Diesel autoissa on hiukkassuodatin.

ANTTILA MARKKU 20.02.2012 13:01

Onko kokemuksia kyseisen laitteen toiminnasta syksystä kevääseen?Tarkoitan että onko tuo hiukkassuodatin toiminut moitteetomasti pakkasilmoilla kun ajo on lyhyttä muutaman kilometrin pituista kauppareisua jona aikana moottori ei oikein kerkeä lämpiämään normaali lämpöön.Minusta tuossa suodattimen toiminnassa on häiriöitä jotka sytyttävät häiriövalon.Eihän siinä mitään jos käyt ajamassa mootoritie lenkin jonka jälkeen häiriö kuittaantuu.Mutta jospa dieselistäkin tutkitaan tulevaisuudessa, onko se tuo OBD vikamuisti?Sieltäpä löytyykin noita vikailmoituksia jotka voivat aiheuttaa harmaita hiuksia.

KEMPPAINEN HENRY 20.02.2012 15:50

Taitaa olla niin, ettei nyky dieseliä ole pätkäajoon tarkoitettu. Googleta: Hiukkassuodatin ongelmat. Taitaa tulla tietoa niin, että alkaa vähintäänkin arveluttaa...

ANTTILA MARKKU 20.02.2012 15:53

Pitääpä tutkia.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.02.2012 19:19

Hiukkasloukullista autoa ei tosiaan parane pitää pelkässä pätkäajossa, etenkään talvella. Kirjoitin aiheesta koeajon yhteyteen jutunkin, ei muuta kuin nettilehteä selailemaan. Numero 3 vuonna 2011. Ja DPF eli FAP ilmoittelee tarpeistaan valolla, sekä jättää vikamuistiin herjaa. Eli näkyy leimalla.

ANTTILA MARKKU 20.02.2012 21:03

Jep,kokemusta on.Sen pitäisi kuitenkin tyhjentää itsensä sillä reippaalla moottoritie lenkillä.Minä olen tuon asian kanssa nyt juossut 4v takuukorjauksessa.Tämä talvi meni hyvin kun auto seisoi lokakuusta-helmikuun puoliväliin.Sitten mokasin.Myin bensa-auton pois,vaikka olin sen juuri tuosta pätkäajo syystä hankkinut.Ajelin semmosia 6-7km lenkkejä tossa noilla reilun 10 asteen pakkasilla.kunnes taas torstaina alkoi punainen palamaan.Siihen on tietääkseni kaikki lelut vaihdettu hiukkasloukkuun liittyen takuuseen.Lopulta väittivät merkin myyjän huollossa että ei siinä mitään vikaa ollut,heidän omat mittausvehkeet ei toimineet.Uskoo kuka haluaa.Joka tapauksessa väittivät ettei vaikka loukkutoimii niin se ei tullut viisaaseen päähän ja kuitannut loukkua tyhjäksi.Kehitystä joka tapauksessa oli että reilu 20km semmosta 100km/h lauantaina resetoi vian.Tuli vaan mieleen että mun täytyy varmaan ostaa taas joku 200e öljypoltin näihin kauppareisuihin.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.02.2012 21:30

Onko kyse Mazdasta tai seuraavana todennäköisemmin VAG?

ANTTILA MARKKU 20.02.2012 21:34

Ei ole vaan viattomasta Hyndai santa feestä.Sinäänsä autossa ei ole ollut muuta vikaa kuin että se vanhenee.Ja tämä testeri vika.

HAARAKANGAS ALLAN 21.02.2012 08:15

Konsulit

Sellainen käsitys kyseisestä asiasta on muodostunut, että diesel saavuttaa normaalin lämpötilansa vähintään 10 km ajon jälkeen. Lisäksi oletan pienen piiskauksen moottoritiellä olevan hyväksi. Silloin tällöin.

Avensiksen 2.2 150 hp mittariin tuli 200.000 km ilman mitään varoituksia tai korjauksia. Ainoat varoitukset tulivat viereiseltä istuimelta ja peltipoliisin sihteeriltä. Vaunuiluretken jälkeen oli tuntuma sellainen, että moottori hyrrää entistäkin kevyemmin. Ehkä painon vähennyksen harhaa.....

