Rengastietäjät!

LAHTI ANTTI 30.01.2012 18:28

Tulin kotiin vajaan 300km. ajomatkan jälkeen. Pihalle jäi seuraavat kuviot lämpimistä renkaista. Takarengas koko pintakuva ja eturengas vain sivureunat. Onko edessä liian vähän painetta?

SANTALAHTI HANNU 30.01.2012 19:14

Mielestäni liian vähän, rengas menee "montulle". Jos liikaa,rengas on "pyöreä". Ja silloin osuu keskikohta vain maahan.

Hanski
VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2012 21:47

Voi olla kysymyksessä "pakkasilmiö" kylmässä/lämmin paine,kato mittarilla minäkin kävin huolto asemmalla tarkistamassa paineet ja heittoja oli panin sen verran että, kestää rengaspaineet taas käyttöönottoonasti.

KOSKINEN OLLI 30.01.2012 22:42

Pakkasilma alentaa paineita huomattavasti. Eikös Typpitäyttö ole siitä parempi että paineet pysyy tarkemmin lämpötilaeroista huolimatta?

SANTALAHTI HANNU 30.01.2012 23:03

Mutta vastaavasti, jos pakkanen laskee paineita niin renkaan lämpötila n.300km ajon jälkeen on kaikkea muuta kuin pakkasen puolella.

Hanski
KILLSTRÖM NIELS 31.01.2012 06:12

En lisäisi ilmaa pakkasella, ventiileillä on taipumus jäätyä ja vuotaa.

VÄLIAHDE JUSSI 31.01.2012 13:02

Olen samaa mieltä Niilsin kanssa kato lauhalla.

JANHONEN MATTI 31.01.2012 17:55

En tiedä mitkä on Antin vanteiden kunto. Mutta sen tiedän, että ruosteisen rupiset vanteet ja tubelless kovalla pakkasella on huono yhdistelmä.

LAHTI ANTTI 02.02.2012 15:09

Kiitos arvioinneistanne. Ilmojen lauhduttua käyn katsomassa paineet renkaista ja lisännen hieman paineita eteen. Siellä pitäisi olla 2,0 bar. joka renkaassa joka on valmistajan suositus. Vanteet ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa, kesän seisonnan aikana niistä väheni painetta noin 0,1-0,2 bar.

Palaan asiaan paineiden osalta ilmojen lämmettyä.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2012 klo 15:11:28

Kuluminen on ollut tasaista renkaiden osalta, eikä myöskään auto "vedä" mihinkään ajossa.

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2012 20:30

Ne ainanasikin jäävät minulta aina pakkasessa rauhaan tankaaminen jo yksin on vaikeeta.Kyllä Shellin palvelu näillä keleillä tekee terää.

LAHTI ANTTI 14.02.2012 09:37

Ilmat lämmenneet sen verran, että mahdollisti ilmanpaineiden tarkastuksen. Kaikissa renkaissa oli 1,8 bar. painetta, siis liian vähän, kun pitäisi olla 2,0 bar. Taakse laitoin sen 2,0 bar. ja eteen 2,2 bar. Täytyy nyt seurata vieläkö jää sama kuvio lumeen kuin ennen.

VALTONEN MARTTI 14.02.2012 15:23

Arvaapa Antti mitä siellä on siis ollut pakkasten aikaan ? Semmoinen 1.6-1.7.

LAHTI ANTTI 14.02.2012 16:01

Voipi olla, toki oli ilma vielä pakkasella noin -5 -7 astetta kun katsoin.:-))

VALTONEN MARTTI 14.02.2012 17:56

Antti, neuvooko ohjekirja eteen enemmän ? Käsittääkseni se on aika harvinaista vaikkakin epäloogista painonjakaumaan nähden. Mutta se ajovakavuus, sen takia yleensä ovat paineet ympäriinsä samat tai jopa takana enemmän.

LAHTI ANTTI 14.02.2012 19:28

Ohjekirja neuvoo sen 2,0 baria eteen ja taakse. Painojakautumaa en löytänyt, mutta ohjekirjassa on suurin sallittu etuakselipaino 1060kg ja taka-akselille 1040kg. Ehkä se antaa jotain osviittaa painojakautumasta.

