Vetoautona KIA....???

MAKKONEN ARI 17.11.2011 20:39

Siis utelen tässä onko jollakin persoonalla kokemusta millainen vetoauto ois KIA Ceed 1,6 diesel? Vaunu Hobby 440 painoa nafti 1 400 kg.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2011 klo 20:40:34 Ja auton korimalli on farmari.

VALTONEN MARTTI 17.11.2011 21:36

Eikö tuota saisi 1.9 koneella, tuntuisi paremmalta 1400:lle kilolle. Kokemusta ei ole mutta 'peukalotuntuma' sanoo näin.

Toisaalta, jos tyyppimerkintä 440 kuvastaa vaunun pituutta kuten tavallisesti, niin miten ihmeessä sen kokonaismassa olisi 1400 kg.

Farmari aina plussaa monessakin mielessä. Toivottavasti löytyy jonkun kokeilleen tietoa.

VÄLIAHDE JUSSI 17.11.2011 22:03

Ari Onko turboa vai eikö?

HALMEENMÄKI JUHANI 17.11.2011 22:40

Mistäs saat enää dieselin ilman turboa?

Lainaan koeajoani, löytyy tuolta nettiarkistosta varmaakin, alkuvuodelta 2008:

Kooltaan näinkin pieneksi dieseliksi poikkeuksellisen erinomainen vääntö tulee nopeasti huomatuksi. Moottori alkaa vetää vahvasti paristatuhannesta kierroksesta, ja kun kierroslukumittari näyttää 2500 ollaan voimakkaimmalla alueella. Suurin vääntömomentti on paperillakin 1900 - 2750 välillä, joten teoria vastaa käytäntöä. Poimimme mukaan noin 1200 kiloisen vaunun, ja hämmästys jatkuu. Voimaa todellakin on vääntömomentin 255 Nm mukaisesti, ja isotkaan ylämäet eivät jäädytä kulkua nelosella. Moottorin käytännön puhtia voi hyvin verrata 2,2-litraiseen bensiinimoottoriin saman painoisessa korissa! Vakionopeussäädinkin on käyttökelpoinen varuste, ja pitää nopeuden myös vaunun kanssa. Jousituksen jämäkkyys on nyt kohdallaan, ja vaunu saa perän elämään vain vaimeaan henkilöautolle normaaliin tapaan. Ilmoitettu 1400 kg vetokyky onkin realistinen arvo. Vetoon sallitulla nelosvaihteella kierroslukumittarin neula on 2500 ympärillä. Perillä vaunun pysäköinti ei tuota ongelmia, ainoa miinus tulee lisäpeilien kiinnittämistä hankaloittavasta ovipeilien muodosta. 1,6-litraisena dieselinä se on niin hankintahinnaltaan kuin polttoainetaloudellisuudeltaan edullinen käyttöauto, joka sopii hyvin myös korimitaltaan viisimetrisen vaunun vetoon.

VÄLIAHDE JUSSI 17.11.2011 23:56

Kaima No eihän hän ketonutkaan vuosimallia vaan pelkän moottorinkoon. Minulla on ollu monta 1.6D Nuhapumppu, on ihan eriasia 1.6DT. Sitten siinä tulikin asiaa

HAARAKANGAS ALLAN 18.11.2011 07:57

Kyseisen mallista Hobbya on tullut vedettyä pitkin Eurooppaa 1.6 litraisella bensakoneella. Kyllä yhdistelmä liikkui ja bensaa paloi.

Kyseisestä diesel Kiasta on tullut tehtyä koeajot ja siitä jäi mieleen erityisesti moottorin terhakkuus....... Näillä tiedoilla en epäröisi ottaa Kiaa veturiksi, jos hinta- ja muut asiat ovat kohdallaan.

Allu vaari

UUSITALO MARKO 18.11.2011 07:57

Minulla on jonkin verran kokemusta kokonaispainoltaan 1440 kiloisen Kabe Ametistin vetämisestä. Vetoautona oli Kia Ceed 1,6 CRDI farkku vuosimalli -08.