Allu vaari

ANTTILA MARKKU 21.02.2012 12:13

Tämä hiukkasloukku ongelma tulee esille vasta kun lämpötila laskee alle -10 astetta ja yli.Olen sitä pähkäillyt itsekseni että se johtuisi juuri tuosta pakkasella moottorin käyntilämpötilan alhaisuudesta.Tuossa Hyndaissa ei nytkään yli -20 pakkasella lämpömittarin mukaan ollut eroa lämpimämpään ilmaan.Mutta automaatti vaihteinen auto vaatii melko paljon ajoa ennenkuin moottorin lämmöt nousee normaaleiksi,silti tällä ei ole suurta merkitystä ohjaamon lämpenemiseen.Olen joskus harrastanut käsiohjauksella vaihtamista,mutta aivan tuon alkumatkan ajan.Kuinkahan tuon webastoa normaalilämpöjen saavuttamiseksi tarvitsevien autojen kanssa toimii.Miettinyt että pitäiskö laitattaa webasto huihaihin?

HAKALA JYRI 21.02.2012 16:41

Varmaan webasto/Eberi vähentää ongelmia, kun moottorin lämpö nousee nopeammin.
Vitossa oli kytketty lämmitin alunpitäen että lämmitti moottorin n. 60 ast saakka autom (onnistuin tämän toiminnon poistamaan ajatuksena "säästää" lämmitintä) ja nyt toyotassa ainoana lämmit timenä myös eberi 30 min lämmitys rittää 20 pakkaseen ja kun pak kasta yli 1 tunnin lämmityksellä lämpömittari "nousee" n puoli senttiä. Ajelen pää asiassa lyhyttä matkaa eikä ole ollut hiukkaspuolen ongelmia ja katsastuskin onnistui 25 asteen pakkaskeleillä. Nuo 5kw lämmittimet kuluttaa polttoainetta puolen litranluokkaa tunnissa, ettei se oikeastaan kulutusta lisää,, ongelmat lyhyellä ajolla tulee akkujen kanssa (joko liian pieni AH määrä ja /tai laturin teho,, lataamis ogelma kun talvikelillä muitakin sähkönkuluttajia on "max" määrä päällä)

jh

VALTONEN MARTTI 21.02.2012 18:41

"Vaunuiluretken jälkeen oli tuntuma sellainen, että moottori hyrrää entistäkin kevyemmin. Ehkä painon vähennyksen harhaa....."

Sanoo Pääkonsuli. Mielenkiintoinen ja tuttu ilmiö tuo, minulla aina vahva tunne että auto nousisi vaikka puuhun jos 'kynnet' pitäisivät.

HAARAKANGAS ALLAN 21.02.2012 19:23

Juuri noin Konsuli Marutei. Vetohärka kokee uudestisyntymisen saamalla nuoren urostiikerin mielen ja halun....

Allu vaari

Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2012 klo 19:28:30 Saattaa karstaakin kadota.....

AHOLA JARI 24.02.2012 21:45

Eipäs onnistunut tänään Saappaassakaan regenerointi kun strartessa tuli häiriö ilmo. Manuskan mukaan pitäsi ajaa väh. 20 min maantieajoa, jos kone riittävän lämmin. Muutoin ilmestyy 'ServiceEngineSoon' -valo (SES) ja auto menee 'Climb Home' -moodiin :((( .Edellytää huollon kautta mutkaa ja manuaalista regenroinnin aloitusta.

Ei muutakun, että kotiin on yli 400km ja kärry perässä. Aamusta pitäisi startata tien päälle - toivottavasti ei nilkuttaen...

ANTTILA MARKKU 25.02.2012 00:15

Erikoista että se teki ton näin lämpimällä ilmalla.Toisaalta vaunu perässä?Kärry niin lämmöt pitäs kyllä nousta aika herkästi normaaleiksi.Jos ei ole muita toimintaa häiritseviä asioita esim.käyntihäiriöt tai vähentynyt öljymäärä niin eikun kotio.Jossain kohtaa kun käyt kahvilla niin käynnistät auton uudestaan,sen pitäis toimiessaan resetoida sen vikailmoituksen.

RIIHELÄ ESA 25.02.2012 00:57

Jos sytyttää valon heti startatessa, mutta ei ole syttynyt viimeksi ajaessa, ei se suodatin ole välttämättä täynnä, vaan vähän jäässä. Lyhyessä ajossa tiivistynyt vesi ei ehdi haihtua. Pitäisi tietysti tuolloin korjaantua lyhyenkin ajon aikana.

