Mitsubishi L200 veturina ?

SANTALAHTI HANNU 27.01.2012 23:06

Olen miettinyt Mtsubishi L200 2,5 TD 4 x 4 alle 2000 vm vaunun eteen. Olisko kellä kokemuksia huonoja tai hyviä ? Käyttövoimavero olis ymmärtääkseni n. 275e per vuosi. Vakuutus 70 bonuksella n. 130e. Vaunu on Matkaaja 9004 -94 Kokonais paino n. 1500kg. Mikähän olisi kulutus per 100km. Normaalilla ajolla , n.80 - 85 km/t. Voi kertoa mitä vaan mieleen tulee ! Tämä auto toimis lähinnä pelkästään veturina. Etukäteen kiitoksia.

VALTONEN MARTTI 27.01.2012 23:50

Negatiivistahan noissa pick-upeissa on yleensä kivikova takajousitus (vaunut ei tykkää siitä) ja positiivista sitten melkein kaikki muu, etenkin se nelivetävä.

ALAVIUHKOLA MARKKU 28.01.2012 09:11

Kokemusta L200 ei ole, mutta neljä Pajeroa lähes uudesta puoleen miljoonaan kilometriin ajaneena uskallan vastata. Pajeroissahan sama kone ja osassa myös sama/lähes sama alusta. Vaunuina ovat olleet Matkaaja 510, Adria 512, Hobby ja Kabe Ametist. Pajeroiden kulutukset ilman vaunua 10 litran paikkeilla ja vaunun kanssa 12,1 -14,0. Lukemat perustuu pitkien matkojen matkapäiväkirjoihin. Uskoisin, että lavakuomun kanssa L200 kuluttaa samoja lukuja. Vetureina Pajerot on olleet huolettomia. Moottoreiden yläkerta kestää 450 tuhatta ja alakerta 600t.

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2012 21:47

Kyllä tuon Markun kulutus luvut on oikein jos konetta edes jollain lailla viitti huoltaa niin kyllä se helposti kestää paljon kauvemmin,voimansiirto vehkeet ja kori siitä enenloppuu kuin kone.

HAIKONEN ESA 28.01.2012 22:32

12v.omistaneena ja 600.000 km ajaneena pajerolla jäi jotain mieleen. Vaunun vedossa kohtalainen, voimaa oli kenteis hieman vähänlaisesti alkuperäisesti. Kunnes Joensuussa suuttimien vaihdon yhteydessä korjaamolla huoltomies kysyi haluanko hieman lisää tehoa moottoriin. Vastasin kyllä, joten turboa ohjaavaa alipainesäätimen, säätömutterilla olevaa tankoa hieman"entrattiin". Vääntöä ja tehoja tuli sopivasti lisää, n. 10% ja vaunun veto oli huomattavasti mukavampaa. 3 kpl kytkimiä meni tuossa ajassa, pari vauhtipyörän kehää ja pari laturia. Jouset vahvistettiin jo heti alkutaipaleella. Kyllä siinä niitä nestevuotoja oli, säännöllisesti oli joku vuoto jossain kulmalla autossa, mutta pikkuvikoja ne oli. Kelpo veturi ja luotettava. Kerrankin oli yöllä pakkasta -34 astetta, eikä ollut lämmitystä. Akut pyöritti konetta aina lyhyesti koettaessa, mutta ei luvannut käynnistyä, vaikka kuinka hehkutti. Pidin tauon 5minuuttia ja 7:nellä kerralla pajero jysähti käyntiin.

MÄKELÄ MIKA 29.01.2012 10:21

Muista että avolavalla joudut laittamaan kaiken tavaran vaunuun. Lavakuomut vetää sateella vettä takalaidan välistä lavalle ja hytissä ei juuri tilaa ole. Lisäksi lavalla tavarat ovat tyrkyllä jos pysähtelet. Jos vaunun kantavuus riittää niin turvallinen veturihan tuo on.

SANTALAHTI HANNU 29.01.2012 12:52

Kiitos,näille herroille jotka vastasivat. Vaikea uskoa että kokemukset oli tässä. Martti,onko tiedossa keinoa takapään "löysentämiseksi". Kulutuslukemat tuntuis olevan ihan ok. Kyllähän siellä kuomun alla menee esim, pöytäkalusto,grilli,teltat, putket,johtokelat,ulkomatot,harmaavesisäiliöt,pikkunokkakärryt yms.Eikös se kuomu pultata kiinni laitaan , lukko takaluukussa niin eiköhän varkausvakuutus toimi jos siellä joku ulkopuolinen käy ? Moottorin kulutus kesto tuli käsiteltyä,mutta jos vielä tulee mieleen jotain,kaikki asiat on tarpeen.