Teho ja vääntö riittivät hyvin kyseisen vaunun vetämiseen. Kulutus pysytteli vaunun kanssa ysillä alkavissa lukemissa. Ongelmaksi muodostui lähinnä Kaben aisapaino ja Kian takajousituksen heikohko kantavuus. Ja tietenkin huono omatunto vedettäessä aavistuksen verran sallitun ylittävää perävaunumassaa. Käytin nimittäin vaunun puntarilla ja se painoi jo tyhänä yli sen sallitun 1400 kg.

Nyt on vetoautona MB 290 T TD ja vaihtamistarvetta on miltei enemmän kuin Kiassa. Sen sijaan MB.n tasonsäätö poisti perän kantavuusongelmat.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.11.2011 17:51

Kaimalle vielä: Kia on sen verran tuore merkki Suomessa että se kyllä rajaa vaparit pois, sekä apukammioversiotkin.

LAAKSO MARKKU 18.11.2011 22:16

Kovin on korkealla ja pieni tuo max. vääntöalue.

VÄLIAHDE JUSSI 19.11.2011 00:34

Kaima sinun ja Markon toteamukset ovat varmasti oikein. Minulla ei puolestani oo kuin kokemusta ja näkemystä 1.6D koneen volkarin kohdalta ja sen johdota kysyin moottoritekniikkaa. Sen takia kysynkin sinulta kaima mitä luulet vai tiedätkö vastaako1.9D tuota 1.6DT.Minusta ei suurta eroa.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.11.2011 20:08

Vääntö on pienemmissä korkeammalla, niin saadaan huippu lähemmäs tehoa, ja saumattomampi voima.

Ei näitä uusia commonraileja voi verrata edes pari sukupolvea vanhoihin moottoreihin, koko ajan vääntö menee ylös ja kulutus alas. Joku pumppusuutin-moottori on jo antiikkia. Ja jollei pysty kokeilemaan taakan kera jossa se vääntö myös todellisesti testataan, niin pitää nähdä käyrät eikä pelkkiä lukemia.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.11.2011 klo 20:22:05 Esimerkiksi viimeksi perehdyin Lantikan Discoon. Samasta moottorista on kaksi eri versiota. Perusmallin vääntöhuippu ilmoitetaan yhdelle kierrosluvulle, mutta käyrä on kuitenkin aakean laakea leveällä. Toisaalta "viritetymmän" kohdalla se huippu on oikeastikin huippu, eikä ero siellä alakierroksilla enää olekaan suuri.

VÄLIAHDE JUSSI 20.11.2011 21:56

Kaima Kiitos hyvästä vastauksestasi.

RANINEN VELI-MATTI 16.02.2012 18:48

Uutena, entisenä jäsenenä 20 vuoden takaa, voin todeta Kia Cee´d 1,6 CRDi wagon vm. 2010, eli pakokaasuahtimella, vajaalla 1600 cm3 moottorilla varustetusta seuraavaa:

-crdi eli yhteiskammiopaineruiskutus (common rail diesel)

teho 85 kW eli 115 hv vääntöä löytyy riittävästi tämän kokoiseksi kuten jo todettua ,jos vetää enemmän kuin koti-kausipaikka-väliä, niin vankempi takajousitus tarpeen 1200 kg solikka tulee kevyesti valmistajan (rek. otteeseen merkitty) vetopaino 1400 kg, mikä on aika paljon tällaiselle C-kokoluokan autolle. Muistelen Kian pienemmän etuvetoisen citymaasturin eli Sportagen vetopainon oleva saman tai vähän pienempi! pienikulutuksinen niinkuin kaikki nykydieselit

(olen omistanut ko. auton n. 1,5 vuotta, kilometrejä kertynyt 47 tkm)

Toivottavasti tässä oli jotain uuttakin tietoa ja, että siitä oli apua valintaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.