Kysymys vetureista
KÄRKKÄINEN HANNU
27.07.2011 23:31
Aloitan kysymykseni varovaisesti,
Jos hankin uuden vaunun paino 2200 kg tai toinen vaihtoehto 2500 kg
Eli "jos" hankin niin minkälainen veturi siihen olisi sopiva. Makuasioita tietenkin.
Eli sellaisia hyviä huomioon otettavia vihjeitä kaipaisin.
Tuossa kokoluokassa liikutaan jo lähellä maasturia, illmmeisesti myös on joitain nelivetoja tuohon 2200 kg luokkaan?
Uutta vetutria en osta, eli katselen sitten käytettyä jos kappoihin vaunusta päästään.
Antaakaapa vaunumiehet vinkkejä. Kaikki vinkit ovat yhtä arvokkaita.
ANTTILA MARKKU
28.07.2011 16:40
Taitaa mennä maasturi linjalle,eikä niistäkään enää automaattiaskilla olevat tule kyseeseen.Jenkkiautoissa löytyy riittävän painavia ja vetopainot sallivia.Kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto.Taitavat vaihtoehdot olla siinä.
VALTONEN MARTTI
28.07.2011 17:04
Neliveto pick upit kannattaa tsekkailla jos henkilökuljetuskapasiteetti riittää.
Vetopainot yleensä aika suuria.
Tavallaanhan sekin on "maasturilinjaa"
KIMPPA PENTTI
28.07.2011 17:15
Yksi vaihtoehto noiden nelivetojen lisäksi on VW:n trasportteri t5 malli,siinä on ilmoitettu vetokyky 2500kg ja niitä saa myöskin henkilö versiona.Mulla on sellainen shutle versio 3 hengen pakuna, joka on sisustettu henkilöautoksi mutta takapään penkit jätetty pois.
Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2011 klo 18:41:18
Tuossa myöhemmin kertovat tuosta 128 kW:n versiosta,ninun t5 on 98kW:n automaatti ja vaununa 1,6tonninen 2,5m veveä eikä silläkään ole ollut ongelmia vaunun vedossa tosin veturissa ei muuta kuormaa juuri paljon ole ollut.
KÄRKKÄINEN HANNU
28.07.2011 21:04
Kiitos kaikille vastauksista.
Tuo transportteri hieman alkoi kiinnostamaan.
Yksi auto joka tuli eteeni käytetty bemu X5 diesel hintaa sillä kyllä on vähän liikaa käytettynä.. Sen omapaino on himpun alle 2200.
Uskaltaako -05 bemuun iskeä kynsiään?
Hyndailla kuulema on myös joku edullinen malli. KIA myös taitaa sopia kategoriaan.
OLLIKAINEN PEKKA
29.07.2011 08:58
Hei
Meillä -05 mallinen T5 Multivan ja vaununa 1600 kg kokonaismassalla oleva Hobby.
Vaunua ei oikein edes perässä huomaa, joten kyllä varmasti 2000-2500 kg vaunu tulee mukavasti perässä.
Meidän auto 128kW ja 4motion.
Talvikokemusta on sen verran, että ensilumen aikaan siirsin vaunua eikä minkäänlaista sutimista esiintynyt.
P
HYTTILÄ ESKO
29.07.2011 10:27
Minullakin on T5 128kw , mutta etuvetoinen. Sillä en ole vedellyt kuin muutaman kerran jotain siirtoja. Ehkä 50km. Kuitenkin 1600 kiloinen tulee perässä ettei edes huomaa kuin peileistä.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2011 klo 15:41:44
Kysymys on tietenkin VW Transporterista. Anttila meni miinaan ja alkoi "volvoilemaan" heti
SALO TAPANI
29.07.2011 12:34
Sen verran on pakko kommentoida kun itselläkin on tuollainen 1,6 tonninen perässä. Kyllä sen paikalta lähtiessä huomaa, vaikka matkavauhdissa pitääkin peileistä katsoa ja tankatessa vielä varmemmin, jos rehellisiä ollaan. Saunanlaudepuheet ovat sitten asia erikseen.