Hanski
MÄKELÄ MIKA 29.01.2012 14:37

Se kuomu on telttakatos nimellä. Mun mielestä vakuutus ei toimi mutta tarkista vakuutusyhtiöltäsi. Tuskin täällä suomessa ainakaan tavaroita viedään lavalta, tuli mieleen pidemmät reissut esim. ulkomaille.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2012 klo 14:39:17 Aikanaan ei esim. timpurin työkaluja ei saanut Hiluxin lavalla vakuutukseen.

VALTONEN MARTTI 30.01.2012 06:36

Takajousien muutoksista en tiedä. Ajotapoja kun on karavaanarilla kaksi: toiset antaa mennä rytkyttävillä teilläkin 'täyttä vauhtia eteen' toiset otta tienpinnan ja auton ominaisuudet huomioon. Valitsemalla tuon jälkimmäisen tavan on varmaan paljon autettu.

KIVIOJA HANNU 30.01.2012 08:02

Pick-Upeihin saa valmiina ostaa jos jonkin näköistä lasikuidusta tms. valmistettua lukittavaa lavakatetta. Esim. http://www.garant.fi/u/pdf/Mitsubishi%20L200%202006-2009.pdf

KONTINAHO ALPO 30.01.2012 15:32

Minä olen tuota Solikkaani raahannu Hi-lux silla ja riippuu avolavan vuosimallista saako siinä olla lasikuituinen kovakate lavalla vai saako olla vaan pressukate. Nyt kuitenkin uusiin verottaja sallii kovakatteen Tein takaluukkuun lukonkin mutta eihän se estä murtautumista pressuseinäseen tilaan Takajousitushan avolavassa kova mutta kuorma parantaa tilannetta.Tavaran kuljetus tilat avolavassa suuremmat verrattuna henkilöautoon Hevosmiesten tietotoimiston mukaan L-200 vaihdelaatikon kestävyyskin nykyään hallinnassa A.K

SANTALAHTI HANNU 30.01.2012 18:57

Tämä suunniteltu L 200 tulee olemaan vm.1995 - 2000. Pitempi hyttinen,ellei peräti 4 ovinen,saa sit lämpöiseenkin tavaraa. Siitä,minkä moisen katteen saa laittaa, en ole sitä selvittänyt.Murtautumaan pystyy lähes mihin vaan , korvaus asia piti tänään kysellä, mut unohdin asian ! Takapäästä kait helpoiten saa löysemmän,kun vähentää lehtiä jousista. Ehkä!! Luulen että näillä tiedoilla löytyy jonkinlainen kulkine. Mutta jos tulee vielä jotain mieleen, kerro vaan !!!!

Kiitos! Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2012 klo 19:00:36 Kaima Kiviojan lähettämän linkin katteet on liian uusiin autoihin, mutta kiitos kuitenkin kun vaivauduit.

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2012 klo 19:05:47 Valtonen Martti, lähes 2,5 miljoonaa kilometriä maantietä kulkeneena,olen valinnut tuon ajoneuvoa säästävän ajotyylin jo alkuvaiheessa.Vois sanoo,monttuja kierrellen!!

Hanski
VALTONEN MARTTI 30.01.2012 19:32

Hyvä, Hannu S. Samoilla linjoilla ollaan ajotavoissa.

LAHTINEN ERKKI 30.01.2012 19:39

pakettiauton verotus nousee taas ensivuonna 2008 vuosimallia vanhemmilla autoilla

MÄKELÄ MIKA 30.01.2012 21:19

Onko tuo havittelemasi L 200 5-hengen henkilöauto? Henkilöautosta menee käyttövoimaveroa 5,5 senttiä alkavalta kokonaispainon 100 kilolta per päivä, eli jos hatusta heittäen L 200 painaa 1600kg ja kantavuus on 700kg niin siinä on 23 alkavaa sataa kiloa jolloin dieselvero on 455 euroa henkilöautona + käyttömaksu. Pakettiautosta tuo luku on 0,9 senttiä eli dieselvero on 74 euroa + käyttömaksu.

