vetoauto
RAITTINEN HENNA
29.02.2012 15:37
Meillä Mazda 4D SEDAN 323-1,8I-BG12F2/2500 voiko sillä vetää Matkaaja8000.
minkä kohdan katon autosta kun siinä on niin monta kohtaa???Tek.suurin sallittu kok.massa 1520, ajoneuvon omamassa 1030, tieliinkenteessä sallittu suurin kok.massa tälläiset merkinnät Matussa.Matkaajassa tek.suurin sallitt kok. massa 1200, omamassa 980, tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa1140. Matkaaja on kaksi akselinen.Kiitos tiedosta meillä kun tulee olemaan auton vaihto.
SANTALAHTI HANNU
29.02.2012 16:04
Terve,auton kokonaispaino täytyy olla isompi kun vaunu kokonaispaino. Ja jos tämän yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kg sulla pitää olla pikku E kortissa.Tämmösillä tiedoilla minä olen pelannut näiden vehkeitten kanssa vuodesta 1998 asti. Enkö ole sakkoja saanut tien päällä,ilmeisesti olen oikein asian ymmärtänyt ; )
Hanski
Käyttäjän lisäys viestiin 29.2.2012 klo 16:10:02
Autosi moottori tehot voi olla vähän pienet, iso vaunu kuitenkin kyseessä. Mulla itellä Matkaaja 9404 xx2 kaksi akselinen on vähän raskas vetää,mun volvon tehoilla 186 hv tulee kyllä hyvin perässä.Että pensa auton tehot täytyisi olla vähintään 150 hv ton kokosen vaunun kanssa.
TERVO JARI
29.02.2012 17:13
Rekisteriotteessa on tieto joka kertoo,
Perävaunumassa jarruin
Ja
Jarruitta
Nuot tiedot kertoo kuinka painavaa saa hinata, noissa tiedoissa piisaakin "ihmeteltävää" sillä autovalmistajilla on erilaisia "näkemyksiä" vetokoukun/auton "kestosta" . . .
Elikkäs tutkimaan uudelleen rekisteriotetta . . .
HALMEENMÄKI JUHANI
29.02.2012 17:42
Mikäs Matkaaja on kaksiakselinen mutta noin kevyt, ainakin papereissa? Kannattaa sitten meinaan huomata sekin, että tuon aikaiset paperiarvot on ihan mitä sattuu, ja kun vaunuun lastataan astiat sun muut pakolliset tilbehöörät niin ollaan jo ylipainossa. Eli matkatavarat saa jättää kotiin.
Eipä tuon aikakauden 1,8-litrainen bensakone ole mikään mahtava VÄÄNNÖLTÄÄN, se tehohan ei ole merkitsevä asia lainkaaan. Todennäköisesti isompien mäkien nousu on työlästä ja vaatii ahkeraa vaihteiden käyttöä. Neukkurekat vilkuttaa perässäsi pitkiä kun nekin kulkisi vauhdikkaammin. Ja tankatessa huomaat, kuinka paljon sitä bensaa oikein pakoputkesta mahtuukaan pihalle.
Jos nyt kuitenkin kannattaisi katsella pikkusen pienempää vaunua, jos sitä on tarkoitus vetää muuallekin kuin keväällä kausipaikalle lähimaisemiin ja syksyllä takaisin. Siihenhän riittää mikä tahansa laillinen yhdistelmä.
MÄKELÄ MIKA
29.02.2012 21:39
Katso Mazdan rekisteriotteesta perävaunumassa jarruin. Jos se on sama tai isompi paino kuin matkaajan kokonaismassa 1140kg niin laillisesti saat vetää vaikka vaunuun olisi lastattu matkatavarat. Jos vaunu on tyhjä niin silloin Mazdan otteesta
perävaunumassa jarruin riittää jos se on 980kg tai isompi.
HYTTILÄ ESKO
29.02.2012 21:42
Mutta älä mene vaakojen lähelle. Se matkaajan paino on vain rekisteriotteessa. Vaaka näyttää eri lukemia :)
SANTALAHTI HANNU
29.02.2012 22:04
Eikös rekisteriote ole virallinen asia kirja ? Mulla Matkaajassa on kokonaispaino 1400kg tyhjä painosta en ole varma ja ote on vaunussa en pääse sitä tarkistaan.Mielestäni on painot otteessa väärin,mutta miten käy ratsiassa jos on toiminut otteen tietojen mukaan,ja vaaka näyttääkin eri lukemia. Onko minun syy vai otteen tekijän ?
