Kesädieselin käyttö talvella

STRÖMMER HEIKKI 20.11.2011 09:50

Luin lehdestä hyvän artikkelin kesädieselin käytöstä talvella. Hyvä kirjoitus, paitsi että sit kirjoituksen lopuksi kaikki edellä kirjoitettu tyrmättiin kirjoittamalla että" turhaan ei pakkasta kestävää dieseliä kannata tankata, koska se on kalliimpaa ja sitä kuluu enemmän". Siis mitä? No tietenkää talvidieseliä ei kannata tankata, jos et käytä autoasi talvella, mutta jos käytät, talvidieseliä kannattaa tankata heti kun sitä saa, kas huomattavasti halvemmaksi tulee talvidieselin ympärivuotinen käyttö, kuin hinauttaa auto merkkikorjaamoon jossa tankki ja koko polttoainejärjestelmä tyhjennetään kesädieselistä, ja täytetään talvidieselillä. Pienenä vinkinä sanoisin että Teboilin kesädiesel on samaa kuin Nesteen välilaatu, ja kestää siis pakkasta -25c, kun taas Shellin / ST1:n kesälaatu ei kestä pakkasta kuin pari astetta. Jos autossa on Vebasto tai Eberi, se ensimmäisenä lakkaa toimimasta ohuen polttoaineputkensa takia, ts. parafiinikiteet tukkivat ohuen putken.

HIETAVUORI JUHA 20.11.2011 11:45

Morjens Heikki. Kyllä sillä kesä naftalla aika pitkälle pärjäilee jos kulkuneuvo on ajojen välillä lämpimässä tallissa. Tuossa aikaisemmassa elämässäni käytin vain kesä naftaa Rellussa. Viikolla kone kävi tai oli Webaston lämmöissä ne pakolliset tauot ja viikon loppuna lämpöisessä tallissa. Näissä pienemmissä vehkeissä säästö on niin pieni että ei kannata riskeerara. Terv . JH.

STRÖMMER HEIKKI 20.11.2011 12:01

No mä nyt en puhunutkaan rekoista mitään, vaan just asunto-autoista tai henkilö / pakettiautoista. Juu rekalla pärjää kesälaadulla talvet, jos se on viikonloput tallissa ja pakolliset tauot Webaston varassa, mutta toisaalta jos omistat esim.30 rekkaa, saat talvilaatua samaan hintaan kun kesälaatua, kun ostat sitä tarpeeksi, esim 500l /vrk / auto. niin silloin taas ei olekaan mitään järkeä kokeilla meniskö se kesälaadulla, vai ei. Mutta kuten sanoin, se onkin jo aivan eri asia.

HAAPANEN TIMO 20.11.2011 14:44

Se TB:n kesälaatu on aivan samaa kuin muidenkin, pelittää suunnilleen -16° asti. Teboililla on välilaatu joka tulee jakeluun tuossa kuun vaihteessa täällä etelässä, se toimii noin -24° asti. Sitä ei taida olla muualla kuin rekkatankeilla.

Eikös homma mene niin että paljousalennuksesta huolimatta eri laaduista joutuu eri hinnan maksamaan.

@timppa

OIKARINEN JUUSO 20.11.2011 16:25

Taitaa olla niin että ainakin noissa uusissa commonraileissa polttoaine kiertää jatkuvasti moottorin kautta niin että paluuputkessa osa pumpatusta dieselistä palaa hieman lämmenneenä tankkiin. Niinpä jos auto on seisoessaan lämpimässä tilassa kesädieseli saattaisi toimia talvellakin ihan hyvin.

Näin yksityishenkilönä noiden polttoainelaatujen kanssa on kyllä aika pitkälti jakelijoiden armoilla. Ihan yhtälailla sen talvilaadun saatavuuden kanssa (viime syksynä oli pakkasta ennenkuin talvilaatua oli kunnolla saatavlilla) kuin kesälaadunkin - en muista nähneeni asemaa jossa olisi ollut tarjolla sekä kesä- että talvilaatua?

