Kabe vaunusta Saksalaiseen Fendt merkkiin
LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA
30.09.2011 16:21
Positiivinen kokemus, ennakkoluuloja oli mutta onneksi rohkeutta oli tähän
vaihtoon. Saksalaiset merkit vain uudistuvat ja keksivät markkinoille uutta ilmettä ja fiksuja ideoita. Kulkevat ruotsalaisia vaunuja edellä monta vuotta. Solifer ja Polar jääneet taakse jo 10 vuotta. Pohjaratkasujen rohkea kokeileminen ja uudistukset ovat vuotta 2000 eikä saman raidan kyljessä säilyttäminen ja raidan leveyden vaihtaminen ole uudistus se on asiakkaiden ymmärryksen väheksymistä saatika kun puhutaan sisustuksellista muutoksistä niin vaihdetaan oviin eri muotoiset kahvat.... Suosittelen kokeilemaan uutta. Onneksi jokaiselle löytyy jotakin.
KOSKINEN OLLI
30.09.2011 20:04
Tarpeet on kovin erilaisia. Itse haluan paljon ikkuinoita joka suuntaan.
HYTTILÄ ESKO
30.09.2011 20:34
Onnittelen jotta olet löytänyt hyvän :)
HÄMÄLÄINEN MAURI
02.10.2011 15:12
Tyytyväinen ollut jo 4vuotta 650 fenttiin.
JÄRVI TAISTO
19.10.2011 22:10
jos asusta pakkasessa esim. lapissa kabessa tai pohjolan vaunuisa asut kuin kotona, etelän vaunuista tulevat lämmittelemään- on kokemusta.
VÄLIAHDE JUSSI
20.10.2011 10:56
Taisto Valitettavasti se etu matka on muuttunut takana olomatkaksi Kaben kohdalta.
NISSINEN JUHA
20.10.2011 11:35
Minäkin kattelin näitä venttejä messuilla. Eipä niissä ollu lattialämmitys kuin sähköllä. Kyllä sen pittää olla nestekiertoinen näissä oloissa. Minun mielestäni.
VÄLIAHDE JUSSI
05.11.2011 14:40
Kyllä mielestäni kutenkin vaunussa sähkö on turvallisemppi kosteuven suhteen,
lattia lämmityksenä.Nimenomaan vehe joka röykyttää moneen suuntaa turhapaino.
Sähköllä saajaan turvallisempi ja parempi teho sekä kevyempi.
STRÖMMER HEIKKI
05.11.2011 16:45
Paremmasta tehosta sähköllä sanoisin senverran että, Hobbyn lattialämmityksen teho on n.300w. Ohjekirjassa sanotaan että lattian sähkölämmitys on vain tarkoitettu estämään lämmön karkaaminen lattian kautta. Elikkä tuommoisessa Alde 3010:ssa on kaasulla yli 20 kertaa niin paljon tehoa.
KOSKINEN OLLI
05.11.2011 17:34
Itseasiassa lattialämmitys lisää lämmön karkaamista lattian kautta...
Lämmönkarkaaminen vaan ei lämmityksen käytön johdosta ilmene kylmänä lattian pintana.
... Käytännössä mitätön asia, mutta jos yritetään selittää teoriaa, niin olisi hyvä jos ei sitten aivan väärinpäin selitettäisi. ;)
VÄLIAHDE JUSSI
05.11.2011 20:04
Mitä paksumpi massa sitä hitaamin läpösiirtyy
mitä ohuempi sen nopeampi,lämmön karkaamiseen lattian kautta, on vain
myytimiehen myynti kikka, eristys ja lämpöä "johtavat" materiaalit sen tekevät.
Se lämpö ei tiedä millä hänet on tuotettu Elikö sähkölämpö alaskö?
jaVesilämpö ylöskö? HAHAHAA Ette kai uskoneet myyntimiehiä.
KOSKINEN OLLI
05.11.2011 22:21
Kai sähkölämpö on hyvä jos on sähköön kytkettynä. Mutta jos ei majoitu sähkötolpan vieressä, sähkölämmitys ei mieltä lämmitä.