HYTTILÄ ESKO
29.07.2011 14:42
Ihan "elvistelemättä" : sen verran tullut vedettyä vaunua ettei todella hirveästi huomaa lähdössäkään. Lisäksi on voiman puute jos hirveästi huomaa :p
ANTTILA MARKKU
29.07.2011 20:27
Käsitin aloittajan puhuvan kok.massaltaan yli 2000kg vaunuista.Ei kannata kertoa kuinka kioskivaunua vedetään mopoilla.Kyllä yli 2t vaunu tarvitsee eteen auton jossa omapaino liikkuu myöskin 2t kohdalla.Voimaahan riittää mopoissakin mutta vaunun vedossa ei ole yksin voima mikä ratkaisee.Kun sitä vetoautoa haet niin Hyndain ja Kian isommat katumaasturit ovat mielestäni halvimmat vaihtoehdot,jos uutta haet.Käytettyinä ne on kohtuu edullisia jos vertaa esim.Toyotaan.Minulla on myös tommonen 2003 V 70 volvo,mutta 1800kg solkun edessä se on kevyttä kamaa.Voima kyllä riittää mutta talvellakin se ei kun sutii.
HYTTILÄ ESKO
29.07.2011 20:50
No kukin saa luulla T5 Transporteria kevyeksi. Ihan oman halunsa mukaan. 2.5 tonnia siihen saa ottaa koukkuun. Kun en myöskään vedä talvella niin en tarvitse maasturia. Jos tarttis se ei olisi koreasta, ei vahingossakaan. Vaan esim Discovery tms
ANTTILA MARKKU
29.07.2011 23:42
Nämä jutut on paitsi maku myös raha kysymyksiä.Taitaa volkkarin laatu ja Korealaisten laatu olla aika vertailukelpoista,en ala arvioimaan.Se omapaino ja vetopaino sekä valmistajan antama kytkentä massa on tässä ratkaiseva.Hintalappu taitaa kallistua korealaisten puolelle.Manuaali laatikolla tais kiiaan saada 3,5t ja hyndaille 2.5t eikä se volkkarikaan taida olla automaattilaatikolla.Jännä katsoa kuinka noiden painavien vaunujen kanssa tulee käymään kun uudet kierrätettävät ekoautot rakennetaan pelkästä kuttaperkasta mahdollisimman keveiksi.
SOINI ARI
18.08.2011 12:28
Itsekin on tullut vedettyä monenlaisilla autoilla, mutta oma nykyinen on ollut ehdottomasti paras veturi näiden +2000kg vaunujen edessä mitä olen päässyt kokeilemaan.
Eli, annan ääneni Audi Q7 mallille. Sen esim. BMW X5 mallia huomattavasti pidempi akseliväli rauhoittaa menoa entisestään ja diesel-valikoima on laajempi kuin muilla saman kokoluokan kilpailijoilla, eli taatusti löytyy sopiva moottorikin nokalle kunkin tarpeiden mukaan.
Eikä se ole myöskään sellainen traktori ajaa kuin esim. Lantikka. Eli, tällä ajelee ihan mieluusti myös muutkin kuin vetoajot.
HYTTILÄ ESKO
18.08.2011 15:28
Tavalliset
http://content.audi.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/3FE48CF03CA5BC45C225788B001AC1D3/$file/Audi%202011%2005%2009%20Q7%20nro%20288.pdf
V12 mallisto
http://content.audi.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/70B6BF5C022D7CD2C225788B001A09C9/$file/Audi%202011%2005%2009%20Q7%20V12%20nro%20290.pdf
Hankaluus ettei tiedä kummasta valikosta aloittaa......
ANTTILA MARKKU
18.08.2011 17:50
Uudet tuossa kokoluokassa olevat tarvii työsuhteen josta tuon hintaluokan auto.Jos puhuttaisi 2v vanhoista alle 100t ajetuista yli 2t vaunun vetureista kohtuu hinnalla eli -30t ei noita malleja taida olla tarjolla.Ne Lantikat ja herrasmies maasturit Range Roverit kyllä vikaherkyyden lisäksi taitaa vielä 2v ikäisinä jäädä tonne yli 30t luokkaan.Samoin käy mesen,bemun,audin maastureille.Toyotasta ei kannata puhuakkaan ellei käy virosta hakemassa sitä yli 3l koneella olevaa 3.500kg vetokyvyllä olevaa.Kantsii hakea netistä merkkikohtaisesti ja katsoa minkävuotisia yli 2t vetokyvyn omaavia siellä on tarjolla.Sitten seuraavaksi kannattaa varmistaa että sillä mallilla saa vetää riittävän suurella vetopainolla.Kun sekään ei aina ole ihan varmaa.
