ja toisen, paremmin muotoillun alumiinista. Olivat vanhassa suksitelineessä kiinni. Veturina oli silloin Volvo 244. Siihen katonreunaan ne sai hyvin kiinni, kun taas näihin nykyautoihin on hankalampi saada kiinnityspaikkaa.
Kyllä siitä apua oli kulutuksen pienentyessä ja vaunun otsan puhtaanapysymisessä. Myöskään vastaantulevan rekan/linja-auton ilmaisku ei tuntunut samalla tavalla. Ohjautui vaunun yli.
VALTONEN MARTTI
11.03.2012 15:12
Itsekin käytin kauan ilmanohjainta kunnes tuli ensimmäinen auto ilman "räystäskouruja". En alkanut rakentelemaan sille kiinnikkeitä kattokaiteisiin joten luovuin koko laitteesta. Harmi sillä nyt olisi taas intoa enemmän näpräillä sille kiinnitys. Onneksi tuo es-quatro halkoo tuulta kuin suihkuhävittäjä.
KOISTINEN TOIVO
11.03.2012 16:11
Miten talvella, kertyykö lunta auton perään. Farmariauto meillä on semmonen
penteleen lumilinko, että toisinaan saa melkein lapioida peräluukku esiin, ja
kurassa se pirulainen on aina jos jossain päin suomessa sataa. Ja sitten takapuskuri muodostaa hyllyn luukun alle, että oikeen pysyy tavara.
Että semmosta. Toivopoika
HAARAKANGAS ALLAN
11.03.2012 18:23
Ostin ohjaimen täällä karvanaamareiden tavaratorilla olleen ilmoituksen perusteella.
Kiitos vielä myyjälle sinne Parolaan. Ohjain on lasikuitua ja on reissannut edellisellä omistajalla pitkin Fennoskandiaa.
Pienellä fiksauksella sain kiinnitettyä ohjaimen taakkatelineen tankoon. Sellaiseen kattokaide malliseen. Kattokaide ei ole oleellinen asia, jos telineen saa muuten kiinni. Taitaa olla ne kourumalliset katot "olutta ja mennyttä aikaa...."
Veturin perä ja vaunun otsa pysyivät varsin puhtaana. Oli toki pakkaskeliä. Köyhän kyläkauppiaan kämppärillä oli -19 astetta.
Näistä jutuista ei sitten hiiskuta Käteisen akan pojalle eikä sen kaverille, sille valkotöyhtöurpiaiselle.
Kokeilu jatkuu. Tämä on väliaikainen tuuliohjain- vakuusrahaston projekti.......
Allu vaari
JÄRVI TAISTO
16.03.2012 16:42
tuuliohjaimen voi testata laittamalla pitkän ohuen langan ohjaimem yläosaan, ajossa näkee mihin lanka ohjautuu,meneekö vaunun seinään vaiko yli.
PELDAN JAN
16.03.2012 19:21
Ihan mielenkiinnosta.... Onkos kokeiltu pakun katolla ohjainta. Minkä verran vaikuttaa kulutukseen ja kulkuun? Itse vetelen vaunua pakulla joka on jonkunverran matalampi kuin vaunu ja ainakin sateella näyttää että vesisumu laskee katolta vähän alas ja törmää etuseinään. Meidän paku kun on vielä amerikan ihme niin ruoka maistuu aikalailla ilman vaunuakin...
VALTONEN MARTTI
16.03.2012 20:20
Omana suht pitkänä "tuuliohjainkautenani" imin niistä tietoa mistä vaan oli saatavana ja sanoisin että paku ja vaunu on yleensä niin yhtä putkea ettei spoilerista liene niissä hyötyä. Kuvittelisin että jos korkeusero on puolisen metriä tai enemmän niin hyöty voisi alkaa siitä. Täytyy muistaa että ohjain itsessään on myöskin ilmanvastus joten pienen hyödyn ohjain syö itse.
Mutta mikäpä estäisi kokeilemasta.
SALAKARI HEIKKI
08.07.2012 22:36
Moro! Minulla on ylimääräinen tuuliohjain, lienee volvon katolle tarkoitettu. Siinä ei ole kiinnitysvälineitä, mutta ne on helppo tehdä itse. Ohjain on käyttämätön, muovista tehtalla tehty. Jos kiinnostaa, niin myyn sen 40E:lla. Ota yhteyttä, jos kiinnostaa. p. 0505563610
Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2012 klo 15:45:04
Moro kaikille asiasta kiinnostuneille. "Ylimääräinen" tuuliohjain myyty, siirtynyt tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Toivottavasti P. J:llä homma onnistuu, tiedoita joskus kokeilun tuloksista.
JOKINEN OLLI-PEKKA
11.07.2012 22:14
Meillä on M-B 280E -83. Katolla Thulen valmistama muovinen tuuliohjain joka tulee taakkatelineeseen kiinni. Hobby 535 -84 kanssa bensankulutus 13-15l/100km, kun mäetkin ajetaan 80 vauhtia. Ajotavalla ja reitti valinnoilla suurempi vaikutus kulutukseen.