STRÖMMER HEIKKI
05.11.2011 22:58
Aivan olet oikeassa, lämpö ei tiedä millä se on tuotettu, mutta mielestäni on eri asia myös se tuotetaanko lämpöä 6000w vai 300w. Mielestäsi siis 300w lämmittää lattiaa tehokkaammin kuin 6000w.Se oli kyllä ällistyttävä havainto, että mielestäsi kylmä lattiainen vaunu onkin lämpimämpi kuin vaunu jossa lattia on lämmin. Niinkun että oikeasti se on lämpimämpi jossa tulee pienemmällä pakkasella kylmä. No teoriassa se on ehkä niin, mut ainakin minä käytän vaunuani käytännössä, eikä minulle sen takia riitä se että teoriassa kylmä vaunu onkin lämmin, vaikka käytännössä se on kylmä. Niin että en ole kyllä yhtään piitannut mitä hienot teoriat kertoo. Paremmin on toiminut käytännön pers-tuntuma. Sen takia olen mm. vaihtanut sähköisellä lattialämmityksellä varustetun vaununi, vaunuun jossa on vesikiertoinen lattialämmitys. Patterit lisänä tietysti molemmissa.
KOSKINEN OLLI
05.11.2011 23:45
Juu, aiemmin kirjoitin lattialämmityksen lisäävän lattian läpi menevää "lämpövuotoa". Lämpövuoto on suoraan verrannollinen eristeen pintojen lämpötilaeroon, ja ulkolämpötilan ollessa kummassakin sama. lämmitetyn lattian sisäpintalämpö on muutaman asteen lämmittämättömän lattian sisäpintalämpöä korkeampi.
Kokonaisuus on kuitenki eri asia, kokonaisuus on monen tekijän summa.
VALTONEN MARTTI
05.11.2011 23:57
Kylläpäs olette tehneet yksinkertaisen asian mutkikkaaksi. Lattialämmitteisessä vaunussa on jaloilla miellyttävää ja vesikiertoinen antaa suuremman riippumattomuuden. Yksinkertaista!
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 00:02
Heikki
Olet ihan oikeassa tottakai on tehokkaampi 6000w kuin 300w
Lämpimyys sitten, myös riippuu eristeestä/rakenteista ja seuraavaksi puhutaan
käyttökustannuksesta eli kwh/€ tarviiko? läpimässä vaunussa tuota määrää energiaa, kysyn vaan?Onhan mullakin omassa huoneistosani +25,27 aina.
maksaa se ,mutta maksakoot enkä energia yhtiöävaihda.
Kyllä ne lämpöpatterit vaunussa seinässä on paikallaan,mutta tuosta lattiasta
oon kyllä vähän erimieltä.Huom minulla ei ole henk.kokemusta, kummastakaan
HAARAKANGAS ALLAN
06.11.2011 08:10
On se vaan niin mukava tassutella paljain jaloin lämpimällä lattiapinnalla. Oltiin sitten kaasun tai sähkön varassa. Aina lämmin lattia. Kuuma neste siellä kiertelee ja pitää lattiapinnan lämpöisenä. Topi kissakin tykkään tiikeri-loikoilla lattialla.
Etenkin pakkaskeleillä viihtyvyysvaikutukset korostuvat......
Allu vaari
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 10:08
Siinä sanot Allu oikein Jos lattia on lämmin sillä pelkästään tulee jollain lailla
toimeen.Asuntalossa edullisesti jos siinä on kaukolämpö tai maalämpö.
Kyllä se vaunussa vaattii noita muitakin lämmön lähteitä lisäksi.
Mitenkähän 10A sulakkeet kestää Heikillä kun on noin isotehoinen lämmitin
3000W/10A sulakekin käy jo pieneksi. Kyllä se tuo2000w/10A sulake on hyvä
3000w/vaati jo16A sulakkeita.Siinä tulee nyt€uro kysymys eteen.
HYTTILÄ ESKO
06.11.2011 13:28
Tuo 6kw tulee kaasulämppäristä ja 3kw sähköstä. On mukavaa kun lattia on lämmin vaikkei olisi töpselin päässä. Mielestäni oikea lattialämmitys on nestekiertoinen ja lämpimänä on kaikki wc:stä lähtien. Jokainen käyttäköön mitä ITSE haluaa, ei sanella muille mikä sopisi toiselle.
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 14:06
Niin se on Eskoseni! Jokasella on oma näköinen peli.Eikä tässä mitään
kellekkään mitään sanelemaan rueta vaan puhutaan siinä sammassa
sähkö asioista ja hinnastakin.
