Moottorin optimointi eli lastutus

VALKONEN RISTO 20.08.2011 17:14

Tuli vaihdettua veturiksi BMW E61 530dA farkku. Onko lastutuksesta käytännön hyötyä polttoainetalouden tai parantuneen vetovoiman kautta? Kestääkö värkit eli voimansiirto lisätyn väännön? Kokemuksia ?

TERVO JARI 20.08.2011 17:38

Tuolla on palsta josta kantsii kysästä:

http://www.bmwforum.fi/

Ehkä siellä on muutakin tietoo kuin Vatua / Mutua . . .

JANHONEN MATTI 20.08.2011 17:39

Eiköhän kaikenlainen kikkailu ja tempun teko ole autosi kohdalla turhaa. Bemarisi on tehty valmiiksi jo tehtaalla. Eikös se vaunu 500 Nm väännöllä tule perässä vaikka pyörittä.

VALKONEN RISTO 20.08.2011 17:48

Minua kiinnostaa lähinnä tuo polttoainetalous. Lastuamisella saisi lisää +100Nm.

Kysymykset on oikeastaan osoitettu niille, jotka ovat omansa lastuttaneet ja autolla sen jälkeen koppia vetäneet, eikä tarvitse olla välttämättä samanmerkkinen kulkine. Eli kokemus toivottavasti puhuu....

TERVO JARI 20.08.2011 18:04

Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2011 klo 18:08:26 Hitto tätä kannettavaa . . . Viestit lähtee pyytämäti, vanha kone ja sen mukainen näppis . . .

Niin eikös tuolta: http://www.bmwforum.fi/ löytyis sitä "kokemusta" ?

Kokeileppa tutustua . . .

VALKONEN RISTO 20.08.2011 18:32

Kiitokset Jari linkistä. Minulla on nyt alla 5:s baijerilainen. Olen saanut hyödyllistä tietoa ongelmatilanteissa ko. linkeistä. Siellä ei vain taida olla kovinkaan monta tällaista 60-v. kopinvetäjää. Siksi kysymys tänne, asian harrastajille.

TERVO JARI 20.08.2011 19:06

Risto, sinähän olet valveutunut nuorimies ;-))))

Tv: Vanahagubbe ;-)))

HYTTILÄ ESKO 22.08.2011 12:11

Kyllä sellainen on ok , itselläni ollut useanvuoden enkä ole katunut, saanut mitään negatiivista siitä , kulutus tippui, vääntöä tuli lisää. NO PROBLEMS !

ps älä osta huijauslaatikoita vaan vaihdata softa moottorinohjaukseen

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2011 klo 12:11:56 http://www.rica.nl/choosecar.aspx

UUSITALO MARKO 22.08.2011 12:29

Olen vierestä seurannut erään BMW X5 3.0d automaatilla ajavan henkilön laatikkomurheita. Moottoriin oli asennettu lastu (en tiedä millainen), joka pisti automaattilaatikon ohjausboksin sekaisin. Uusi boksi piti tilata Saksasta. Saa nähdä, korjaantuuko vika silläkään.

Virtuaalisissa Esson baareissa olen kuullut, että BMW:n vakionakin rajusti vääntävä kutosdiesel, automaattilaatikko ja lastu olisivat vikaherkkä yhdistelmä. Mutta ehkä ammattilaisen asentamana ja aikuisen miehen käytössä nekin kestävät.

Ottaen huomioon riskit, en usko että tässä tapauksessa lastutuksella saavutettaisiin säästöjä.

LINDHOLM KIMMO 23.08.2011 16:38

Kahden eri auton optimoinnin eli lastuttamisen kokemuksella suosittelen. Vaikka Bemarissa riittää vääntöä jo vakionakin, niin eihän sitä koskaan liikaa ole, kun sitä järkevästi käyttää. Lisäksi molöempien kohdalla polttoainetaloudellisuus on parantunut 0,5 l-1.0 l/ 100 km. Ennen kaikkea auto on muuttunut helposti ajettavaksi molemmissa tapauksissa.

Kun optimoinnin tekee ammattilainen niin murheita tuskin tulee.

Moonlight Motorsport Masku ja saat asiantuntevaa palvelua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.