Ekös Henna ollut vaihtamassa autoa vaunun takia eikä vaunua auton takia ?
Hanski
SANTALAHTI HANNU
29.02.2012 22:16
Halmeenmäki Juhani, kyllähän vääntö ja teho kulkee aika pitkälle käsi kädessä. Et voi sanoa ettei teholla ole merkitystä. Kupla volkkarissa oli 34hv ja vääntöä n.50 kiloo. Volvossa 186hv vääntöä n.200 kiloo. 2,3 TIC on moottori. Mazda 1,8 tehoa n,90hv vääntö ehkä n,110kiloo. Lukemat voi olla pielessä mutta noin "korvakuulolta" voisi olla noin.
Hanski
VÄLIAHDE JUSSI
01.03.2012 00:00
Hannu ei se aivan niinkään oo,iskun pituus ja nykytekniikan touma-ajoitus sekä
tekniikka,sitä vääntöä lisää.
HYTTILÄ ESKO
01.03.2012 08:07
182 hv ja vääntöä 260nm
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_740
LIIKKANEN HANNA
01.03.2012 08:17
Sillä ei ole väliä onko vaunu tyhjä vai ei aina katsotaan vaunun kokonaispainoa !
NIEMELÄ PASI
01.03.2012 09:19
Riippuen siitä mitä katsotaan, niin on vaunu kokonaispaino ei aina ole ratkaiseva.
Katsottaessa saako jotakin yhdistelmää ajaa B-kortilla katsotaan vain kokonaispainoja (auto+vaunu).
Mutta autoon saat kytkeä kokonaismassaltaan suuremman peräkärryn/vaunun kuin autolla saa vetää, mutta liikenteessä kärry kuorman kanssa ei saa ylittää auton maksimi vetopainoa.
VÄLIAHDE JUSSI
01.03.2012 11:36
BE kokonaismassa enintään 3500kg
Minä pistäsin myöskin taloudellisuudenkin yhdeksi kriteeriksi.
MÄKELÄ MIKA
01.03.2012 13:31
Jos olet viemässä tyhjää vaunua (säilöön/huoltoon) ja näytät että kaasupullokotelo on tyhjä, patjat ja akku varastossa, vesisäiliö ja vaatekaapit tyhjät niin matka jatkuu. Kokemusta on... Mutta kokonaispaino on se oikea jos meinataan reissata.
MUHONEN LAURI
01.03.2012 15:29
Niinkuin Niemelä Pasi kertoi, korttivaatimus katsotaan rekisteriotteista, mutta todellinen vetopaino ratkaisee mitä ko autolla saa vetää. Mikä tässä niin vaikeeta on?
RIIHELÄ ESA
01.03.2012 16:37
"kyllähän vääntö ja teho kulkee aika pitkälle käsi kädessä. Et voi sanoa ettei teholla ole merkitystä"
Vääntö ja teho kulkevat tasan käsi kädessä, koska teho on väännön ja kierrosluvun tulo. Teho on se, joka vie autoa eteenpäin eli tekee työtä.
Mutta kun auton tehoksi ilmoitetaan vain huipputeho, sillä on periaatteessa merkitystä vain, kun moottori pyörii huipputehon kierroksilla. Harva sitä viitsii moottoria huudattaa täysillä koko matkaa. Ajon helppous riippuu siitä, miten paljon tehoa löytyy normaaleilla ajokierroksilla. Se taas riippuu siitä, miten vääntöä löytyy niillä kierroksilla. Siinäkään huippuväännöllä ei ole suurta merkitystä, jos käyrä on vain kapea piikki korkeammilla kierroksilla. Lähes tyhjäkäynnistä alkava tasainen vääntökäyrä on se, mihin pyritään.
SANTALAHTI HANNU
01.03.2012 17:16
Riihelän Esan kanssa olen samaa mieltä.Iskunpituutta ja tehoa täytyy olla muuten ei ole vääntöäkään. 1000cc moottorista ei saa vääntöä 300nm ei sitten millään.