HYTTILÄ ESKO
06.11.2011 14:33
Tuskimpa tuo sähkölasku hirveästi lisääntyy kun vaunussa muutenkin kiertävä lämmitysneste menee putkissa lattian läpi. Ja ei kai se puussa kasva energia mikä käytetään siihen irto-mattoon ? Eiköhän enempi vaijuta energian kulumiseen esim vaunun hataruus tms. Eipä enempiä, läpi ei näemmä mene vaikka kiveen kirjoittais :)
STRÖMMER HEIKKI
06.11.2011 15:19
Väliahteen Jussille. Hinnastahan ei kai käsittääkseni alunperin ollutkaan kysymys, vaan siitä onko verkkovirralla toimiva vaunun lattialämmitys tehokkaampi kuin Kaben vesikiertoinen. Mutta ehkä palaamme tähän polttavaan kysymykseen kunhan olet ensin koittanut asustella vaunussasi silloin kun pakkasta huitoo jonkun 25 - 30C. Kokeilu kannattaa suorittaa jonkun Kaben, Polarin tai Soliferin vieressä, niin ehkäpä pääset sinne lämmittelemään,sitten kun itsekin uskot. Itse olen v.-08 joutunut työn puolesta yöpymään Hobby 495:ssä, jossa on Truma 3002 ja verkkovirralla toimiva lattialämmitys. Pakkasta oli reilut -10C, ja vitsit meinasivat loppua kesken. Ekan yön jälkeen oli pakko hommata lisäksi 2000w:n lämpöpuhallin, että edes jotenkin tarkeni. Kaasua paloi pullo/ vrk vaikka päivä-ajaksi jonka olin töissä, laskin sisälämmöksi +10c.
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 16:29
Heikki Uudemmissa Polareissa en ole ollut mutta noissa 80 luvun vehkeissä
ja ne eivät saa ainakaan minulta kiitettävää arvosanaa.
Muista Heikki silloin siinä ajassa puhuttiin kesä- ja talvivaunusta erikseen
Polari kuului mielestäni kevyeen talvivaunu sarjaan. Kyllä siellä Venäljällä
-30 läpimään ilmaan luettiin pakkanen alkoi -35 ja siihen aroilta kuiva tuuli
Kyllä silloin totuus paljastu kuinka kevyesti on polartehty ja toinen asia oli
se luiska katto keulaanpäin siinä ku yritit riisua kengiä ja haalareita, mutta
cabbyssä ja solika 472 oli tilaa onneksemme.
HYTTILÄ ESKO
06.11.2011 17:25
Kannattaisi päivittää tietonsa tähänpäivään ennenkuin alkaa merkki merkiltä yleisesti kertomaan ko merkin ominaisuuksista vaikkei tiedä monestakaan mitään . Ihan selvyyden vuoksi, tai sitten kertoo suoraan missä ja mitä kokenut. Ei millään pahalla.....
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 19:52
Esko
Tämä vastauksesi osoittaa jo jotain tuosta asenteestasi Pohjoismaalaiset talvi- vaunut vastaan muumaailma.Ja olen sitä mieltä ettei,ero ole kovin iso
Hinta sen ratkaisee ja varaosien saatavuus.Ei millään pahalla mutta on
tuotta ympärivuotisesti asuttu koettu nämä uudemmatkin ja täytyy vain sanoa
makuasia mitä vetää.Kaukana on ajat kesävaunu ja talvivaunu(toki niitäkin löytyy)
Etelä euroopasta.
HYTTILÄ ESKO
06.11.2011 20:00
Tusakimpa mun tarttee nukkua läpivuoden sellaisessa kopissa minkä sinä valitset :)
Juurihan aiemmin sanoin ettei tyrkytetä omia hyviä toiselle ja sinä olit samaa mieltä. Mutta kohdaltani tämä loputon silmukka loppuu tähän, nauti sinä omastas ja minä omastani. Hyvä näin
HAIKONEN ESA
06.11.2011 20:13
Kahden Kabe vaunun ja yhden em. auton kokemuksella on helppo sanoa, ettei taida parempaa löytyä talvisiin olosuhteisiin. Muistan eräänkin pääsiäisen metsähallituksen kalapaikolla Kainuussa. Illalla oli kohtuulliset -11 pakkasta. Aamulla olikin sitten -23. Ei sitä vaunussa sisällä huomannut, lämpöä riitti aina vaan. Kaasua kului sitten vastaavasti kiitettävästi. Ja pannuna oli se kuuluisa pysty-alde, joka oli ja on lyömätön lämmönlähde.