STRÖMMER HEIKKI 20.11.2011 16:44

Timolle. Noh olen antanut itselleni kertoa että Kaikki Öljy-yhtiöt käyttävät samassa pajassa ( Nesteen jalostamo ) tehtyä dieseliä. TB käyttää kesälaatuna Nesteen välilaatua, joka kestää n. 25c pakkasta. Shell / ST1 käyttää Nesteen kesälaatua kesälaatuna ja se kestää pakkasta korkeintaan -5c. Neste käyttää rekkamittareissa kesällä samaa kuin Shell / ST1, keväällä ja aikaisin syksyllä -15 kestävää kesälaatua. Tähän vuodenaikaan Nesteen rekkamittarista tulee välilaatua. Siinä lukee kesä, mutta pakkasenkesto -25c sekin lukee. ja sit erikseen talvilaatua, joka kestää -34c. Sit erikseen on vielä arctinen laatu, joka kestää vielä enemmän pakkasta, mut sitä ei täältä pääkaupunkiseudulta yleensä saa kuin yhdeltä kylmä-asemalta ( Vuosaaresta). No sit edelleen olen n. 30:n auton liikennöitsijän antanut itselleni kertoa, että ei ole mitään järkeä tankkailla ilmojen mukaan milloin kesälaatua, milloin talvilaatua, kun molemmat laadut maksavat saman verran. Ei vaan kannattaa katsoa kalenterista koska on talvi ja tankkailla talvella talvilaatua jo ihan senkin takia että yhden vuorokauden aikana saattaa lämpö laskea 20c. Mitäs teet kun on 800 litrainen tankki täynnä kesälaatua. Mutta nää nyt on näitä rekkajuttuja, jotka mun mielestä eivät kuulu näille sivuille ollenkaan.

HAAPANEN TIMO 20.11.2011 17:54

Teboilin mulle lähettämän tiedotteen mukaan välilaadun jakelu alkaa etelässä kuun vaihteessa. Miksi sitä vielä olisikaan koska pakkasta ei yli -15° ole. Talvilaatua kyllä on aina toisessa mittarissa. Suodatettavuus kesä -15° väli -25° talvi -34°

http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1508;4347

En minä viitsi talvilaatua tankata jos kahdessa päivässä on tankki tyhjä eikä pakkasia ole luvattu. Niissä laaduissa on eri hinta.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 21.11.2011 21:37

Timo minulle sanottiin noista laaduista Kesä-.Talvi-. Artinenlaatu, noin. Ja tämöisillä termeillä minä puhun.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2011 klo 21:56:23 Piti olla arctinenlaatu (joka muuten joskus saatiin aikaan bensalla). Sitä on sotattu jo aikojen alussa,mutta nykydieselit eivät tykkää siitä. Eikä myöskään muita lisäaineta kannate käyttää.

HIETAVUORI JUHA 22.11.2011 13:04

Petroolikin oli kova sana aikoinaan kun naftoja paranneltiin paremmin talvikäyttöön sopivaksi. Terv. JH.

VÄLIAHDE JUSSI 22.11.2011 23:07

Juha se oli enenpi käytössä työkoneissa ja veneissä Saab pisti sitä autoon ja nekin hävisivät epävarmoina.Saas nähä milloin se päivä koitaa kun ne tulee takasi?

VALTONEN MARTTI 22.11.2011 23:53

Mutta Jussi se haju! Toivoisitko takaisin?

VALTONEN MARTTI 22.11.2011 23:59

Kävihän Pobedatkin aikoinaan petroolilla ja hyvin vielä. Saas nähä koska se päivä tulee takaisin :-)

VÄLIAHDE JUSSI 23.11.2011 10:15

Siellä suuressa V alkavalla fasistimaassa valmistetaan, vieläkin petrooliilla käyviä moottoreita.Ootetahan ,että ne pääsis kehittyyn edes 1900 luvulle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.