Hanski
VÄLIAHDE JUSSI
01.03.2012 17:39
Tuosta väänöstä karkeasti kuorma-autot 1400kr/min ja pakut 2000kr/min
noissa 6% nousuissa eli 6m nousua jokaista 100m vastaan. Siinä tulee hyvin
esille moottorin vääntö.Ja siitähän ei oo kiinostunut muut caravanlehden
koeajat kuin yksin J.H myöskin minuakin kiinostaa p-aineen kulutus aina.
Vaikka wv kulkee vähällä.
HYTTILÄ ESKO
01.03.2012 18:12
Monikos vetää sorakärryn veturilla vaunua....
Ei voi vähemmän kiinnostaa nuo Väliahteen väläykset.....
Tuskimpa ketjun aloittaja on Mazdaa vaihtamassa Sisuun tai vastaavaan.
HALMEENMÄKI JUHANI
01.03.2012 18:42
1,6 bensakone ja 240 Nm. 1,2 bensakone ja 200 Nm. Nykytekniikalla saadaan aika huimia lukemia, tosin ovathan nuo ahdettuja. Mutta 1,0 & 300 Nm heitto ei enää ole ihan totaalisen utopistinen vitsikään.
SANTALAHTI HANNU
01.03.2012 20:09
Niin,dieselihän on sitten aivan oma lukunsa. Minkähän moine vääntö käppyrä on 1,2 moottorissa esim,1200rpm turpo ei noilla kierroksilla anna vastetta.
ANTTILA MARKKU
01.03.2012 20:35
Kyllä nuo isot dieselit ottaa turbon mukaan jo tuolla 1t kierroksista,saattaa olla että jo siellä tyhjäkäynnillä 700r/min ahdin alkaa reagoimaan.Jos vääntökäppyrä aloittaa tonnista vihreen eli parhaan väännön alueen niin pitää se 1,2l koneellakin jotain vaikuttaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
01.03.2012 23:08
Noilla kahdella mainitsemallani tavallisten perheutojen moderneilla bensaturboilla tuo maksimivääntö on dieseliäkin laajemmalla alueella eli 1 550 - 4 100 ja 1 600 - 5 000 kierrosta!
HYTTILÄ ESKO
02.03.2012 08:12
Volvon D5 on vain 215hv ja 420nm 1500-3250 . Mutta sehän ei kierräkään niin ylös kuin bensakoneet. Isomman osa-alueen omasta käyntinopeudesta kattaa maksimivääntöalue.
SANTALAHTI HANNU
02.03.2012 09:15
Minä olen yrittänyt puhua bensa moottorista,edelleen diesel ja varsinkin kuorma-autojen moottorit on luku sinänsä. Esim. 1,2 bensa turbo ei liiku 1000rpm juurikaan väännöllä koska turbo ei toimi noin matalilla kierroksilla.16ltr kuormurin moottori vääntää jo 800-900rpm montaa sataa kiloo! Ei voi verrata keskenään pensaa ja dieseliä.
Hanski
VALTONEN MARTTI
02.03.2012 10:00
Bensa-autoni 150 hv 192 Nm /4000 kr/min. on kuljettanut es quatroa ihan tyydyttävästi 8v. Välistä tuntuu tämäkin keskustelu ihan "pöhöttelyltä"
HAARAKANGAS ALLAN
02.03.2012 16:14
Diesel 136 hv 310 Nm / 2000-2800 r/min vetelee reippaasti ja kulutus jää alle kympin satosella. Taitaa es cuatro olla markkinoiden parhaita vedettäviä....?
Näin voi todeta 10 vuoden kokemuksella.
Allu vaari
VALTONEN MARTTI
02.03.2012 16:36
Pääkonsuli Allu:
Tämän kuun loppupuolella omani yltää tuohon samaan kokemusmäärään vuosissa.
Samaa mieltä olen kanssasi.
VÄLIAHDE JUSSI
02.03.2012 17:38
Santalahden Hannu paa F16 ainakin yli1700nm /1900 r/min.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.3.2012 klo 17:42:47
Niilähän pääsee jo kohta,meitin volkkarin lukemiin.
Fiiatin miehet.
HAARAKANGAS ALLAN
03.03.2012 09:24
Konsuli Marutei
Oletko muuten pannut merkille, että es cuatroja on hämmästyttävän vähän myynnissä? Ehkä se on osoitus siitä, että vaunu on varsin onnistunut.....
Allu vaari
VALTONEN MARTTI
03.03.2012 09:44
Kumpikin pitää paikkansa.
