CABBY:N IKKUNAT HUURTUU

HAIKARAINEN ILPO 10.01.2012 20:42

MOI KARAVAANARIT !

Osaako kukaan sanoa, miksi Cabby:n ikkunat huurtuu ? Vaunu on uusi, viime kesänä saatu. Tehtaalla asennettu toiseen kattoikkunaan ilmastointilaite, elikkä yksi hengittävä, kattoikkuna on poissa. Lämmitysjärjestelmässä ei ole ilmaa. (testattu) Mahtaako kysymyksessä olla ilmanvaihto ongelma, vai onko tämä Cabby:n ominaisuus. Aikaisemmin meillä on ollut 2 Knaussin, 1 Soliferin ja 1 Dethleffin matkailuauto, eikä vastaavia ongelmia ole ollut. Onko muilla vastaavia ongelmia Cabby:ssä tai jossakin muussa merkissä. Kertokaapas kokemuksianne. Kiitos etukäteen ystävällisistä vastauksistanne.

TERVO JARI 10.01.2012 20:58

Onko kattoikkunoiden pimennysverhot öisin kiinni ?

Onko ikkunoiden pimennysverhot öisin kiinni ?

Onko vaiva jatkuvaa, vai vain yön / kax kun kylmään vaunuun tullaan asustaan ?

Onko ilmasolat auki ?

Onko laitettu jotan "paksuja mattoja" jotka tukkisivat ilmasolia alapäästä, tai verhoja jotka tukkisivat ilmasolia yläpäästä ?

Onko pattereiden päälystät ilmasolissa puhtaat ? Patterin päälle tippunut irtotavaraa ?

Pidätkö kiertovespumppua jatkuvasti päällä vai vain kun lämmitin lämmittää ?

Oletko kokeillut pitää kattoluukkua auki tehostaaksesi iman vaihtumista ?

Noihinko vastailet niin "poijaat" alakanevat "jutustelun . . .

HAIKARAINEN ILPO 10.01.2012 21:29

On vain yksi kattoikkuna ja pimennysverho on auki.

Ikkunoiden pimennysverhot on auki.

Vaiva on jatkuvaa, ei tulla kylmään vaunuun, laitan puhelimella lämmön pääle aikaisemmin.

Ilmasolat on auki joka paikassa tarkistettu.

Patterien pääliset ovat puhtaat tarkistettu.

Olen kokeillut kiertovesipumppua jatkuvalla ja termostaattiohjauksella ei auta.

Olen pitänyt kattoluukua raollaan, silloin ikkunat ei huurretu.

Olen pitänyt myös pimennysverhoja osittain kiinni ikkunoissa, sillain että ylös jää rako jotta ilma kiertäisi, silloin ikkunat huurtuu tosi pahasti.

Eikös pimennysverhojen tarkoitus ole että niitä pidetään kiinni.

HAIKARAINEN ILPO 10.01.2012 21:37

Meinasin unotaa yhden asian.

Kiitos Jari kun avasit keskustelun.

VALTONEN MARTTI 10.01.2012 23:23

Ilmanottoaukot lattiassa 'siellä jossain' liekö tarkastettu ettei mikään tuki niitä ulkoa tai sisältä. Sijaintia en tiedä, Solkussani 2 kpl. Jos vaunu oli melkein uusi niin saattaa olla 'rakennuskosteuttakin' vielä ja tuon heikentyneen ilmanvaihdon vuoksi ( 1 kattoluukku vähemmän) kuivunut hitaasti. Tämä vähän teoreettista mutta mahdollista.

LIIMATAINEN HANNU 11.01.2012 10:03

Jos huurtuminen helpottuu kun pidät kattoluukkua raollaan niin viittaa kyllä siihen ilmanvaihto-/kierto-ongelmaan. Jossakin on 'tukko', joko tulevassa tai ehkä paremminkin lähtevässä kierrossa. Vaikka se ilmastointi on asennettu siihen toisen kattoluukun aukoon, se ei pitäisi olla syynä huurtumiseen. Itselläni ollut monissa sekä vaunuissa että autoissa sama asennus, eikä ongelmaa huurtumisessa.

KEMPPAINEN HENRY 11.01.2012 11:25

Huurtuvat todennäköisesti alareunasta. Katsopa onko ikkunantiiviste aivan tiivis saumasta. Omassa uudessa Hobbyssa oli katkottu hieman vinoon ja jäi neulan kokoinen reikä tiivisteeseen ikkunan ollessa suljettu. Kun sieltä tulee kylmää, niin huurtaa. Tosin vaunuissa ikkunoiden alareunat tahtovat itkeä aina, sillä ikkunan pintalämpö tahtoo jäädä alemmas, kuin sisälämpö.