KONTINAHO ALPO 30.01.2012 22:25

Minä pidän avolavaa 4 vetosena veturina tarpeisiini sopivana. kun hirvimetsällä pääsee huonompiaki teitä Ja vaunun kanssa pohjosen hilla ja kalareissuilla voi vaunun jättää pysäkkiin ja sonninpolut sitten hiluksilla Mua kyllä ei jousituksen kovuus häiritse,eipä ainakaan vaunun liika aisapaino kiusaa Ja vaunun kans tuo hiluksi on jopa suoremman kulkusen tuntunen A.K

SANTALAHTI HANNU 30.01.2012 22:50

Kyllä se pakettiauto pitäisi olla,vaikuttaako se onko 2 vai 5 paikkanen käyttövoima veroon ? Mistä olet tuollaset lukemat saanut ? Katoin Trafin laskurista alle 2000 vm mukaan, niin sain kokonaispainon laskutteisesti n.276 e. Yli 2000 vm lasketaan päästöjen mukaan. Voi olla ja varmaan onkin mulla tulkinta virhe!

Hanski
SALO JYRKI 31.01.2012 09:35

Niitä avolavapakuja on "kaksikäyttö" auton nimikkeellä. Vero henkilöauton mukaan nopeus pakettiauton mukaan

SANTALAHTI HANNU 31.01.2012 14:25

Tää Jyrkin juttu ei oikein avaudu ainakaan minulle ! Viitsitkö selventää hiukan ?

Hanski
SALO JYRKI 31.01.2012 15:35

Googleta kaksikäyttöauto,niin sieltä löytyy tietoa.T.Jyrki

SANTALAHTI HANNU 31.01.2012 18:07

Tuulilasin tekstin mukaan tämä kaksikäyttöauto verotus ei koske yksityiskäyttöä.Koska alv:n vähennysoikeutta ei ole. Minun tapauksessa oli paikkoja kuinka paljon tahansa,auto on pakettiauto.Näin ymmärsin. Sit toinen seikka,selvitin varkaus jutun.Lukitusvaatimukset varkausvahingossa= Auto,mopoauto ja muu umpikorilla varustettu ajoneuvo on lukittu,kun sen koritila on suljettu ja lukittu.Murtautumisella tarkoitetaan sitä, että lukittuun tilaan päästään väkivaltaa käyttäen lukkoja tai rakenteita rikkoen siten, että siitä jää murtojäljet.Kaikki mitä kuomun alta häviää,korvataan jollain tavalla.Näin sanoo Pohjola yhtiöt.

Hanski
SALO JYRKI 31.01.2012 19:26

Mitsu varmaan hyvä veturina,pajero oli ainakin.Kokemusta on.Mutta tälläistä tarkoitin sillä kaksikäyttöautolla. Netti auto.com esim. id4502988 T.Jyrki

MÄKELÄ MIKA 31.01.2012 20:58

Nuo luvut ovat trafin nettisivulta kohdasta käyttövoimavero. Olet katsonut varmaan käyttömaksua joka menisi myös bensakoneisesta, sen päälle tulee tuo dieselvero, nykyiseltä nimeltään käyttövoimavero. Jos avolava on 5-hengen neliovinen peli niin se on henkilöauto. Silloin dieselvero on tuo isompi. Eli sama kuin olisi umpimaasturissakin. Selvitä kuitenkin ettei tule yllätystä. Jos takapenkki on irroitettu niin voi olla muutoskatsastettu pakettiautoksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2012 klo 21:06:09 Tuo kaksikäyttöauto siinä merkityksessä että henkilöauton dieselvero pudotettaisiin rekisteröimällä se pakettiautoksi on peruttu valtiovallan toimesta v.2004. Double Cabit ovat henkilöauton dieselverolla(=käyttövoimaverolla) jos niissä on takapenkki paikoillaan.

LAHTINEN ERKKI 01.02.2012 19:32

Nykyään käytettävät termit ovat: Ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero pakettiautoilla on 0,9 snt/päivä jokaiselta alkavalta 100kilogrammalta kokonaismassasta laskettuna. ( Henkilö- ja kaksikäyttöautolla 5,5 snt/pv ) Perusvero perustuu ajoneuvon co2 päästöön tai kokonaismassaan. Pakettiautolla vero lasketaan kokonaismassan mukaan tai co2 päästön mukaan 1.1.2008 jälkeen käyttöönotetuilla autoilla jos co2 päästöt on määritelty lain edellyttämällä tavalla. Perusvero nousee 1.1.2013 alkaen ja on esim.2500kg autolla silloin 305.51 e/365 pv. 3000 kg kokonasipainoisella autolla se on silloin 411.36 e/ 365 pv.