STRÖMMER HEIKKI
03.03.2012 10:12
Santalahden Hannulle. Käsikädessä, niinpä. Lantikassa vaivaiset 4 hevosvoimaa enemmän kuin Volvossa, mut vääntöä yli 2 kertaa niin paljon, eli 440 newtonia. Ettei ne nyt sitten kuitenkaan kulkeneet käsi kädessä.
VÄLIAHDE JUSSI
03.03.2012 14:48
Heikki Millä Kierros alueella, ihan vain mielenkiinnosta kysýn? Itelläkin on joskus
ollu lantikka.kun en ite nyt muistanut.Net nyky koneet ovat lyhytiskuisia, turbo ahdettuja, kierroskoneita,jotka saavuttavat huippu väännön isommilla kierroksilla.
Vanhassa Asetkassa ei käynti nopeutta ollut juuri 1500r/min.,mutta iso paino
kampiakselila ja iskunpituus suuri.
SANTALAHTI HANNU
03.03.2012 18:56
Kyllä niitä kaiken maailman vehkeitä tähän voi luetella pitkän rivin! Alkuperäinen kysymys oli ,voiko 1,8 kokosella Mazdalla vetää sen ja sen kokoista Matkaajaa? Ja siihen vastasin jo. Tämä loppu on teijän Vanhojen äijien paskan jauhantaa, kuorma-autojen ja maasto autojenne ja dieseli moottorien vertailua. Yritetään edes pysyä aiheessa!
Hanski
VÄLIAHDE JUSSI
04.03.2012 00:03
Sullehan Juhani Halmeenmäki jo rehellisesti vastas. Kyllä se noin on kuten hän
sano,muilla meillä on vain omaa egoanostattavia mielipiteitä.
Aivain kuten sanoit:
"Vanhojen äijien paskan jauhantaa," mutta se kuuluu kuviooon saumattomasti.
STRÖMMER HEIKKI
04.03.2012 14:10
Jussille. Se 440 njuuttonia löytyy Disco kolmosesta 1900r/m. Konehan on 2,7 litrainen V kutonen. Uudesta Disco nelosesta, siitä karvalakkiversiosta 3 litraisesta TD moottorista löytyy samoilla kierroksilla 520 njuuttonia, ja kalliimmasta SD versiosta 600 njuuttonia, eli siihen verrattuna tää Disco 3 onkin ihan mopo. kaikki ovat siis diesel-moottoreita. Hevosia löytyy Disco 3:sta 190, 4TD:stä 210 ja SD:stä 260.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.3.2012 klo 14:18:30
Kirjoitit tossa muutama vastaus taaksepäin että BE kortilla kokonaismassa saa olla enintään 3500kg. Itseasiassa BE kortti tarvitaan kun yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kg. Yhdistelmää jonka kokonaispaino on enintään 3500kg saa vetää pelkällä B-kortilla.
STRÖMMER HEIKKI
04.03.2012 14:40
Raittisen Hennalle sanoisin että kaiken tämän jaarittelun jälkeen katso sieltä autosi rekisteriotteesta kuinka painavaa jarrullista perävaunua sillä saa vetää. Seuraavaksi katso vaunusi rekisteriotteesta mikä on vaunusi kokonaispaino. No aika helppoa on sit katsoa saako vetää vai ei. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä vaunu oikeasti painaa, tai onko vaunua mukava, tai epämukava vetää ko. autolla. Tai onko se taloudellista vai ei Tai pitääkö jonkun mielestä auton olla 300kg painavampi kuin vaunun. Kun poliisi sinut pysäyttää, hän pyytää vaunun ja auton rekisteriotteet ja katsoo niistä saatko vetää vaunua vai et.
MUHONEN LAURI
04.03.2012 20:00
Sillä nimenomaan on merkitystä mitä vaunun todellinen VETOPAINO on, ajokorttivaatimus katsotaan rekisterotteista.Vetopaino on renkaiden tienpintaan vaikuttava paino.
HALMEENMÄKI JUHANI
04.03.2012 20:58
www.karavaanarit.fi./leirintamatkailu/karavaanarin-sanasto/usein-kysyttya/autot-ja-vaunut
Tuolta kannattaa lukea jollei muuten usko.
Ja tuo 1,2 Tsi maksimivääntö on muuten sitten 1 550 - 4 100 kierroksen alueella, eli on sitten laajempi kuin monella dieselillä!