STRÖMMER HEIKKI
19.08.2011 23:14
Se lantikan vikaherkkyys on kyllä menneen talven lumia. Omalla -07 mallisella Disco 3:lla olen nyt ajanut 92 tuhatta. Tänä aikana on kypsynyt akku kerran, ja kerran pakokaasun kierrätysjärjestelmän solenoidi. En sanoisi sitä suureksi vikaherkkyydeksi? Automaatti jolla saa, ja joka jaksaa vetää 3500kg:n jarrullista kärryä. No juu parivuotiaana ei kyllä saa alle kolmenkympin, kun karvalakki mallinen pakettiautoversio maksaa uutena 62 tonnia ja fiinimpi versio 87 tonnia. Mutta kysehän olikin siitä millä voi vetää 2200kg:n vaunua, sillä voi.
VÄLIAHDE JUSSI
22.08.2011 13:09
Hekki mikä automaatti?
Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2011 klo 14:10:18
Anteeksi! Hannu eikä Heikki
ANTTILA MARKKU
22.08.2011 22:43
Juu,en tunne lantikkaa juuri nimeksikään.Kuullut tai lukenut joitakin juttuja ja ajellut semmosella polvet suussa mallilla oliko joku disko 105 avolava.Tuli vaan mieleen tosta vikaherkkyydestä minulla on 120t ajettu korealainen ja siihen ei ole vaihdettu kuin öljyjä ja polttimoita.
PÄIVINEN UNTO
24.08.2011 17:41
Minäkin hauan vetää sorennolla hobbya 610ul en tiedä tuleehanse varmaan perästä ,mutta minkälainen lie vedettäväksi . Kertokaa olen vanha asuntoautoilia, tarvitsen tietoa.terveisin UP.
VALKONEN RISTO
24.08.2011 17:59
Yksi kohtuuhintainen vaihtoehto ainakin käytettynä on Jeep Grand Cherokee 3.0CRD. Autossa on Mersun kone ja ilmeisesti myös automaattilaatikko. Ja valmistajalla runsaasti perinteitä nelivedoista. Kiskoo kopin vaikka puuhun.
SAARINEN ARI
24.08.2011 20:11
itsellä sorento 2,5 170 heppainen ja hobby 1900.kg painolla tulee peräsä hyvin ja mukava ajettava, vaihteisto pitää olla manuaali taikka niinkuin itselläni tiptronig. auton pitää painaa yli 2000 että vaunu tulee vakaasti perässä . olen vetänyt samaa vaunua s-90 volvolla mutta vaikka voimaa on riittävästi, niin kevyt veturi on aina kevyt veturi. mutta toivottavasti löydät sopivan vetäjän. terv ari
KOIVUMÄKI JELENA
18.09.2011 20:53
Enpä muista enää, paljonko autolla saisi rehellisesti vetää... mutta vanhemmasta kalustosta (olettaen, että vetokyky PAPERILLA riittää) Mazda B2200 dieselinä voisi olla ok vaihtoehto. Tuollaisella ei olla vaunua vedetty mutta useampikin auto trailerin kyydissä Suomen toisesta päästä + Ruotsistakin. Ukko meinasi, että lastia ei juuri tuntenut, edes kulutuksessa, ja sanoi, että se olisi todella hyvä vaununveturi.
Ihan pakko kysyä, että miten ihmeessä joku sai samaan virkkeeseen mahtumaan sanat volkkari ja laatu??? Ei voi ymmärtää.... :D
No, vitsi vitsinä, makunsa kullakin. Itselläni on ollut vw-konsernin tuotteiden kanssa sen verran murheita, etten ikinä tule laittamaan sellaista itselleni. Tien päältäkin niitä on tullut pelastettua ihan kiitettävästi toisen autoihin liittyvän harrastuksen kautta...
Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2011 klo 20:57:31
Unohtui mainita, että tuo Mazda, josta mainitsin, ei ollut edes neliveto, vaan takapotku. Nelivetonakin sitä kyllä saa, jos sellaisesta on enemmän kiinnostunut...
Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2011 klo 20:59:49
Sorry, huomasin vasta nyt, että pyysit mielipiteitä vaunuMIEHILTÄ... taidan pitää nyt suun supussa. :D (vaikkakin ukko se nimenomaan kehui tuota Mazdaa, minä vain välitin tiedon) :)
KALLIO ANTTI
19.09.2011 08:19
Mun mielestä kannattaisi jos ei ole noista autoista kokemusta
mennä merkkikorjaamoilla käymään ja kysellä autoista mutta ei myyjiltä vaan korjaajilta mikä on todellisuus sen korjaamo käynneistä
Ja katsella kuinka paljon kyseistä merkkiä on korjattavana
Siitä minun mielestä pitäisi auton hankintaa lähteä toteuttamaa
Oma ehdotukseni tuohon on toyota landgruiser hieman kalliimpi mutta pitää hintansa ja korjaamo käynnit harvassa
Siitä löytyy tehoa/massaa ja varmuus siitä että ei tule ongelmia tien päällä
WV vehkeitä ei missään tapauksessa
ANTTILA MARKKU
20.09.2011 22:52
Tässä keskustelu ketjussa ei ilmeisesti ole kyse rahasta mutta sanompa kuitenkin.Kyselin mitä muutoksia santa fe tarvitsee jos se katsastetaan pakettiautoksi.Konttorin ohjeet olivat että takapenkin istuin osa pois ja kiinnikeet esim niitti kiinityspisteeseen,jos haluaa joskus muuttaa sen takaisin henkilöautoksi.Istuinten selkänojat lukitaan alas jotta saadaan tasainen lattia.Lysti muutoskatsastuksesta maksaa 106e.Miksi?2t painavat 5h rekisteröidyt autot(paitsi matkailuautot)on aika suolasesti verotettuja.Maksan verotyyppisiä maksuja Hyndaista vuodessa pikkusen vaille 900e vuodessa,muutoksen jälkeen verotus olisi noin 320e vuodessa.Kahden aikuisen autoksi kaksipaikkainen reilun 600kg kantavuuden omaava vaununveturi kyllä riittää.Polkupyöräteline takaluukun päälle jottei vaunun irroitus jätä pyöriä pois kyydistä.En tiedä voisko noita autoja ostaa jo uutena pakettiautoksi rekisteröitynä,olis vaan hintalappu vähän pienempi.
HAARAKANGAS ALLAN
21.09.2011 08:03
Toyotan uusimman asiakaslehden mukaan löytyy uusia RAV 4 c-maastureita pakettiautoksi rekisteröitynä.
Allu vaari
HYTTILÄ ESKO
21.09.2011 08:06
Varmaan saa pakettiautoiksi rekisteröitynä. Murra eihän sillä saa isompaa koppia vetää!
ANTTILA MARKKU
21.09.2011 18:42
Ei tietenkään saa vetää isompaa kuin henkilöautoksi rekisteröitynäkään.Tässä vain yritettiin kiinittää huomiota tuohon hintapolitiikkaan.Nuo 2t ja yli vaunuveturit ovat todella järkyttävän verotuksen kohde.Tuolla pakettiautoksi rekisteröinnillä on joissakin tapauksessa uutena kymmenien tuhansien e hyöty.Kun usealla esm.minulle diesel auto on kallis käyttöautoksi.,reilut 500e ylimääräistä polttoainekuluihin.Jos nyky auto, tommonen 1300kg omamassa kulkee moottoritie nopeuksia 6l/100km,ei ole tavis autoilijalla mitään mahdollisuuksia päästä dieselillä halvemmalla tällä verotuksella.Siksi huomauttaisin että mietiskelee sitä isoa vaunua ja minkälaisen veturin se tarvitsee.Voihan sen tietysti tehdä kuten nämä verotusta säikkyvät matkamökkiläiset,auto talveksi seisomaan ja joku punto tai vastaava ajoautoksi.Taas kun tulee kevät matkamökki liikenteeseen ja puntosta bonukset matkamökkiin ja seisontaan.
