tulevaisuuden matkailuvaunu?
ANTTILA MARKKU
20.02.2012 15:08
Nyky vaunussa on paremmat varusteet kuin monella kesämökillä.Kun vaunussa on kaasuliesi ja uuni,jää/pakastekaappi,ilmastointi,pesuhuone/wc sekä normi radio/cd.Mitä luulisitte vaunuihin tulevan vielä parannuksia?
HAARAKANGAS ALLAN
20.02.2012 15:17
Sähköllä toimivat kulmatuet eli tassut. Ei vaikuta suoranaisesti asumisen mukavuuteen mutta vähentää kyyristelyä....
Allu vaari
PEKKALA TONY
20.02.2012 15:34
Varustetaso todellakin paranee vuosivuodelta, mikä on verraten hyvä asia. Huono puoli siinä on se, että samalla vaunujen painot nousevat ja tämä taas rajaa entisestään veto-auton hankintaa. Joten minun toiveeni on että myös materiaaleihin kiinnitetään huomiota ja tutkitaan, lujien mutta keveiden materiaalien käyttöä mm hiilikuitu yms.
ANTTILA MARKKU
20.02.2012 15:56
Oisko tuon materiaalien keventämisen mukana myös lujuusominaisuudet heikkenevät?Tämä paino ja vetoautot ovat itseänikin hieman mietityttäneet.
PEKKALA TONY
21.02.2012 09:30
Tuo materiaalien kehitys tulee mieleen oikeastaan tuolta venepuolelta, jossa ollaan huomattavasti pidemmällä näissä asioissa varsinkin kilpaveneissä, jossa pitää lujuus ja jäykkyys olla huippuluokkaa, mutta painaa ne ei saisi juuri mitään. Tosin tässäkin tapauksessa esim hiilikuidun käyttö lisää kustannuksia selkeästi vaunun/auton rakentamisessa. Mutta vaunujen rakenteessa ei ole tapahtunut ymmärtääkseni, juuri minkäänlaista kehitystä vuosikymmeninä?
VALTONEN MARTTI
21.02.2012 21:29
Kuulkaas enot. Älkää kiirehtikö, kunhan valmistajat ensin oppivat tekemään vesitiiviitä rakenteita (ei ole onnistunut täysin 50 vuoteen) niin alkakoot sitten miettimään uusia materiaaleja,
ANTTILA MARKKU
21.02.2012 22:56
Jos ne ottais materiaalien lisäksi myös valmistus tekniikan veneistä?Eikös ne veneet pidä vedet ulkona ja toisaalta sisällä jottei ympäristö saastu ja vesi pilaannu.
VALTONEN MARTTI
21.02.2012 23:33
Anttila on kyllä oikeilla jäljillä mutta...kun tuo vesitiiviys on veneissä "kuolemanvakava" asia mutta matkailuvaunuissa "vain" taloudellinen, saanemme odottaa uudistuksia vielä kauan.
UUSITALO MARKO
22.02.2012 14:03
Energiankulutus tulee sanelemaan lähitulevaisuuden kehitystarpeet. Matkailuajoneuvojen lämmöneristeissä tullaan siirtymään nanoteknologiaan ja tyhjiöeristeisiin. Lämmöneristävuus paranee ja paino kevenee. Ikkunapinta-ala pienenee. Aerodynamiikkaa kehitetään asuttavuuden kustannuksella jolloin päästään parempaan polttoainetalouteen. Katolta poistuvat ulkonevat antennit, venttiilit ja kattoluukut, pinnasta tulee täysin sileä. Myös pyörien vierintävastusta ja vierintäkitkaa pienennetään. Lisävarusteena tulee olemaan kers-tyyppinen jarrutusenergian keräin, jonka akkuihin varastoimaa sähköenergiaa voidaan käyttää ikään kuin moverina parkkeerattaessa tai sitten vain asumisen tarpeisiin, kuten esimerkiksi ajon aikaiseen jäähdytykseen.
Turvallisuusvarusteena vaunuihin tulee elektroninen ajonhallinta, joka on yhteydessä myös vetoautoon ja ehkäisee vaunun hallitsemattomista liikkeistä johtuvia vaaratekijöitä. Tietokone ohjaa muitakin vaunun toimintoja. Peruutuskamera tulee olemaan integroitu vakiovaruste.
Ai niin, ja valtio ryhtyy verottamaan vetokoukkuja. Koukkuveroksi määrätään 200€/vuosi.
JOKINEN OLAVI
22.02.2012 15:17
Koukkuverosta puheen ollen totean, että kun minäkin olen vedellyt vaunua vuodesta 93 lähtien, niin aina kytkettyäni sen koukkuun ja lähdettyäni liikkeelle, lisääntyy polttoaineen kulutus n.40%. Ryhdyn siis maksamaan ihan vapaaehtoisesti polttoaineveron muodossa kohtalaisen korkeata "koukkuveroa".
Niin että kyllä vaunuilija on aina vetojen osalta veronsa maksanut.
