Ihmettelen suuresti tuota caravan lehden toimintaa kautta vuosien

VÄLIAHDE JUSSI 27.02.2012 11:35

Esim sattui käsiini vanha 1/1986 vuodelta oleva lehti sivu 32 Iso otsikko VETOAUTOT Jaguar v6 205 hv, Warburg rivi3/2T 36hv ja tyotaCarina rivi4 /69hv.tä Warrelle oli mainos EDULLISUUTTA AJATTELEVALLE. Kyllä 2T koneella ainakin poltoainetta kulu jos sillä jotain veti ja siihen kun lisätään etuveto.Vähän naurattaa kun, näillä sivuilla kaverit kyselee noistakin katumaastureista,onko Hyvä vetäjä?Lada 1200 L jo on paljon paremppi vetäjänä kuin moni etuveto.

HALINEN HARRI 27.02.2012 18:26

Tuolta 80-luvun puolivälistä taitavat keskimääräiset vaunupainot olla kohonneet melko rajusti. Muistelen 80-luvulla omien vaunujeni painot olleen Solifer Arctisc 860 kg ja vähän isompikin alle 1000 kg. Eikös nykyään ne ala olla alkaen 1000 kg muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Selvähän se on ettei Warre ollut mikään veturi mutta kun nelivetojen taakse saa panna niin hirvittävän painavan vaunun että pienten nelivetoisten katumaastureiden vetokyky saattaa kiinnostaa. Kaikki eivät tiedä kaikkea ja kyselevät ja tämä taitaa olla se helpoin foorumi. Taitaa nykyiset etuvedotkin olla painojakaumaltaan ja kokonaispainoltaan erilaisia kuin 80-luvun Corollat.

VÄLIAHDE JUSSI 27.02.2012 19:25

Päinvastoin vaunujen materiaalit ovat keventyneet ja ilman vastuuksiinkin on kiinitytty paljon enempi huomiota.Taitaa olla Boxi poikeus se on kasvanut, mutta muille on tullut noita katsastus vapaita malleja enenmän. Kyllä se iso solikka painoi 1400kg pintaan samoin bysteri, cabby ja astro. Bysteri,Boxi ja Sprite taisivat olla ne keveinmät sen aikaiset m-vaunut. Niitä keskikoisia vaunuja vedettiin muilla kuin Warrella ei sillä mitään vonut vetää, ainakaan vuoristossa jarrut loppui vapaakytkin käytössä sen se sai aikaan. Onneksi tuli tuo J.Halmemäki loppui vähän tuo P--n puhuminen caravanleden toimittajilta.

HALINEN HARRI 27.02.2012 19:58

Totta että materiaalit ovat kevntyneet mutta koko kasvanut. Kyllä nykyään taitaa enemmistö olla olla yli 5 metrisiä koriltaan. Myöskin tavaramäärä sisällä on toistaluokkaa kun 80-luvulla. Harvalla oli alkuvuosina mukana TV:a tai mikro- uunia etuteltasta puhumattakaan. Kevyemmät olivat vetäjät ja vedettävät ja lisäksi harvalla 4 -veto.

VÄLIAHDE JUSSI 27.02.2012 20:19

Olet oikeassa, kyllä se alle viisimetrinen ei oo ku nukkuma ja ruokailu paikka yhdelle tai kahdelle,tämän päivän mittojen mukaan,mitä tulee noihin etuteltoihin ja markiiseihin ja varsinkaan markiiseja ei ollut olemassakaan kasettina sekä nehän makso maltaita samoin kuin maasturit.Möhemmihän alkoi tulemaan noita pikku "nelivetoja" Mutta tuo Caravanlehden päätoimittaja lepsuilu saa lehden, palaamaan takaisin sille paskan puhumisen tasolle takaisin.

KARJALAINEN ALPO 27.02.2012 21:25

Kyllähän Jussilla on mielipiteitä! Mutta mainontaahan Jussi vastustaa, paitsi jos hän sitä itse tekee.

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2012 04:04

Alpo Kiitos kohteliasuudesta . Tähän tämä karavaanarin elämä on pitää sanoa oma mielipiteensä ja muös muuttaa sitä jos on väärässä. Näihän se menee.

HALINEN HARRI 28.02.2012 10:34

Eikö ole niin että oman mielipiteen voi tuoda julki asiallisesti, mutta toisen henkilön mielipiteen torppaaminen varsinkin nimittelyn kera on tosi surkeaa käytöstä. Mietityttää tälläisen alatyylisillä sanoilla varustetun kirjoituksen lukemisen jälkeen millaisen eväät ko kirjoittaja sai kotoaan.

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2012 14:52

Harri Nyt sinä olet käsittänyt aivan väärin jonkin asian syy on varmaan minun, mutta missä minä olen sinua nimitellyt? Se mua nyt kiinnostaa,ei tuo sinun provo.

HALINEN HARRI 28.02.2012 15:21

Jussi! Korjaan väärinymmärryksen/heikon asiayhteyden: En missään tapauksessa tarkoittanut Sinua tai tällä otsikolla käytyä ajatuksienvaihtoa vaan lueskelin "koko skaalaa" läpi eri otsakepalstoilla ja siitä tuli tuo asiayhteys. En halunnut aloittaa uuttaa keskustelua jonka lopputulema on ennalta arvattavissa.
Tämä myös toisille tiedoksi ettei Jussi ole missään minulle poikittaista mailaa tarjonnut!!!!