MÄKELÄ MIKA
21.09.2011 19:46
Jos ostat uuden maasturin joka muutetaan pakettiautoksi suomessa, niin se on ostohinnaltaan kalliimpi kuin henkilöauto (noiden muutostöiden verran). Syy on että se on verotettu henkilöautona maahantullessaan. Ainoa etu on pienempi ns. dieselvero. Ja lisäksi yrittäjä saa alv:n helpommin pois pakettiautosta kuin henkilöautosta.
HYTTILÄ ESKO
21.09.2011 20:25
Ymmärrän ihan täydellisesti että pakettiauto on halvempi. Koska siitä ei mene täyttä autoveroa. Tämän aiheen otsikossa haettiin ISOLLE PAINAVALLE VAUNULLE VETURIA. En ymmärrä miten Toyota RAV4 siihen liittyy. Pakettiautossa on omat kompromissit. Rajoitettu henkilömäärä ,rajoitettu ajonopeus jne.
ps kyllä minullekin riittää paku veturiksi , mutta ei RAV-4
ANTTILA MARKKU
21.09.2011 20:31
No joo.Siinä kannattas jo tilatessa autoa ostaa pakettiauto?Perheelisille eli juuri ne jotka tarvitsevat sen ison vaunun ja painavan vetoauton eivät voi käyttää hyväkseen tuollaista kiemuraa.Täytyy vaan sietää se tosiasia että iso auto,isot verot.Se matka mökki on edullisempi ja helpompi vaihtoehto kuin yli 8m vaunu.Matkamökissä on helposti alle 85te hitalappu mutta auto ja vaunu uutena lipsahtaa helposti yli.
HAARAKANGAS ALLAN
26.09.2011 08:05
Keskustelun aloittaja käytti sanaa "jos."
Rav 4 tuotiin esille vain esimerkkinä siitä, että autoja löytyy jo uutena pakuiksi rekisteröityinä. Ei sitä kenellekään tyrkytetty......
Allu vaari
HÄMÄLÄINEN MAURI
02.10.2011 15:22
Jeeppi cerokeellä saa vetää 3300kg,kyllä tulee isompikin vaunu hyvin perässä.
WESTERLUND TONI
21.01.2012 13:35
Kia Sorentolla saa vetää 3300/3500kg vuosimallista riippuen. Bensa V6 ja voima riittää hyvin(250hp).
Kääntyy hyvin.
Kulutus vaihtelee aika paljon kuskin "mielialasta" riippuen.
Viime kesän keski kulutus kun käytiin Tanskassa n. 2500 km oli 17,2l/100km.Vaunulla joka painaa 2400kg Adria 743 Alpina.
T/Toni
ANTTILA MARKKU
21.01.2012 13:54
Minkä suuruinen siinä Sorentossa on käyttömaksu?Mikä vuosimalli ja vaihteisto?Tuolla aiemmin joku kirjoitti että Kiassa vois olla tiptronik vaihteisto?
WESTERLUND TONI
21.01.2012 17:43
Nyt 08 ja edellinen 05 vuosimallia. Molemmissa automaatti, Tiptronikista en osaa sanoa varmasti, mutta toimii samalla tavalla kun tiptronikki. Käyttömaksu 256eur.
ANTTILA MARKKU
21.01.2012 20:47
Katselin joku päivä sitten myynti-ilmoitusta 07 santaFe 3l 6kone bensa, vajaa 17te.Mielestäni aika edullinen,tosin bensaa palaa.Haitanneeko tuo jos sitä käyttää vaan siihen vaunun vetoon.Oisko ollut rinta juipin ilmoitus?Kun vertaa dieselillä 1800kg vaunun vetoa 13l/100km.lisäksi käyttövoimavero n.400e nykyään.
HALMEENMÄKI JUHANI
22.01.2012 18:05
Automaatti on ns perinteinen automaatti, ei CVT eikä robotti.
VALTONEN MARTTI
22.01.2012 23:17