VÄLIAHDE JUSSI
06.11.2011 22:02
Totakai mitä enenmpi sitä enemän kaasua kuluu näin se menee
NISSINEN JUHA
07.11.2011 09:57
Kaasun kulutuksesta. Perjantaista klo 17.00 sunnuntaihin klo 15.00 ulkona -20 lämmitys pelkkä kaasu. 1x11kg:n pullo. Asetus sisälämölle +20 vaunu Kabe 780 GLE. Minä ainakin tyytyväinen kulutukseen ja kärsii tepastella paljasjaloin vaunussa. Eikä tuo näytä paljon muutuvan vaikka ulkona -30 näin meillä.
HYTTILÄ ESKO
07.11.2011 19:38
Elä viiti. Jussi on kumminkin asiassa tietävämpi :)
TUOMINEN MARKKU
07.11.2011 21:00
Mielestäni myös lämpimyyden tunne, joka Kabe-vaunujen tekstiilipintaisista seinistä ja katosta "huokuu" on yksi talviasumisen plussapuolia. Lämmitys, myös lattian osalta, on mielestäni paras tapa toteuttaa nesteellä, sehän kaikissa pohjoismaisissa vaunuissa ja nyt jo useissa "edistyksellisissä" keskieurooppalaisissakin vaunumerkeissä on, ainakin pohjoismaihin tuoduissa versioissa. Sehän on selvää, että toteutetaanpa lämmitys miten tahansa, kylmällä ilmalla kuluu energiaa enemmän kuin lämpimällä, ja mikäli lämmitysjärjestelmän teho ei yksinkertaisesti riitä riittävän lämmön tuottamiseen(vrt. 6/3Kw), se tunne ei voi olla täysin tyydyttävä kaikissa olosuhteissa. Mukavan tunteen tekee mm. saunan jälkeen todeta, että lattialla voit kävellä paljain jaloin kylmää tuntematta, vaikka ulkona olisi pakkasta kymmeniä asteita. Se asumismukavuushan syntyy siitä kokonaisuuden aikaansaamasta tunteesta, johon vaikuttavat kaikki ne elementit, jotka pienissä loma-asunnoissamme ovat. Itse en kaipaa ikkunoita niin kuin "näyteikkuinoissa", ne kaikki ovat lämpöarvoiltaan alhaisempia kuin ehjä seinä, oli seinä rakenne mikä tahansa ja niitä vaivaa jatkuva hikoileminen varsinkin ulko- ja sisälämpötilojen erojen ollessa suuria.
Toivon, että myös Te, jotka vietätte aikaanne muissa kuin pohjoismaissa valmistetuissa vaunuissa/autoissa nautitte harrastuksestanne, sen minä ainakin teen viettäessämme myös talvella paljon öitä Kabessamme!
LÄHTEENMÄKI-JUNG KRISTA
16.11.2011 21:25
Alkuperäisen aiheen osalta ja itse sen kirjoittajana on pakko nyt kommentoida. Ei meillä valita vaunua lattian lämmityksen perusteella. Meidän 2 henkisessä perheessä vaunun vaihto tuli haluna saada jotain uutta ja erillaista, mikä piristää meitä taas muutaman vuoden seuraavaan vaihtoon asti. Uskallammeko kokeilla tuota (Fendt) merkkiä, kun se näyttää silmissämme hyvälle, ratkaisut tuntuvat toimivilta ja materiaalit laadukkailta. Eipä tullut mieleen että ei se meille sovi kun sähköllä toimii lattian lämmitys järjestelmä.. voi sentään.. tämä oli meille se syy kokeilla muuta ettemme tässä mukavassa keski-iässä tule permanetti mummoksi ja kylpytakki papaksi.. jotka tassuttelevat paljain jaloin saunavuoron päätteeksi Kabensa sisällä. Mutta niin kuin tuolla alussa kommentoin että onneksi jokaiselle löytyy jotakin tähän harrastukseen. Hauskaa on, ja vielä hauskemmaksi tämä touhu muuttuu kun vanhenee,, eikö näin? Seuraavaksi taidamme kokeilla vaikka rohkeasti Poksia ;-)
LATVALA MARKO
16.11.2011 21:56
Teilläpä on just oikea asenne elämään ja vaunuiluun. Vaihtelu virkistää ja on mukava kokeilla jotain uutta ja vähän erilaista. Onnea uudelle vaunulle ja mukavia reissuja !