Jos ajoneuvo on 2008 vm. tai nuorempi ja co2 päästö on esim. 220 g/km , on perusvero 1.1.2013 alkaen 254.04 e/363 pv.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2012 klo 19:36:26 Tuli näköjään pari näppäilyvirhettä mutta ei muuta asiaa.

SANTALAHTI HANNU 01.02.2012 22:33

Tuollai olin myös tulkinnut asian,ja minkä kirjoitin. Aikomani auto on alle 2000vm ja kokonaispainoltaan n.2599kg silloin on käyttövoimavero n,274e / 363 pv. Ehkä se ensi vuoden alusta sit n,20 e enemmän.

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2012 klo 22:36:38 Kiitos Erkki, tuo kirjoitus on aika selvää" pässinlihaa "

Hanski
MÄKELÄ MIKA 03.02.2012 09:07

Santalahti puhuit ylempänä "ellei peräti neliovinen". Äskeisen puhujan kanssa puhutte pelkästä perusverosta mutta jos ostat sen neliovisen niin näet sitten verolapusta mitä tarkoitin. Jos haluat etukäteen selvittää niin kysy Trafista rekkarilla että mikä on koko vero per/vuosi. Jos ostat 2-ovisen niin verot voit siltä osin unohtaa että ne ovat varmasti halvemmat kuin maastureissa ja suht saman suuruiset miuden 2-ovisten Pick Uppien kanssa.

SANTALAHTI HANNU 03.02.2012 12:08

Kyllä Mika oot oikeassa,niin sanoin mutta osto on vasta siinä vaiheessa että juurikin yritän tässä teiltä udella minkälainen sen auton tulee olla,että siinä olis mahdollisimman pienet kulut eli nämä "verot" .Kysyin myös vaikuttaako penkkien määrä maksuihin ? Jos on neliovinen mutta 2 paikkainen ? Tai kaksi ovinen kaksi paikkainen ? Tai neli ovinen viisi paikkainen ? Tai pitkä hyttinen kaksi paikkainen ? Entäs hytin pituus ? Ja maksut, on perusveroo,käyttövoimaveroo,kaksikäyttöautoo,maasturia ! Olen kohta sekaisin kun yksi sanoo näin ja toinen sanoo noin ! En pysty vielä Trafista kyseleen kun ei ole kohde autoa edes mielessä, mieluusti se voisi olla 2-paikkainen hiukan pitemmällä hytillä ja vaikka neljällä ovella ja ehkä vaneri penkillä.

Hanski
KIVIOJA HANNU 03.02.2012 12:22

Nettiauto.com:ssa on kyseistä mallia myytävänä polentoista sataa. Siellä näyttää niita olevan jos jonkinmoista mallia ja ikäistä. Soittele ja kysele sieltä, niin saat fakta tietoa.

SANTALAHTI HANNU 03.02.2012 18:06

Minun alkuperäinen kysymys oli ja on se mitenkä kyseinen auto toimii vaunun edessä. Kuvittelin että saan täältä paremmin tietoa koska tuollaisilla autoilla joku vetää tai on vetänyt vaunua. Kyllä sen tiedän että on myynnisä vaikka kuinka paljon,saattaapi olla että tietoa ei saa myyjältä jos vaikka ei ole ikinä vaunua sillä vetänyt!!! Kun olisin täältä saanut ensin tietoa olisin hahmotellut auton mielessä,ja sit ruvennut vasta hakemaan netistä ja kysellyt autosta aivan muita asioita. Eikö tämä palsta ole juurikin keskustelua varten ? Jos ei aihe jotain kiinnosta,ei aukaise sitä kohtaa ;)

SANTALAHTI HANNU 03.05.2012 22:29

Meni kuukausi jos toinenkin auton oston valmistellessa. Nyt olis pihassa Mitsu L 200 4x4 2,5 TD IC Club Cab -97. Tänään tehtiin kaupat,viikonloppuna kokeillaan kuinka se vaunu sit perässä tulee. Toivon ettei mennyt rahat hukkaan,että ajot sujuisi hyvin.

Hanski

ANTTILA MARKKU 03.05.2012 23:17

Onnea uudelle veturille,eiku maantielle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.