TURUNEN HEIMO 25.02.2012 09:40

Minulla ei ole ollut ongelmia dieselautojeni kanssa. Eräs korealaismerkki kyllä kuumensi pakoputkensa todella kuumaksi puhtaaksipoltossa. Jopa niin että kannattimista tuli kuminkäryä. Hetkelinen kulutus nousi reilusti yli litran.Se ei vaatinut mitää turhaa motariajoa
Ilmeisesti riippuu autosta miten puhtaaksipoltto sujuu. Matkailu Fiatissani en ole huomannut koko prosessia. Totta on että joissain autoissa poltto on hankala, vasta luin että jossain vag premiun autossa kierrokset nousee jopa 2800 ja se ei ole vika vaan ominaisuus.

ANTTILA MARKKU 25.02.2012 10:42

Minulla on juuri tuollainen korealaismerkki.Ja oman arvioni mukaan tässä on kyse juuri siitä, että tuollaisella reilun 3km yhteen suuntaan ajolla se hiukkasloukku ei kerkeä lämpenemään riitävästi jotta poltto voisi tapahtua.Tuollaisia ajoja muutamana päivänä ainoina ajoina saa aikaiseksi tuon hiukkassuodattimen toimintahäiriön.Jos suodatin toimii virheettömästi pitäisi sen reippaan maantielenkin saattaa taas suodatin toimintakuntoon.Minä sitä olen pähkäillyt että pitäisikö hankkia webasto tai vastaava jotta noilla lyhyillä ajomatkoilla vois pitää lämmitintä päällä nopeuttamaan moottorin ja pakokaasujen kuumentamista.Ongelma vaan on siinä ettei oikein mistään voi kysyä neuvoa tästä.Minä epäilen maahantuojan tietämystä tässä asiassa koska sieltä ei oikein tunnuttu olevan koko asiasta kovin asiantuntevia.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.2.2012 klo 10:48:54 Edeliselle kirjoittajalle.Emme voi verrata moottorimökkiä ja normi henkilöautoa tässä asiassa.Moottorimökkiä kuormitetaan jatkuvasti melkein max kuormalla,sekä niissä on vakiona polttoaine lämmittimet.Normi henkilöauto kuormittuu todella vähän tavallisessa ajossa ilman kärryä.Vielä automaatti vaihteisto pyrkii valitsemaan mahdollisimman vähän kuormittavan vaihteen.

RIIHELÄ ESA 25.02.2012 14:38

Ne hiukkaset poltetaan suihkuttamalla moottoriin ylimääräistä polttoainetta, jolloin palaminen tapahtuu osittain pakoputkessa ja suodattimen lämpötila nousee. Siinä tarvitaan sen verran korkea lämpötila, ettei moottorin käyntilämpötilalla ole suurta vaikutusta itse polttoon.

Mutta kun hiukkasia tulee kylmällä moottorilla enemmän, kuin kuumalla, tarve polttaa hiukkasia tulee harvemmin, jos moottoria esilämmittää. Mutta polttaa ne silti aina silloin tällöin pitää, kesälläkin. Eikä siinä moottoritienopeutta tarvita, kunhan ajaa isommilla kierroksilla eli pienemmällä vaihteella tasaista ajoa.

AHOLA JARI 25.02.2012 21:35

Tuo Saab 9-3 TTiD4 puhdistuspoltto onnistui ajon aikana. Huomasin tuon kun seurasin jäljellä olevaa ajomatkaa D.T.E (DistanceToEmpty) - oli aikansa toista sataa kilometriä "hukassa" kunnes palautui.. Saab-foorumilta luettua :)

Epämääräisesti manuskassa vain ilmoitettu, että mikäli ei onnistu regenerointi, niin SES puuduttaa menon.. Ei vain kerron kauanko kärsii ajella/monestiko startata kun SID-näytössä tuo herja..

Ilmeisesti parina päivänä muutaman km ajot sattuivat ajankohtaan milloin halusi poltella nokea. Muistaakseni manuskassa mainitaan, että jotta poltto alkaisi moottorin pitää olla ollut normilämmin 15min, ajettu väh. 20min ja nopeutta väh. 25km/h.

ANTTILA MARKKU 25.02.2012 22:16

Korealaisella ei ole mitään mainintaa häiriön varalle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.