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2012 20:01

No niin sitähän minäkin. Mutta tuohon painon jakautumiseen warren kohdalla en usko. Siitä paistoi tuo ijän ikunen caravan lehden yliolkainen suhtautuminen, vai olisiko niin että pieni muotoinen lahjonta oli tämänkin takana. Otsikko oli vetäjät ja siinä kakstahti warre kuka sen katkusissa vaunuissa nukkuisi?Samaa rataa noudattaa tämä nykyinen CL linjakin saunaan ja olusille. Paisi Caravan Carpo J.Halmemäki.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.02.2012 20:22

Noh noh, eipäs nyt ylisanoja. On nyt vaan tehty noita juttuja 10 vuotta ja jotain opittukin matkan varrella. Ja kun autoalaa tulee seurattua päätyönkin takia, niin sitä kautta pohjat on kunnossa.

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2012 20:54

Kuule Kaima KUNNIA KUULUU SINULLE HYVÄSTÄ TYÖSTÄ

EI SIINÄ MITÄÄN YLISANOJA OLE.

Se on niin että, työ tekijäänsä kiittää,onhan tuo nähty mies on aina ajan tasalla ja ottaa osaa meidän porinoihin.

NIEMI SEPPO 04.03.2012 15:55

Warren omistajat huomio! Minulla olisi Sprite Musketeer ylimääräisenä, josta voisin vaikka luopua. Sitä on säilytetty talvet katon alla ja edellinen omistaja on asentanut siihen vesi keskuslämmityksen n.1200w traktorin letkulämmittimestä.Truma on tietysti myös. En ole sitä vetänyt neljään vuoteen,paitsi katsastukseen. Yleensä ja viimeksi Hi-Lux,illa.

VÄLIAHDE JUSSI 04.03.2012 17:28

Seppo pistä Tietoja vaunusta muistn virkistämiseksi sekä yleisesti esim.hinta,vuosimalli,paino ja vaunun muut varusteet. En ainakaan pohjanmaalta poistuisi warren ja musketeeri yhdistelmällä. Ei 36hv warre mikään vetäjä ole,vapaa kytkimellä varustettuna.

NIEMI SEPPO 04.03.2012 18:38

Kyllä minä sen ihan oikeasti ajatelin laittaa myyntiin, mutta se hintapyyntö on hakusessa ja paino. Keväällä sitten, kun sen saa pestyä pölystä ym. Vm ehkä 1989 ? Siihen on joku viritellyt ihan vesikiertoisen lattia ja patteri lämmityksen. Haastava myytävä -ja ostettava. :)

VALTONEN MARTTI 04.03.2012 18:54

Mitä se vapaakytkin vetoa haittaa Jussi Väliahde ?

VÄLIAHDE JUSSI 04.03.2012 19:44

Ei se vetoon haittakaan,mutta alastulossa se kysyy jarruja, kun moottori ei auta yhtään.

VALTONEN MARTTI 04.03.2012 19:56

Tottahan tuo kun sitä tarkoitit. Niin ja siinäkö ei ole samaa toimintoa kuin oli muistaakseni 96 Saabissa jossa vapaakytkimen sai lukituksi ?

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2012 20:53

Kaksitahtissa ei vapaakytkintä pitäisi saada lukittua pois, koska moottorijarrutus on erittäin pahasta voitelulle. Nelitahtisaappaassa se vapaakytkin on kaksitahtisuuden perintöä, ja nelarina poiskytkentä ei haittaa.

VALTONEN MARTTI 04.03.2012 21:06

Kiitos Jussi H, Järkeenkäypää.

VÄLIAHDE JUSSI 04.03.2012 23:40

Kaima just sen takia tuo vapaa kytkin niissä oli että, mäkisissä moostossa ei tavinnu kuin nostaa jalka kaasulta alamäessä,moottori kävinormaalia tyhjäkyntiä. Meillä kerran trapsusta hyppäsi virtapois päältä alamäessä sitten ku se siihen saatiin kytkyttä räjäti koko pahvi paska palamaan.Siinä ei ollut vapaakytkintä. se veti bensat koneeseen.

ANTTILA MARKKU 05.03.2012 10:29

Minullakin on semmonen mielikuva että 96 2T special oli vapaakytkin ja siellä jalkatilassa oli tanko jolla saatiin vapaakytkin pois toiminnasta.

VÄLIAHDE JUSSI 05.03.2012 15:39

Markku oli niin kuin, myös jossakin muissa kuten esimm.DKW,eli Audissa.

EKMAN VEIKKO 05.03.2012 18:44

Ei taida monikaan tuntea Warrea tarkasti, jos luulee, ettei siitä saa vapaa-kytkintä lukittua pois. Totta on kylläkin, että sen kytkeminen pois ja moottorilla jarruttaminen voi olla tuhoisaa. (yli 40v kokemusta)

VÄLIAHDE JUSSI 05.03.2012 19:07

Veikko Voihan sillä toki jotain vetää ,mutta vetäjä se ei ollut ainakaan asuntovaunulle 4%polttoaine haisi viellä ylihuomennakin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.