(to)
Ei muuta kun lisää ve..oja t: OLKKE
(ro)
ANTTILA MARKKU
22.02.2012 15:20
Niinpä,mutta mitään nykyvarustelua parantavaa ei kait ole enään tarjolla.Nämä pohjoismaiset ampuma-aukoilla varustetut lämpöeristetyt vaunut taitavat olla jo nyt noita tulevaisuuden vaunuja?Se paino ja vierintävastus etenkin lähivuosina voi olla pelkkää mainosmiehen mantraa.Mutta jotain kuitenkin varmaan tapahtuu tuon painon osalta.Kuinka siihen voidaan vetoautojen kanssa toimia jää nähtäväksi.Vetokoukku veron näen lähinnä ilman veroja ajavien moottorimökkiläisten kostonhimona.
VALTONEN MARTTI
22.02.2012 17:47
Eiköhän koko harrastus 15 vuoden sisään uhrata ilmastonmuutoksen alttarille. Verot ym. maksut nitistävät sen.
RIIHELÄ ESA
22.02.2012 18:16
Yhden kesän harrastamisen jälkeen ei oikein kokemuksesta voi puhua, mutta yhden asian huomasi heti ja helposti: Suomen teillä vaunuja tuntui tulevan vähemmän vastaan, kuin autoja. Siitä huolimatta varsinkin sfc-paikat olivat vaunuja tupaten täynnä. Ilmeisesti enemmän liikkuvat hankkivat auton ja kausipaikoilla lomailevat vaunun.
Jos vaunu seisoo paikallaan, se voi sitten lähestyä kooltaan ja varusteiltaan kesämökkiä. Jenkeissäkin niitä on jo vuosikymmeniä hinattu rekan nupilla paikalleen ja sitten asutaan siinä.
Eli lisää kokoa joka suuntaan, saunat, takat ja porealtaat varusteiksi ja kiinteät liitynnät vesijohtoon ja viemäriin. Ja kaikki muut uudet keksinnöt, mitä koteihinkin tulee. Ei kai matkailuvaunuilu suosittua ole siitä syystä, että siellä on niin ahdasta asua ja kaikki vähän pienempää, kuin kotona? Eiköhän tärkeintä ole mahdollisuus viettää aikaa mukavassa paikassa ja mahdollisuus vaihtaa helposti maisemaa, jos alkaa kyllästyttää? Vaikka sitten joutuisi tilaamaan hinauksen joltain muulta ja vähän maksamaankin siitä.
ANTTILA MARKKU
22.02.2012 18:49
Tuossa on kyllä ajatusta.Meidän alueet vaan eivät vastaa sitä mielikuvaa loma paratiisista.Syykin siihen on melko itsestäänselvä,kustannukset.Minusta tähän puoleen asiassa on parempi keskustella tuolla suljetulla kuin tässä.
HYTTILÄ ESKO
22.02.2012 18:58
Hyvä Anttila, ainoat missä näkyny niität on määrätyt Hobbyt, muotokin on sama. Katso keulaa
Ei muuta
HALMEENMÄKI JUHANI
22.02.2012 19:40
"Turvallisuusvarusteena vaunuihin tulee elektroninen ajonhallinta..."
Tuo on muuten vakiona jo nyt Cabbyssa.
UUSITALO MARKO
22.02.2012 20:04
"Tuo on muuten vakiona jo nyt Cabbyssa"
Tulevaisuuden versio saattaa olla sellainen, jossa vaunun ajonvakautus keskustelee vetoauton ajonvakautusjärjestelmän kanssa. Perävaunun pistoke tullee muuttumaan siten, että sen kautta kulkee myös kaikki tarvittava data. Kuten esimerkiksi tiedot vaunun liikkeistä, peruutuskameran kuva, vaunun sisälämpötila, vikatiedot jne...
UUSITALO MARKO
23.02.2012 13:00
Jatketaanpa visiointia. Jo nykyteknologia mahdollistaisi hyvin energiatehokkaan matkailuvaunun rakentamisenä.
Uusilla lämmöneristeillä voitaisiin jo muutaman sentin eristepaksuuksilla saavuttaa sellainen u-arvo, että vaunun lämmittämiseen kovimmillakin pakkasilla riittäisi 1kW:n lämmitysteho. Lämmitys taas voitaisiin toteuttaa modernilla ilmalämpöpumulla johon liitetään älykäs ilmanvaihto lämmön talteenottojärjestelmineen. Tällöin pumpun ottoteho jäisi suunnilleen 500Wattiin 20 asteen pakkasilla. Kesällä sama laite huolehtisi jäähdytyksestä.