VÄLIAHDE JUSSI
05.03.2012 19:20
Heikki Störmmer
Kiitos tiedosta.
STRÖMMER HEIKKI
10.03.2012 15:42
Muhosen Laurille. Oletko koskaan kuullut ,saatikka nähnyt että oikein kuormattu asuntovaunuyhdistelmä joka pysyy liikennevirran mukana, olisi ajettu vaakalle? Elikkä jos sellainen yhdistelmä joutuu muiden mukana ratsiaan, toimitaan kuten muidenkin henkilöautojen kanssa. Puhallutetaan kuski, ja katsotaan paperit. Näin siksi että hyvin harvalla tavallisella ihmisellä on mahdollisuus ajattaa asuntovaunuyhdistelmänsä vaakalle ennen jokaista reissua. Johan olisi asuntovaunuilu tehty hankalaksi. Tietysti myönnän että kaltaisiasi saivartelijoita meistä karavaanareistakin löytyy monia, mutta siis mitään käytännön merkitystä ei ole painaako vaunusi 100kg enemmän vai vähemmän, kuin mitä sen rekisteriotteessa lukee, kas kun konstaappeli hyväksyy 10% ylikuorman niin henkilöautossa, rekassa kuin myös asuntovaunuyhdistelmässä. Elikkä käytännössä riittää kunhan etenet vaunusi kanssa huomiota herättämättä, muiden mukana liikennevirrassa. Tää on sitten kantapään kautta hankittua tietoa rekalla ja asuntovaunuyhdistelmällä.
RIIHELÄ ESA
10.03.2012 16:31
Kiinnijäämisen riski kai on tosi pieni noissa perävaunun painohommissa, ellei ylitys ole kovin ilmeinen. Jos kuitenkin sattuu vahinko, jossa painolla on ainakin teoriassa vaikutusta vahingon syntymiseen tai määrään, voi ylitystapauksissa vakuutuskorvausten kanssa tulla ongelmia. Jos siis ylitys on ilmeinen. Päreinä olevaa vaunua ei enää kukaan ala tarkasti punnitsemaan.
On se aina huolettomampaa liikkua, kun tietää, että kaikki on kunnossa.
STRÖMMER HEIKKI
10.03.2012 16:52
Riihelän Esalle. En ole ainakaan koskaan kuullut että keltään olisi kysytty mitä matkatavaroita ja kuinka paljon on ollut vaunussa, silloin kun se on ollut kolarin osapuolena. Vahinkotapauksessa vakuutusyhtiö haluaa tietää vaunun ja auton rekisterinumeron. Sitäkautta saavat selville samat tiedot jotka löytyvät rekisteriotteesta. No mutta tietysti aina on parempi jos ylikuormaa ei ole, ja kaikki muutenkin on ok. Alunperin tämä viestiketju vain lähti siitä kysymyksestä että mistä sen saa selville millaista vaunua saa vetää jollain määrätyllä autolla. Mutta jos oikein haluaa kaiken varmistaa, ettei vaan satu, eikä voi sattua mitään, eikös silloin kannata pysyä vain hiiren hiljaa kotona, ja unohtaa koko vaunumatkailu. Siinä kun on vielä sellainenkin riski, että vaikka kaikki olisi tarkalleen punnittu yms. joku muu tekee sen virheen, ja taas menee auto ja vaunu päreiksi. Sit jos se joku muu sattuu olemaan vaikka venäläinen, niin saattaa mennä jonkun aikaa ennenkuin korvauksia alkaa kuulumaan.
RIIHELÄ ESA
10.03.2012 17:25
Juuri siksi puhuinkin ILMEISESTÄ ylityksestä.
Esimerkiksi moottorikelkka tai vesijetti takatallissa, jos jo muutenkin ollaan rajan tuntumassa, voisi herättää kysymyksiä. Niiden painohan tiedetään suunnilleen ilman puntariakin.
Jokainen ottaa itse omat riskinsä ja vastaa niistä. Näissä pikku painonylityksissä ei suoranaisesti ole edes kyse turvallisuudesta.
MUHONEN LAURI
11.03.2012 19:07
Strömmerille, minun jutut perustuu lakiin eikä mihinkään saivarteluun.Nuo mutu jutut voit jättää sinne esson baariin, kokemusta luultavasti paljon enemmän kuin sinulla.