LAINE SEPPO 11.01.2012 11:27

Meillä on Cabby 55 F3 vm 05 jossa ollut sama ongelma alusta asti. Olemme olleet etelässä 5 talvea ja vaikka täällä matalimmillaan on noin nollan kieppeillä niin ikkunat huurtuvat yöllä. On sama ovatko pohjan ilmaventtiilit(4 kpl) tukittu vai ei, ikkunat huurtuvat. Vaikka pari venttiiliä on jatkuvasti kiinni niin on vaunussa vedon tuntua. Patterit lämpiävät normaalisti. Luulen että ikkunan ja kasettiverhojen rakenne on sellainen että kun pimennysverho on kiinni ja ulkona viileää niin ainakin ikkunoiden alaosaan höyrystyy vettä. Mielestäni asialle ei oikein voi tehdä kait mitään.

HALINEN HARRI 11.01.2012 13:26

Jääkö edellisestä kerrasta esim kosteita vaatteita sisään?

LAHTI ANTTI 11.01.2012 16:32

Kyllä se on yksinkertaisesti ilmankierron puute joka kostuttaa ne ikkunat. Liian tiiviit pimennysverhot alareunastaan. Lämpösolien kautta tuleva ilma ei pääse kiertämään ikkunan pintaa pitkin ylöspäin.

Onneksi itsellä on vielä vaunussa vanhat rullaverhot, eivät mene koskaan liian tiiviisti kiinni ikkunan pintaan. Ja sinne kun jättää alareunaan noin sentin raon, niin hyvin pääsee ilma kiertämään.

PULKKI MARTTI 11.01.2012 18:36

Samanmoiset ikkunat rakenteeltaan net on kuin Kabessa, eivätkä siinä ikkunat huurru. Korvausongelmalta minusta haiskahtaa. Ilpo on kyllä senverran kokenut vaanari, ettei siltä kannata kosteista vaatteista kysellä. Vaiva on varmasti rakenteellinen.

KOSKINEN OLLI 11.01.2012 18:52

Onko lattialämmitys? Tulee mieleeni että jos käytetään tehokasta lattialämmitystä, ja se lämmittää koko kopin, niin seiniä kiertävissä pattereissa ei ole lämpöä siten että ilmankierto seinien solissa olisi lämmin ylöspäin, kuten pitäisi olla. Toinen asia on että seinänvierustojen lämpösolissa ei aina onnistuta rakentamaan niitä oikein, vaan syntyy samanlainen ilmiö kuin on kylmässä savupiipussa, eli savu ei mene ulos, vaan tuleekin sisään tupaan...

TILJA MARKO 11.01.2012 19:01

Samaa vaivaa meillä Kabenkin kanssa. Ei olla muuta apua löydetty kuin että pitää jättää pimennysverhot myös yöksikin hieman auki.

HALINEN HARRI 11.01.2012 19:17

Jos vuotoja ei ole eikä kosteutta ole tuotu sisälle vika on ilmanvaihdon suunnittelussa. Mistä muualta se kosteus tulisi? Joku sen tuo. Tietenkin pieni määrä kosteutta saattaa tulla ulkoilman kosteutena, mutta se kuivaa varsin nopeasti ilman lämmetessä sisätilassa. Uusi korvausilma on ulkoilman kosteusprosenttista, mutta sekin kuivaa nopeasti. Myös ihmiset aiheuttavat kosteuden nousemista hengitysilmallaan ja kenties hikoillessaan, mutta eniten märillä vaatteillaan. Kun kosteus tuodaan edellisellä käynnillä lämpimään vaunuun ja vaunu jäähtyy ei kosteus siirry. Kosteus siirtyy ilmaan kun lämmitys alkaa ja kosteat (pahimmillaan jäässä olevat) alkavat luovuttamaan kosteuttaan. Sen vuoksi esim. verhoilujen pesun on hyvin kuivettava ennenkuin alkavat voimakkaat kylmän/lämpimän muutokset, muuten niistä irtoaa kosteutta syys-talviolosuhteissa kauan. Meillä kauan karavaanreillakin on omia tapojamme joista ei tahdo päästä eroon mm. eräs tuttavani lopetti lämmittämisen lähtöpäivän aamuna eikä uskonut että kun siellä touhutaan muutama tunti ja kannetaan tavaroita ovi auki niin iso määrä kosteutta hiipii sisään.