Kun sähköä kuluisi vähän, voisi laitteisto toimia pelkästään akuilla. Toyotan pistokehybridissä on 4,4 kWh:n akku joka painaa 80 kg. Kaksi kappaletta näitä, niin käytössä olisi lähes 9kWh akkukapasiteettia. Se riittäisi teoriassa pitämään vaunun lämpimänä 20 asteen pakkasilla jopa lähes 18 tuntia. Ja vielä kun akut voitaisiin ladata ajon aikana jarrutusenergiaa hyödyntäen, ei kaapelia tarvitsisi välttämättä montaa kertaa vuodessa kytkeä valtakunnan verkkoon. Vielä katto täyteen aurinkopaneeleita, niin hyvä tulee. Sähköä riittäisi myös induktiolieteen ja jääkaapille. Kaasuhärpäkkeistä voitaisiin luopua kokonaan.
ANTTILA MARKKU
23.02.2012 15:27
Tuo sähkön käyttö kaasun sijaan on aivan käyttökelpoinen asia.Kaasu kuitenkin toimii useamman päivän tuolla sähkökapasiteetilla.Kun se lämmönvaihdin eli lämpöpumppu ei enään -20 lämpötilassa tuota ilman lisäenergiaa riittävää lämpötilaa.Kaasua ei kokonaan voi syrjäyttää näissä pohjois euroopan vaunuissa.Tuossa eristepaksuudessa on mielestäni kolme merkitsevää asiaa.Rakenteen jäykyys tai lujuus,lämmöneristys kyky ja äänieristys.Noista syistä en usko että kovinkaan ohuisiin rakenteisiin voidaan siirtyä.Nytki tuo äänieristys on jo melko rajoilla.Se vaunun kevennys voi myös vaikuttaa vedettävyyteen,siinä on sivuissa melkoinen neliömäärä tuulipintaa.Kun molemmat on kevyitä veturi sekä vaunu ei ole sanottu etteikö tuuli aiheuttaisi onnettomuutta.Leiriytyessä vaunu voidaan ankkuroida kuten teltta.
HAAPANEN TIMO
23.02.2012 16:28
Eikös se olisi karavaanarille hienoa vapautua sähköstä tykkänään. Kolmen vuodenajan vaanarilta se jo onnistuu. Kaasua tietenkin tarvitaan.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
23.02.2012 17:24
"Tulevaisuuden versio saattaa olla sellainen, jossa vaunun ajonvakautus keskustelee vetoauton ajonvakautusjärjestelmän kanssa. Perävaunun pistoke tullee muuttumaan siten, että sen kautta kulkee myös kaikki tarvittava data. Kuten esimerkiksi tiedot vaunun liikkeistä, peruutuskameran kuva, vaunun sisälämpötila, vikatiedot jne... "
Tuohon pitää vielä kommentoida hieman.
Teknisestihän ei olisi mikään iso asia siirtää dataa myös vaunusta autoon. Suurempia kynnyskysymyksiä ovatkin halu sekä hinta. Eli mikä autovalmistaja ottaa perävaunun käyttäjät niin suurena potentiaalisena ostajaryhmänä, että lisäävät vain heitä kiinnostavia toimintoja? Jo se, että auton ajonvakautus siirtyy eri ohjelmoinnille kun autoon kytketään perävaunu on harvinainen varuste, joka kuulu kalliin pään autoihin.
Valitettava totuus on, että etenkin alle 50 k€ autojen valmistajille karavaanarit ovat marginaalinen ryhmä, joiden varaan ei paljoa panosteta.
Ja jos varuste on useimmille autoille käyttökelvoton, niin kustannuskysymys on vaunuvalmistajalle vielä suurempi. Sen kun pitää maksattaa vaunun ostajalla nuo anturit jne. Ja myös niillä, joille ne ovat turhia, kun auto ei niitä käytä.
Olen myös hieman skeptinen siitä, miten hyvin auto ja vaunu synkkaisivat. Pitäisihän esim OBDeen olla standardi, mutta ei vaan ole. Ei edes nuo simppelit testaus ja vianhaku, saati sitten syvemmälle auton elektroniikkaaan meneminen. Autovalmistajat suojaavat järjestelmiään todella mustasukkaisesti. Esim moottorinohjauksen valmistajan korjaamolaitteistoilla ei aina pääse "sisään", vaan pitäisi olla autovalmistajan ihkaoma laitteisto. Jonka hinnassa on sitten tuhti lisähinta!
Käyttäjän lisäys viestiin 23.2.2012 klo 17:31:40
Ja jos vielä mennään tuohon nykyiseen AlKon ATC-järjestelmään. On simppeli systeemi, joka sopii mihin tahansa autoon jossa on 13-napainen pistoke oikein kytketyillä virroilla. Vaunun alla oleva anturisto haistelee vaunun liikkeitä, ja sen infon avulla ohjataan jarrua kiristäviä moottoreita. Itse asiassa ihme, ettei tuota hoksattu tehdä jo aiemmin!
Yksi jippo miksi vaunun omallakin järjestelmällä on etunsa. Se toimii itsenäisesti, jo silloinkin, kun auto ei vielä reagoi. Karrikoituna esimerkkinä voisi sanoa, että jos vaunussa olisi liukkaalla kesärenkaat ja vetoautossa piikkinastat, niin vaunu kyllä eläisi vaikka auto ei. Jo silloin ATC iskisi kiinni, sinne vaunun puolelle.