SAIKKONEN JYRKI
12.03.2012 12:53
Vuosi sitten aloin etsimään vaunua matkailuauton jälkeiseen elämään. Oli hommat muuttunut sitten 2000- luvun alun. Oli ilmestynyt vaunun myyntitietoihin omamassa tieto suurimman sallitun kokonnaismassan lisäksi.
Omamassan tulisi kai olla vertailukelkoinen suure vaunujen kesken, mutta sitten se mitä jää lastattavia kiloja "eväille" olikin jo kovin vaihteleva väli- joillakin vaunuilla jäi alle satakiloa "vapaata" kantavuutta. Laskeneiden autojen vetopainojen kanssa olikin aika työlästä löytää mitään koukkuun laitettavaa sellaisilla painoilla että voisi edes itse kuvitella asioiden olevan kunnossa.
Joillakin vaunumerkeillä ei saanut varmaa tietoa painoista mistään - olipa eri tietolähteissä (www / esite) ristiriitaisia tietoja mm siitä onko omamassaan laskettu yksi vai kaksi kaasupulloa. Taitaa virallisesti olla yksi kaasupullo, täytetty vesisäiliö ja kaapelikela- vaunumerkkien kesken oli sitten eroja mitä näilläkin tavaroilla oli painoa. Ilmeisesti toisilla komposiittikaasupullot punnittuna.
Kohta sitten pääsee testaamaan miten auto valintaan suhtautuu vai lähdetäänkö neliveto kauppaan...
STRÖMMER HEIKKI
15.03.2012 22:38
Muhosen Laurille. Sinusta ja kokemuksistasi en tiedä, mutta itsellä on veturi jolla saa vetää 3500kg:n jarrullista perävaunua. Perässä kulkee -11 mallinen Solifer Artic 560 jonka kokonaispaino on nostettu 1500:n kiloon, eikä ole kukaan tullut kysymään voiko ja saako ja jaksaako vetää, ei poliisi eikä edes Esson baarin asiantuntijat.Mutta ainahan sitä voi pilkkua viilata, kuten sinäkin niin kovin mielelläsi tunnut tekevän.
ANTTILA MARKKU
16.03.2012 08:35
Noita kevytperävaunuja joskus näkee jotka ilmeisesti on väärin kuormattuja.Semmoseen 1,30*230 lastattu puolimetriä korkea reunasta reunaan sorakasa.Siinä mielestäni ilmeisesti ylikuormattu kärry.
AHOLA ESA
16.03.2012 09:27
Jos takatalliin sopii "nykyaikainen" moottorikelkka, uskoakseni
kantavuus ei enää ole ongelma. On nuo kelkat sen verran pitkiä.
VÄLIAHDE JUSSI
16.03.2012 10:32
Markulle Se on varmasti sen kuormansa kumijuosi peräkäryynsä joistain
ilmaseksi sannu. Yksi ukko sanoin mulle paa kauhalinen minä kieltäydyin
ja sanoin ,että se jää mun eteeni, no se ajo sivunpaan minä kävin laskemassa,
sille kauhallisen kärryn pyörät taittu kohti taivasta, se muulin raato on nyt mun mökillä
Kettu kun se pöyri siellä aina jalkoissa.
LAAKSO MARKKU
16.03.2012 19:15
"www.karavaanarit.fi./leirintamatkailu/karavaanarin-sanasto/usein-kysyttya/autot-ja-vaunut
Tuolta kannattaa lukea jollei muuten usko.
Ja tuo 1,2 Tsi maksimivääntö on muuten sitten 1 550 - 4 100 kierroksen alueella, eli on sitten laajempi kuin monella dieselillä! "
Juhani kirjoitti hyvin vaikka tuo SFC:n sivusto on aika vaikeaselkoinen uudelle karavaanarille.
Nykyisten bensaturbojen maks. vääntö lähtee nykyään 1400/rpm ja alempaakin, jatkuen tuonne 4000/rpm. Ei siihen tiisselit pysty. Näissä koneissa on yleensä maks. vääntö vielä leikattu joten mihin ne pystyisivätkään noilla tiisselien kierrosalueilla 1800-2600 jos ne sinne optimoitaisiin.
2 litrainen bensaturbo vääntää kevyellä lastutuksella reilut 300 Nm. Mitattu.