Muistelen, ettei niissä ole kovin suuria eroja. Ehkä joku tietäisi sen tarkemmin, J.Halmeenmäki kenties tai M.Janhonen.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2012 klo 19:30:48

Ja kulkuneuvo on Volvo S80 mk1. Ensimmäinen sukupolvi.

VALTONEN MARTTI 14.02.2012 20:08

Antti, sehän on käytännössä neutraali painonjakauma jolloin ei olisi mitään syytä laittaa eteen enemmän painetta etenkään kun valmistaja suosittaa tasapaineita.

Näin itse ajattelisin ainakin. Ja jos tuo suositus on siis kesärenkaille niin talvirenkaillahan silloin pitäisi olla jotakuinkin 2.2 ympäriinsä. Näinhän aina talvitossujen suositukset on. Ainakin Nokialaisilla.

VALTONEN MARTTI 14.02.2012 20:30

http://www.volvocars.com/fi/Documents/UserManuals/S80/S80_owners_manual_MY06_FI_tp7815.pdf

On siinä Volvon ohjeessa aika erikoisia painesuosituksia renkaasta riippuen, sanoisin aika erikoisia. Tuosta pdf tiedostoisesta ohjekirjasta niitä voi katella kun selaa as.omaisen sivun näkyviin ja suurentaa polttoaineen täyttöluukun tekstit luettavaan kokoon. Yksikään painesuositus ei kuitenkaan ole niin pieni kuin 2.0 jonka mainitsit. Mutta auton vuosimalleilla voi olla eroja, samoin rengaskoossa.

Tässä nyt oli vaan sen verran 'yleistä mielenkiintoa' asiaan jotta hiukkasen halusin penkoa sitä. Sullahan ne ohjeet oli joka tapauksessa erilaiset.

LAHTI ANTTI 14.02.2012 22:09

Piti oikein palttoo laittaa niskaan ja mennä auton viereen ottamaan kuva. :-)) Ehkä se selventää asiaa.

AHONEN AULIS 14.02.2012 22:25

Näytti olevan edessä 2,2 ja takana 2,1 tämä vajaalla kuormalla. Täydellä kuormalla kaikissa 2,6. Terv:AA.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2012 klo 22:29:42 Kerkisit väliin.Luukussa on vajaalla kuormalla 2,5 ja täydellä 2,7 kaikissa.Terv:AA

VALTONEN MARTTI 14.02.2012 22:42

Kylläpäs tuotin Antille vaivaa, ei ollut tarkoitus ihan noin. Mutta selventää kyllä asiaa eli ovat sulla erilaiset kuin tuossa netin ohjeessa. Pienemmät siis. Uskottava on. Hyvää ystävänpäivän iltaa sinne.

LAHTI ANTTI 14.02.2012 23:12

Ei siitä nyt vaivaa ollut ja kuvankin sain kehitettyä melko pian, pikapalvelu. Ne netin ohjeet koskevat uudempaa Volvoa, myös rengaskoko on erilainen. Siksi kai eroavaisuus. Ja samat arvot ovat myös auton käsikirjassa kuin luukussakin. :-))

VALTONEN MARTTI 15.02.2012 08:34

Näin net asiat selkenee. Ja auto on tosi hulppea.

JANHONEN MATTI 15.02.2012 11:39

Tässä ihan tolkullista tietoa Nokia-renkaiden sivuilta lainattuna. Näin siellä kerrotaan lämpötilan vaikutuksesta h-auton rengaspaineeseen.

"HUOM. Renkaiden ilmanpaine pitää aina mitata kylmistä renkaista.

Lämpötila vaikuttaa olennaisesti renkaiden paineistamiseen. Lämpöisessä hallissa saattaa olla jopa 30 ˚C lämpimämpää kuin ulkona. Jos renkaiden paineet tarkastetaan sisätiloissa, renkaiden paine ulkolämpötilassa jää liian alhaiseksi.

Esimerkki: hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin.

Lämpötila vaikuttaa henkilöautonrenkaiden ilmanpaineeseen n. 10 kPa (0,1 bar) / 10 ˚C."

Merkitkää tiedoksi ja käyttäkää hyväksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.