HAIKARAINEN ILPO 11.01.2012 20:12

Kiitoksia vaan kaikille vastauksista.

Sanokaa jos olen väärässä, minusta vika on siinä kun toinen hengittävä kattoikkuna on tukittu ilmastointilaitteella.

Elikkä vaunusta ei poistu tarpeeksi ilmaa, joka saisi aikaan ilmankierron.

Morjensta Mara, meidän täytyy varmaan seuraavan kerran hörppi kuivaksi ne ikkunat, mulla on tossa kyytipojaksi leka LEDAIG merkkistä Whiskyä.

TERVO JARI 11.01.2012 20:27

Tuosta linkistäå löytyy korvaava venttiili "menetetyn" kattoluukun tilalle . . .

Muitakin vaihtoehtoja on "pilvinpimein" mutta tuossa esimerkki"tapaus" . . . .

http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/ilm-v-venttiilit-saleikot.html

Joskos sitte pääsis pahimmasta kostumisesta/huurtumisesta . . .

NISSINEN KAUKO 11.01.2012 22:08

Näissä uusissa vaunuissa missä pimennysverho nostetaan alhaalta ylöspäin ei pattereilta nouseva ilmavirtaus pääse ikkunapinnalle,niinkuin vanhaan hyvään aikaan,kun systeemi oli toisinpäin. Olis keksijälle töitä keksiä sellainen ratkaisu,että se virtaus pääsis ikkunan ja verhonväliin.

KEMPPAINEN HENRY 12.01.2012 00:02

Fysiikan lakien mukaan kastepiste syntyy kylmän ja lämpimän rajalle (sisäilmasta kondensoituu ilmankosteus vedeksi kylmempään pintaan). Tässä tapauksessa ikkunoiden alareunoihin. Jos et usko niin mittaa ikkunan pintalämmöt ala ja yläreunoista.

NISSINEN KAUKO 12.01.2012 18:04

Joo! ei tarvii ymmärtää fysiikan lakeja on omakohtaista kokemusta ja näkemystä vuosikymmenien ajalta ikkunoiden huurtumisesta. Alareunasta huurtuminen alkaa ja viimeiseksi siellä on sitä huurretta. Ennen,kun jätti pimennysverhon alaosaan pienenraon se esti huomattavasti huurtumista,mutta nyt kun jättää yläosaan raon niin vaikutus ei ole sama. Joten keksijälle olis hommia.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2012 klo 18:10:08 Minulla on fysiikasta hyvin hatarat tiedot,joten on vain ns. kantapään kautta opittua tietoa

HAIKARAINEN ILPO 12.01.2012 19:38

Kuten Martti Pulkki kirjoitti, Cabbyssä on samanlaiset pimennysverhot kuin Kaabessa, eikä Kaabessa ikkunat huurru.

Meillä Cabbyssä ikkunat huurtuu vaikka pimennysverhot on auki.

Minusta tämä johtuu ilmankierto ongelmasta.

Meillä oli ennen vaunua Knaussin matkailuauto, siinä oli samanlaiset pimennysverhot kuin Cabbyssä, eikä siinäkään ikkunat huurtunut.

PULKKI MARTTI 12.01.2012 19:43

Onko se ongelma kaikissa vaunun ikkunoissa samanlainen, vai onko joku ikkunoista kuivempi? (Alkoi suu napsumaan. Milloinkas maistethan)

HAIKARAINEN ILPO 12.01.2012 20:26

Kaikki ikkunat on samanlailla huurussa.

Soitellaan ja sovitaan paikka ja aika.

Kävin katsomassa tosta Tervon Jarin linkistä sähköllä toimivaa ilmanvaihtoventtiiliä, toimii varmaan.

KOSKINEN OLLI 13.01.2012 23:33

Mulla on tuollainen 7W sienimallinen kun on Jarin linkissä. Mun mielestä se on liian äänekäs, ja käytän sitä vain tosi tarpeessa. Joku tietokonetyyppinen pienempitehoinen, mielellään kaksinopeuksinen puhallin vois olla parempi pidempiaikaiseen käyttöön. Kannattaa katsoa niistä nuo meluarvot. Niitähän on melkein kaikissa kodinkoneliikeissä, Tarjoustaloissa clas ohlsonilla jne. ?

VALTONEN MARTTI 13.01.2012 23:56

Mielekkäin ratkaisu luulisin on tuulettimella varustettu kattoluukku jollainen asennetaan ja esitellään Caravan lehdessä 6 / 2005.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.