automaatilla vaunun veto

HANNULA KARI 29.07.2011 12:54

hei. olen uusi karavaanari j ameillä on automaatti Ford maverik vetoautona. kysymys kuulukin , kuinka vedetään automaatilla : ylivaihde esto päälle ? vaiko vedetään vaan ja antaa automaatin huolehtii kaiken ? kuulin mootorin kieroksia åpitäis olla riitävän paljon, jotka taas laskee ylivaihteella ..??? joten toivon selkokielisiä vastauksia, noi mootoripuolen asiat ei oikein ole vahvuuksiani. niin j akiitos jo etukäteen tiedoista

HALMEENMÄKI JUHANI 29.07.2011 13:17

Tuo Maverick lienee maasturi, ja jos alkuperältään eurooppalaismarkkinoilta, niin todennäköisimmin sama auto kuin Nissan Terrano II. Uudempaa Mazda Tribute-sukuista Maverickia kun ei Suomeen ole montaa eksynyt. Eli kerropa nyt ensin Maverickista ikä sekä moottori, niin voisi päästä hajulle mikä versio ja sitä kautta automaatti on kyseessä.

ANTTILA MARKKU 29.07.2011 20:36

Niissä jenkki autojen automaateissa on ollut lämpöjen kanssa ongelmia kun perässä on raskaampi vaunu.Niihin on laitettu lauhduttimia jolla lämpöongelma on poistunut.Muuten automaatti hoitaa sopivan vääntömomentin kulloiseenkin ajotilanteeseen.Sitä loikkaria käyttäisin varoen vaunu perässä kun en tunne laitetta.

HOKKANEN KATARINA 31.07.2011 08:30

Meillä ei ole ylivaihde päällä, kun vedetään vaunua. Kyseessä automaatti Pajero ja 1000 kilon vaunu.

KOIVISTO KARI 31.07.2011 11:54

Kannattaa selvittää asia auton maahantuojalta. Joillakin merkeillä on kehotettu vetämään S asennolla, BMW ja Kia ainakin käskee vetämään normaalisti D asennolla. Jos vetää pitkään S asennolla, kuulemma laatikko voi kuumentua.

HALMEENMÄKI JUHANI 31.07.2011 21:28

Kunhan nyt saaisi tietoa mikä Maverick tuo oikein on. Jenkki se tuskin on, koska silloin puhuttaisiin museoikäisestä pikkusportista.

LAHTI ANTTI 31.07.2011 23:09

On muuten aika yleinen ilmiö, että kysytään jotain asiaa mutta siihen se jää. Varsinkin jos ja kun tarvittaisiin jotain tarkennuksia kysymykseen.

Olen monesti ihmetellyt sitä kysyjien osalta, miksi eivät seuraa palstaa lisäkysymyksien tiimoilta. Mielestäni jokaisen tietoa haluavan pitäisi seurata omaa kysymystään hyvinkin tarkkaan. Muuten halu auttaa kysyjää katoaa melko pian.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2011 klo 23:23:08

Toista on esim. tässä osiossa. Kysyjä on varsin aktiivinen tietojen suhteen. Monelle siinä esimerkkiä miten pitäisi toimia.

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=12&x26555=81219706

HALMEENMÄKI JUHANI 01.08.2011 00:47

Sitäpä minäkin: vastauksia on tullut useita, aikaa on kulunut monta päivää, eikä silti ole sen vertaa käyty kurkkaamassa että olisi täsmennetty yhtään. Muutenkin kannattaisi aina täsmentää mahdollisimman tarkkaan mistä vekottimesta on kyse. Pelkkä "Ducato" tai "Solifer" on niitä kamalimpia aloituksia, joilla myös saadaan keskustelu rönsyilemään metsään sekä kirveenvarsiin...

VALTONEN MARTTI 01.08.2011 11:01

Olette oikeassa tuon suhteen, Antti ja Jussi. Tässä nyt oli "uusi karavaanari" kyseessä joten on toivoa vielä oppimisesta "nettitavoille."

STRÖMMER HEIKKI 03.08.2011 23:44

Mielestäni automaatissa on se hyvä puoli, ettei itse tarvitse pohtia mikähän vaihde kulloisessakin ajotilanteessa olisi sopiva, vaan antaa vaan sen automaatin hoitaa koko homma. Elikkä jos ei suurimmalla vaihteella jaksa, kyllä se sit ihan itse vaihtaa sopivampaa pykälää. Tietysti kannattaa katsella lämpömittaria, elikkä jos lämpö alkaa nousta, niin sit tietysti kannattaa vaihtaa itse pienempi vaihde. Meillä ei kuitenkaan ollut mitään lämpö- tai jaksamis-ongelmia, kun Land Rover Disco 3:lla vedettiin 1600kg omapainoista/ 1900kg kokonaispainoista Hobby 610:aa Kroatiaan ja takaisin. Vaihdekeppiin koskin ajon aikana vain silloin kun halusin jarruttaa moottorilla jyrkässä pitkässä mäessä.

KARJALAINEN ALPO 04.08.2011 07:14

Minulla oli aikoinaan automaatti-Saab 900 vaunun verurina ja kyllä siihen ainakin piti asennuttaa vaihtoöljynjäähdytin. Se oli maahantuojan suositus. Asennutin sen heti autoa ostaessani ja vaunun vedossa ei ollut ongelmaa. Ei tarvinnut mietttiä mikä vaihde on päällä eli ajoin aina D-vaihteella. Sitten minulla oli amerikkalainen Chervolet 5,7 litran koneella ja se toimi mahtavasti ilman mitään lisälaitteita. Kyllä oli mahtavia kyytejä.
Vieläkin muistelee kaiholla, kun nyt ajelee Ducaton käsivaihteisella.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.